Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرضه گاز فلر به فعالین صنعت ماینینگ ضرورت توسعه انرژی‌های پاک در کشور عرضه برق شرکت‌های تجدید پذیر در بورس انرژی عرضه برق تجدیدپذیرها به ماینرها در بورس انرژی پیش‌فروش برق در قالب اوراق سلف

به گزارش اقتصاد آنلاین، به نقل از روابط عمومی انجمن بلاک چین و رمز ارز ایران (ایبکا)، این انجمن با توجه به ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر صدور مجوز رمز ارز منوط به تأمین برق صددرصدی رمز ارزها از انرژی‌های تجدید پذیر با انجمن ساتکا باهدف شناسایی بهتر فرصت‌ها و ظرفیت‌های مشترک برای ارائه راه‌حل‌های نوآورانه گسترش به‌کارگیری انرژی‌های تجدید پذیر و تولید مزارع رمز ارز تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع این تفاهم‌نامه ایجاد تعامل، همکاری، مشارکت و  بهره‌گیری از توانمندی‌ها، امکانات و ظرفیت‌های هر دو انجمن باهدف برگزاری همایش‌ها، نشست و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، پیگیری مصوبات و ایجاد و اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های مشترک در چارچوب قوانین صورت گرفته است.

این تفاهم‌نامه به امضای محمدرضا شرفی نایب‌رئیس انجمن بلاک چین و رمز ارز ایران، مهرداد حسینی عضو هیئت  مدیره این انجمن، حمیدرضا صالحی رئیس هیات‌ مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان خدمات انرژی‌های تجدید پذیر، موسوی عضو هئیت مدیره این انجمن  رسید.

علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری در نشست مشترک انجمن بلاکچین و رمزارز ایران و انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره بر اقدامات معاونت علمی در حوزه رمزارز اظهار داشت: شش سال پیش زمانی که بحث رمز ارزها در ایران برجسته شد، واکنش‌های تندی را درپی داشت؛ اما من با توجه به مطالعات و تجربه کشورهای دیگر در این خصوص تأکید داشتم که اگر کشور در این مسیر با دنیا همراه نشود از پیشرفت در فناوری بازمی‌مانیم .

وی ادامه داد: در همین راستا طی مکاتباتی که با رئیس‌جمهور انجام شد؛ بحث ماینینگ مطرح و تلاش‌های مداوم در این بخش منجر به رسمیت شناختن ماینینگ به‌عنوان یک صنعت در کشور شد که بعدازآن مباحثی در خصوص سرنوشت رمز ارز حاصل از ماین به وجود آمد که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

دستیار معاون علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری  عنوان کرد: البته تلاش‌ها در این خصوص موجب شد ماینینگ در دولت جدید با شرایط مطلوب‌تری دوباره مصوب شود و امیدواریم بتوانیم در مرحله بعد بحث اکچنج ها، نقل و انتقالات و معاملات را نیز تعیین و تکلیف کنیم و در این خصوص کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل‌شده و مباحث در حال پیگیری است.

دلیری اظهار داشت: نکته اساسی این است که در این بخش با دو مسئله بستر بلاک چین و رمز ارزها مواجه هستیم و بیشتر تمرکزها تاکنون به حوزه رمزارزها معطوف شده درصورتی‌که اولویت اول بلاک چین است زیرا کاربردهای متنوعی دارد و می‌توان با بهره‌گیری از آن بسیاری از خدمات در کشور از این بستر و به‌صورت بین‌المللی عرضه کرد و این مورد باید خیلی زود تعیین تکلیف شود.

وی یادآور شد: باگذشت چندین سال از ظهور این فناوری در کشور هنوز نتوانسته‌ایم پیشرفت عمده‌ای در این بخش داشته باشیم که دلیل این امر بیشتر به فضای فکری حاکم در کشور بازمی‌گردد که خیلی به‌روز نیست و در مقابل، سرعت تکنولوژی بسیار بالاست.

دلیری افزود: این وضعیت به ما هشدار می‌دهد اگر در مقام تصمیم‌گیری هستیم، باید همراه با فناوری‌های روز دنیا حرکت کنیم؛ چون اگر نتوانیم بلاک چین را به رسمیت بشناسیم، ارتباط ما با دنیا در فضای خدماتی و مالی قطع خواهد شد.

دلیری تأکید کرد که معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی کامل برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های بخش خصوصی در حوزه تکنولوژی؛ به‌خصوص حوزه بلاک چین را دارد و از فعالان این بخش دعوت می‌شود تا تعامل بیشتری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری داشته باشند.

عرضه گاز فلر به فعالین صنعت ماینینگ

محمد خدادادی مجری تأمین برق رمز ارزها در شرکت توانیر در نشست مشترک "فناوری‌های بلاک چین و انرژی و کاربردهای متقابل" که باهمکاری انجمن بلاک چین و رمز ارز ایران و انجمن ساتکا برگزار شد چالش‌های موجود در تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها در سه محور دانست و گفت: بحث اول در این بخش شفافیت است ازاین‌رو باهمکاری وزارت صمت در سامانه جامع تجارت این امکان فراهم‌شده که هر ماینری که از مجاری قانونی وارد کشور می‌شود در فارم های مجاز مورداستفاده قرار گیرد باید از برق صادراتی استفاده کند.

وی افزود: ولی به دلیل تعرفه‌های یارانه‌ای در صنعت برق پدیده آربیتاژ رخ می‌داد و عملاً از تعرفه‌های یارانه‌ای برق صنعتی و کشاورزی در این بخش استفاده می‌شد که دردسرهای بزرگی را به وجود می‌آورد.

خدادادی یادآور شد: بر اساس تحقیقات این مشکل در کشورهای دیگر وجود ندارد و استخراج رمز ارز حتی در منازل با منع قانونی مواجه نیست ولی به دلیل قیمت حامل‌های انرژی و بحث‌های مالیاتی که دولت در این بخش در نظر گرفته؛ رغبتی به انجام این کار به‌صورت قانونی وجود ندارد.

وی با اشاره به ضعف قوانین و مقررات که تنوعی به‌منظور تأمین حامل‌های انرژی صنعت مایننیگ وجود نداشت درصورتی‌که می‌توان از منابع انرژی مختلف مثل برق، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر هم‌زمان در این بخش بهره برد؛ البته گاز فلر در این حوزه موردنیاز است که در مصوبه جدید به‌صراحت اعلام‌شده که به فعالین صنعت ماینینگ گاز فلر بدون تبعیض عرضه شود.

خدادادی همچنین متذکر شد که در بحث رمز ارزها با یک پکیج مواجه هستیم و زمانی که صنعت ماینینگ قانونی می‌شود و در خصوص مابقی این زنجیره تصمیمی اتخاذ نمی‌شود؛ تکلیف رمز ارز استخراج‌شده در این بخش مشخص نیست و فعالین این حوزه بدون تکلیف هستند.

وی افزایش جریمه‌ها و عوامل بازدارنده برای ماینینگ غیرمجاز را یکی دیگر از ضعف‌ها در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: درگذشته قوانین موجود در این بخش بازدارندگی کافی نداشت که درروند جدید این مهم اصلاح‌شده است.

مجری تأمین برق رمز ارزها در شرکت توانیر در خصوص ارتباط بین فارم ها و منابع انرژی تجدید پذیر گفت: باوجود عدم قطعیت‌ها در خصوص صنعت ماینینگ مشخص نیست که یک فارم خورشیدی که می‌خواهد برق خود را به این بخش بفروشد با عدم قطعیت در خصوص داشتن یک مشتری دائم یا موقتی مواجه است و چون قیمت برق در کشور یارانه‌ای است؛ امکان پیدا کردن مشتری جدید برای این بخش بسیار سخت است.

خدادادی مهم‌ترین مسئله در خصوص رویکردهای توسعه در این حوزه را "بحث آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی دانست و عنوان کرد: مادامی‌که اقتصاد انرژی کشور به سمت اصلاح نرود؛ رشد انرژی‌های تجدید پذیر در کشور توجیه اقتصادی ندارد و انرژی‌های تجدید پذیر زمانی رشد می‌کند که در قالب قراردادهای خرید تضمینی قرار بگیرد که بار مالی این امر هم‌روی دوش وزارت نیرو و دولت خواهد افتاد.

خدادادی یارانه‌های شدید بر روی حامل‌های انرژی در کشور را مانع جدی تمام رویکردهای توسعه در این بخش برشمرد و گفت: صنعت برق کشور به علت نظام تنظیم گذاری قیمتی تکلیفی یک صنعت زیاده است و باید این روند اصلاح شود.

ضرورت توسعه انرژی‌های پاک در کشور

یوسف داوودی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست با اشاره به تشکیل فراکسیون انرژی‌های نو و تجدید پذیر در مجلس گفت: این فراکسیون به‌منظور توسعه صنعت انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ایجادشده است بنده ریاست آن را بر عهده‌دارم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک در کشور خاطرنشان کرد: کمبود منابع انرژی در کشور، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دنیا و همچنین وجود ۲۶۰ آلاینده خطرناک در حجم مورداستفاده روزانه گاز در کشور ضرورت تولید و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور را دوچندان کرده و باید زمینه‌های توسعه آن را در کشور فراهم کرد.

رئیس فراکسیون انرژی نو مجلس یادآور شد: در همین راستا در قانون برنامه ششم توسعه قوانینی به تصویب رسیده که منجر به تولید و توسعه  انرژی‌های پاک در کشور شود و خلاهای قانون‌گذاری در این بخش را رفع کند .

همچنین این فراکسیون از تمامی فعالان این بخش دعوت می‌کند تا باهم اندیشی زمینه توسعه این بخش را در کشور فراهم کنند.

علی نقوی با اشاره به اختصاص 90 درصد معاملات این نهاد در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی بیان کرد: بهره‌گیری از بستر رمز ارزها و بلاک چین به‌منظور تسویه با توجه به شرایط فعلی کشور مسئله بسیار مهمی است که در آینده با همکاری انجمن رمز ارز ایران این مهم در چارچوب قوانین اجرایی خواهد شد.

 وی با استناد به  آیین‌نامه تبصره ماده 16 قانون دانش‌بنیان مبنی بر ایجاد ظرفیت به‌منظور تأمین 5 درصد برق صنایع از محل نیروهای تجدید پذیر در یک بازه 5 ساله اعلام کرد: مکانیسم کار به این شکل است که در سال اول یک درصد برق صنایع از این محل تأمین شود و هرسال یک درصد به آن اضافه شود تا به 5 درصد برسد .

عرضه برق شرکت‌های تجدید پذیر در بورس انرژی

وی خاطرنشان کرد که زیرساخت‌های این روند در بورس انرژی آماده‌شده و امیدواریم با همکاری ساتکا و انجمن تجدیدپذیرها "تابلوی سبز "در بورس انرژی راه‌اندازی و برق شرکت‌های تجدید پذیر در سازوکارهای بورس به‌زودی عرضه شود.

نقوی با اعلام آمادگی بورس انرژی برای عرضه اوراق مالی مبتنی بر رمز ارزها و در بستر بلاکچین به‌منظور تأمین مالی صنعت نفت در صنایع بالادستی، پایین‌دستی و ساخت پالایشگاه خبر داد و گفت: این ظرفیت در بورس انرژی وجود دارد تا با کمک وزارت نفت این حوزه را فعال‌تر کند.

عرضه برق تجدیدپذیرها به ماینرها در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: بحث خرید ارز ماینرها از مکانیسم بورس موضوعی است که هنوز به نتیجه نرسیده ؛ اما این نهاد پیشنهاد راه‌اندازی یک تابلو معاملاتی برای عرضه برق نیروهای تجدید پذیر به ماینرها را داده است تا روند معاملات در این مسیر شفاف شود و اثرات زیست محیطی آن نیز کاهش یابد که این موضوع در سازمان بورس در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در بورس انرژی طبق مصوبه سال 99 هیئت‌وزیران؛ مصرف‌کنندگان بالای 5 مگاوات می‌توانند به‌صورت مستقیم برق را از بورس خریداری می‌کنند و مصرف‌کنندگان بالای 2 مگاوات نیز از مهرماه وارد این بازار خواهند شد .

نقوی افزود: در برنامه توسعه که با همکاری وزارت نیرو تهیه‌شده و به‌زودی جمع‌بندی، نهایی و ابلاغ می‌شود؛ بخش عمده‌ای از صنایع به‌صورت عمده و مستقیم امکان حضور در این بازار رادارند و در کنار آن یک ظرفیت جدید برای شرکت‌های خرده‌فروش برق ایجاد خواهد شد تا برق موردنیاز مصرف کنندگان زیر 2 مگاوات نیز از این مسیر خریداری شود.

وی از ایجاد ظرفیت استفاده از انواع بار پایه در بورس انرژی خبر داد و گفت: این روند هم‌اکنون در چارچوب خرید سبدی از کالا انجام می‌شود و در اصطلاح این امکان وجود دارد که مصرف‌کنندگان کم باری، پرباری و میان باری برق موردنیاز خود را به‌صورت سبدی از کالا  خریداری کنند.

پیش‌فروش برق در قالب اوراق سلف

مدیرعامل بورس انرژی به امکان پیش‌فروش برق در قالب اوراق سلف به‌صورت هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه اشاره کرد و یادآور شد: هم‌اکنون امکان خرید برق از این مسیر در حال انجام است و امیدواریم در چارچوب برنامه توسعه بازار برق به‌زودی معاملات ساعتی و فیوچرز برق را نیز بتوانیم فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه تأمین مالی تجدیدپذیرها نیز این ظرفیت وجود دارد که در چارچوب انتشار اوراقی مثل موجود است نظری گواهی ظرفیت آتی که در بورس تعبیه‌شده بهره‌برداری شود.

نقوی خاطرنشان کرد: بحث گواهی صرفه‌جویی انرژی موضوع مهمی است که از سال 96 در چارچوب راه‌اندازی "بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی" به تصویب شورای عالی انرژی کشور رسیده ؛ ولی بنا بر ملاحظات و فضای بوروکراتیک موجود در کشور هنوز به عرصه ظهور نرسیده است. 

وی افزود: البته در بورس انرژی و بازار سرمایه زیرساخت لازم سیستم معاملاتی این گواهی آماده‌شده و درصورتی‌که وزارت نیرو و نفت همکاری‌های خود را گسترش دهند؛ این گواهی‌ها قابل معامله خواهد بود.همچنین در حوزه تأمین مالی پروژه‌های صرفه‌جویی گواهی صرفه‌جویی آتی در بورس تعبیه‌شده و این ظرفیت وجود دارد که در چارچوب مقررات از آن بهره‌برداری شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رمز ارز اخبار ارز دیجیتال انرژی های تجدید پذیر تجدید پذیر حامل های انرژی بورس انرژی مصرف کنندگان صنعت ماینینگ ریاست جمهوری رمز ارزها پاک در کشور وزارت نیرو تفاهم نامه تأمین برق یادآور شد عرضه برق فروش برق گاز فلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۴۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم‌نامه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات با هدف تامین مالی شرکت‌های صادراتی در صنایع پیشرفته به امضا رسید.

سمانه توکلی مدیر بازاریابی و امور مشتریان صندوق ضمانت صادرات در مراسم این تفام‌نامه که امروز در محل نمایشگاه اکسپو برگزار شد، گفت: مشارکت در زمینه تعریف مدل‌های جدید حمایتی و تامین مالی با محوریت صادرات و صدور ضمانتنامه‌های مشترک جهت حمایت از شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان و بنگاه‌های فعال در صنایع پیشرفته از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های حمایتی و وثایق ترجیحی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری در زمینه اعتبارسنجی شرکت‌ها از اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است.
توکلی عنوان کرد: همچنین تسهیل ارائه خدمات هر دو صندوق به ذی‌نفعان فعال در زمینه صادرات و صنایع پیشرفته در اولویت برنامه‌های امسال هر دو مجموعه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: همکاری در زمینه انتقال دانش فنی و تبادل تجارب و اطلاعات در ارزیابی ریسک و توسعه زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، مشارکت در تامین مالی طرح‌های صادراتی با نرخ ترجیحی و حمایتی و هدایت جامعه هدف صنایع پیشرفته بالقوه به استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای و ضمانت‌نامه‌ای صندوق ضمانت صادرات برای شرکت‌های صادراتی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار