جای قرآنها در کنج موزه یا طاقچه دل
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۶۵۱۲
تجملگرایی و تشریفات، موضوعی است که این روزها بیش از پیش شنیده میشود، مسئلهای که همه ابعاد زندگی را درگیر خود کرده است، البته در مقابل آن سبک زندگی اسلامی نیز مطرح است که از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، اما موضوعی که متأسفانه شاهد ورود بیش از پیش تجملگرایی و اشرافیگری هستیم در حوزه قرآن است و خبرهایی از کتابت مصحفهای طلا منتشر میشود که در نگاه اول شاید تحسین همگان را برمیانگیزد، اما این سؤال را پیش میآورد که این قرآن طلا و نقره و یا کوچکترین و بزرگترین قرآن چه کاربرد و استفادهای خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مگر نه این است که قرآن از سوی جبرئیل بر پیامبر مهر و مهربانی نازل شد تا خوانده شود و زندگی بشریت را نجات بخشد. اما شاهد ارائه قرآنهای چند صد میلیونی و یا بیشتر هستیم که واژه نفیس به آنها اطلاق میشود، کسی که این قرآنها را به صورت نفیس و مطلا ارائه میکند، قطعاً به جنبههای هنری آن توجه دارد، اما فلسفه شکلگیری هنر قرآنی نیز بر آن بوده که جایگاه والای قرآن را بیش از پیش نشان دهد نه اینکه با نگاه اشرافیگرایانه آنها را در موزه و گنجینهها محبوس کرد؛ چرا که هنر، روح قدسی خود را از قرآن گرفته است.
پیامبر اکرم(ص) در رابطه با قرآن کریم میفرماید؛ «هر چیز را زینتی است و زینت قرآن، صدای خوش است» و یا «الخط الحسن یزیدالحق وضحاً؛ خط نیکو بر روشنی حق میافزاید»، از این احادیث ارزشمند میتوان استنباط کرد که قرآن باید بیش از پیش خوانده شود، نه اینکه قرآنهایی عرضه شود که خوانده نخواهند شد؛ چرا که کمتر کسی هست یا اصلاً کسی پیدا نمیشود که بخواهد چشم خود را به زحمت انداخته و با وسیلهای دیگر قرآن با ریزترین خط را بخواند و یا خواندن بزرگترین قرآن برای کسی مقدور نیست و یا حتی قرآن مطلا که این اندازه هزینه برای آن صرف میشود، قطعاً برای خواندن نیست و باید در گوشهای از موزه و کتابخانه و گنجینه آرام گیرد.
چندی پیش قرآن مرقّع مطلّای فلزی توسط یکی از کاتبان و خوشنویسان قرآن کریم کتابت و رونمایی شد، کتابت این قرآن بیش از دو سال به طول انجامیده است. این اثر در 54 برگ و در ابعاد 30*20 سانتیمتر طراحی شده که ورقهای آن به وسیله لولههای فلزی برنجی به یکدیگر متصل شده است.
این مصحف با خط نسخ کتابت شده و وزن آن بیش از 30 کیلوگرم است و با توجه به ویژگیهای خاص مرقّعبودن به طول 8 متر قابلیت چیدمان به هر شکل را داشته و در کتابت این قرآن از هنر حکاکی و خوشنویسی استفاده شده است.
کتابت این قرآن مطلا و اهدای آن به حرم علوی دل هر مسلمانی را شاد میکند که این هنرمند وقت خود را برای کتاب قرآن بر گرانترین فلز صرف و اثری ارزشمند خلق کرده است، اما توجه به این نکته نیز ضروری است که باید به هدف متعالی قرآن نشر یابد. شاید هدف این هنرمند مقابله با کسانی است که نسبت به قرآن بیاحترامی کردند و یا آن کشیشی که چند سال پیش اقدام به سوزاندن قرآن و هتک حرمت آن کرد، این اقدام شنیع نیز دل هر مسلمان و انسان بیداری را به درد آورد. اما باید با نگاه تیزبینانه دریافت که باید پیوندمان را با قرآن، عمیقتر و بیشتر کنیم.
قرآن نباید در گنجهها و گنجینهها محبوس شود، قرآن باید بر زبانها، ذهنها، اندیشهها و رفتارها جریان یابد نه تبدیل به وسیله دکوری و میلیونی. از این رو قرآن برای مقابله با اشرافیگری آمده است نه زمینهای ترویج این امر. قرآنهای نفیس فقط یک بعد آن هم بعد هنری را مورد توجه قرار میدهند.
سمیه قربانی
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا برخی درختان در محدوده باغموزه قصر قطع شدهاند؟
شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود که البته این اقدام بر اساس رای کمیسیون ماده ۷ و مستندات پزشک گیاهان صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا و بنابر اعلام سایت شهر، طبق اعلام روابط عمومی منطقه ۷، اخیرا فیلمی در فضای مجازی به نمایش در آمده است که نشان می دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است. روابط عمومی منطقه ۷ تهران طی اطلاعیهای در این باره اعلام کرد: «ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.
در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می زند.
در پایان اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.»
انتهای پیام