Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@08:51:24 GMT

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۱۵۷۸۵۲

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که موش‌های آزمایشگاهی که از طریق آب آشامیدنی خود در معرض میکروپلاستیک ها قرار گرفته بودند، تعدادی از اندام‌های مختلف شأن بواسطه ذرات پلاستیکی دچار آسیب شده بود.

محقق ارشد «الیسئو کاستیلو»، دانشیار دانشگاه نیومکزیکو، گفت: «ما می‌توانیم میکروپلاستیک‌ها را در بافت‌های خاصی پس از قرار گرفتن در معرض آن تشخیص دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت به ما می‌گوید که این ماده می‌تواند از سد روده عبور کرده و به بافت‌های دیگر نفوذ کند.»

محققان می‌گویند دانشمندان تخمین می‌زنند که افراد به طور متوسط هر هفته پنج گرم ذرات میکروپلاستیک، تقریباً به اندازه پلاستیک موجود در کارت اعتباری می‌خورند.

کاستیلو در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «طی چند دهه گذشته، میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها، در حیوانات و گیاهان، در آب لوله‌کشی و آب بطری‌شده یافت شده‌اند. به نظر می‌رسد آنها همه جا هستند.»

کاستیلو و همکارانش برای اینکه ببینند بعد از خوردن این ذرات پلاستیکی ریز چه اتفاقی می‌افتد، موش‌های آزمایشگاهی را با مقداری میکروپلاستیک معادل آنچه انسان در هفته می‌خورد، تغذیه کردند.

پس از یک ماه، محققان دریافتند میکروپلاستیک‌ها از روده به بافت‌های کبد، کلیه و مغز راه یافته بودند.

بر اساس تحقیقات قبلی که نشان داده است این ذرات می‌توانند باعث التهاب و تغییر متابولیسم سلولی شوند، کاستیلو همچنین نگران است که میکروپلاستیک ها می‌توانند مشکلات سلامتی را در انسان تشدید کنند.

کاستیلو گفت: «التهاب افزایش یافته می‌تواند شرایط دستگاه گوارش مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را بدتر کند.»

وی گفت: «گام بعدی در تحقیق این است که ببینیم رژیم غذایی چگونه بر جذب میکروپلاستیک ها تأثیر می‌گذارد.»

کاستیلو خاطرنشان کرد: «رژیم غذایی هر کس متفاوت است. بنابراین، کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که به این حیوانات آزمایشگاهی رژیم غذایی پرکلسترول / چربی یا رژیم غذایی پر فیبر بدهیم، تا ببینیم آنها در معرض میکروپلاستیک‌ها قرار می‌گیرند یا نه.»

کاستیلو گفت، همچنین تحقیقاتی در مورد چگونگی تغییر میکروپلاستیک ها در باکتری‌های طبیعی روده برنامه ریزی شده است.

به گفته کاستیلو، «تحقیقات همچنان اهمیت سلامت روده را نشان می‌دهد. اگر روده سالمی نداشته باشید، روی مغز، کبد و بسیاری از بافت‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. بنابراین، حتی با تصور اینکه میکروپلاستیک‌ها کاری در روده انجام می‌دهند، قرار گرفتن مزمن در معرض آنها می‌تواند منجر به اثرات سیستمیک شود.»

کد خبر 6082867

منبع: مهر

کلیدواژه: پلاستیک کلیه مغز سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسخه نویسی الکترونیک رژیم غذایی ریسک بیماری قلبی کنگره علوم آزمایشگاهی چربی سازمان بیمه سلامت بیماران هموفیلی چاقی تجهیزات پزشکی سازمان نظام پزشکی دیابت تعرفه پرستاری میکروپلاستیک ها رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۱۵۷۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند

حجت‌الاسلام جواد مجتهدشبستری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایت‌های جهانی از مردم غزه اظهار داشت: حمایت‌هایی که امروز در اقصی‌نقاط عالم و حتی در کشوری مانند آمریکا که به طرفداری و حمایت‌های بی‌دریغ حکومت آنها از اسرائیل معروف است، شاهد هستیم نشان می‌دهد که وجدان بشری مردم این کشور و بسیاری از کشورها به ویژه دانشجویان آمریکایی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قیام کردند، بیدار شده است.

وی تصریح کرد: البته این بیداری دیرهنگام بوده و باید بسیار زودتر از اینها مردم دنیا و دانشجویان و اقشار مختلف مردم، قیام و حرکت را انجام می‌دادند اما باز هم این مایه خوشبختی است که هنوز فطرت‌های انسانی به صورت کامل از بین نرفته است.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا با وجود فضاسازی سنگین صهیونیست‌ها و رسانه‌های مربوط به اسرائیل که ابررسانه‌های تبلیغاتی دنیا را در اختیار دارند، به طور مرتب به نفع خود و علیه مردم مظلوم فلسطین فضاسازی می‌کنند اما هنوز هم وجدان انسانی و فطرت مردم دنیا به طور کامل از بین نرفته بلکه متوجه مسئله شده و بیدار شده‌اند و علیه استکبار قیام کرده‌اند.

وی افزود: بر این اساس، هنوز انسان‌ها و وجدان‌های بیدار بسیاری در اقصی نقاط عالم وجود دارد که فریب تبلیغات فریبنده رسانه‌های متعلق به جبهه استکبار را نمی‌خورند و حقایق را اگر چه دیرهنگام اما متوجه شده و درک می‌کنند که جای خوشبختی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری بیان کرد: هم اکنون در آمریکا شاهد حرکت ارزشمند و انقلابی جوان‌ها هستیم و بنابراین این حرکت را به فال نیک گرفته و امید است این حرکات ادامه پیدا کرده و رژیم آمریکا را مجبور کند تا دست از حمایت بی‌دریغ خود از اسرائیل بردارد و شاید مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی رژیم‌صهیونیستی از این همه ظلم و ستمی که علیه مردم فلسطین روا می‌دارد، باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر امید است که این حرکات هم در آمریکا و هم در سایر کشورها ادامه پیدا کند و وجدان بیدار و فطرت انسانی همه مردم دنیا به کمک و یاری مسلمانان ستمدیده فلسطین بیاید و شاهد یک خیزش عمومی و جهانی در مقابل این همه جنایات و نسل‌کشی و ظلمی که علیه مردم به کار می‌رود باشیم.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: این حرکت نشانگر این است که به اندازه‌ای این ظلم و ستم آشکار و این تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی عیان شده که همه مردم دنیا متوجه شده‌اند ماهیت این رژیم، کثیف و خون‌ریز و جانی و پلید است که باید از روی زمین محو شود و این حرکت‌ها پایان ظلم و اشغالگری در فلسطین را تصریح می کند تا به نابودی اسرائیل، بشریت نفس آسوده‌ای بکشد و از این همه ظلم و ستم به بشریت رهایی یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • کاهش وزن با دو قاشق چایخوری از سرکه سیب
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند