Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@14:12:35 GMT

ورود تقویم حراج در شورای عالی جهانی صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۵۴۸۰۹

ورود تقویم حراج در شورای عالی جهانی صنایع دستی

مریم جلالی دهکردی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی درباره برگزاری حراجی صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حراجی صنایع دستی یعنی حراج کالایی که از حیث شاخص‌ها، وجاهت و اصالت بتواند رخ نمایی کند. ما حتماً به حراجی صنایع دستی نیاز داریم هم برای گردش اقتصادی و تکریم و هم برای سطح بندی آن محصول.

وی ادامه داد: صنایع دستی باید بتواند خود را در حراجی‌ها نشان دهد ما به دنبال حراج‌های منطقه‌ای هستیم و آقای ضرغامی به ارتباطات بین منطقه‌ای با همسایگان تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون دستورالعمل حراجی نوشته و ابلاغ شده است. ما سعی کرده ایم تقویم حراج را وارد تقویم شورای عالی جهانی صنایع دستی کنیم تا بدانیم سالی یک بار حراج صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی همچنین درباره برپایی نمایشگاه‌ها در طول سال گفت: ما در حوزه بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها و یا درگاه‌های فروش تمام تلاش خود را می‌کنیم که بعد از دوران کرونا یک موج جدیدی ایجاد کنیم. صد بازار صنایع دستی یکی از آنهاست. معتقدیم بازارچه صنایع دستی باید یک پکیج کامل باشد. همچنین پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در اختیار صنایع دستی قرار می‌گیرد اما باید همه آنها در یک چینش ایجاد شود.

جلالی ادامه داد: مهم این است که صنایع دستی را در حوزه تولید، فروش و ایده و تولید محصول به صورت متوازن رشد دهیم. اتفاقات تقویم یک بهانه است. عید بهترین بهانه برای صنایع دستی است. حتماً بازارچه‌های شب عید را خواهیم داشت چون می‌خواهیم صنایع دستی را در سبد خانواده جای دهیم. بنابراین در دهه فجر نیز نمایشگاه صنایع دستی برپا می‌شود. حتی جام جهانی فوتبال هم فرصتی برای شناسایی، فروش و توزیع هست.

معاون صنایع دستی کشور گفت: برای جام جهانی دو برنامه داخلی و خارجی داریم. یکی در جزایر جنوب ایران هست که آنجا نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف را برگزار می‌کنیم در دوحه نیز امکانی برای ایران فراهم شده که بتوان محصولات فرهنگی خود را به معرض نمایش گذاشت. سهم عمده محصولات فرهنگی به صنایع دستی اختصاص داده شده است.

به گفته جلالی ما این اجازه را داریم که بتوانیم صنایع دستی و هنرهای سنتی خود را به عنوان نماد و نشان ایران که یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی است معرفی کنیم. زیرساخت این معرفی حتماً تجاری سازی و معرفی به همه گردشگران است. امیدواریم که اتفاق اقتصادی خوبی نیز بیفتد.

وی در توضیح بیشتر حضور صنایع دستی ایران در دوحه گفت: در ساحل کورنیش قطر پایگاهی داریم که صنایع دستی معرفی می‌شود در حوزه اسکان و رفتن هنرمندان مضایغی وجود دارد اما می‌توانیم تولید محتوای تصویری کنیم. چون مشابهت‌های فرهنگی بین ما و قطر وجود دارد و می‌توان از این فرصت برای معرفی شناسایی و بعد تجاری سازی استفاده کرد.

جلالی همچنین درباره استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور هم گفت: ما هفت تفاهمنامه در یک سال اخیر با نهادهای دیگر بسته ایم از صندوق کارآفرینی تا شهرداری‌ها و کمیته امداد. با وزارت کشور نیز درحال رایزنی هستیم. همچنین با تمام رایزنان فرهنگی در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده ایم و همه خانه‌های فرهنگ در کشورهای دیگر موظف شده اند در حوزه صنایع دستی کار کنند.

معاون وزیر ادامه داد: با انجمن دوستی ایران و رومانی هم جلسه‌ای داشتیم و برای آنها جذاب بود که چقدر در حوزه شیشه شباهت‌های فرهنگی وجود دارد. رویکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عوض شده است. شعار امسال اجلاس رایزنان فرهنگی اقتصاد فرهنگی و توجه به فرهنگ اقتصاد است. با ۱۲ رایزن فرهنگی جلسه داشتم. ما باید بتوانیم توسعه معنایی را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: غیر از سازمان فرهنگ و ارتباطات با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز صحبت کرده ایم تا مشکلات موجود حل شود و از از ظرفیت صادرات و فروش آن در خارج از کشور نیز استفاده کنیم.

جلالی با بیان اینکه زیست بوم صنایع دستی زیست بوم سنتی هست که در سه کنج قرار گرفته اما این زیست بوم قابلیت اتصال به چرخه اقتصاد، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ و هویت فرهنگی را دارد گفت: ما سه حوزه تحولی از جمله تحول در محتوا رویکرد و سازوکار را در حوزه صنایع دستی مد نظر قرار داده ایم باید رویکرد درون گرای بی صدا را به غیرت ملی تبدیل کنیم چون تولید صنایع دستی یعنی برون داد هویتی. اگر قرار است به جنگ هویتی برویم یکی از ابزارهای ما بی شک صنایع دستی هست. تمام تلاش من این است که صنایع دست را از محاقی که درون آن هست خارج کنیم و به لطف رسانه‌ها فضایی فراهم شود که معناسازی جدیدی در میان عموم مردم، نخبگان و سیاست گذاران اتفاق بیفتد.

کد خبر 5582123 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنایع دستی مریم جلالی حراج هنری اربعین 1401 شهرداری تهران اربعین حسینی شورای شهر تهران بهزیستی سازمان محیط زیست وزارت کشور هلال احمر جمهوری اسلامی ایران عراق سرقت مترو شهردار تهران اعتیاد کمیته امداد امام خمینی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۵۴۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود