Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@22:57:49 GMT

شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۶۳۹۷۴۸۶

شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی

خرو شهری در نزدیکی نیشابور است که به دلیل پلکانی بودن، از آن به عنوان ماسوله خراسان نام برده می‌شود، اگر پائیز فصل هزار رنگ‌ها سری به این منطقه زده باشید با پشت بام‌های طلایی رنگ بسیاری مواجه می‌شوید.

وجود بیش از ۱۷۰۱ هکتار باغ آلو، این شهر را به یکی از برترین قطب‌های کشاورزی و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده این محصول در کشور تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند کیفیت بالای این محصول در خرو موجب شده است تا به این شهر لقب پایتخت آلو بخارای ایران داده شود، اما برای برندسازی که یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها جهت صادرات این محصول محسوب می‌شود هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارند.

بی‌توجهی به فرآوری آلو

حسین کاریزی یکی از کشاورزان شهر خرو گفت: به رغم اینکه هم‌زمان با فصل برداشت آلو پشت بام‌های منطقه مملو از انواع آلو‌ها می‌شود، ولی فرآوری این محصول در منطقه انجام نمی‌گیرد.

او افزود: هنوز در منطقه محصول آلو به شیوه سنتی پوست می‌شود و در فرآوری آن از تکنولوژی‌های روز استفاده نمی‌شود.

این کشاورز کمبود منابع آبی را یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات در زمینه تولید آلو دانست و ادامه داد: چون از خرداد تا شهریورماه هر سال، آب سهمیه‌بندی می‌شود کیفیت آلوی این شهر کاهش داشته است.

کاریزی با اشاره به گرانی و کیفیت پائین سموم، وضعیت بازار فروش آلو را مطلوب ارزیابی نکرد و  بیان کرد: هرچند پارسال هر کیلو آلو ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما امسال، کیلویی ۵۰ هزار تومان هم به فروش نمی‌رسد، وضعیت موجود موجب شده آلو کاران دچار سرخوردگی شوند.

او تصریح کرد: تحریم‌ها موجب شده حدود ۶۰۰۰ تن آلو از سال گذشته در انبار‌ها باقی بماند و هیچ تسهیلاتی برای جبران ضرر‌های وارده به آلوکاران تخصیص نیافته است.

این آلوکار  با عنوان اینکه در هر ۴۰۰۰ متر فقط یک تن آلو از نوع حاج حسنی و کبرایی تولید می شود،تأکید کرد: هر ساله به دلیل سرما و تگرگ خسارت‌های بسیاری به باغداران و کشاورزان وارد می‌شود.

کاریزی  همچنین از مسئولان خواست نسبت به خرید تضمینی این محصول از باغداران اقدام کنند.

۹۹ درصد خام فروشی

محمد عین القضات، فرماندار زبرخان گفت: تاکنون بهره‌برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی محصول آلو منطقه صورت نگرفته است.

او افزود: برندسازی محصول آلو یکی از دغدغه مهم باغداران است و دولت برای جذب سرمایه‌گذار باید بسته‌هایی تشویقی تعریف کند اما تاکنون اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

فرماندار زبرخان ادامه داد: هرچند یکی از سرمایه‌گذاران منطقه برای فرآوری آلو اقداماتی انجام داده، اما هنوز با ضعف‌هایی مواجه هستیم.

عین القضات با انتقاد از اینکه تاکنون بهره‌برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی آلو انجام نشده است، بیان کرد:باوجود اینکه نیشابور دومین شهر صنعتی خراسان رضوی است، اما هنوز آن‌گونه که باید برای راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری این محصول از جمله شیره آلو، استفاده از پوست آلو و... اقدامی نشده و مغفول مانده است.

او با اظهار تأسف از اینکه در حال حاضر ۹۹ درصد محصول آلو خام فروشی می‌شود، تصریح کرد: اکنون آلوی خرو به کشور‌های پاکستان و هند صادر می‌شود.

فرماندار زبرخان تأکید کرد: به دلیل سرمایه‌گذاری که برای کاهش بار میکروبی این محصول انجام شده اکنون اروپائی‌ها متقاضی آلو شهر خرو هستند.

چالش در فروش

پائیز که می‌رسد آلو‌های صادراتی «خرو» که شهرت جهانی دارد، در سبد‌های سنتی، چشم‌انداز زیبایی به این شهر می‌دهد، اما اینکه در فروش و صادرات آن تا چه اندازه موفق بوده‌اند موضوعی است که علی مبارکی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در خصوص آن گفت: به رغم شهرت جهانی محصول آلوی شهر خرو، در حوزه فروش با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

او سطح زیر کشت آلو در خرو را ۱۷۰۱ هکتار و میزان برداشت آن را ۶۳۷۵ تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر این محصول به استان تهران و کشور‌های هندوستان، پاکستان و بنگلادش صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: به رغم اینکه در حوزه بسته‌بندی اقداماتی انجام شده، اما در حوزه فروش همچنان چالش‌هایی وجود دارد، به طوری که دلالان آلو‌ها را با قیمت بسیار پائین خریداری می‌کنند.

مبارکی بیان کرد: گرچه خرید تضمینی آلو در دستور کار قرار دارد، اما هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست، همچنین با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون خسارت آلوکاران ناشی از تگرگ فروردین‌ماه امسال که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود پرداخت نشده است.

او  با بیان اینکه، چون هنوز نهال‌های آلو به شیوه غرقابی آبیاری می‌شوند تولید این محصول با تهدید مواجه است، تصریح کرد: کشت مکانیزه و فرآوری آلو برای صادرات نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان است و این مهم با برندسازی امکان‌پذیر است.

گرچه آلو بخارای شهر خَرو معروف‌تر از خودش است، اما هنوز آن گونه که باید برای برندسازی آن توفیقی حاصل نشده، این در حالی است که از زمان‌های گذشته این شهر یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان آلو و قطب تولید این محصول در ایران بوده است.

در این شهر ارقام متنوع آلو مانند کبرایی، حاج حسنی، بخارا، شمس، طرقبه و … در حجم‌های عمده عرضه می‌شود، اما با تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی این محصول، مسئله برندسازی و صادرات به عنوان مهم‌ترین معضل این محصول باقی مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برندسازی محصولات کشاورزی پایتخت آلوی ایران محصول آلو اما هنوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۳۹۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در کاشان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا محمدی فشارکی در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی، بیان کرد: رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی با هدف توسعه اقتصادی دانش‌بنیان و همچنین پاسداشت آئین‌ها و سنت‌های فرهنگی است و این محصول اصیل ایرانی همزمان با نخستین سال ثبت روز گل محمدی و گلاب در تقویم رسمی کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این رویداد ملی در روز ۲۰ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی و مسئولان استانی و با رونمایی از نخستین عطر تولید داخل بر پایه گل‌محمدی و همچنین رونمایی از کتاب جامع گل محمدی ایران همراه خواهد بود.

محمدی فشارکی افزود: در کنار تولید گل و گلاب می‌توان از اسانس آن به عنوان پایه تولید عطر استفاده کرد و با شناخت درست و تحقیقات، شاخه‌های جدیدی از ظرفیت‌های این صنعت در بحث اشتغال زایی را ایجاد نمود.

سرپرست فرمانداری کاشان ادامه داد: در شرایط کنونی بیشتر به تولید گلاب به عنوان یک محصول و سوغات پرتقاضای کاشان در سطح کشور توجه می‌شود در صورتی که بسیاری از ظرفیت‌های آن ناشناخته باقی مانده است.

وی سطح زیرکشت گل محمدی در سطح شهرستان را دوهزار و ۶۰۰ هکتار و تعداد واحدهای سنتی ۱۷۰۰ و واحدهای صنعتی نیز ۴۸ واحد ذکر کرد که در حدود ۲۰ هزار نفر بطور مستقیم در بخش گل و گلاب مشغول به‌کار هستند.

کد خبر 6099649

دیگر خبرها

  • خرید ویپ و پادهای اورجینال از برند ووپو VOOPOO در فروشگاه ویپ ایران
  • رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی در کاشان برگزار می‌شود
  • کسب درآمد ارزی شرکت ایپکو از محل صادرات خدمات فنی مهندسی
  • برای خرید؛ قیمت هر شاخه میلگرد ساده را چگونه محاسبه کنیم؟
  • اوکراین ناتوان در پرداخت بدهی خارجی
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • آغاز بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • محصول عجیب و دور از انتظار کاسیو (عکس)
  • بازگشت پرشکوه هاوال با H۶