Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مجید امامی روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با بیان اینکه مظروفی که برای شورا قایل هستیم به ماهیت فرهنگ عمومی مربوط است افزود: رابطه درستی باید بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی برقرار شود، جاهاییکه به بن بست خورده ایم زمانی بوده است که جامعه در زیستار و عادات خود به سمتی می رود و ما در بیان رسمی، الگو و هنجار روی کاغذ یک کار دیگر را مطلوب می دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی با فهم اصالتهای فرهنگی و رصد به موقع تغییرات فرهنگی باید جلوی این شکاف را بگیرد، اظهار داشت: در همین راستا تقویت دبیرخانه پیگیری می شود و این درحالی است که برخی از استانها از این لحاظ وضعیت مطلوبی دارند.

امامی شورای فرهنگ عمومی را الگویی بی بدیل دانست و خاطرنشان کرد: پرکردن این ظرف با مظروف مفید که با احساس روزمرگی به آنها دست ندهد کار سختی است که از طریق ایده پردازی، نوآوری و تقویت مرکز رصد فرهنگی و اداری دبیرخانه ها، زیست بوم گرایی و نگاه کاملا تمرکز زدا به برنامه ریزی فرهنگی آن را دنبال می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یعنی سند تحول فرهنگ، هنر و رسانه استان برای همه ما و آنانی که اعتبارات ادارات کل را در مرکز تقسیم می کند هم حجت است، گفت: ویژگی الگوی شورای فرهنگ عمومی این است که سه ضلع دولت، حاکمیت و مردم را کنار هم می آورد.

امامی افزود: برای تقویت بُعد مردمی این شورا در آیین نامه جدید که به زودی در شورای عالی انقلاب فرنگی تصویت خواهد شد، تعداد افراد حقیقی افزایش و تعداد افراد حقوقی کاهش خواهد یافت و ما از اواخر امسال با ساختار جدید و ارتقا کار آمدی جدید درشورا خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه نباید بگذاریم شکاف بین فرهگ رسمی و عمومی زیاد شود، خاطرنشان کرد: طبعا در برخی استانها این شکاف ها زیاد شده است بحث دیگر پیشگیری و مدیریت فرهنگی آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت رویکرد اجتماعی و فرهنگی، در نگاه فرصت مدار است، گفت: ما با مفاخر، رویدادها، آداب، آرمانها، قصه ها، خیالات، داستان‌های مردم و مهمتر از همه منابع انسانی فرهنگی در استان احتمالا به سراغ آسیب های اجتماعی ناشی از توسعه می رویم پس کاملا بین رویکرد فرهنگی و اجتماعی می شود تفکیک قایل شد اما جهاد فرهنگی مقدم است.

امامی اظهار داشت: فرصت و زیست بوم زنجان، مردم پایه بودن حیات فرهنگی و از جمله آن فرهنگ مناسکی، خیرات و مبرات و عرصه بسیار مهم گردشگری مردم واقعا قهرمانان اصلی این استان در حفظ حیات فرهنگی هستند.

وی یادآورشد: واقعه بزرگ که برند استان زنجان شده است مانند هیات های بزرگ عزاداری و مراکز بزرگ درمانی خیریه استان بوده و  مردم پایه بودن که اولویت جدی دولت سیزدهم است که هم باید تقویت و الگوی کشور باشد.

امامی اولویت های جدی فرهنگی دولت سیزدهم در یک سال گذشته که در صدد تامین زیرساختهای آن است را عدالت فرهنگی، سبک زندگی و نشاط اجتماعی عنوان کرد و افزود: این سه محور باید جدی گرفته شود چراکه به احیای امید در کشور منجر خواهد شد و  امروز نیازمند جهاد امید هستیم.

وی تاکید کرد: بزرگترین اتفاقی که در عرصه فرهنگی و اجتماعی از این دولت انتظار می رود، احیای امید مردم به آینده جمهوری اسلامی به عنوان الگوی کارآمد ساخت و تعالی ایران اسلامی است و این امید در شقوق مختلف در یک سال قبل رشد داشته است اما همچنان نیازمند جدی گرفتن آن هستیم.

امامی افزود: اگر از طریق احیای رویدادها و ظرفیت های اجتماعی و مناسک جمعی بتوانیم پیوستگی هویتی مردم را افزایش دهیم این زمینه خوش بینی به آینده ایران را فراهم می کند.

برچسب‌ها شورای فرهنگ عمومی سید مجید امامی زنجان دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی سید مجید امامی زنجان دولت سیزدهم شورای فرهنگ عمومی سید مجید امامی زنجان دولت سیزدهم شورای فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۲۷۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران