Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-30@23:25:11 GMT

جزئیات فروش ارز اربعین

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۳۳۶۹

جزئیات فروش ارز اربعین

تین نیوز

متقاضیان خرید ارز ویژه اربعین باید به هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاماً به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشند.

به گزارش تین نیوز، زائرین امام حسین(ع) که در سامانه «سماح» نام نویسی کرده اند، می توانند به تدریج، به یکی از صرافی های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک های عامل، مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تا سقف مبلغ یک صد دلار یا یک صد و پنجاه هزار دینار عراق با نرخ مندرج در نماد توافقی بازار متشکل ارز ایران خریداری نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران عنوان کرد: متقاضیان خرید ارز؛ پس از ثبت نام در سامانه «سماح» یا همان سامانه سازمان حج و زیارت به نشانی samah.haj.ir می توانند جهت خرید ارز به یکی از صرافی های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک های عامل تعیین شده مراجعه کنند.

فروش ارز به شخص زائر

هامونی تأکید کرد: هنگام خرید ارز بایستی خود زائر، شخصاً حضور داشته باشد و ارز اربعین به هیچ فرد دیگر به عنوان نماینده زائر فروخته نمی شود.

مدارک لازم برای خرید ارز

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران با اشاره به این که متقاضی خرید ارز باید به هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاماً به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشد، یادآوری کرد: پس از تأیید صحت و انطباق مدارک سه گانه متقاضی از سوی مسئول فروش؛ ارز اربعین به متقاضی فروخته می شود.

شیوه انتخاب نوع ارز

وی با اشاره به مسئله انتخاب نوع ارز خریداری شده از سوی زائر، گفت: فروش دلار یا دینار عراق بر حسب انتخاب مشتری و در صورت موجودی لحظه ای عاملان فروش در خصوص ارز درخواست شده، انجام خواهد شد.

فروش از محل سرفصل زیارتی

هامونی یادآوری کرد: فروش ارز اربعین از محل سرفصل زیارتی اربعین حسینی(ع) است و براساس اطلاعیه بانک مرکزی؛ هیچ گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: مطابق مصوبات مربوطه، دریافت ارز زیارتی اربعین، مشروط بر ورود به کشور عراق است و مانع از دریافت ارز تحت سایر سرفصل های قانونی مصارف خدماتی نیست.

هامونی اضافه کرد: کارگزاران عضو بازار اعم از بانک‎ ها و صرافی ها، تأمین ارز زیارتی اربعین را از طریق سامانه معاملاتی بازار متشکل ارز ایران و بر اساس معاملات فی مابین کارگزاران عضو بازار در نمادهای معاملاتی مزبور انجام می دهند.

خرید براساس نرخ توافقی

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران ادامه داد: مطابق مصوبه بانک مرکزی ، صرافی ها و بانک های عامل می توانند به جای یک صد دلار نسبت به پرداخت یک صد و پنجاه هزار دینار عراق به نرخ نماد توافقی به متقاضیان اقدام کنند.

هامونی با اشاره به این که نرخ برابری ارز اربعین براساس نماد توافقی تعیین می شود، ادامه داد: نرخ ارز توافقی، برای معاملات نقدی براساس سازوکار عرضه و تقاضا در ساعات معاملاتی بازار تعیین می شود و به معنی نرخ ترجیحی یا دارای تعابیر نظیر نرخ یارانه ای یا سوبسیددار نیست.

وی در خصوص نرخ توافقی در بازار متشکل ارز ایران اعلام کرد: بازار متشکل ارز ایران، یک بازار رسمی است که تحت نظارت بانک مرکزی به منظور کشف نرخ شفاف برای بازار نقدی ارزها، براساس نرخ تعادلی ارز (حاصل از سازوکار عرضه و تقاضا) راه اندازی شده و مرجعی رسمی، برای کشف نرخ ارز بر پایه نمادهای نرخ توافقی است.

وی در ادامه توصیه کرد: با توجه به پایش هایی که صورت می پذیرد، متقاضیانی که پس از ثبت نام در سامانه سماح، به هر دلیلی تصمیم به حضور در راهپیمایی اربعین ندارند، از اقدام به خرید ارز از این سرفصل خودداری کنند.

خرید ارز از سرفصل جداگانه

وی توصیه کرد به دلیل مدیریت هرچه بهتر خدمات رسانی شبکه بانکی و شبکه صرافی، زوار محترم ارز مورد نیاز خود را در شهر مبدأ حرکت خود تهیه کنند و خرید ارز را به مرزهای خروجی کشور منوط نکنند.

فهرست فروشندگان ارز اربعین

وی با اشاره به این که در بازار متشکل ارز ایران، شماری از صرافان رسمی و دارای مجوز تحت نظارت بانکی مرکزی تحت عنوان کارگزاران بازار متشکل فعالیت می کنند، اضافه کرد: فهرست اسامی صرافی های عضو بازار متشکل ارز ایران به روی وبگاه این بازار به نشانی www.ice.ir وجود دارد. با تکمیل فهرست شعب بانکی منتخب و صرافی های منتخب فروشنده ارز اربعین، فهرست مذکور، پیوسته بروزرسانی خواهد شد.

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران، افزود: به منظور خدمات رسانی بهتر به زوار اربعین، به تدریج بر شمار شعب منتخب بانک ها افزوده می شود و فهرست شعب منتخب بانک های عامل، با توجه به تعامل نزدیک مدیران عامل بانک ها، از طریق وبگاه بازار معرفی خواهد شد.

پاسخ به سؤالات زائرین

هامونی ادامه داد: طبیعی است که زائران راهپیمایی اربعین حسینی(ع)، سؤالات بسیاری دارند که به شمار زیادی از این پرسش ها در وبگاه بازار متشکل ارز ایران به نشانی www.ice.ir پاسخ گفته شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تین حج و زیارت ارز اربعین عراق صرافی بانک مرکزی بانک مرکزی خدمات رسانی بانک مرکزی زایران عتبات خرید ارز ارز اربعین مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران شعب منتخب بانک ها فروش ارز اربعین بانک های عامل عضو بازار خرید ارز صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • هجوم برای خرید طلا/ چقدر طلا فروش رفت؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳