Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@20:27:09 GMT

باید انتخاب کرد؛ راه عمار یا راه دشمنان او؟

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۳۶۴۱۲

باید انتخاب کرد؛ راه عمار یا راه دشمنان او؟

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: به روایت منابعی چون «مُروج‌الذَهَب و معادن‌الجوهر» اثر علی بن حسین مسعودی (از مورخان و اندیشمندان سده چهارم هجری) و «مَراقِدُ الْمَعارف فی تَعْیینِ مراقد العَلَویّین وَ الصَّحابةِ وَ التّابعینَ و الرُّواةِ وَ الْعُلَماءِ وَ الْاُدَباءِ وَ الشُّعَراء» اثر شیخ محمد حرزالدین (از علمای رجالی قرن چهاردهم هجری که شاگرد آخوند خراسانی بود) روز نهم صفر روزی است که صحابی جلیل القدر پیامبر مکرم اسلام (ص) جناب عمار یاسر به سن ۹۳ سالگی در جنگ صفین به شهادت رسید و امیر مؤمنان امام علی بن ابی‌طالب (ع) بر اثر این اتفاق عزادار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما عمار که در این روز توسط گروهی شورشگر در نظام اسلامی شهید شد شخصیتی برجسته بود. عمار و والدینش از نخستین مسلمانان بودند. پدرش جناب یاسر بود و مادرش بانویی مکرمه به نام سمیه. هر دوی آنها به دلیل پذیرش اسلام تحت شکنجه شدید مشرکان قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. سمیه بانویی است که مورخان نامش را در تاریخ به عنوان نخستین زن شهید در راه اسلام ثبت کرده‌اند.

تاریخ طبری و برخی از منابع دیگر این روایت از رسول‌الله (ص) را خطاب به عمار درج کرده‌اند که: «انک لن تموت حتی تقتلک الفئة الباغیة الناکبة عن الحق، یکون آخر زادک من الدنیا شربة لبن» تو نمی‌میری تا وقتی که گروه ستمگر و منحرف از حق تو را بکشد. آخرین توشه تو از دنیا جرعه‌‎ای شیر است. این روایت در جامعه آن روز بسیار مشهور بود به نحوی که تبیین کننده راه می‌شد. به همین خاطر نیز اکثر شخصیت‌ها احترام عمار را نگه می‌داشتند.

عمار پس از وفات پیامبر اکرم (ص) از جمله اصحاب خاص امیرالمومنین (ع) بود و به همین دلیل با خلیفه اول بیعت نکرد. نام ایشان به همراه شخصیت‌های برجسته‌ای چون سلمان، ابوذر و مقداد، به عنوان هسته اولیه و مرکزی تشیع ثبت است. اینان کسانی بودند که پس از وفات پیامبر (ص) از مسیر حق منحرف نشده و هیچگاه از آنها فعلی که خلاف نظر امیرالمومنین (ع) باشد، سر نزد.

تاریخ طبری و برخی از منابع دیگر این روایت از رسول‌الله (ص) را خطاب به عمار درج کرده‌اند که: «انک لن تموت حتی تقتلک الفئة الباغیة الناکبة عن الحق، یکون آخر زادک من الدنیا شربة لبن» تو نمی‌میری تا وقتی که گروه ستمگر و منحرف از حق تو را بکشد

پس از کشته شدن خلیفه سوم عمار از جمله کسانی بود که مسلمین را به پذیرش زعامت امیرالمومنین (ع) دعوت می‌کرد. پس از آغاز خلافت حضرت امیر (ع) نیز از بازوان توانای حضرت بود و بویژه در جنگ جمل به عنوان یکی از فرماندهان لشکر امیرالمومنین (ع) سلحشوری بسیار کرد تا اینکه فتنه معاویه پیش آمد.

عمار در جنگ صفین

پیکار صفین که در سال ۳۷ هجری رخ داد، بسیاری از مرزها در جامعه اسلامی و حدود و ثغور مسئله ولایت پذیری را مشخص کرد. این نبرد که در ادبیات شیعی به نبرد با قاسطین شهرت دارد، در اصل به دلیل سرپیچی معاویه رخ داد. معاویه از مدت‌ها قبل مقدمات خلافت را برای خود در شام تهیه دیده بود. وقتی امام (ع) خلافت را به اصرار مسلمین پذیرفت، بلادرنگ فرمان عزل او را صادر کرد و یک لحظه نیز با ابقای او بر حکومت شام موافقت نکرد، چرا که صلاح دین و صلاح مردم را در کنار گذاشتن معاویه می‌دید.

نتیجه این اختلاف آن شد که سپاه عراق و شام در سرزمینی به نام «صفین» به نبرد پرداختند. همانطور که اشاره شد روایت پیامبر اکرم (ص) درباره ماجرای شهادت عمار شهرت خاصی در مرزهای اسلام داشت و به همین دلیل پس از آغاز جنگ صفین بسیاری از حاضران در لشکر معاویه میان دوراهی قرار گرفتند، چرا که عمار که همیشه در صراط مستقیم بود، میان لشکریان امیرالمومنین (ع) قرار داشت و نه میان لشکریان معاویه که علیه امام (ع) شورش کرده بود.

به همین دلیل حضور جناب عمار سنگ محکی بود برای اشخاص تا ببینند که حق حقیقت برایشان ارزشمندتر است یا دسیسه‌ها و وعده‌های مالی پسر ابوسفیان. برخی از لشکر کفر به لشکر حق پیوستند و برخی نیز منتظر ماندند تا ببینند که سرنوشت عمار چه می‌شود، تا اینکه عمار به دست شخصی به نام «ابوالعادیه» به شهادت رسید. برخی روایت کرده‌اند که ابوالعادیه از جمله صحابیون پیامبر (ص) بود که از راه حق منحرف شد و عجیب آنکه پس از به شهادت رساندن عمار، این عمل ابوالعادیه مورد اعتراض شدید عمروعاص قرار گرفت و آن را فعلی قبیح خواند.

عمار یاسر از شیعیان مخلصی بود که نه صرفاً حیات مبارکش که حتی شهادتش نیز معیار و میزانی برای شناسایی راه حق به شمار می‌رفت. البته که این معیار فرازمان و فرامکان است و عمار اکنون نیز معیاری برای راه حق است

پس از شهادت جناب عمار، نبرد شدیدتر شد و می‌رفت که با پیروزی سپاه حضرت (ع) به پایان برسد، اما معاویه با نیرنگ خاصی در میان سربازان امام (ع) اختلاف و شورش پدید آورد. سرانجام پس از اصرار زیاد از جانب سپاهیان کوفه، امام (ع) ناچار تن به حکمیت ابوموسی اشعری و عمرو عاص داد که آنان درباره مصالح اسلام و مسلمین مطالعه کنند و نظر خود را اعلام دارند.

فشار روی امیرمومنان جهت پذیرفتن مسئله حکمیت به پایه‌ای رسید که اگر نمی‌پذیرفت، شاید بحران شدیدی به وجود می‌آمد. پس از فرارسیدن موعدی که قرار بود حکمین نظر خود را ابراز دارند، عمروعاص، ابوموسی را فریب داد و این امر نقشه موذیانه معاویه را بر همگان آشکار ساخت. پس از ماجرای حکمیت تعدادی از مسلمانانی که قبلاً با حضرت علی (ع) همراه بودند بر ضد ایشان خروج کردند، و امام را به خاطر قبول حکمیتی که خود بر وی تحمیل کرده بودند، مورد انتقاد قرار دادند.

شهادت جناب عمار یاسر، باعث رسوایی معاویه بن ابوسفیان به عنوان یک شورشگر علیه حق، شد. زمانی که خبر شهادت عمار را به امیرمومنان امام علی بن ابیطالب (ع) رساندند، ایشان بسیار محزون شدند و به بالین جناب عمار آمدند و اشعاری سوزناک را با محتوای بی وفایی دنیا و دوری از دوستان قرائت کردند.

محمد بن سعد بن منیع بغدادی (عالم و تاریخ نگار برجسته سده سوم هجری) در مشهورترین کتاب خود یعنی «الطبقات الکبری» ثبت کرده که حضرت امیر (ع) پس از شهادت عمار فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون، هرکسی که بر قتل عمار غمگین نباشد او را از مسلمانی بهره‌ای نیست. بهشت نه یکبار بلکه بارها بر عمار واجب شده است.»

عمار یاسر از شیعیان مخلصی بود که نه صرفاً حیات مبارکش که حتی شهادتش نیز معیار و میزانی برای شناسایی راه حق به شمار می‌رفت. البته که این معیار فرازمان و فرامکان است و عمار اکنون نیز معیاری برای راه حق است.

کد خبر 5581709 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: عمار یاسر تاریخ اسلام امیرالمؤمنین ع امام علی ع معاویه جنگ صفین معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی دفاع مقدس کتاب مهاجر سرزمین آفتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت افزار حوزه هنری انتشارات ققنوس ترجمه اربعین حسینی حمید حسام نوشت افزار ایرانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران جناب عمار عمار یاسر راه حق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۳۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی هوایی ارتش امروز از هر زمان دیگری آماده‌تر است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در بیست و سومین دوره رزم مقدماتی نخبگان مرکز آموزش ۰۱ شهیدان سرباز نیروی زمینی با اشاره به نام‌گذاری نیروی هوایی ارتش به نام «نیروی الهی» از سوی امام خمینی (ره) اظهار داشت: این نام‌گذاری معمار کبیر انقلاب اسلامی وظیفه همه ما را در این نیرو صد چندان کرده است.

امیر سرتیپ واحدی در ادامه به اقدامات منافقین در بدو پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: یکی از خیانت‌های منافقین، مطرح کردن موضوع انحلال ارتش بود که با درایت حضرت امام خمینی (ره) این توطئه دشمنان خنثی شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش نقش این نیرو را در ابتدای جنگ تحمیلی بی‌بدیل و کلیدی توصیف کرد و افزود: نیروی هوایی در تمام طول هشت سال دفاع مقدس یا نوک پیکان عملیات‌ها بود و یا پشتیبانی‌کننده آن‌ها. این نیرو عملیات‌های بسیار زیادی در طول جنگ انجام داد و به لطف خدا و با غیرت کارکنان از تمام این‌ها سربلند بیرون آمد.

وی سپس به تشریح عملیات پیچیده «حمله به اچ ۳» پرداخت و گفت: عملیات حمله به اچ ۳ هنوز در بسیاری از دانشگاه‌های نظامی دنیا به عنوان یک عملیات هوایی بسیار پیچیده و منحصر به فرد تدریس می‌شود. طی کردن مسافت بسیار زیاد با جنگنده اف ۴، انجام سه مرحله سوخت‌گیری هوایی و انهدام بیش از ۵۰ فروند هواپیمای عراقی روی باند در دورترین نقطه خاک عراق از مرزهای کشورمان، این عملیات را منحصر به فرد کرده است.

امیر واحدی تأکید کرد: نیروی هوایی ارتش امروز از هر زمان دیگری آماده‌تر است و ما آمادگی داریم که به صورت شبانه‌روزی از این مرز و بوم در برابر تهدیدات دشمنان ایستادگی کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش به عملیات «وعده صادق» نیز اشاره و بیان کرد: رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در سوریه مرتکب خطای بدی شد و باید جواب دندان‌شکنی دریافت می‌کرد. وقتی روحیه همکارانم در نیروی هوایی را دیدم، به آینده این نیرو امیدوارتر شدم؛ چون تمام چهره‌ها مصمم و بدون واهمه از دشمن همه پای کار این عملیات بودند.

وی همچنین خطاب به کارکنان وظیفه نخبه گفت: شما نخبگان این کشور هستید و ما در نیروی هوایی به تخصص شما نیاز داریم. بدانید که آینده‌ساز این کشور شما هستید و یک لحظه ایستادن و کند حرکت کردن در مسیر پیشرفت ایران ممکن است سال‌ها باعث عقب‌افتادگی شود.

امیر واحدی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در زمینه فرار مغزها و نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: نخبگان عزیز، باید بدانید که چرخ اقتصاد، صنعت و فرهنگ این کشور به دستان شما حرکت می‌کند؛ لذا مواظب تبلیغات دروغین دشمنان باشید و تا می‌توانید در خدمت این کشور و مردم باشید.

کد خبر 6100411 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • اسلامی: دشمنان هنوز هم‌ با ایران ‌هسته‌ای مخالفند
  • دو عامل کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات
  • نیروی هوایی ارتش امروز از هر زمان دیگری آماده‌تر است
  • واحدی: همه در نیروی هوایی پای کار عملیات وعده صادق بودند
  • واحدی: همه نیروی هوایی پای کار عملیات وعده صادق بودند
  • دشمنان به دنبال ضربه به هیات‌های مذهبی هستند
  • دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
  • پیام تسلیت آیت الله نورمفیدی در پی شهادت مامور گلستانی فراجا
  • پلیس در اجرای «طرح نور» هوشمندانه و با ظرافت اقدام کند
  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری