Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به مسائل اصلی که سیاست رئیس‌جمهور نیز است، هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نخورد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، درحال حاضر مسائل مربوط به بحران‌های محیط زیستی و گرمایش کره زمین، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمامی انسان‌ها و نسل بشریت است. کارشناسان معتقدند به دلیل فرامرزی بودن این بحران‌ها، حل آن‌ها فقط با یک برنامه جامع بین‌المللی و همکاری برابر تمامی کشور‌ها ممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز بحران ریزگرد‌ها و آلودگی هوا و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها، بخشی از آثار منفی ناشی از مشکلات محیط زیستی است.

در راستای حل این بحران‌ها در منطقه ما، تیرماه سال جاری اجلاس وزیران محیط زیست کشور‌های همسایه با هدف رفع چالش‌های زیست محیطی به ویژه مسئله گرد و غبار، با حضور ۱۱ کشور در تهران برگزار شد که در نهایت منجر به صدور اعلامیه نهایی این نشست شد.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: با هدف ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی که منطقه جغرافیایی گسترده‌تری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شرکت‌کنندگان بر این موضوع تصریح کردند که سند حاضر مبنایی کلی بر همکاری‌ها و هماهنگی‌های بیشتر در منطقه بوده و بر لزوم اقدامات دوجانبه و چند جانبه و نیز برنامه‌های اقدام برای پیگیری اهداف این سند تأکید کردند.

در همین مورد و درباره راهکار‌های سازمان محیط زیست برای حل بحران‌های این حوزه و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه، گفت‌وگویی با علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره جدید چه برنامه‌هایی برای کنترل بحران‌های محیط زیستی در کشور دارد و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه در این زمینه را چگونه دنبال می‌کنید؟

سلاجقه: آنچه در موضوع تغییر اقلیم و مباحث مربوط به گرمایش کره زمین در دنیا اتفاق می‌افتد، ارکان حیات را در تمام کشور‌ها تحت تاثیر قرار داده و کشور ایران نیز با توجه به شرایط میانگینی که به سمت وضعیت خشک و نیمه خشک دارد، از این شرایط بیشتر تاثیر می‌پذیرد، یعنی آستانه‌های ما به نحوی است که در حقیقت ضریب تأثیرپذیری ما در مباحث مرطوب به تغییر اقلیم نسبت به خیلی از کشور‌های اروپایی بیشتر است، هر چند ما در بعضی قسمت‌ها مقاوم‌تر هستیم؛ به عنوان مثال ما در بحث مقاومت در برابر ضرایب خشکی و به تبع آن، کاهش بارش‌ها، نسبت به کشور‌های اروپایی وضعیت بسیار مناسب‌تری داریم، زیرا اگر دقت کنید، این کشور‌ها وقتی به میانگین درجه حرارت ۳۸ درجه می‌رسند، با مشکل مواجه می‌شوند، اما در کشور ما وقتی دما به ۵۰ درجه یا حتی بیشتر هم برسد، مشکل خیلی خاصی پیش نمی‌آید، زیرا این ذات کشور ما و به تبع آن سیستم‌های فیزیولوژیکی است و ما ایرانی‌ها نسبت به این قضیه سازگار شدیم.

لزوم هم‌گرایی جهان در مسائل محیط زیستی

واقعیت امر این است که دنیا باید در مسائل مربوط به تغییر اقلیم و تبعات آن و مسائل محیط زیستی به یک هم‌گرایی برسد. محیط زیست پدیده‌ای درون یک کشور نیست و کاملاً فرابخشی و فرامرزی است و هر اتفاقی که در کشور ما بیافتد، حتماً کشور‌های همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بالعکس این قضیه نیز صدق می‌کند؛ در نتیجه اینجا دستگاه‌های بین المللی، به خصوص مجموعه‌های UNDP (برنامه توسعه ملل متحد) و UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) و سایر سازمان‌هایی که به نحوی مربوط به مسائل محیط زیست هستند، باید به شکل مطلوب در کنار هم قرار گیرند تا این مسائل حل شود.

 سال گذشته یکی از پرکارترین سال‌های سازمان محیط زیست بود

به عنوان مثال ما در مسئله آب‌های بین‌المللی قوانین خیلی خاصی نداریم و بیشتر، آن چیزی که اتفاق می‌افتد این است که کشور‌ها به صورت دوجانبه با یکدیگر مسائل را مرتفع می‌کنند که می‌طلبد ما سریع‌تر این بحث را با کشور‌های همسایه انجام دهیم و در مباحث مربوط به گرد و غبار و آلاینده‌ها به شکل‌های مختلف نیز همین بحث است. خوشبختانه سالی که گذشت یکی از پرکارترین سال‌های سازمان محیط زیست کشور بود و دستاورد‌های بسیار عالی در بُعد منطقه‌ای و بین المللی برای کشور حاصل شد.

در دوره فعلی هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نخورد

در داخل کشور نیز خوشبختانه با توجه به مسائل اصلی که سیاست ریاست محترم جمهور مبنی بر این بود که هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نخورد، این اصول رعایت شد و خوشبختانه وضعیت بسیار مناسبی داشتیم و دیپلماسی محیط زیست در بُعد داخل و خارج از کشور انجام شد. منظور بنده از دیپلماسی محیط زیست در داخل کشور این است که میان دستگاه‌های اجرایی خوشبختانه یک رویکرد بسیار مناسبی نسبت به محیط زیست اتفاق افتاده و در خارج مرز‌ها نیز شاهد بودیم که اجلاس وزیران محیط زیست کشور‌های همسایه برگزار و تفاهم‌نامه‌های متعدی امضا شد.

با توجه به خروج برخی دولت‌های گذشته از اصول کلی کشور در ارتباط با سازمان‌های بین المللی محیط زیستی، در دوره فعلی چگونه از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کنید؟

سلاجقه: خوشبختانه تمام اقدامات بین‌المللی ما در دوره فعلی در چارچوب موازین جمهوری اسلامی ایران و با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران است و مطمئن باشید که دست برتر در تمام مسائل با ما است، به این دلیل که ما در همه مسائل و ظرفیت‌ها برتر هستیم و خوشبختانه براساس این دست برتر، کار انجام شد و در اعلامیه پایانی نشست وزیران محیط زیست کشور‌های منطقه نیز که یازده کشور همسایه حضور داشتند، مسائل ما پذیرفته شد. ان‌شاءلله این روند ادامه پیدا خواهد کرد و مطمئن باشید اگر شرایط اقلیمی نیز کمک کند، در سال‌های آینده شرایط ایده‌آل‌تر نیز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح حکمرانی محیط زیست کلنگ زنی رئیس سازمان محیط زیست کشور های همسایه بین المللی محیط زیست کشور محیط زیستی بحران ها کشور ما کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۴۵۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیر عبدوس درباره راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامه های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند چراکه این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آن‌ها در مقصد دارد.

وی یکی از راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه‌های چند بار مصرف یا پارچه‌ای برای خرید ذکر کرد و گفت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بودیم، تلاش کنیم از کیسه‌های کمتری استفاده کنیم.

عبدوس درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در نخستین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بر اساس آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کرده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت‌) کیسه‌های پلاستیکی به‌طور رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف و پارچه‌ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مبلغی را برای ارایه کیسه‌های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی‌کردند، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: هزینه صرف شده برای ارایه این کیسه‌ها در حاشیه سود فروشگاه‌ها لحاظ می‌شد بنابراین قرار است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می‌کنند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت بالای کیسه‌های پلاستیکی آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در این شرایط تلاش می‌شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش یابد.

عبدوس درباره علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی در زمینه این طرح و پیامدهای مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه کاربردی نوماند - که به منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کاربردی مردم پسماند خود را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته‌ای عرضه کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر رسانه‌های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می‌کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این زمینه تازه شروع شده است و به‌طور قطع در مراحل بعد از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در پایان تاکید کرد: برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این حال برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از همه رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد