Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارها نشان می‌دهد که وضعیت سرانه مطالعه و کتابخوانی در استان سمنان خوب نیست و این یار مهربان در شلوغی زندگی امروزی "مهجور" مانده است.

به گزارش ایران اکونومیست از سمنان، 'من یار مهربانم!' نام شعری از عباس یمینی شریف در کتاب دوم دبستان. شعری به ما یادآوری کرد کتاب یاری مهربان است که نباید از آن غافل شد؛ چراکه این یار مهربان پندهای فراوانی در دل خود جای‌داده است؛ گرچه او دوستی هنرمند با سود و بی‌زیان است؛ اما امان از دنیای مدرن و مجازی امروز که فاصله بشریت را با این یار مهربان هرروز بیشتر و بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوضاع گویا آن‌قدر خراب است که یک شاعر معاصر، چندی قبل با لحنی طعنه گونه حال‌وروز کتاب‌خوانی در زمان خود را این‌گونه بیان می‌کند؛ «اگر خواستی چیزی را پنهان کنی، لای کتاب بگذار. این ملت کتاب نمی‌خوانند!» وضعیتی که انگار همچنان از آن زمان تا به امروز ادامه‌دار بوده و به عبارتی دَر بر همان پاشنه می‌چرخد که اهل فرهنگ همچنان از کتاب‌خوانی مردم و پایین بودن سرانه مطالعه می‌گویند.

وضعیت سرانه مطالعه در کشور و استان سمنان چگونه است؟

بر اساس آخرین پیمایش‌های انجام‌شده مشخص‌شده است 46.6 درصد از جمعیت کل کشور کتاب می‌خوانند؛ سرانه مطالعه در کشور 1.5 ساعت در هفته است.

سه هزار و 728 باب کتابخانه در کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد، دو هزار و 735 باب کتابخانه به‌صورت نهادی، 854 باب کتابخانه به‌صورت مشارکتی و 140 باب کتابخانه به‌صورت مستقل در حال انجام خدمات کتابخانه‌ای هستند.

اما در استان سمنان 56 کتابخانه متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی در سطح استان فعالیت دارند.‌ بر اساس آمار و بررسی‌های انجام‌شده به لحاظ وجود فضای کتاب و کتاب‌خوانی و افراد کتاب‌خوان در استان سمنان رقمی 62.8 درصدی ثبت‌شده است که نسبت به آمار کشوری در این حوزه فاصله قابل‌توجهی وجود دارد و سرانه مطالعه در استان سمنان 1.8 ساعت در هفته است.

واکاوی این مسئله که چرا کتاب در سبد خانوار ایرانی جایگاهی ندارد و ایرانیان هنوز با اکراه به مطالعه و خرید کتاب نگریسته و جایگاهی برای آن در اقتصاد خانوار قائل نیستند بسیار حائز اهمیت است؛ این در حالی است که علاوه بر توصیه‌های اکید دین مبین اسلام بر مطالعه و توجه بر افزایش علم و آگاهی و دانایی؛ کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت‌انگیز از هزاره دوم به شمار می‌رود.

تأکید رهبری بر مطالعه نشان از اهمیت موضوع دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی گفت: نشاط اجتماعی و شادمانی نسل جوان درگرو توجه به کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی با بیان اینکه باید جامعه برای خود توفیق اجباری در مطالعه کتاب ایجاد کند و مطالعه گروهی را ترویج کند گفت: متأسفانه قدری آمار سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی نه‌تنها در استان سمنان بلکه در کشور پایین است.

نهادهای فرهنگی استان سمنان 'کتابخوانی' را در اولویت قرار دهند

ید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان مطالعه و کتاب‌خوانی را برای سبد زندگی یک ضرورت انکارناپذیر می‌داند و می‌گوید: باید زمینه دسترسی کامل مردم به کتاب در هر زمان فراهم شود و توجه به کتاب و کتاب‌خوانی نباید محدود به‌روز و هفته کتاب شود.

ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و گرایش اقشار مختلف جامعه به سمت‌وسوی مطالعه و افزایش علم و آگاهی بسیار حائز اهمیت است؛ موضوعی که مسئولان امر به‌ویژه در نهادهای فرهنگی و آموزشی از جمله آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و... باید به آن نگاهی ویژه داشته باشند و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وقتی‌که شعر من یار مهربانم در کتاب درسی دوره ابتدایی گنجانده‌شده است؛ علاوه بر اینکه گواهی بر اهمیت توجه به کتاب و کتاب‌خوانی است؛ نشان می‌دهد بهترین زمان و دوره برای ترغیب و تشویق افراد به کتاب‌خوانی از همان سنین کودکی است.

تجربه‌های شیرین یک مربی در امر کتابخوانی...

ر همین راستا ربابه صفی مربی پیش‌دبستانی شایستگان سرخه به نوآموزان این مرکز با روشی خلاقانه می‌آموزد که کتاب دوستی هنرمند است که باید با او مأنوس شد.

وی با اشاره به اینکه به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی سعی کردیم با روش‌ها و طرح‌هایی نو به نوآموزان بیاموزیم کتاب نقشی مهم در زندگی آنها دارد، خاطرنشان کرد: به این نوآموزان گفتم با کمک والدینتان یک کتاب قصه درست کنید.

این مربی می‌گوید: چند روز این نوآموزان برای درست کردن این کتاب‌ها فرصت داشتند و پس از چند روز هر یک با کتاب‌هایی که خودشان درست کرده بودند به شوق و اشتیاق فراوان به مدرسه آمدند؛ یکی از نوآموزان قصه 'چوپان دروغ‌گو'، آن‌یکی داستان 'کرم شب‌تاب'، 'گندم دونه دونه'، 'کی از همه قوی‌تره'، 'آشنایی با اعداد' و ... را در اندازه‌های مختلف به شکل کتاب درست کرده بودند.

صفی عنوان کرد: اهمیت توجه کتاب و مطالعه کتاب‌های غیردرسی باید از همان کودکی به بچه‌ها آموزش داده شود و به عقیده من با روش‌های مختلف می‌توان این امر مهم را به کودکان آموخت که از جمله آنها برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و نقاشی و روایتگری کتاب است.

363/

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کتاب و کتاب خوانی استان سمنان مطالعه و کتاب باب کتابخانه سرانه مطالعه یار مهربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۶۴۷۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

زهره صارمی، استاد زبان و ادبیات پارسی و مدرس دانشگاه درمورد روز جهانی کتاب و حق مولف بیان کرد: کتاب همواره همچون بارقه‌ای از نور در تاریکی دوره‌های مختلف تاریخی نجات‌بخش نوع بشر بوده است. زیرا کتاب با ایجاد نگرش مثبت در افراد جامعه باعث توسعه و بهبود شرایط جامعه شده است؛ به‌طوری که سطح دانش و تجربه زیسته‌ی افراد را بالا برده و پنجره‌ای گشوده است به جهان بینی‌های مختلف و زندگی‌هایی که امکان زیستن آنها وجود ندارد. زیرا تنها با خواندن کتاب می‌توان آن زندگی‌ها را تجربه کرد. 

این استاد زبان و ادبیات پارسی اظهار کرد: کتاب همواره به انسان کمک کرده است تا اهداف زندگی را برای خود مشخص و پیدا کند و به همین دلیل، انسان با خواندن کتاب می‌تواند درمورد اهدافی که تعیین و پیدا کرده است راه حل مناسب و دانش و اطلاعات کافی بدست آورد و علاوه بر این، کتاب توانسته است انسان را در راستای اهداف و راه حل‌هایی که می‌خواهد در پیش بگیرد راهنمایی کند و برای او روشنگر باشد. زیرا کتاب خواندن همواره باعث احساس آرامش و لذت بی‌پایان می‌شود و همین لذت بی‌پایان، مفهومی به نام کتاب را ماندگار کرده است. 

صارمی گفت: هر ساله در ۲۳ آوریل که همزمان با درگذشت نویسنده‌ی بزرگ «ویلیام شکسپیر» است روز جهانی «کتاب و حق مولف» گرامی داشته می‌شود و ایده اولیه‌ی این مناسبت از برنامه‌ای بوده است که در کاتالونیای اسپانیا برگزار می‌شده که همواره در این روز به خرید و فروش و اهدای کتاب پرداخته می‌شده است و هر کسی که کتابی خریداری می‌کرده یک شاخه گل رز هم، هدیه می‌گرفته است و پس از آن، این موضوع مورد توجه قرار گرفت و سازمان یونسکو این روز را به نام «روز جهانی کتاب» و حق مولف پایه‌گذاری کرد که اهمیت و توجه بیشتری به دست اندرکاران چاپ یک کتاب اعم از نویسندگان، مولفان، ناشران و معلمان و... شود. 

این استاد زبان و ادبیات پارسی ادامه داد: در طول تاریخ مشاهده کردیم افراد برای کسب دانش و بینش بیشتر و گسترده‌تر، همواره با هر زحمتی که بوده است به منابع و کتاب‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کردند. اما در سال‌های اخیر شاهد تحولی در این زمینه هستیم و آن هم، انتشار کتاب‌های دیجیتالی و صوتی در فضا‌های مجازی و گروه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است و این اقدام مثبتی است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود حق مالکیت معنوی و حق مولف و تألیف و حق ناشر است؛ به‌طوری که وقتی قصد داریم کتابی را خریداری کرده و مطالعه کنیم نباید با دانلود کردن کتاب‌های دیجیتالی به صورت رایگان حق مولف و مالکیت معنوی و انتشارات را نادیده بگیریم و در مقابل، باید با خریداری از اپلیکیشن‌های معتبر و گروه‌هایی که با ناشر یا مولف ارتباط دارند کتاب‌های صوتی و دیجیتالی را در فضای مجازی از راه درست و دقیق تهیه کنیم و این کار خوبی است چراکه می‌توانیم با مبلغ بسیار کمتر.

او افزود: کتابی را در کتابخانه مجازی خودمان؛ آن هم در محیط تلفن همراه، تبلت و رایانه برای همیشه داشته باشیم و حتی این کتاب‌ها در حساب کاربری اپلیکیشن‌های کتابفروشی‌ها ماندگار خواهند شد. بنابراین، بهتر است که این کتاب‌ها را با مبلغ بسیار ناچیز تهیه کنیم و برای همیشه داشته باشیم و با پرداخت هزینه، دِین خود را به مولف و ناشر ادا کنیم. 

صارمی با اشاره به سرانه مطالعه کشور گفت: سرانه مطالعه در کشور ما در مقایسه با کشور‌های دیگر بسیار پایین است و باید به این نکته اشاره کرد که تا قبل از این، شاید بعضی از افراد، دسترسی فیزیکی نداشتن برای خرید کتاب در همه نقاط کشور و هزینه خرید را مطرح می‌کردند که البته به نظر بنده، این مسئله خیلی منطقی و دقیق به نظر نمی‌آید. چون در تناسب با هزینه‌های دیگر زندگی می‌توان کتاب را در سبد خرید خانواده‌ها قرار داد. از طرفی، با وجود کتاب‌های مجازی، هزینه‌های خرید این نوع کتاب‌ها کمتر و دسترسی به آنها بسیار راحت‌تر و گسترده‌تر شده است. 

این استاد زبان و ادبیات پارسی یادآور شد: از همه عزیزان و دست اندرکاران درخواست می‌کنم برای ترویج و فرهنگ‌سازی مطالعه تلاش بیشتری انجام دهند و هر کسی در هر جایی که فعالیت می‌کند مطالعه‌اش را به منظور افزایش دانش، بیشتر کرده و در آینده‌ی نه چندان دور اثر مطالعه را در زندگی خود مشاهده کند و این یک امر بدیهی است که بار‌ها به تجربه اثرش دیده شده است. همچنین، توصیه می‌کنم در زمینه‌ی کتابخوانی کودکان تبلیغات بیشتر و گسترده‌تری صورت بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است