Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@22:07:28 GMT

حفارها به کاهدان زدند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۸۳۰۷۴۹۲

حفارها به کاهدان زدند

فرزان احمدنژاد سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره ـ در این‌باره گفت: به منظور کاوش اضطراری در بافت تاریخی گرمدره با مجوز صادره از پژوهشگاه میراث فرهنگی، از محل یادشده بازدید و در بررسی اولیه مشخص شد که حفاران غیرمجاز در دو اتاق بخش شرقی بنای قدیمی راه‌آهن گرمدره اقدام به حفاری کرده‌اند و در دو اتاق گودال‌هایی کنده شده که در اتاق شرقی این بنا، گودال حفاری غیرمجاز به دیواره بتنی در زیر زمین برخورد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون باستان‌شناسان با توجه به نبود لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی در محدوده مورد بررسی، اعلام کردند که ساختمان راه‌آهن گرمدره دارای قدمت تاریخی و باستانی نبوده است.

سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره همچنین اظهارکرد: ساختمان راه‌آهن گرمدره با توجه به نوع مصالح بین ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارد و پلان بنا مستطیلی سفید و مصالح آن آجر، ملات سیمان و تیرهای چوبی در سقف است.

احمدنژاد افزود: این بنا دارای پنج اتاق و طبق بررسی‌های میدانی آخرین کاربری آن سوزن‌بانی بوده است. در بررسی‌های اولیه نیز خواناسازی محل حفاری غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

این باستان‌شناس گفت: گودال شماره ۱ در اتاق شرقی مورد بررسی قرار گرفت و دیواری بتنی به قطر حدود ۶۰ سانتی‌متر که اطراف آن پر از خاک است، نمایان شد و با توجه به مشاهده بتن و میلگرد در کف این اتاق، وجود یک اتاق در زیر ساختمان محتمل و عملیات پاکسازی سازه احتمالی بتنی شروع و با رعایت نکات ایمنی خاک‌های موجود در ۲ اتاق بتنی زیر ساختمان تخلیه شد، اما هیچ اثری از لایه تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی مشاهده نشد.

او ادامه داد: در مرحله بعد خواناسازی گودال دوم در اتاق کناری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به نبود لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی برای سهولت پاکسازی، کف تخریب شد تا خاکبردای راحت‌تر و بی‌خطر پیش برود.

سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره افزود: در عملیات پاکسازی گودال شماره ۲ نیز لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی مشاهده نشد و عملیات پاکسازی در این گودال خاتمه یافت.

احمدنژاد در نهایت گفت: با توجه به نبود لایه‌های تاریخی و نهشته‌های باستان‌شناختی در محدوده مورد بررسی و مشخص شدن این موضوع که سازه بتنی و ساختمان قدیمی راه‌آهن گرمدره قدمت تاریخی نداشته، ولی یکی از ساختمان‌های قدیمی راه‌آهن تهران ـ تبریز است و فاقد ارزش‌های لازم برای ثبت در فهرست میراث ملی و یا دارای ارزش تاریخی است، خاتمه پروژه اعلام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار تاریخی راه آهن گرمدره کاوش اضطراری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۳۰۷۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، عطا حسن پور با اشاره به آخرین مرحله از کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک خرم آباد گفت: اولین لایه نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در تپه قلعه انجام شد و در آخرین کاوش‌ها به این نتیجه رسیدیم که سکونت انسان در این تپه به دوران قبل از عصر مفرغ یعنی مس و سنگ و حدود پنج هزار و ۴۰۰ سال پیش برمی گردد.

وی اظهارداشت: در اجرای فصل جدید کاوش باستان شناسان از تپه قلعه فلک الافلاک، عرصه‌ای به طول ۲۵ متر و عرض دو متر مورد کاوش و بررسی قرار گرفت که بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، پرونده قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد سال گذشته برای ثبت در میراث جهانی به عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده است که این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار بااهمیت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • دریچه تنظیم هوا در ساختمان
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • مرگ تلخ یک کودک در رودبار
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز