Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: احیای دشت قزوین را با اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی، رعایت الگوی کشت، مدیریت هوشمند آب و کشت قراردادی و گلخانه ای آغاز می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ محمد مهدی قاسمی مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور روز پنجشنبه برای بررسی وضعیت کشاورزی دشت قزوین و بازدید از ظرفیت های این منطقه به قزوین سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسمی سپس در نشستی با حضور میثم پیله فروش معاون اقتصادی استانداری، رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناسان جهاد و شرکت آب منطقه ای در خصوص نحوه احیای دشت قزوین در پی تاکید وزیر جهادکشاورزی با کارشناسان گفتگو کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور برای بازدید میدانی از وضعیت دشت قزوین راهی برخی مناطق شد و از یک شرکت دامپروری، طرح آبیاری مدرن و سد خاکی شاکین و دشت الله آباد دیدن کرد.

برای جمع بندی این سفر و اتخاذ تصمیم کارشناسی عصر پنجشنبه جلسه دیگری با حضور محمد مهدی قاسمی مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور، مهدی رجحانی معاون عمرانی استانداری و رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از کارشناسان در سالن باغستان برگزار شد.

رضا افلاطونی در این نشست با ارائه گزارشی از بازدیدهای میدانی انجام شده گفت: دشت الله آباد یکی از کانون های ریزگرد در استان قزوین است که می تواند تهدیدی برای سلامت مردم سه استان از جمله پایتخت باشد لذا باید با اجرای طرح های جنگل کاری این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی افزود: 10 هزار هکتار از اراضی این دشت می تواند با پساب صنعتی به زراعت چوب اختصاص یابد و در راستای احیای دشت قزوین مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: شرکت مهندسی آب و خاک با تجربه ارزشمند خود در اجرای طرح های بزرگ می تواند همکار و مشاور بسیار خوبی برای احیای دشت قزوین باشد و از هم فکری کارشناسان این شرکت استفاده خواهیم کرد تا کارها شتاب گیرد.

وی گفت: جنگل کاری دشت الله آباد یک گام برای احیای دشت قزوین است اما در این محدود حدود 65 هزار هکتار از دشت بعنوان باتلاق محسوب شده که مشمول کنوانسیون رامسر می شود و عملا نمی توان کاری کرد مگر آن که در  این زمینه بازنگری کنیم.

افلاطونی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت پساب صنعتی و تامین آب در زراعت چوب می توانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم تا برای تولید علوفه نیز امکانی مهیا شود که در این صورت ظرفیت گردشگری هم ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآورشد: اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی در عرصه های مختلف، رعایت الگوی کشت و استفاده از گونه های گیاهی کم آب بر، اجرای کشت های سایبان و شیت هاوس، انتقال کشت از فضای باز به کشت گلخانه و سایبانی، اجرای کشت قراردادی و مدیریت هوشمند آب از کارهایی است که به احیای دشت قزوین کمک خواهد کرد.

وی گفت: در روستای خوزنین به عنوان یک منطقه الگویی با حفر 4 حلقه چاه برای آبیاری 800 هکتار بدون ساخت استخر این چاهها متصل شده و برای تجمیع اراضی و هوشمند سازی آبیاری اقدام شده که این طرح 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افلاطونی تصریح کرد: برای تکمیل سه سد پرسپانچ، چنگوره و شاکین حدود 50 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که سرعت کار را بالا خواهد برد.

15 نقطه برای آبخوان دشت قزوین

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات قدیمی تعداد 15 آبخوان دشت در وسعتی حدود 20 تا 100 هکتار تثبیت شده که 6 نقطه آن قبل از انقلاب عملیاتی شده و 9 نقطه باقیمانده است و هر آبی در دشت جاری شود در این مناطق فرود آمده و در تغذیه آبهای زیرزمینی موثر است که برای اجرای آبخوانهای باقیمانده باید بسرعت اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: برای اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری مبلغ 130 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت که اجرای این طرحها سرعت خواهد گرفت. 

افلاطونی گفت: تاکید جدی داریم مطالعات نحوه احیای دشت قزوین در کمتر از سه ماه تکمیل شود تا کارهای ضروری در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۴۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین رویداد رویداد «دختران حاج قاسم» بعد از ظهر شنبه توسط تبلیغات اسلامی قزوین در رامسر آغاز شد.

در این رویداد که به مدت سه روز در اردوگاه شهدای هفتم تیر رامسر برگزار می‌شود، بیش از ۳۰۰ دانش آموز دختر از مقطع متوسطه دوم حضور دارند.

این رویداد چهارمین رویداد آموزشی و با هدف توانمندسازی کنشگران فرهنگی و اجتماعی دختر قزوین برگزار می‌شود.

کد خبر 6090265

دیگر خبرها

  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • ثبت ۵۷۴ واحد پرورش طیور از قزوین در سامانه سماصط
  • آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند