Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@07:32:32 GMT

سفر به سرزمین چشمه‌های بکر

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۸۸۲۶۳۸۰

سفر به سرزمین چشمه‌های بکر

همشهری - سعیده مرادی: برخی از معروف‌ترین چشمه‌های البرز چشمه‌هایی مانند چشمه  قلقلک، وله، گله‌گیله، شاهدشت، بالامحله و سنگک است که برای استفاده از خواص مفید و درمانی آنها کافی است همت کنید و راهی استان البرز شوید.

چشمه قلقلک

چشمه‌ای کوچک در کنار جاده ورودی به روستای سرزیارت دیده می‌شود که دمای آب آن همیشه بسیار سرد و زمستان‌ها یخ‌زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که هر چند دقیقه یک بار، قسمت‌های مختلف چشمه آب از دل زمین می‌جوشد و حباب‌هایی به سطح آب می‌آیند، به همین دلیل اسم آن را قُلقُلک گذاشته‌اند. در سال‌های اخیر با تغییرات ایجاد شده، تنها از پشت حفاظ نصب شده در روی چشمه، می‌توان جوشش آب را تماشا کرد، البته همان‌جا شیر آب نصب شده که گردشگران و رهگذران می‌توانند چند جرعه‌ای از آب چشمه بنوشند. وجود چشمه به جاذبه‌های این روستای زیبا افزوده است.

چشمه وله

در سمت شمال غربی روستای وله قرار گرفته و تا هتل قدیمی گچسر حدودا ۲ کیلومتر فاصله دارد. نام چشمه هم برگرفته از اسم روستاست که آب‌وهوای دل‌انگیز و طبیعتی زیبا دارد و نزدیکی به گچسر، غار یخ مراد و تونل کندوان باعث شده تا در اواسط پاییز هم گردشگران زیادی از این مناطق برای پیک‌نیک استفاده کنند؛ روستایی زیبا از توابع بخش آسارا که قدمتش به دوره صفویه برمی‌گردد و در فصل‌های مختلف میزبان آبشارهای بزرگ و کوچک و در دل کوه‌ها و دره‌ها است. به‌گفته کارشناسان، آب سرد چشمه‌ وله از احیای سولفات حاصل می‌شود.

چشمه گله‌گیله

یکی دیگر از چشمه‌های دیدنی و پرآب‌ منطقه است که آب بسیار گوارایی دارد و به‌طوری‌که مردم بومی معتقدند که آب گله گیله به‌دلیل داشتن خواص درمانی افراد بسیاری را برای استفاده از خواصش راهی شهرستانک و این محدوده می‌کند. اطراف چشمه گله‌گیله که در نهایت به رودخانه‌ای در این روستا و روستاهای اطرافش سرریز می‌شود، با چشم‌انداز زیبای درختان مکان خوبی برای اتراق است. «قصر ناصری» یادگار عهد ناصرالدین‌شاه، در فاصله کمی  از چشمه گله گیله قرار دارد.

چشمه شاهدشت

این چشمه با قدمت بالا و سابقه تاریخی و داشتن خواص درمانی، یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم پرطرفدار این حوالی است که هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی جذب این مکان دیدنی می‌شوند. آب و هوی  نیمه‌کوهستانی و سرد این محدوده، لذت استفاده از این آب گرم را دوچندان می‌کند. ناگفته نماند نام قدیم ماهدشت، مَردآباد بوده و بعدها به شاهدشت تغییر کرده و در نهایت، بعد از پیوستن به استان البرز، ماهدشت نام گرفته و برای همین نام چشمه هم وامدار اسم قدیم ماهدشت است.

چشمه بالامحله

جوشش این چشمه از دل زمین قدمت دیرینه دارد و در کنار حمام قدیمی روستای کندر است. در گذشته از آب این چشمه برای تامین آب حمام هم استفاده می‌کردند، اما حالا کاربردی دیگر دارد و برای مصرف در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. در کنار این چشمه یک حوضچه سنگی وجود دارد که براساس بررسی‌ کارشناسان سنگ‌های آن کاملا طبیعی بوده و توسط مردم جانمایی نشده است. این حوضچه به مرور زمان در کنار این چشمه پدید آمده و هر سال افراد زیادی برای بازدید راهی روستای کندر می‌شوند.

چشمه سنگک

روستای کندر چندین چشمه بزرگ و کوچک ‌دارد که سنگک یکی دیگر از چشمه‌های قدیمی اینجاست که در کنار رودخانه دره کندر واقع شده و جزو چشمه‌های دائمی محسوب می‌شود و بر طراوت هوا نقش تأثیرگذاری دارد؛ عاملی که باعث شده تا در روزهای مختلف سال گردشگران بسیاری برای گذران فراغت خود به این روستا و حوالی این چشمه بیایند. علت نامگذاری سنگک به‌دلیل وجود سنگ‌هایی است که به وفور در این چشمه وجود دارد.

کد خبر 791611 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها استان البرز منابع طبیعی سفر - گردشگری آب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز منابع طبیعی سفر گردشگری آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۸۸۲۶۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون با بیان اینکه مجموعه نمونه گردشگری چشمه مرغاب در ۸۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهر عسگران از توابع بخش کرون شهرستان تیران و کرون واقع شده گفت: این مجموعه یکی از مناطق چهارگانه نمونه گردشگری مصوب هیات دولت در شهرستان تیران و کرون است که بیشترین میزان جذب گردشگر شهرستان را به خود اختصاص داده است.
محسن مظاهری افزود: به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر عسگران مرحله اول طرح ساماندهی منطقه نمونه گردشگری چشمه مرغاب با ۳۰ میلیارد ریال هزینه اجرا و مرحله دوم ساماندهی نیز مصوب شده و در صورت تخصیص اعتبار لازم اجرایی خواهدشد.
وی با اشاره به اینکه بیش از دویست و ده آلاچیق و سکوی استراحت در این مجموعه در اختیار گردشگران است گفت: با اجرا و بهره برداری از مرحله دوم طرح ساماندهی مجموعه گردشگری چشمه مرغاب شرایط اقامت گردشگران نیز مهیا و ظرفیت پذیرش گردشگر این مجموعه تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • ثبت بیش از ۶۵ میلیون تردد در جاده‌های ایلام
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • صدور اطلاعیه قطعی آب در ده چشمه
  • دو و میدانی قهرمانی جوانان آسیا؛ هفت چشمه نقره‌ای شد
  • مهدی هفت چشمه در پرتاب چکش نقره‌ گرفت
  • مهدی هفت چشمه در پرتاب چکش نقره‌ای شد
  • قطعی آب شرب در ده چشمه
  • جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب