Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،‌ اتوبوس‌های کهنه و زهوار دررفته وارد می‌شوند و پس از آنکه مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرند، به خط مخصوصی برای بازسازی اساسی انتقال پیدا می‌کنند. درست عین بیمارستان‌ها که بخش تریاژ دارند تا هم مشخصات و وضعیت کامل بیمار به ثبت برسد و هم مشخص شود به چه نوع درمانی احتیاج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند برای اتوبوس‌هایی که سال‌ها به‌خاطر نبود قطعات و بی‌توجهی در پایانه‌های شهر تهران خاک می‌خوردند اکنون در چند مرکز تعمیر اساسی سامانه‌های اتوبوسرانی در حال انجام است. اینگونه، اتوبوس‌هایی که از رده خارج لقب گرفته بودند با چندین اقدام و تعویض قطعات فرسوده (چه قطعات موتوری و چه بدنه‌) از هر نظر بازسازی می‌شوند تا مانند یک‌اتوبوس نو و تازه‌نفس بتوانند به‌کمک حمل‌ونقل عمومی شهر بیایند. از قرار معلوم شهرداری برای استقبال از پاییز و پیش از آغاز سال تحصیلی اورهال (بازسازی اساسی) ۵۵۰ اتوبوس را دنبال می‌کند.

براساس آمارها، بین ۹۰ تا ۹۵درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، فرسوده یا از رده خارج شده اعلام شده است. به همین دلیل، شرکت اتوبوسرانی در ۳مرکز به‌صورت شبانه‌روزی مشغول اورهال اتوبوس‌هاست. در بازدید میدانی از مرکز اورهال اتوبوس‌های فرسوده و زمینگیر شده غرب تهران، از نزدیک شاهد مراحل مختلف کار و تلاش بی‌وقفه‌ای بودیم که برای اورهال اتوبوس‌ها در جریان است.

بازسازی از صفر تا صد

در بدو ورود به محوطه بزرگ و باز کارگاهی، خارج از سوله اصلی، با ده‌ها دستگاه اتوبوس مواجه می‌شویم که در کنار هم قطار شده‌اند و بخشی از محوطه را اشغال کرده‌اند. بخشی از این اتوبوس‌ها در نوبت بهسازی و بازسازی قرار می‌گیرند و برخی هم امکان و ارزش اورهال ندارند و به‌اصطلاح کاملا از رده خارج شده هستند. بعد از پشت سر گذاشتن محوطه بزرگ و باز، وارد سوله نسبتا بزرگی می‌شویم که از ۲سالن بزرگ و تقریبا هم‌شکل و هم‌اندازه تشکیل شده است. در سالن اول که درب ورودی کارگاه به داخل آن باز می‌شود، قطعات خراب و جدا شده‌ای از اتوبوس‌های فرسوده که دیگر قابل استفاده نیستند و به‌اصطلاح داغی اطلاق می‌شوند، روی هم تلنبار شده‌اند. در سالن بعدی بوی رنگ، ضدزنگ و الکترودهای سوخته جوشکاری به مشام می‌رسد و صدای پتک، چکش و دستگاه برش ورق‌های فلزی هم گوش را نوازش می‌کند. تماشای اتوبوس‌های کاملا لخت‌شده‌ای که جز اسکلت بدنه چیز دیگری ندارند و تعمیرکاران حرفه‌ای که مانند جراحان اتاق عمل با ابزار و وسایل مختلف در حال احیای این آهن‌پاره‌ها هستند، به‌نظر جالب می‌رسد. کارشان را با جدیت و بدون مکث انجام می‌دهند؛ آنقدر که حتی حضور ما برای تهیه گزارش هم باعث نمی‌شود لحظه‌ای دست از کار بکشند و فقط سلام‌مان را علیک می‌گویند و به کارشان ادامه می‌دهند. مسئول کارگاه می‌گوید تیم‌های مختلف ۲۴ساعته به‌صورت شیفت‌بندی‌شده فعال هستند: «یک گروه قطعات و بخش‌های اتوبوس‌ها را باز و به‌اصطلاح اسکلت و بدنه آن را کاملا پیاده و اصطلاحا لخت می‌کنند. گروه دیگر مشغول بازسازی، بهسازی و تعویض قسمت‌های مختلف اتوبوس از کف و سقف تا بدنه و ستون‌های زنگ‌زده و خراب می‌شود. به همین ترتیب کارها تا نهایی شدن و تکمیل اورهال، به نوبت پیش می‌رود. اگر اتوبوس به لحاظ موتوری هم دچار مشکل بوده و نیاز به بازکردن موتورباشد، آنوقت موتور اتوبوس برای بازسازی و تعمیرات اساسی به مرکز دیگری فرستاده می‌شود تا پس از بازسازی کامل بدنه دوباره روی آن نصب شود.»

در این مرکز صافکاری، نقاشی، جلوبندی و مکانیکی تا برقکار، باتری‌ساز، شیشه‌کار، دوزندگی، تودوزی و... همه کارها و مراحل باید به نوبت و ترتیب خودش توسط تیم‌های مختلف انجام شود. مسئول کارگاه تأکید می‌کند اتوبوس‌های اورهال شده نه‌تنها چیزی از یک اتوبوس نو کمتر ندارند که با توجه به کیفیت بازسازی و قطعات و مواد درجه یکی که توسط متخصصان و تعمیرکاران خبره استفاده می‌شود، از کیفیت و استحکام بالاتری نسبت به خیلی از اتوبوس‌های فعلی برخوردار هستند.

اورهال در ۲ تا ۳هفته

در گوشه‌ای از سوله بازسازی، قطعات نو و خریداری شده مثل لاستیک، ورقه‌های فولادی و تخته‌های چوبی مخصوص کف اتوبوس، روی هم چیده و به‌اصطلاح دپو شده است. از میان تعمیرکاران و کارگران، یکی بدنه، کف و سقف اتوبوس‌ها را جدا می‌کند و دیگری مشغول برش، نصب و جوش دادن ورقه‌های فولادی جدید روی اتوبوس‌هاست. از مسئول کارگاه درباره زمان بازسازی یک اتوبوس سؤال می‌کنیم که در جواب می‌گوید این موضوع بستگی به میزان فرسودگی آنها دارد، اما به‌طور میانگین اورهال کامل یک اتوبوس بین ۲ تا ۳هفته زمان می‌برد. هرچند هزینه خرید قطعات و دستمزد کارگر و تعمیرکار بسیار بالاست اما به عقیده کارشناسان، با توجه به قیمت و زمانی که برای خرید اتوبوس صرف می‌شود، اورهال اتوبوس‌های فرسوده به‌لحاظ اقتصادی و زمانی به صرفه‌تر از سفارش خرید یک اتوبوس نو و جدید خواهد بود.

کد خبر 704579 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نوسازی اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شهرداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوسازی اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شهرداری اورهال اتوبوس ها رده خارج یک اتوبوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام تقی زاده دبیر پویش طرح ملی زندگی با آیه ها و رییس سازمان دارالقرآن در نشستی که پیرامون بحث و بررسی طرح زندگی با آیه ها امروز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور جامعه قرآنی و تمامی دستگاه های مشارکت کننده در مجمتع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف فرهنگی بود. نظر سنجی قبل از ماه مبارک انجام شد و بعد از آن نیز مجدد آن را تکرار کردیم تا اثر بخشی فعالیتهای انجام شده را دریابیم. در این عملیات تولیدات مکتوب، تولیدات فضای مجازی و فعالیتهای که در صدا و سیما شکل گرفت و اتفاقاتی که در زیر ساخت ها اتفاق افتاد و تبلیغات محیطی یکی دیگر از ارکانی بود که سعی کردیم در تصویر کردن بهتر این طرح از آن کمک بگیریم.

وی ادامه داد: در نامه ای که حجت الاسلام قمی بهمن ماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال کردند نظر معظم له را برای اجرای چنین طرحی در ماه مبارک جویا شدند که پاسخ به این نامه رهبر انقلاب این چنین آمده است: «کار قرآنی در شمار مبارک ترین کارهای جهادی و اسلامی است مراقب باشید در نیمه راه رها نشود و پیگیری نکردن و برنامه ریزی نکردن آفت برنامه های شوق انگیز است.»همه فعالیتهای قرآنی را رهبری در راستای فهم و تدبر می بینند که در این زمینه حفظ قرآن تاثیرات خودش را دارد.

رییس سازمان دارالقرآن اظهار داشت: ما حفظ آیات موضوعی را به عنوان نقطه کلیدی مطرح کردیم که با نگاه کارشناسی به تمامی مراحل از تصحیح و جریان حفظ و عمل و قرآنی شدن را دنبال کرد. فلذا توجه ویژه ای به حفظ موضوعی داشتیم. ما با این نگاه هدف از طرح زندگی با آیه ها را گفتمان سازی و تببین معارف قرآنی نیاز جامعه در راستای فریضه جهاد تبیین با این طرح مورد توجه قرار دادیم.

تقی زاده ادامه داد: در ماه مبارک رمضان چهار سطح عملیاتی طراحی شد.گفتمان سازی زندگی با آیه ها از عنوان تا مفهوم اینکه قرآن به دنبال سامان بخشی زندگی است، به عنوان نخستین سطح برشمرده شد. همچنین شکل گیری هم افزایی بین جریان های مردمی و دستگاه ها با این تناسب که فعالیت خودمان تقویت میدان باشد. مخاطب محوری که معیار اصلی ما بوده در تفکیک مخاطبان با عنوان های مختلف بانوان و نوجوان در این طرح مورد توجه واقع شده است.

دبیر پویش طرح زندگی با آیه ها با اشاره به اینکه نظرسنجی قبل و بعداز فعالیتهای قرآنی ماه رمضان داده های خوبی میدهد، اظهار داشت: نظر سنجی با سنجش دو هزار نفر از استانها و تهران انجام شد در این نظر سنجی بالغ بر ۷۵ درصد حسرت حفظ نکردن قرآن را دارند. اکثر افراد در خانه از قرآن شخصی استفاده می کنند که با آمدن نظر سنجی دوم که روزهای آینده نتایجش مشخص می شود میتوان تحلیل های خوبی در این زمینه انجام داد.

کد خبر 6092100 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • داستان پیچیده بازگشت یحیی گل‌محمدی؛ مجوز تا پایان فصل صادر نمی‌شود؟!
  • مراحل راه اندازی ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است
  • بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر
  • تصمیم قطعی گزینه جذاب بایرن: فقط خارج!
  • لیورپول چشم به یک پیشنهاد وسوسه انگیز/ بازگشت سانچو به یونایتد
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است