Web Analytics Made Easy - Statcounter

خارج کردن اختیار جذب اعضای هیأت علمی از حوزۀ تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها چالش‌های جدیدی را به دنبال خواهد داشت از جمله اینکه رقابت‌های بین‌دانشگاهی کاهش پیدا خواهد کرد اگر معدود مواردی هم از تخلف هیأت‌های گزینش یا رفتارهای سلیقه‌ای وجود داشته باشد به صورت مورد بررسی و حل خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ چرخۀ زیست‌بوم علمی و فناوری کشور عزیزمان ایران علاوه بر همۀ نقش‌آفرینان بخش خصوصی، چند کنش‌گر دولتی مهم نیز دارد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از آن‌ها است، این وزارتخانه به نوعی وظیفۀ شکوفا کردن نهایی استعداد نخبگان جوان ایرانی را دارد که دورۀ تحصیلات مدرسۀ خود را به پایان رسانده‌اند و اکنون در جسنجوی مسیر موفقیت نهایی خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای هیأت علمی نیز در این مسیر همچون چراغ‌هایی فروزان دانشجویان را هدایت می‌کنند، آن‌ها مانند همۀ اقشار کشورمان دارای مسائل و چالش‌های مختص به خود هستند که برخی از آن‌ها را روز یکشنبه در هفتمین مراسم معرفی سرآمدان ایران با محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در میان گذاشتند.

البته مسائل آموزش عالی نامحدود هستند و بحث دربارۀ آن‌ها مدت‌ها زمان نیاز دارد. یکی از این چالش‌ها که بعضاً سبب احساس تبعیض در میان دانشجویان نیز شده، امکان انتقال دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه‌های برتر کشور است، متاسفانه بعضاً شاهد بودیم که برخی دانشجویان برای تحصیل در کرسی‌های دانشگاه‌های برتر کشور بدون گذر از مسیری که معمولاً همۀ دانشجویان طی می‌کنند، مدتی کوتاه به خارج از کشور می‌روند و مجدداً با ثبت درخواست ادامۀ تحصیل در ایران فرآیند جاری کشور را دور می‌زنند و جایگاهی را اشکال می‌کنند که متعلق به دانشجوی دیگری بوده است اما فقدان توانایی مالی مانع رقابت وی با فردی شده که قانون مذکور را استفاده کرده است.

بررسی برخی از دغدغه‌های اعضای هیأت علمی و نظام آموزشی کشور سبب شد تا بر آن شویم تا در حاشیۀ هفتمین مراسم معرفی سرآمدان برتر کشور با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید؛ 

محمدعلی زلفی‌گل در پاسخ به این سوال خبرنگار برنا که اکنون پذیریش اعضای هیأت علمی در اختیار دانشگاه‌های سراسر کشور قرار دارد و این بعضاً سبب رفتار سلیقه‌ای توسط هیأت‌های گزینش شده است که حق برخی از اساتید ضایع شود، برنامۀ وزارت علوم برای رفع این چالش چیست؛ گفت: برای پاسخ به این سوال باید این نکته را در نظر بگیریم که دانشگاه‌های کشور دارای هویت مستقل هستند، درست است که گاهی امکان دارد این استقلال مشکلاتی را نیز در پی داشته باشد اما محاسن وجودش به اعتقاد من چند برابر معایب آن است. خارج کردن اختیار جذب اعضای هیأت علمی از حوزۀ تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها چالش‌های جدیدی را به دنبال خواهد داشت از جمله اینکه رقابت‌های بین‌دانشگاهی کاهش پیدا خواهد کرد اگر معدود مواردی هم از تخلف هیأت‌های گزینش یا رفتارهای سلیقه‌ای وجود داشته باشد به صورت مورد بررسی و حل خواهیم کرد، اجازه دهیم که دانشگاه‌ها هویت مستقل خود را حفظ کنند؛ این مسئله به طور قطع در بلند مدت به نفع نظام خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص برنامه‌های وزارتخانۀ مطبوع خود جهت رفع دغدغه‌های معیشتی اعضای هیأت علمی مانند مسکن، بیمه و توضیح داد: این مسئله در دستور کار دولت است، تمام تلاش خود را خواهیم کرد که طی تعاملات بین سازمانی با وزارت راه و شهرسازی مشکل مسکن اعضای محترم هیأت علمی در زمینۀ مسکن را حل کنیم.

این مقام مسئول دربارۀ راهکار مواجهه با دانشجویانی که ابتدا در خارج از کشور به دانشگاه می‌روند اما بعد از گذشت مدت زمان اندکی به ایران مراجعه می‌کنند و مشغول به تحصیل در یک کرسی ممتاز علمی و دانشگاه کشور می‌شوند به خبرنگار برنا گفت:  راهکار مواجهه با این مسئله در قانون وجود دارد، براساس مقررات موضعه کشور دانشجویانی که خارج از کشور، در دانشگاه‌های مناسب تحصیل می‌کنند، این امکان را دارند که درخواست انتقال خود به دانشگاهی ایرانی که همسطح محل تحصیل خارجی آن‌ها باشد را ارائه دهند اگر مورد موافقت قرار گیرد، برای ادامۀ تحصیل به کشور بازخواهند گشت.

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که گزارش‌هایی در سال‌های گذشته وجود داشت که دانشجویان مقیم کشورهای اروپایی که محل تحصیل آن‌ها دانشگاه‌های درجه 2و 3 بود به دانشگاه‌های درجۀ یک کشور منتقل شده بودند، گفت: سعی ما این است که چنین اتفاقی رخ ندهد، البته به این مسئله بازگشت دانشجویان خارجی به ایران از منظری دیگر هم می‌توان نگریست به هرحال این افراد برای تحصیل در خارج از کشور مبالغ زیادی را هزینه می‌کنند و بازگشت آن‌ها به کشور مانع خروج این منابع خواهد شد.

این عضو کابینۀ سیزدهم درخصوص حس تبعیضی که چنین امکانی بین دانشجویان قشر آسیب‌پذیر جامعه و افراد برخوردار ایجاد می‌کند، تصریح کرد: معتقدم تشویق دانشجویان خارج از کشور به بازگشت و ادامۀ تحصیل در ایران، علاوه بر ممانعت از خروج ارز، منافع دیگری نیز برای کشور خواهد داشت از جمله اینکه تولید و سرمایه‌گذاری در کشور افزایش پیدا می‌کند، چالش‌های فرهنگی هم که امکان دارد برای آنان پیش بیاید به حداقل خواهد رسید به زعم بنده ما اکنون باید به سمتی حرکت کنیم پذیرندۀ بیش از پیش دانشجویان خارجی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سازمان سنجش کارشناسی کارشناسی ارشد مصاحبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزارت علوم وزارت علوم تحقیقات گفتگو دکتری سورنا ستاری کنکور سراسری هیات علمی وزارت راه شهرسازی رستم قاسمی معاون علمی ریاست جمهوری دولت سیزدهم زلفی گل محمدعلی زلفی گل پذیریش دانشگاه استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه روزانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد وزیر علوم با اشاره به اینکه نقش علم و دانش در پیشرفت کشور دیده شده، اظهارکرد: اتفاقی که در وعده صادق رخ داد خروجی دانشگاه‌ها بود و دانش آموختگان دانشگاه این اتفاق را برای ما رقم زدند بنابراین اقتدار کشور محصول علم و دانش و دانشگاهیان است.

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید از ساختمان کلاس های دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت دو بلوک ۳۵ واحدی خوابگاه متاهلی در دانشگاه یاسوج گفت: تا پایان سال جاری سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از احداث پنج هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت سیزدهم در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این تعداد کلنگ احداث دو هزار و ۶۰۰ واحد دیگر به زمین زده شده که عملیات احداث آن آغاز شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم پنج هزار واحد خوابگاه متاهلی در تمام دانشگاه‌های کشور به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: طی دوسال و نیم خدمت دولت سیزدهم احداث خوابگاه‌های متاهلی ۳۰ درصد افزایش داشت.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه در این دولت آمایش آموزش عالی، برگشتن دانشگاه به اساسنامه‌ها و نیاز محور شدن دانشگاه‌ها مورد توجه است، تصریح کرد: در تلاش هستیم آموزش عالی را به سمتی ببریم که بر اساس وظیفه دانشگاه‌ها مبنی بر تولید علم و جهت‌دهی به علم و عالم حرکت کنند.

وی در خصوص احداث دانشگاه صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر توسعه کمی دانشگاه‌ها مدنظر نیست و توسعه کیفی و مهارت محورشدن دانشگاه و توسعه امکانات  دانشکده فنی و مهندسی مدنظر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • ببینید | نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • تحقق ۱۲۹ مصوبه از سفر اول دولت سیزدهم به خراسان رضوی
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است