Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سفر این گروه کارشناسی به علت گلوله‌باران نزدیک نیروگاه ژاپوریژیا با چند ساعت تاخیر انجام شد.

روسیه و اوکراین قبلا یکدیگر را به تلاش برای خرابکاری در ماموریت «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) برای بازرسی این نیروگاه در جنوب مرکزی اوکراین متهم کرده بودند. نیروگاه ژاپوریژیا در تصرف نیروهای روسیه است، اما کارکنان اوکراینی آن را اداره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط در این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است، در هفته‌ها است که دچار آشفتگی شده است و مسکو و کی‌یف مرتبا مسئولیت گلوله‌باران در مجاورت آن را نگرانی درباره بروز یک فاجعه هسته‌ای مشابه چرنوبیل را برانگیخته است، به گردن هم می‌اندازند.

گروه کارشناسان IAEA با یک کاروان بزرگ در حضور شمار زیاد سربازان روسیه در مجاورتشان وارد نیروگاه شدند. یک منبع آگاه اوکراینی گفت که مدت ماموریت ممکن است کوتاه‌تر از حدی باشد که تصور می‌شد.

اتهام‌های متقابل درباره گلوله‌باران اطراف نیروگاه

«انرگواتم»، شرکت دولتی هسته‌ای اوکراین اعلام کرد گلوله‌باران روسیه کارکنان را مجبور کرده است یکی از تنها دو راکتور فعال در محل را خاموش کنند، در مقابل مسکو گفت مانع تلاش اوکراین برای تصرف نیروگاه شده است.

مقامات روسی می‌گویند دست کم سه نفر در گلوله‌باران یک ساختمان مسکونی در انرهودار، شهر مجاور بوسیله روسیه کشته و پنج نفر زخمی شده‌اند. به گفته این مقامات این گلوله‌باران سه مهدکودک و خانه فرهنگ این شهر را نیز تخریب کرد و باعث قطع برق در آن در صبح امروز شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت مسکو هر کاری را انجام می‌دهد تا فعالیت ایمن این نیروگاه را تضمین کند و بازرسان IAEA بتوانند وظایفشان را کامل کنند.

رافائل گروسی، رئیس IAEA صبح روز پنجشنبه به خبرنگاران در شهر ژاپوریژیا در فاصله ۵۵ کیلومتری نیروگاه گفت از «افزایش فعالیت نظامی در این منطقه آگاه است» اما  برنامه برای دیدار از کارخانه و کارکنان آن را ادامه می‌دهد.

بازرسان IAEA که جلیقه ضدگلوله به تن دارد و با لند کروزهای سفید ضد گلوله دارای نشان UN در دوطرفشان حرکت می‌کردند، پس از گزارش‌ها درباره گلوله‌باران در صبح روز پنجشنبه در نخستین ایست بازرسی در بیرون شهر متوقف شدند.

روسیه نیروهای اوکراینی را به تلاش برای تصرف نیروگاه و نیز گلوله‌باران محل دیدار نمایندگان IAEA و خود نیروگاه هسته‌ای در صبح روز پنجشنبه متهم می‌کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تا ۶۰ نیروی اوکراینی با قایق از رودخانه دنیپر که قلمرو تحت تصرف طرفین را به دو بخش تقسیم می‌کند، عبور کردند تا با اقدامات تحریک‌آمیز دیدار IAEA را مختل کنند. به گفته این وزارت اقداماتی برای نابودی این سربازان انجام شد و یک مقام محلی منصوب‌شده بوسیله روسیه از کشته شدن ۴۰ سرباز از این ۶۰ سرباز اوکراینی خبر داد.

مقامات اوکراینی در مقابل با استقبال از دیدار IAEA و ابراز امیدواری درباره غیرنظامی شدن نیروگاه هسته‌ای روسیه را به استفاده از آن به عنوان سپر برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین متهم می‌کنند، چرا که می‌دانند برای پاسخ به آتش برای نیروهای اوکراینی مشکل خواهد بود. این مقامات همچنین نیروهای روسی را به گلوله‌باران نیروگاه متهم می‌کنند، اتهامی که مقامات روسی آن را انکار می‌کنند.

کد خبر 702395 برچسب‌ها هسته‌ای - نیروگاه روسیه - اوکراین اوکراین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای نیروگاه روسیه اوکراین اوکراین نیروگاه هسته ای گلوله باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۴۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است

سرگئی شویگو امروز (جمعه) گفت، روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده و نه منافع ژئوپلیتیکی و نه نظامی برای حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

به گزارش ایسنا، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در جریان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: «روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است. ما نه منافع ژئوپلیتیکی و نه نظامی برای حمله به کشورهای این ائتلاف نداریم. ما  از مردم خود در سرزمین‌های تاریخی روسیه محافظت می‌کنیم.»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع روسیه در ادامه صحب‌هایش افزود: «روسیه همواره حداکثر تلاش خود را برای حفظ ثبات استراتژیک و توازن قوا در جهان انجام داده است.»

شویگو در ادامه گفت، ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به عواقب فاجعه بار شود. حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای نگران‌کننده است.

وی افزود، ساختارهای نظامی و سیاسی با محوریت آمریکا در تلاش برای بازسازی سیستم امنیتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تسلط است. بازگشت اسلامگرایان رادیکال از خاورمیانه، شمال آفریقا به جنوب شرق آسیا، پیش نیازهایی را برای نقاط جدید فعالیت آنها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند