Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@02:31:22 GMT

۰ تا ۱۰۰ مراحل انتقال سند خودرو

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۷۵۱۸۲

۰ تا ۱۰۰ مراحل انتقال سند خودرو

آیا با مراحل انتقال سند خودرو آشنا هستید؟ برای خرید و فروش یک ماشین باید چه مراحل قانونی را طی کرد؟ این فرایند در چهار مرحله اصلی انجام می‌شود. کلیه افرادی که قصد معامله خودرو را دارند، باید برای انتقال سند این مراحل را طی کنند.

آیا با مراحل انتقال سند خودرو آشنا هستید؟ برای خرید و فروش یک ماشین باید چه مراحل قانونی را طی کرد؟ این فرایند در چهار مرحله اصلی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلیه افرادی که قصد معامله خودرو را دارند، باید برای انتقال سند این مراحل را طی کنند.

در این مقاله نحوه انتقال سند خودرو را شرح می‌دهیم و مدارک لازم برای انجام این کار را مرور می‌کنیم. اگر در شرف خرید و فروش خودرو هستید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، مطالعه مطلب پیش رو را از دست ندهید.

تنظیم قرارداد رسمی؛ اولین مرحله از مراحل انتقال سند خودرو

اولین مرحله هنگام خرید و فروش خودرو، تنظیم یک قرارداد رسمی بین خریدار و فروشنده است. در این قرارداد باید مواردی مانند کلیه جزئیات فروش، اطلاعات شخصی فروشنده و خریدار، مشخصات کامل ماشین و مواردی مربوط به تخلف‌های رانندگی درج شود. خریدار باید از میزان جریمه‌ها و عوارضی خودرو پیش از خرید، اطلاعات کامل داشته باشد؛ زیرا پرداخت این هزینه برعهده فروشنده است و باید پیش از انتقال سند، به‌طورکامل تسویه شود. هنگام خرید توجه داشته باشید که سند بدون هیچ خط‌خوردگی باشد. همچنین هنگام تنظیم قرارداد نیز از یک کارشناس یا متخصص در زمینه خودرو کمک بگیرید تا همه چیز بدون کم و کاست و کاملا قانونی و دقیق انجام شود. بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای کلیه وسایل نقلیه است. هنگام خرید خودرو حتما به این نکته توجه کنید و پیش از خرید، استعلام بیمه شخص ثالث خودرو را از یاد نبرید. درصورتی‌که فروشنده هستید نیز همین حالا اقدام به خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید آن کنید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو توسط فروشنده

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است. پیش از پرداخت مالیات باید کلیه هزینه‌های مربوط به عوارض و خلافی‌های خودرو نیز تسویه شود. مبلغ این مالیات برای هر خودرو متفاوت بوده و باتوجه‌به نوع ماشین، سال ساخت و کارخانه تولید‌کننده آن تعیین می‌شود. برای مثال مالیات خودروهای خارجی برابر با ۲% ارزش روز خودرو و مالیات ماشین‌های داخلی برابر با ۱% ارزش روز در نظر گرفته می‌شود. در سال‌های گذشته، امکان تعویض پلاک پیش از پرداخت مالیات نقل و انتقال وجود داشت؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل برخی فرارهای مالیاتی، این مبلغ پیش از فرایند تعویض پلاک از دارنده خودرو گرفته می‌شود.

مرحله تعویض پلاک و دریافت پلاک جدید به نام خریدار

قدم بعدی در مراحل انتقال سند ماشین، مراجعه به مرکز تعویض پلاک است. در این بخش به‌طورکامل با نحوه انتقال سند خودرو و تعویض پلاک آشنا می‌شوید. خریدار باید به همراه فروشنده یا با در دست داشتن یک وکالت‌نامه رسمی از او، به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. در این مرحله پلاک قدیمی برداشته شده و پلاک جدید به جای آن روی ماشین نصب می‌شود. همچنین یک برگ سبز جدید به نام خریدار صادر خواهد شد. پس از چند روز نیز کارت خودرو به خریدار تحویل داده می‌شود. برای تعویض پلاک باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

 

اصل کارت خودرواصل سند مالکیت خودرو یا همان برگ سبز ماشیناصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریداربرگه عدم خلافی خودرواصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفهمدرک احراز سکونت خریداراصل کارت معاینه فنی معتبر برای خودروهایی که بیش از ۴ سال از ساخت آن‌ها می‌گذردبیمه شخص ثالث معتبر

برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیازی به بیمه بدنه ندارید. این بیمه برخلاف بیمه شخص ثالث، برای هیچ یک از وسایل نقلیه اجباری نیست و هنگام خرید و فروش نیازمند آن نیستید. اگر اقدام به خرید بیمه بدنه کرده‌ و سپس وسیله نقلیه‌تان را برای فروش قرار داده‌اید، به‌راحتی می‌توانید این بیمه را به خودروی جدید خود انتقال دهید.

مراجعه به دفترخانه؛ مرحله آخر برای انتقال سند خودرو

در سال‌های گذشته، آخرین مرحله از مراحل انتقال سند خودرو، مراجعه به دفترخانه بود؛ اما در حال حاضر، برگ سبز خودرو برای انتقال ماشین کافی است. البته به این معنی نیست که دیگر به مدارک لازم برای انتقال سند خودرو در دفترخانه نیازی ندارید. با در دست داشتن همان مدارک که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، باید به مراکز انتقال سند مراجعه کنید. 

تاییدیه انتقال خودروبرگ سبز جدیدکارت سوخت ماشیناسناد مالکیت ماشینبیمه‌نامه شخص ثالثمدارک شناسایی خریدار و فروشندهبرگ مفاصاحساب پرداختی عوارض سالیانه شهرداری

در این مرحله باید کلیه موارد مربوط به استعلام تخلفات رانندگی و پرداخت آن انجام شده باشد و مدارک لازم برای نقل و انتقال به مرکز موردنظر ارائه شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

هزینه انتقال سند خودرو چقدر است و بر عهده کیست؟

هزینه انتقال سند خودرو در برخی مراحل به عهده فروشنده و در برخی موارد نیز بر عهده خریدار است. هزینه‌های مانند خلافی خودرو، عوارض سالانه شهرداری، هزینه صدور وکالت‌نامه و انتقال سند در دفترخانه را باید فروشنده بپردازد و هزینه تعویض پلاک را باید خریدار پرداخت کند.

در مراحل انتقال سند خودرو ۱۴۰۱ باید به هزینه‌های حق‌التحریر و حق‎الثبت نیز توجه کنید. این هزینه‌ها باتوجه‌‌به نوع خودرو و سال خرید و فروش آن متفاوت است.

سامانه خودروی من آیتول؛ همراه همیشگی کلیه دارندگان وسایل نقلیه

در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ مراحل انتقال سند خودرو دست دوم را بررسی کردیم و کلیه شرایط و مدارک لازم برای انجام این کار را شرح دادیم. اگر قصد فروش خودروی خود را دارید و هنوز نسبت به پرداخت عوارض و خلافی‌های آن اقدامی انجام نداده‌اید و یا قصد خرید یک خودرو را دارید و با نحوه استعلام بیمه شخص ثالث آن آشنا نیستید، با استفاده از اپلیکیشن یا سایت آیتول، در سریع‌ترین  زمان ممکن و به‌راحتی این کارها را انجام دهید.

آیتول، یک سامانه جامع خودرویی آنلاین است که تسهیلات بسیاری را در اختیار دارندگان وسایل نقلیه قرار می‌دهد. کلیه امور مربوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه، استعلام و پرداخت عوارض و خلافی و بسیاری امور دیگر را می‌توانید در آیتول انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات این مجموعه به سایت itoll.ir مراجعه کنید یا با شماره تماس 02189518010 بگیرید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خرید و فروش خودرو شهرداری معاینه فنی وسیله نقلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۷۵۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی خودروهای وارداتی برقی را خواهند خرید؟

تین نیوز

قرار است امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه برای اولین بار خودروهای وارداتی برقی در سامانه یکپارچه عرضه شود، خودروهایی که بالاخره بعد از چالش ها و انتقادات فراوان به مرحله عرضه رسیده؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که مشتری خودروهای وارداتی برقی چه کسانی هستند؟

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، حدود یک سال از حضور عباس علی آبادی در راس وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت می گذرد و در این مدت عبارت خودرو برقی پرتکرارترین موضوع در صحبت های او بوده است. علی آبادی حتی با این اظهار نظر جنجالی که «ماشین بنده برقی است و خودم آن را ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن بومی است» نظرها را به خود جلب کرد.

وزیر صمت بر برقی سازی ناوگان حمل و نقل متمرکز شده و می گوید تا زمانی که موفق به تولید انبوه خودروی برقی شویم، برای این که مردم معطل نشوند، می توانیم خودرو برقی وارد کنیم.

او حتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ممکن است واردات خودروهای نو و کارکرده و به واردات خودروهای برقی محدود شود نیز گفته است که اولویت ما واردات خودروهای برقی است و به دنبال ایجاد شرایط ساده و مناسب برای واردات این خودرو هستیم.

در راستای تسهیل واردات خودروهای برقی هم بود که تعرفه خودروهای برقی درصد پایینی تعیین شد، به طوری که تعرفه واردات خودروهای برقی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو صرفا یک درصد و خودروهای برقی ۲۰ تا ۳۰ هزار یورویی ۱۱ درصد است.

آخرین آمار واردات خودروهای برقی طبق گفته مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت ۵۵۰۰ دستگاه خودرو است.

بعد از صحبت های فراوان درباره خودروهای برقی قرار است در چند روز آینده اولین عرضه خودروهای وارداتی برقی انجام شود.

در همین زمینه مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: عرضه انواع خودرو وارداتی اعم از خودروهای برقی و بنزینی روز یکشنبه هفته آینده آغاز می شود.

ضیغمی افزود: خودروهای برقی فعلا در سامانه عمومی عرضه خواهد شد و سپس در سامانه مخصوص خودروهای برقی عرضه خواهد شد.

وی در مورد این که چرا خودروهای برقی در سامانه ای جدا عرضه خواهد شد هم گفت: برای این که بتوان تبلیغات بیشتری درباره این خودروها انجام داد و مشخصات و ویژگی این خودروها را بیشتر و بهتر توضیح داد و در این زمینه فرهنگ سازی شود.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین از رایزنی با شورای رقابت برای تسهیل واردات و عرضه خودروهای برقی خبر داد و اعلام کرد: درخواست کرده ایم که برای خودروهای برقی بحث بلوکه کردن پول و داشتن پلاک فعال حذف شود که در حال بررسی است.

همچنین مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در مورد این که آیا ثبت نام جدید برای خودروهای وارداتی انجام خواهد شد یا خیر، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در این دوره از عرضه خودروهای وارداتی ثبت نام جدید نخواهیم داشت و عرضه در روز یکشنبه مختص نفرات قبلی است.

تقدسی همچنین درباره تقاضا برای خودروهای برقی گفت: خودروهای برقی و بنزینی عرضه خواهد شد و ثبت نامی های قبلی می توانند انتخاب کنند.

بنابراین در حالی قرار است که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت برای اولین بار خودروهای برقی عرضه شود که خبری از ثبت نام جدید برای خودروهایی وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی نیست و معلوم نیست که آیا ثبت نام کنندگان قبلی در سامانه علاقه ای به خرید خودرو برقی داشته باشند یا نه؛ چرا که اولین مرحله از ثبت نامی های سامانه که هنوز ۱۵ هزار نفر از آنها خودرو دریافت نکرده اند متعلق به اسفند ۱۴۰۱ است و در آن زمان نه علی آبادی وزیر صمت بود و نه صحبتی از واردات و عرضه خودروی برقی مطرح بود.

همین موضوع و همچنین انتقادهای بسیاری که راجع به برقی سازی خودرو توسط وزارت صمت در شرایطی که به اذعان کارشناسان زیرساخت های آن در کشور مهیا نیست، ابهاماتی را در مورد میزان تقاضای خودروهای وارداتی برقی در سامانه در روز یکشنبه ایجاد کرده است.

باید منتظر ماند و دید افرادی که هفته آینده مجاز به انتخاب خودروی وارداتی هستند کدام نوع خودروها را انتخاب خواهند کرد و چگونه از خودروی برقی که برای آن ثبت نام نکرده اند، استقبال خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • انهدام باند سرقت خودرو و کشف خودرو سرقتی 
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • رانندگی با تنها فراری پلاک ملی ایران چه حسی دارد؟ (فیلم)
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • چه کسانی خودروهای وارداتی برقی را خواهند خرید؟
  • ببینید | رانندگی با تنها فراری پلاک ملی ایران چه حسی دارد؟
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟
  • تشدید برخورد با خودرو‌های هنجارشکن در میاندوآب