Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بر اساس فرمول جديد افزايش حقوق کارمندان، 5 درصد افزايش حقوق از محل منابع و 5 درصد از محل صرفه جويي اجباري سازمان ها اعمال خواهد شد. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، در هفته گذشته موضوع ميزان افزايش حقوق کارمندان دولت از طريق بخشنامه ضوابط مالي ناظر بر تنظيم بودجه سال 97 در رسانه‌ها منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مفاد اين بخشنامه، دولت ميزان افزايش حقوق کارمندان خود را تنها 5 درصد در نظر گرفته بود و انتشار اين خبر بلافاصله با واکنش منفي کارشناسان همراه شد.
به عقيده کارشناسان، افزايش حقوق کارمندان بايد با نرخ تورم ساليانه هم جهت باشد. ميانگين نرخ تورم برآوردي براي پايان سال 96 حدود 10 درصد مي‌باشد. به اين ترتيب انتظار ميرفت که ميزان افزايش حقوق نيز هماهنگ با نرخ تورم سال 96 باشد. در ادامه متن بخشنامه مذکور و سهم 5 درصدي افزايش حقوق کارنان دولت و مشمولان قانون کار به صراحت قابل مشاهده است.

دولت اواسط آذر ماه سال جاري بودجه سال 97 را به مجلس ارائه خواهد کرد و در اين بين ميزان افزايش حقوق کارمندان يکي از بندهاي مهم بودجه سنواتي به شمار ميايد. بر اين اساس دولت در بخشنامه بودجه 96 ميزان افزايش حقوق را 10 درصد تعيين کرد و در نهايت در قانون بودجه سال جاري نيز همين نرخ براي افزايش حقوق کارمندان تصويب شد.
اما در فرمولي که سخنگوي دولت براي نخستين بار از آن پرده برداشت، قرار است براي سال 97 نيز ميزان افزايش حقوق کارمندان دولت همان 10 درصد در نظر گرفته شود. بر اين اساس 5 درصد از افزايش حقوق به بودجه اضافه مي شود و 5 درصد بقيه از طريق بهره وري(صرفه جويي) خود دستگاه مربوطه و توسط خود دستگاه پرداخت خواهد شد.
به گفته نوبخت، در بودجه ريزي عملياتي هر ميزان دستگاه‌ها بهره وري بيشتري داشته باشند به نفع خودشان است و براي بازنشسته‌ها غير از اين افزايش 10 درصدي حقوق، مبلغي را هم در راستاي يکسان سازي افراد بازنشسته اختصاص خواهيم داد.
وي با بيان اينکه؛ براي تحقق بودجه ريزي عملياتي بايد در ساير بخشها صرفه جويي کنيم، گفت: تا جايي که امکان دارد بايد صرفه جويي کنيم و با صرفه جويي به اعتبارات عمراني بيفزاييم.
اظهارات سخنگوي دولت نشان مي‌دهد، با توجه به حکم برنامه ششم توسعه دولت قرار است بودجه ريزي بر مبناي عملکرد را در لايحه بودجه سال 97 اعمال کند و بر همين اساس اولين نشانه هاي اين تغيير رويه در ميزان افزايش حقوق کارمندان ديده شده است. در واقع سخنگوي دولت با تاييد عدد 5 درصد ذکر شده در متن بخشنامه بودجه 97، به اين نکته اشاره کرد که قرار است 5 درصد ديگر افزايش حقوق از محل صرفه جويي خود نهادها، سازمانها و شرکتهاي دولتي بدست بيايد.
به نظر ميرسد تعبير ديگر سخن رئيس سازمان برنامه و بودجه اين است که اگر يک دستگاه دولتي نتواند صرفه جويي لازم را در هزينه‌هاي خود داشته باشد کارمندان آن دستگاه ممکن است از افزايش حقوق فقط 5 درصدي برخوردار شوند. در واقع اگر سازوکار سنجش عملکرد در دستگاههاي دولتي وجود داشته باشد چنين روشي مي‌تواند موثر باشد اما نگاهي به زيرساختهاي فعلي نشان مي‌دهد در اين مسير با چالشهاي فراواني رو به رو خواهيم بود.
نکته حائز اهميت اين است که پرداخت حقوق کارمندان بايد به صورت ماهيانه انجام شود و دولت سازوکاري براي سنجش ميزان بهره وري و صرفه جويي در طول يک ماه در دستگاههاي اجرايي ندارد. بنابراين به نظر ميرسد حقوق کارمندان دستگاههاي دولتي به اندازه همان 10 درصدي که سخنگوي دولت اشاره کرد افزايش خواهد يافت اما در اين بين هزينه‌هاي جاري دستگاههاي به صورت اجباري با کاهش رو به رو خواهد شد تا از اين طريق سهم 5 درصدي افزايش حقوق از محل بهره وري سازمان تامين شده باشد.
به عنوان مثال فرض کنيد، بودجه يک دستگاه دولتي هزار ميليارد تومان باشد، با توجه به ضوابط مالي ناظر بر بودجه 97، در سال بعد 5 درصد به اين رقم بابت افزايش حقوق افزوده خواهد شد و به اين ترتيب رقم 50 ميليارد تومان افزايش در بودجه لحاظ خواهد شد. اما براي افزايش 10 درصدي حقوق کارمندان 50 ميليارد تومان ديگر از محل صرفه جويي اجباري دستگاه اجرايي در هزينه هاي جاري به دست خواهد آمد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دهها هزار دانشجو در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بر ضد کاهش بودجه دانشگاه ها تظاهرات کردند.

علاوه بر بوئنوس آیرس, در شهرهای بزرگ دیگر آرژانتین نیز، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان ۵۷ دانشگاه در تظاهرات ضد دولتی شرکت داشتند.

دولت آرژانتین بودجه دانشگاه ها را با هدف کنترل هزینه های دولت کاهش داده است.

از زمان به قدرت رسیدن خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین در پائیز سال گذشته، بسیاری از طرح های ساختمانی و زیر بنایی عمومی نیز متوقف شده است.

میلی همچنین یارانه های دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بر اثر اجرای این سیاست ها ارزش پول ملی آرژانتین در مدت ۵ ماه ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کشور در ماههای گذشته بارها شاهد تظاهرات قشرهای مختلف مردم علیه سیاست های خاویر میلی بوده است.

کد خبر 6087939

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین