Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تارنمای جامعه جهانی جامعه گرایی در این یادداشت می‌نویسد: ملکه الیزابت دوم پس از هفت دهه تکیه زدن بر تخت سلطنت به عنوان بالاترین مقام شبه جزیره بریتانیا در سن ۹۶ سالگی درگذشت. مرگ او در دوره‌ای از بحران حاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای امپریالیسم بریتانیا از جمله عمیق‌ترین فروپاشی استانداردهای زندگی از زمان رکود بزرگ، جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه در سرزمین اصلی اروپا و موج فزاینده مبارزه طبقاتی رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسائلی که تحلیل گران پیش بینی می‌کنند ممکن است منجر به یک اعتصاب عمومی شود.

طبقه حاکم انگلیس که همواره طرح افسانه‌ای وحدت ملی و سرکوب تضادهای اجتماعی را تبلیغ کرده، اکنون با یک طوفان کامل روبرو است.

ملکه الیزابت دوم در نقش خود به عنوان شخص اول ممکلت، در مجموع ۱۵ نخست‌وزیر انگلیس را در دوران حیاتش ملاقات کرد. آخرین مورد درست دو روز قبل از مرگش، انتصاب لیز تراس به عنوان نخست وزیر بود.

با مرگ او، تاج بر سر پسرش چارلز سوم می‌نشیند. او با ۷۳ سال سن مسن ترین فردی است که تا به حال پادشاه انگلیس شده است و از حمایت و پایگاه مردمی هم برخوردار نیست. با انتخاب او دیگر مفری برای پنهان کردن شکاف‌های اجتماعی و سیاسی عمیق و آشتی ناپذیری که واقعیت زندگی در بریتانیا و سراسر جهان است، باقی نمی‌ماند.

مارتین کتل روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی در گاردین نوشت: «آشفتگی در زندگی بریتانیایی را دست کم نگیرید. الیزابت دوم ۷۰ سال را به عنوان یک نیروی متحد کننده کم اهمیت اما بسیار مؤثر در کشوری گذراند که به وضوح در حال تکه پاره شدن است. درگذشت او نیرویی را که وارثان او نمی‌توانند تصور کنند قادر به تکرار آن هستند، از بین می‌برد. در مسیر خود، این جانشینی یکی از بزرگترین آزمون‌ها برای رویارویی با بریتانیای مدرن خواهد بود.»

فایننشال تایمز هم اظهار کرد: «پادشاهی که ملکه جانشین خود می‌کند با سؤالات بسیار بزرگتری نسبت به نهاد خودش مواجه است. بریتانیا قدرت و جبروت خود را از دست داده است و اکنون دست و پا می زند جایگاه خود را در جهان برای دهه‌های آینده مشخص کند. بسیاری دیگر از نهادهای دولتی انگلیس منسوخ یا خدشه دار به نظر می‌رسند و بقای امپراتوری پوشالی ۳۱۵ ساله دیگر تضمین شده نیست.»

امروز اما امید جدی طبقه حاکم این است که زمان تکیه زدن چارلز بر تاج و تخت کوتاه است تا شاهزاده ویلیام که با دقت آراسته و آماده شده است، بتواند فرصتی برای بازگرداندن جایگاه عمومی یک سلطنت بسیار آبرو از دست داده، داشته باشد.

برای تسهیل این انتقال، رویدادهای پس از مرگ ملکه با دقت برنامه ریزی شده است.

افول شدید سلطنت که در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، تنها بیانی است از این که چگونه همه ابزارهای سیاسی حاکمیت انگلیسی، در حالی که جنگ علیه روسیه از کنترل خارج می‌شود، کارایی خود را از دست داده‌اند.

تأثیر فوری مرگ ملکه انگلیس هر چه باشد، یک درگیری قاطع بین طبقه کارگر و طبقه حاکم بریتانیا به طور اجتناب ناپذیری در آینده نزدیک محتمل می‌کند.

برچسب‌ها انگلیس ایرلند شمالی بریتانیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس ایرلند شمالی بریتانیا انگلیس ایرلند شمالی بریتانیا الیزابت دوم طبقه حاکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۲۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا

جهان تا پایان مارس ۲۰۲۴ شاهد رشد چشمگیر ظرفیت خورشیدی بود. در این میان بریتانیا با ظرفیت کل ۱۵.۸ گیگاوات در تمام تأسیسات خورشیدی خود سرآمد بود که این امر نشان‌دهنده افزایش ۵.۶ درصدی (۸۳۷ مگاوات) نسبت به مارس ۲۰۲۳ در این کشور است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ظرفیت کل خورشیدی جهان در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه بریتانیا است که تنها در مارس سال جاری میزبان ۱۴ هزار و ۷۳۴ تأسیسات خورشیدی بود که ۶۳ مگاوات به ظرفیت کل خورشیدی آن افزود. این میزان بالاترین رقم برای سال جاری، اما کمتر از سطوح اولیه سال ۲۰۲۳ بود، با این وجود هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از میانگین‌های موجود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ است.

در این سال‌ها میانگین تعداد نصب‌های ماهانه حدود سه‌هزار مورد بود، اما پس از کاهش شدید در آوریل ۲۰۲۰ به دلیل اقدامات قرنطینه کووید -۱۹، تأسیسات خورشیدی بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ دوباره به فاز عملیاتی بازگشت و از سطوح قبل از همه‌گیری فراتر رفت، بنابراین تعداد این تأسیسات در آن طی ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است. ۴۹ درصد معادل هفت هزار و ۷۰۸ مگاوات از ظرفیت این تأسیسات خورشیدی از دسامبر ۲۰۲۳ توسط دو مزرعه خورشیدی عملیاتی تأمین می‌شود.

افزایش ظرفیت خورشیدی در بریتانیا

تأسیسات فتوولتائیک خورشیدی داخلی بریتانیا در حال حاضر ۳۰ درصد از کل ظرفیت خورشیدی کشور را تشکیل می‌دهد، اما این سهم در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در سطحی کمتر از ۲۵ درصد قرار داشت و به‌تازگی به دلیل افزایش تعداد این تأسیسات شاهد افزایش بوده است، به‌طوری‌که ۸۳ درصد از طرح‌های جدید در مارس ۲۰۲۴ برای نصب روی ساختمان‌های مسکونی از این نوع بود که بالغ بر ۴۷ مگاوات معادل ۷۵ درصد از ظرفیت جدید را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۹۱ هزار و ۵۲۴ تأسیسات جدید به این کشور اضافه شد. بریتانیا وجود ظرفیت جدید، در میان کشورهایی با بیشترین استفاده از انرژی خورشیدی در رتبه پنجم بالاترین رکوردها قرار دارد که دلیل آن اندازه کوچک اکثر تأسیسات جدید است.

کد خبر 750756

دیگر خبرها

  • اسکای‌نیوز: دولت چین وزارت دفاع انگلیس را هک کرده است
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • با ۲۱ میلیون نفر بی سواد دمکراسی حاکم می شود؟
  • ملکه اردن آمریکا را محکوم کرد/ زندگی ما بی‌ارزش است/ غزه نمونه‌ای از فروپاشی استانداردهای جهانی است
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • انتقاد روسیه از مواضع نخست‌وزیر انگلیس نسبت به اوکراین
  • فداکاری معلمان فلسطینی در شرایط جنگی حاکم بر نوار غزه/عکس
  • فداکاری معلمان فلسطینی در شرایط جنگی حاکم بر نوار غزه+ تصاویر
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • بریتانیا بر لبه پرتگاه اقتصادی