Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی در راستای برگزاری انتخاباتی آگاهانه و پرشور و ایجاد عدالت رسانه‌ای و میزبانی ایسنا از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، این‌بار مسعود زین العابدین کاندیدای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، در تحریریه ایسنا، پاسخگوی سوالات خبرنگاران این رسانه بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است؛

ایسنا: اصلی‌ترین چالش‌ اقتصادی کشور در شرایط کنونی جامعه و راه حل شما برای حل این مشکل چیست؟

زین العابدین: کلان مسئله کشور تورم است اما در ذیل آن چند زیر شاخه وجود دارد، از سال ۵۷ تا ۸۶ به طور متوسط ۲۰درصد تورم در کشور وجود داشت بعد از آن به ۴۵ درصد رسیده که این امر نشان می‌دهد چندین عامل در افزایش ۲۵‌درصدی نقش داشته‌اند، کسری بودجه، ناترازی بودجه دولت، ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت‌ها و چاپ پول توسط بانک‌ها از عمده عوامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنترل این بخش با اصلاح نظام بانکی و ساختار بودجه امکان پذیر است.

امسال دولت ۲۴۶۲هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را در لایحه اعلام کرد و بعد به طور واضح از ۳۰۵هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خبر داد، با این حال نمایندگان ۴۴۱هزار میلیارد تومان هزینه جدید با منابع نامعلوم ایجاد کردند که این اتفاق در تورم سال بعد خود را بروز می‌دهد.

در ۹ماهه‌ی سال جاری دولت ۲۵۵هزار میلیارد تومان از نفت به دست آورده و ۵۳۳هزار میلیارد تومان مالیات گرفته‌است.

از سال ۸۶ به بعد قیمت ارز بعد از تحریم‌ها و پاره‌شدن برجام به صورت جهش افزایشی پیدا کرده و منجر به افزایش تورم شده‌ که دولت مکلف است از دلاری سازی اقتصاد ایران فاصله گرفته و نرخ ارز را کنترل کند.

حدود ۱۲۴ میلیارد دلار تراز تجاری کشور است که صادرات ۶ میلیارد دلار کمتر از واردات است و طبق آمارهای رسمی ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلار نیز قاچاق وجود دارد.

با این شرایط پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و فولادی‌ها مواد اولیه را به قیمت جهانی عرضه می‌کنند که نتیجه آن به افزایش قیمت تمام اجناس کشور منجر می‌شود.

ایسنا: در رابطه با مسائل اقتصادی در حوزه انتخابیه با چه چالش‌هایی رو به رو هستیم و راهکار شما چیست؟

زین العابدین: صنایع ما زنجیره‌ی ارزش کاملی ندارند و ناترازی انرژی به استان ما نیز سایه انداخته، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه یک تصمیم سیاسی نیست بلکه به خاطر ناترازی گاز کشور است که استان ما را نیز تحت تأثیر قرار داده‌است.

در سال ۱۳۷۵ سبد انرژی گاز کشور، ۲۵ درصد بود که در حال حاضر به ۷۵‌درصد رسیده و باید به این مسئله توجهی ویژه‌ای صورت گیرد.

مهم‌ترین مسئله استان رینگ آبی تبریز است در هیچ کجای دنیا برای صنایع آب تمیز استفاده نمی‌شود و فاضلاب شهری در پایین دست تصفیه و در صنایع استفاده می‌گردد.

ایسنا: مهم‌ترین معضلات فرهنگی کشور و استان چیست، چه راهکار و پیشنهادی در این خصوص دارید؟

زین‌العابدین: سطح فرهنگی آذربایجان روبه‌ زوال است، امروزه اهالی مطبوعات مطالعه کتاب را به فراموشی سپرده‌اند با اینکه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه مطبوعات نسبت به خواندن کتاب تاکید کردند.

مطالعه در جامعه ما با وضعیت آشفته‌ای گریبان گیر است، هویت ملی و بومی به حاشیه کشیده و محل توجه قرار نگرفته و در استان حلقه‌های واسطی که نسل‌ساز هستند وجود ندارد.

مدیران کل استان پژوهشی انجام ندادند تا روی آن برنامه ریزی کرده و مسائل کلان فرهنگی جامعه را استخراج کنند تا ببینند چرا میزان نزاع در آذربایجان شرقی بیشتر است؟ آیا معماری شهر در آن موثر است؟ آیا ترافیک شهر منجر به این اتفاق‌ها می‌شود؟

ایسنا: به نظر شما مجلس در خصوص فرزندآوری، حمایت از خانواده، حمایت از زنان خانه دار و جوانی جمعیت چه کارهایی می‌تواند بکند؟

زین العابدین: ضرورت دارد مشکلات معیشتی را کنیم و اجرای قانون جوانی جمعیت را تسهیل کنیم.

ایسنا: مجلس در خصوص کاهش سودبانکی و پیش برد نظام بانکی به سمت بانکداری بدون ربا چه کارهایی می‌تواند بکند؟

زین العابدین: مجلس، اول باید تورم را کاهش دهد تا زمانیکه عدد تورم با سود بانکی فاصله دارد این مشکل حل نخواهد شد منابعی در بانک‌ها وجود دارد که به درستی مصرف نمی‌شود؛ به عنوان مثال سال گذشته بانک‌ها ۱۶۴ هزار میلیارد تومان به کارمندان خود تسهیلات ارائه داده‌اند زمانی که بانک منابع را برای کارمندان خود صرف می‌کند پس چیزی برای مردم وجود ندارد.

بانک‌ها منابع را به شرکت‌های زیرمجموعه‌ای ارائه می‌دهند به عنوان مثال یک بانک خصوصی چندین شرکت راه‌اندازی کرده و در اصل بانک را برای بساز بفروش تأسیس نموده است.

مجلس باید با قاطعیت، محدود کردن بانک‌ها را در پیش گرفته و جریمه‌های سنگین مالیاتی برای آنها اعمال کند.

در شهر ما چندین نفر با گرفتن تسهیلات کلان خود را کارآفرین عنوان کرده‌اند در حالی که با این تسهیلات هر فردی کارآفرینی می‌کند. هنر آن است مانند کشورهایی که اقتصاد رو به رشدی دارند وام خرد داده شود که متاسفانه به این سمت حرکت نمی‌کنیم.

ایسنا: برای افزایش مشارکت در انتخابات چه باید کرد و کاندیداها چه کاری می‌توانند، انجام دهند؟

زین العابدین: مشارکت مردمی زمانی افزایش پیدا می‌کند که کاندیداها به دنبال توسعه قدرت سیاسی و مهره‌چینی نباشند.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود زین العابدین، سمت‌هایی همچون معاون اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان کشور، استاد دانشگاه آزاد، عضو شورای عالی کتاب، سینما و تئاتر کودک، مسئول تدوین قانون جهش تولید و تأمین مسکن و در حال حاضر مشاور نائب رئیس مجلس را در کارنامه‌ی خود را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات ۱۴۰۲ انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات ۱۴۰۲ استانی اجتماعی استانی سیاسی استانی اقتصادی میلیارد تومان زین العابدین بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۸۳۹۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختارهای غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»
 
به گزارش شفقنا؛ روح الله ایزدخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.
 
به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بارها هم گفتیم یک طرفه نمی توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می شود.
 
برخورد این دولت با بانک ها برخورد جدی و سازنده ای نبوده است
 
آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک ها می شود، ادامه داد:  بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت ها داده می شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک ها این است این منابع در کجا خرج می شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمی بینیم.
 
وی افزود: عده ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیروهای مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک ها را وارد کار کند.
 
نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
 
وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام های خرد، گفت: بانک ها اصلا عمل نمی کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک ها رد می شود و یا چند ضامن از مردم می خواهند. لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختارهای غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • آنچه در مناظره انتخاباتی کاندیداها در دانشگاه لرستان گذشت
  • بهره وری غیر اصولی آب مشکلات آینده را بیشتر می‌کند
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا