Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@23:52:51 GMT

زیان راهبردی و هنگفت آلمان از حذف نیروگاه‌های هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۳۲۲۳۰

زیان راهبردی و هنگفت آلمان از حذف نیروگاه‌های هسته‌ای

با تشدید بحران تامین انرژی در آلمان، معلوم شد حذف نیروگاه‌های هسته‌ای، چه هزینه گزافی برای این کشور بزرگ صنعتی به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:روزنامه دنیای اقتصاد در بررسی «وابستگی انرژی به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد آلمان» نوشت: آلمان یکی از اقتصادهای پیشرفته جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد این کشور بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپاست.

در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی اقتصاد آلمان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین از نظر شاخص برابری قدرت خرید این کشور در رتبه پنجمین اقتصاد جهان قرار دارد. علاوه بر این، براساس برآوردهایی که از سوی صندوق بین‌المللی پول صورت گرفته است کشور آلمان به‌تنهایی بیش از ۲۵ درصد اقتصاد اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۱ میلادی به خود اختصاص داده است. در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی کشور آلمان به عنوان هفتمین مصرف‌کننده عمده انرژی جهان شناخته شده است. در این سال مصرف سالانه انرژی در آلمان به بیش از ۱۲۱۹۳ پتاژول رسیده است که بیش از ۷۵ درصد آن از طریق سوخت‌های فسیلی، ۶/۲ درصد از طریق انرژی هسته‌ای و ۱۶/۱ درصد نیز با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر فراهم شده است.

آلمان یکی از نخستین کشورهایی است که سیاست زیست‌محیطی انرژی‌وند (Energiewende) را با هدف کاهش تولید کربن و رساندن سطح آن به تولید کربن سالانه صفر در پیش گرفته و در تلاش است با استفاده از منابع تامین انرژی ایمن مصرف آن دسته از منابع انرژی را که خطرات زیست‌محیطی بالقوه‌ای دارند قطع کند. بر اساس این، و بر پایه طرحی که بیش از یک دهه است آغاز شده است و در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تکمیل می‌شود، آلمان بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد که همین مسئله به معنای از دسترس خارج شدن بیش از ۶/۲ درصد از منابع انرژی کشور است.

با این وجود، آمارها نشان می‌دهد فعلا وابستگی آلمان به واردات انرژی فسیلی در سطح بالایی (بیش از ۷۵ درصد) قرار دارد. علاوه بر این، برآوردهای اقتصادی نشان‌دهنده آن است که حذف انرژی هسته‌ای سالانه برای اقتصاد آلمان بیش از ۱۲ میلیارد دلار هزینه در بردارد که بخش عمده آن به سبب افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی بوده است که باعث‌شده میزان مواجهه شهروندان آلمانی با آلودگی‌های ناشی از مصرف انرژی‌های فسیلی افزایش یابد و به این ترتیب نرخ مرگ در اثر آلودگی انرژی‌های فسیلی رشد

داشته باشد.

اقتصاد آلمان در یک دهه گذشته در نتیجه دو سیاست زیست‌محیطی حذف تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای و توقف کامل استخراج ذغال‌سنگ از معادن خود به‌صورت فزاینده‌ای به واردات انرژی از کشورهای خارجی وابسته شده است. این نخستین ریسک ژئوپلیتیک عمده‌ای است که آلمان در حوزه انرژی با آن روبه‌رو شده است. دومین ریسک ژئوپلیتیک انرژی که آلمان باید با آن کلنجار برود مربوط به هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی است که حذف نیروگاه‌های هسته‌ای از چرخه تولید انرژی به همراه داشته است، چرا که به علت گران بودن هزینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و چالش‌های متعددی که در زمینه توسعه زیرساخت‌های این حوزه وجود دارد همچنان سرعت این کشور برای بهره‌برداری از آنها به حد کافی رشد نکرده است و همین موضوع زمینه‌ساز رشد استفاده از سوخت‌های فسیلی شده که مصرف آنها مشکل آلودگی زیست‌محیطی و رشد مشکلات مربوط به سلامتی را به همراه داشته است. برآوردها نشان می‌دهد کشور آلمان تنها در حوزه خدمات اجتماعی این مشکل، ۱۲ میلیارد دلار هزینه داشته است. ضمن آنکه هزینه اقتصادی واردات و مصرف سوخت فسیلی به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین پیامدهای انسانی و اقتصادی حذف نیروگاه‌های هسته‌ای دومین ریسک ژئوپلیتیکی است که آلمان با آن مواجه است. سومین ریسک ژئوپلیتیک که آلمان با آن مواجه است افزایش وابستگی این کشور به واردات انرژی از کشورهای خارجی بوده است که به‌خصوص مسئله روسیه برای اقتصاد و سیاست خارجی این کشور هزینه‌زا شده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت اتحادیه اروپا روسیه آلمان نیروگاه هسته ای خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت اقتصاد آلمان زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۳۲۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در حاشیه مراسم رونمایی از پویش با انرژی که با حضور مسئولین صنعت برق و جمعی از هنرمندان و ورزشکاران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شاخص های مصرف برق؛ شدت مصرف انرژی در کشور است که این شاخص در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: همیشه نیازمند این هستیم که مصرف بهینه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز تقاضاهای جدید و بخش مولد کشور را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه "هدف از این پویش این است که مشترکان تجاری و خانگی که 80 درصد تعداد مشترکان و 50 درصد مصرف دوران اوج مصرف کشور را تشکیل می دهند به کاهش مصرف تشویق کنیم"، گفت: به همین جهت جایزه و هم پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از 80 میلیون جایزه به کسانی که کاهش مصرف برق داشته باشند و مستمرا این کار را تکرار کنند، داده خواهد شد، این مشترکان با این اقدام هم برق پایدار دریافت می کنند و هم بخش مولد کشور از انرژی بیشتری برخوردار خواهند بود و ما می‌توانیم به نقاط بسیار گرم و همچنین مراکز بیمارستانی، خدماتی و آموزشی برق مورد نیاز را ارسال کنیم.

رجبی مشهدی درباره تامین برق رمزارزها گفت: برای کسانی که به صورت مجاز استخراج رمزارز داشته باشند، پیش بینی شده از ساعت 2 بامداد تا 9 صبح که ساعت بار حداقل است بتوانند از برق استفاده کنند اما برای کسانی که بصورت غیرمجاز از شبکه برق استفاده می کنند جرایم سنگینی پیش بینی شده است اگر دستگاههای آنها شناسایی شود ضبط و تحویل مقامات قضایی شده و بر اساس قوانین جدید امحا خواهد شد و قطعا جرایم سنگین از زمانی که تشخیص داده شود اعمال خواهد شد.

مدیر عامل توانیر خاطرنشان کرد: از هموطنان می خواهیم از طریق سامانه “برق من” گزارش رمزارزهای غیرمجاز را اعلام کنند این گزارش علاوه بر اینکه محرمانه خواهد ماند، می توانند از پاداش بهره مند شوند و متناسب با ماینرهایی که کشف می شود، عدد پاداش بیشتر می شود و به تامین برق پایدار کمک می کند.

وی درباره جایزه کاهش مصرف تصریح کرد: ما بیش از 42 مشترک صنعت برق داریم که از این تعداد حدود 32 میلیون مشترک خانگی و تجاری هستند اگر این تعداد مشترک کاهش مصرف برق داشته باشند طی 21 هفته در نظر گرفته شده به صورت امتیازی از جوایزی که پیش بینی شده بهره مند خواهند شد، ممکن است مشترکین بیش از دو یا چند بار از این جوایز بهره مند شوند و محدودیتی در این جوایز وجود ندارد.

رجبی مشهدی بیان داشت: مشترکان خانگی و تجاری که 15 درصد مصرف را کاهش دهند به صورت قرعه کشی از جوایزی مثل خودرو برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: ما بر اساس میزان کاهش مصرف پاداش صرفه جویی پیش بینی شده، سال گذشته 40 درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت داشتند امیدواریم امسال با افزایش تعداد مشترکان صرفه جویی کننده انرژی بیشتری را به بخش مولد تحویل دهیم، قطعا منابع مورد نیاز از طریق صنایع انرژی بر کشور تامین خواهد شد و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد. 

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "پویش با انرژی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ادامه دارد"، گفت: اگر مشارکت مردم امسال نباشد ناترازی برق زیاد است اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود 14 هزار مگاوات بود پیش بینی این است امسال با اقداماتی که صورت می گیرد به حدود 10 تا 11 هزار مگاوات برسیم.

مدیر عامل توانیر درباره صادرات برق به عراق در تابستان سال جاری اظهار داشت: برنامه ما این است در دوره گرم سال حداکثر واردات را داشته باشیم و صادرات را در حداقل ممکن باشد قطعا متناسب با شرایط آب و هوایی کشور پیش خواهد رفت.

وی درباره خاموشی در تابستان بیان داشت: قطعا با مشارکت مردم نیازی به خاموشی نخواهد بود.

سخنگوی صنعت برق درباره شارژ خودروهای برقی گفت: مشکلی برای کسانی که در نظر دارند در ایستگاههای شارژ خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند، وجود ندارد و از طریق درخواستی که به شرکتهای توزیع داده می سود، تامین برق خواهند شد، نرخ برق ایستگاههای شارژ نرخ تجاری یعنی 547 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است