Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@22:34:28 GMT

بورل: خوشبینی برای توافق وین کمتر شده است

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۴۰۱۵۸

بورل: خوشبینی برای توافق وین کمتر شده است

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اطمینان کمتری نسبت به همگرا شدن روند مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام دارد، گفت: اگر هدف این است که به سرعت به توافق دست یابیم، این اتفاق نخواهد افتاد.   به گزارش ایرنا، جوسپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا شانس توافق سریع برای احیای برجام را رد کرد و گفت که شانس توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی کم رنگ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی در بروکسل و در جمع خبرنگاران گفت: من امروز اطمینان کمتری نسبت به ۲۸ ساعت گذشته نسبت به همگرایی روند مذاکرات (با ایران) دارم. اگر این روند همگرا نشود، کل روند به خطر خواهد افتاد. اگر هدف این است که به سرعت به توافق دست یابیم، این اتفاق نخواهد افتاد.   بلومبرگ مدعی شد که این اظهارات جوسپ بورل در حقیقت در راستای اظهارات هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاست که پاسخ ایران به پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام را «غیرسازنده» توصیف کرده بود.   دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.   برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.   جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.   ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده اروپایی خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.   «ساموئل وربرگ»، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه تصریح کرد که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص پاسخ ایران به نقطه نظرات آمریکا در مورد پیش نویس توافق هسته ای است و آمریکا پاسخ خود را پس از پایان رایزنی ها به اتحادیه اروپا که نقش میانجی را ایفا می کند، ارسال خواهد کرد.     وی گفت: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این توافق (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا رفع تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم

عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم تا این لحظه پاسخ رسمی درمورد پیشنهاد آتش‌بس دریافت نکرده و منابع سیاسی در انتشار اخبار عجله نکنند.

به گزارش ایسنا، بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت: منابع سیاسی را نصیحت می‌کنم که صبر کنند و منتظر اظهارات رسمی باشند و دیوانه وار رفتار نکنند.

وی خطاب به منبع سیاسی که همواره ناشناس است، تاکید کرد: درمورد این اظهارنظر مبنی بر «با یا بدون توافق به رفح حمله خواهد شد» صبور باشد و در انتشار اخبار عجله نکند.

بنی گانتس افزود: تا این لحظه پاسخ رسمی به پیشنهاد مطرح شده وجود ندارد بنابراین به تمام منابع سیاسی تمام تصمیم‌گیرندگان پیشنهاد می‌کنم که منتظر اخبار جدید رسمی باشند ‌و خویشتنداری کرده و بر احساس محاسبات سیاسی با دیوانگی رفتار نکنند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه تا این لحظه پاسخ رسمی دریافت نکردیم، گفت: کابینه جنگ به محض دریافت جواب آن را بررسی خواهد کرد.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.

یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.

این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ توپ در زمین اسرائیل!/ آمریکا: در حال بررسی پاسخ حماس هستیم
  • بورل: آمریکا جایگاه مسلط خود را از دست داده است
  • حماس : به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است