Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@20:38:21 GMT

مرمت و بازسازی ۶۵ رشته قنات در همدان

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۹۴۷۸۹۹۰

مرمت و بازسازی ۶۵ رشته قنات در همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، رحمان ایرانپور با اشاره به مرمت و بازسازی ۶۵ رشته قنات در شهرستان همدان اظهار کرد: قنات یکی از شگفت انگیزترین و قدیمی‌ترین سازه‌های آبی دست ساز بشر است که از دیرباز به عنوان ابتکار دیرینه پیشینیان برای آبرسانی در سطح استان کاربرد داشته است.

وی با بیان اینکه احیای قنوات می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر در امر تأمین آب مورد نیاز برای مهار بحران کم آبی و مقابله‌ با اثرات خشکسالی باشد افزود: با تداوم کم آبی و زیاد شدن روزهای کم بارش در کنار نیاز همیشگی بهره‌برداران کشاورزی به آب، اجرای طرح‌های سازگار با خشکسالی از جمله احیای قنوات ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در ادامه یادآور شد: براساس آمار برداری‌ها تعداد قنوات موجود در شهرستان همدان ۲۶۰ رشته است که  ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی با آب استحصالی از این قنوات مشروب می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت مرمت و بازسازی قنوات تصریح کرد: به همت جهاد کشاورزی همدان از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال گذشته ۶۰ رشته قنات مرمت و بازسازی شده است.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز با حفظ آبدهی قنوات و با مشارکت کشاورزان، ۱۱ رشته قنات در شهرستان در حال مرمت است.

وی با بیان اینکه از این تعداد مرمت و بازسازی پنج رشته به پایان رسیده است افزود: ۶ رشته دیگر با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۷۰ درصد در حال مرمت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پایان يادآور شد: مجموعا به منظور احیای قنوات ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و بنیاد علوی تامین شده اگرچه در صورت تامین اعتبار بیشتر قنوات فعال، بازسازی خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: همدان قنات جهاد کشاورزی مرمت و بازسازی شهرستان همدان رشته قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۴۷۸۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان

 سهرابی بیدار در نشست کارگروه مدیریت مصرف برق استان گفت: این میزان از تولید ۴ هزارو ۲۸۷ میلیون کیلووات ساعت تولید یا تحویلی در سال است که ۹ و ۴ دهم این میزان تولید تلف می‌شود.

او به مصارف حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی ۵۰ درصد، در بخش خانگی ۳۲ درصد، در بخش صنعت ۱۱ درصد و در بخش عمومی و سایر مصارف ۷ درصد مصرف برق داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان در بحث توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به افزایش ۱۳۵ مگاوات نیروگاه در همدان اشاره و تصریح کرد: ۱۱ و ۴ دهم درصد تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی است که در استان تولید می‌شود و با افزایش نیروگاه جدید تولید برق به ۲۳ درصد خواهد رسید.

سهرابی بیدار از هوشمندسازی کنترل در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: ۹۴ درصد مشترکان کشاورزی کنترل پذیر است.

او گفت: در مصارف خانگی جزو کشور‌های بدمصرف هستیم که مدیریت و صرفه جویی در مصارف خانگی ضروری است.

استاندار همدان هم گفت: باید رویکرد ما شعار سال باشد و جهش تولید با سرعتی فراتر از شرایط عادی صورت پذیرد تا شعار سال محقق شود.

قاسمی فرزاد، همچنین راهکار تحقق شعار سال را بهره وری در تولید دانست و افزود: باید نطام بهره وری ایجاد شود و میزان تلفات که ۱۰ درصد از تولید برق را در استان شامل می‌شود شناسایی و هدفگذاری شده و سالانه ۲ تا ۳ درصد از این تلفات کاهش یابد.

او تأکید کرد: کنترل هوشمند نیاز همه مصارف است و هوشمندسازی در مصارف پر مصرف کمک شایانی خواهد کرد چرا که بخصوص در بخش کشاورزی باید از تولید محصولاتی که نیاز بازار نیست و زمینه صادرات آن وجود ندارد اجتناب کرد، زیرا که ناطراز بودن در مدیریت انرژی و مدیریت تولید را شاهد هستیم.

استاندار همدان تصریح کرد: به شدت در مدیریت مصرف در حوزه خانگی باید انضباط حاکم باشد و انضباط انرژی داشته باشیم، زیرا در مصرف انرژی یک مدیریت درست مصرفی نیاز است و نباید از نرم متعارف مصرف بالا رود و اگر از نرم متعارف بالا رود باید قطعی اتفاق افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • ۵۵۰ وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می‌کنند
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده