Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:44:25 GMT

نگاهی به «گناه زیبایی»/رمانی درباره امام مجتبی (ع)

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۲۲۷۳۰

نگاهی به «گناه زیبایی»/رمانی درباره امام مجتبی (ع)

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: رمان «گناه زیبایی» نوشته محمد سادات اخوی که توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده، اثری درباره امام حسن مجتبی (ع) است. لیلا مهدوی رمان‌نویس یادداشتی درباره «گناه زیبایی» نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است. امروز هفتم صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) بهانه خوبی برای مطالعه این‌یادداشت و مرور این‌رمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مشروح متن این‌یادداشت را می‌خوانیم:

«اهالی ادبیات دینی خوب می‌دانند که برای قلم زدن در این مکتب، ادعای هیچ چیز نباید داشت! حتی عرض ارادت نوشتن از ساحت مقدس ائمه برای نویسنده‌اش تنها و تنها یک هدف دارد و آن هم ذره‌ای شناخت بیشتر است و بعد از آن، اگر مسیر نویسنده مخاطبی هم به شناخت رسید که نهایت خوشبختی اثر است.

نویسنده آئینی خودش بهتر می‌داند که معصومین به قلم فرسایی او احتیاج ندارد و قرار نیست تکلیفی ادا کند.

خوب است به مکتب آئینی این‌گونه نگاه کنیم. قرار نیست ادای دین کنیم قرار است خودمان از این چشمه سیراب شویم. آب نوشیدن از چشمه معرفت معصومین نیز جز با توفیق الهی و اجازه صاحب اثر تحقق نمی‌یابد و «هزار بار من این نکته کرده‌ام تحقیق…»

گناه زیبایی در دسته ادبیات آئینی، از منظر درون دینی و داستانی با حضور معصوم است.

یعنی ملاحظاتی دارد و محدودیت‌هایی!

همان‌گونه که از میان داستان مشهود است نویسنده برای رسیدن به جریان داستان و پیرنگ قرص و محکمش باید پژوهش فراوان کند.

پژوهش در ادبیات تاریخی، منحصر به خواندن تاریخ نیست بلکه باید به یک مجموعه رسید.

باید از دل تاریخ چرخه‌ای استخراج کرد که علاوه بر گره‌های داستانی و حوادث، اوضاع و احوال معیشتی مردم و فضای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، در آن در تکاپو و حرکت باشند. دست‌یابی به چرخه‌ای که اگرچه در تاریخ دور بوده اما زندگی با تمام خاکستری‌هایش در آن جریان داشته باشد.

یکی از ایرادها درباره روایت زندگی معصومین این است که در اذهان عامه مردم. معصوم وجودی است که نه شغل دارد، نه می‌خورد، نه لباس و پوشاک منحصر به خود دارد و گویا بر تخت ساده‌ای جلوس کرده و مردم را موعظه می‌کند. تغییر این باور البته اگر ممکن باشد، گره‌اش به دست ادبیات باز می‌شود. و نویسنده آئینی خود، پیش از مخاطبان باید درباره زیست حاکم بر دوره مورد مطالعه آگاهی و شناخت کسب کند. و در پی این شناخت است که نویسنده می‌تواند موقعیت‌های دراماتیک را پیدا یا خلق کند. به نظر می‌رسد آقای سادات اخوی در داستان بلند خود توانسته‌اند اتمسفر داستانی لازم را ایجاد کنند و حس و حال تاریخی از جامعه مورد بحث خود را به مخاطب انتقال دهند.

داستان گناه زیبایی از بعد اشراف تاریخی به حوادث و بعد تبدیل آن به موقعیت‌های دراماتیک اثر موفقی است.

نکته دیگری که درباره این داستان می‌توان گفت، زبان آن است.

زبان مهم‌ترین مواجه مخاطب با داستان و درام است. اگر چه در داستان گناه‌زیبایی زبان گردی از تاریخ دارد اما به جز تاریخی بودن، نویسنده کوشیده است زبان فاخری برای بیان اثرش انتخاب کند. شاید به دلیل همین نوع زبان روایی، مخاطب خاص‌تری از ادبیات این داستان را برگزیند.

خوب است مخاطب هم بتواند میان زبان ادبی و زبان تاریخی تفاوت قائل شود و این یکی از کارهایی است که نویسنده در پژوهش‌هایش باید به آن دست یابد. با این همه داستان گناه زیبایی بهره ادبی خوبی نیز دارد و دایره واژگان غنی و آرایه‌های ادبی را به بازی گرفته که البته با زبان تاریخی اثر همراستاست و به فرم داستان کمک کرده است.

گذشته از آن، داستان گفت‌وگو محور است. نویسنده داستان را بیش از آن که در میزانسن‌ها و خرده روایت‌ها بسازد، با گفت‌وگو قصه را پیش می‌برد و همین انتخاب فرم قصه به نویسنده فرصت می‌هد که در کنار بیان قصه، دست به تحلیل بزند. اما در کنار گفت و محور بودن، داستان می‌توانست تصاویر واضح‌تری برای مخاطب خلق کند و بیش از آن که جزئیات را بازگو کند، صحنه‌ها را برای مخاطب بسازد. گفت و محور بودن داستان اگرچه به انتقال حرفه‌ای بیشتری در اثر می‌انجامد اما گاهی می‌تواند مخاطب را از داستان دور کند و مخاطب باحوصله‌تری را طلب کند.

انتخاب راوی اول شخص، در داستان، از نقاط مثبت آن است. گذشته از انطباق فرم با پیرنگ، حفظ حریم می‌کند و نیز حس بیشتری را به ذهن مخاطب مبادله می‌نماید.

نکته بارزی که در داستان گناه زیبایی مشهود است، ارجاعات تاریخی بسیار زیاد در آن است.

نویسنده در خلاق قصه‌اش قصه‌های زیادی از تاریخ صدر اسلام تا زمانه مورد مطالعه مطرح می‌کند که هر کدام از آنها را می‌توان خرده روایت‌هایی در سیر اصلی داستان قلمداد کرد که برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش می‌کنند و همان گونه که پیشتر گفتم علاوه بر روایت تحلیل هم در داستان اتفاق می‌افتد، نویسنده در بیان هر کدام از این گزاره‌ها مخاطب را به تفکر وا می‌دارد زیرا فضا را له و علیه‌ها باز می‌گذارد و بعد از آن استدلال می‌کند. و به این دلیل نیز مخاطب داستان گناه زیبایی، مخاطبی است که منظر درون دینی دارد و البته تا حدودی هم به تاریخ رویداد اشراف دارد و اصل ماجرا را می‌داند. و در بر اساس این اصل ماجراست که آقای سادات اخوی حرف تازه میزند و بر اساس دانسته‌ها لایه‌های شناختی مخاطب از واقعه، داستان جدیدی خلق می‌کند.»

کد خبر 5580574 فاطمه ترکاشوند

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد سادات اخوی کتابستان معرفت معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی کتاب مهاجر سرزمین آفتاب دفاع مقدس کونیکو یامامورا نقد کتاب تازه های نشر حمید حسام انتشارات سوره مهر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتشارات ققنوس ترجمه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران عباس معروفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۲۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!

آفتاب‌‌نیوز :

محسن کیایی با انتشار یک عکس در اینستاگرام تولد بهرام رادان را تبریک گفت.

کیایی نوشت: بهرام جون٬ برادر٬ رفیق تولدت مبارکمون!

محسن کیایی (زاده ۶ شهریور ۱۳۶۰ - تهران) بازیگر و نویسنده اهل ایران است. وی برادر مصطفی کیایی کارگردان سینما است. از کار‌های او می‌توان به دینامیت، لونه زنبور، بی گناه، مطرب، هتل و هم گناه اشاره کرد.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو