Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيشتر تشکل‌هاي دانشجويي دولت ساخته از سال 92 به بعد شکل گرفتند و عمده هدف آنها ورود به فضاي انتخاباتي و ايفاي نقش پياده نظام احزاب و گروه‌هاست که اين مساله متضاد با آرمان‌هاي جنبش دانشجويي است.

به گزارش مشرق، يکي از تشکيلاتي که با سازماندهي جوانان نقش بزرگي را در جريان شکل‌گيري، پيروزي و تدوام انقلاب اسلامي ايفا کرده تشکلات دانشجويي است و نقش جنبش دانشجويي در دوران مختلف بخصوص در آخر عمر حکومت پهلوي به روشني مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تشکل‌هاي دانشجويي از ابتداي شکل‌گيري تا به امروز با فراز و نشيب‌هاي فراواني روبرو بوده‌است که بارها در مورد آن گفته شده است. اگرچه اين تشکل‌ها در اکثر مواقع وظيفه خود را به خوبي انجام داده‌اند ولي گاهي هم در چنگال جريانات و گروه‌هاي سياسي گرفتار و از مسير اصلي خود منحرف شدند.
اين مسئله بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 76 به خوبي ملموس است و اوج اين مسئله را مي‌توان در قبل و بعد از فتنه 88 ديد.
در دوره‌هاي مختلف همواره افراد و گروه‌هايي در داخل کشور بوده‌اند که به خوبي متوجه تاثيرگذاري دانشگاه و دانشجو در جامعه شده‌اند و به همين دليل سعي کرده‌اند تا از دانشگاه به عنوان پلي براي رسيدن به قدرت و اهداف خود استفاده کنند و براي اين کار با رخنه در بدنه تشکل‌هاي دانشجويي تلاش کرده‌اند تا اين جريان را به پياده‌نظام خود تبديل کنند.
دوران اصلاحات را شايد بتوان از پر فراز و نشيب‌دارترين زمان‌ها براي جنبش دانشجويي دانست، در آن زمان بخشي از بدنه جنبش دانشجويي با توجه به فضايي که در دوران اصلاحات ايجاد شده بود، آرمانگرايي خود را فراموش کرد و همراستا با جريانات سياسي بر خلاف آنچه وظيفه جنبش دانشجويي بود، قدم برداشت.
بعد از دوران اصلاحات و شکل‌گيري دولت نهم اتفاقات تازه‌اي براي تشکل‌هاي دانشجويي به وقوع پيوست، تشکل‌هايي که در دوران اصلاحات خود را پياده‌نظام احزاب کرده بودند بعد از اين دوران و بعد از خاموش شدن آتش فتنه 88 ماموريت خود را پايان يافته ديدند و بنا بر آنچه انتظار مي‌رفت به فعاليت‌هاي خود پايان دادند.
* شکل‌گيري تشکل‌هاي يکبار مصرف در دولت يازدهم
بعد از اتفاقات سال 88 و خاموشي تشکل‌هاي حامي دولت اصلاحات، تا حد زيادي جنبش دانشجويي به مسير اصلي خود بازگشت تا اينکه با تشکيل دولت يازدهم صداي ايجاد تشکل‌هاي دولت ساخته يا تشکل هايي با مصرف انتخاباتي در دانشگاه‌ها شنيده شد.
تشکل‌هاي دانشجويي يکبارمصرف يا دولت ساخته گروه‌هايي هستند که چند وقت قبل از انتخابات توسط برخي از جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي خاص ايجاد مي‌شوند و هدفي جز تلاش براي پيروزي جريان سياسي حامي خود در انتخابات ندارند و تقريبا همه آنها بعد از اتمام روند انتخابات به فعاليت خود پايان مي‌دهند.
بيشتر تشکل‌هاي دانشجويي دولت ساخته از سال 92 به بعد شکل گرفتند و عمده هدف آنها ورود به فضاي انتخاباتي و ايفاي نقش پياده نظام احزاب و گروه‌هاست که اين مساله متضاد با آرمان‌هاي جنبش دانشجويي است.
* شدت گرفتن ايجاد تشکل‌هاي دانشجويي با اهداف انتخاباتي
متين منتظمي دبيرکل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در اين رابطه مي‌گويد: « هدف عمده اين تشکل‌ها اين است که وارد فضاي انتخاباتي شوند و نقش پياده نظام برخي احزاب و گروه‌ها را ايفا کنند. متاسفانه اخيرا هم شاهد ايجاد گسترده‌تر اين تشکل‌ها هستيم و بدتر اينکه از طرف وزارت علوم هم مورد حمايت قرار مي‌گيرند.»
غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي سابق وزارت علوم هم در رابطه با تشکل‌هاي دولت ساخته مي‌گويد: « در ابتداي دولت يازدهم با اين استدلال که تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي موجود در دانشگاه‌هاي کشور مربوط به يک جناح هستند زمينه ايجاد و شکل گيري تشکل‌هاي جديد فراهم شد. بنابراين شاهد اين موضوع بوديم که بسياري از اين تشکل‌ها به صورت‌هاي مختلف با حمايت‌هاي دولت ايجاد شدند که اين نوع تشکل‌ها به عنوان ابزار بشمار مي‌روند.»
* احياي تشکل‌هاي غيرقانوني و تلاش آنها براي تبديل شدن به اتحاديه
عضو هيات علمي دانشگاه علامه ادامه مي‌دهد: « برخي از تشکل‌هايي که در سال‌هاي گذشته به عنوان تشکل‌هاي غيرقانوني اعلام شدند اکنون به صورت پنهان و ناپيدا مجددا در دانشگاه‌ها احيا شدند و بسياري از تشکل‌هاي دولت ساخته اکنون به دنبال اين هستند که تبديل به اتحاديه شوند و به نوعي در محيط دانشگاه‌ها ماندگار شوند.»
خواجه‌سروي عقيده دارد که « تاسيس و ايجاد تشکل‌هاي دانشجويي فله‌اي و يک شبه در دانشگاه‌ها به واسطه وجود نگاه ابزاري به اين نهادهاست که در زمان‌هاي نزديک به انتخابات از آنها استفاده مي‌شود و در ديگر زمان‌ها نيز به شکل‌هاي ديگر از اين تشکل‌ها استفاده خواهد شد.»
* اصرار وزارت علوم براي ايجاد تشکل‌هاي دانشجويي « دولت‌ساخته»
ابوالفضل مظاهري دبير اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل نيز در اين رابطه مي‌گويد: « درحال حاضر يک سري تشکل‌هايي را در دانشگاه‌ها داريم که خودشان را مشخصا عضو دانشجويي يک حزب مي‌دانند يا اينکه خود را وابسته به جناحي اسم گذاري مي‌کنند و حتي در نام‌گذاري نيز اين مساله را به صراحت عنوان مي‌کنند به عنوان مثال انجمن‌هاي اسلامي اصلاح طلب وجود دارند که جديدا تشکيل شده و پيگير ايجاد اتحاديه نيز هستند. دو بحث در مورد اين تشکل هاي دولت ساخته وجود دارد يکي اينکه اين مدل فعاليت سياسي اصلا فعاليت سياسي مناسبي براي فضاي دانشگاهي ما نيست چون تجربه اين را داشته ايم. در سال هاي گذشته و متاسفانه دفتر تحکيم وحدت به خاطر همين اتفاقات دچار مشکل و انحراف شد.»
مظاهري ادامه مي‌دهد: « خيلي از اين تشکل‌ها که تشکيل شده اند به ولايت فقيه به عنوان اصل قانون اساسي، اعتقادي ندارند اين را در نشست هاي خود نيز اعلام مي کنند ولي از طرفي وزارت علوم از آن چشم پوشي مي‌کند. دست وزارت علوم در صدور مجوز اين تشکل‌هاي دولت ساخته در برخي از دانشگاه ها رو شده است که دانشگاه ياسوج يک نمونه از آن است، دانشگاه شهيد چمران اهواز خود رئيس دانشگاه به اين قضيه معترض شده است. برخي دانشگاه‌هاي ديگر مسئولان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري نسبت به اين موضوع معترض شده اند.»
* انتقاد تشکل‌هاي انقلابي نسبت به حمايت وزارت علوم از تشکل‌هاي «دولت ساخته»
بسياري از فعالان دانشجويي و اعضاي تشکل‌هاي دانشجويي انقلابي امروز نسبت به حمايت وزارت علوم از تشکل هاي دولت ساخته انتقاد دارند و اين مسئله را بارها و به روش‌هاي مختلف بيان کرده‌اند.
آنچه به روشني مشخص است، تشکل‌هاي « دولت‌ساخته» به جاي مطالبه‌گري و عدالتخواهي به دنبال توجيه سياست‌هاي دولت وقت هستند و پس از پايان عمر دولت هم از بين خواهند رفت.
* ايجاد تشکل‌هاي دانشجويي يکبار مصرف اهانت به جامعه دانشجويي است
زماني که دولت تدبير و اميد شکل گرفت مسئولان دانشگاهي با اين القا که بايد صداي همه در دانشگاه شنيده شود عده‌اي از دانشجويان را به ايجاد تشکل‌هاي حامي دولت تشويق کردند و اين جريان تا آنجايي پيش رفت که رهبر معظم انقلاب در يکي از سخنراني‌هايي که در ديدار با دانشجويان داشتند ايجاد تشکل‌هاي دانشجويي براي استفاده در هنگام انتخابات را نوعي اهانت به جامعه دانشجويي خواندند و افزودند: جداي از اين تشکل‌هاي يکبار مصرف، تشکل‌هاي اسلامي و علاقمند مي‌توانند در حرکت عمومي کشور، بسيار مفيد و تأثيرگذار باشند.
* ايجاد پايگاه اصلاح‌طلبان در دانشگاه خوارزمي در روزهاي نزديک به انتخابات
يکي از نشريات اصلاح طلب اخيرا در گزارشي به تاريخچه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان پرداخته است. خارج از اين موضوع که تا چه ميزان مطلب بر اساس واقعيت‌هاي موجود نوشته شده‌است، در اين گزارش از ايجاد يک تشکل‌ دانشجويي اصلاح‌طلب در دانشگاه خوارزمي ابراز خوشحالي کرده است.
در روتيتر اين گزارش اينگونه آمده است که « در آخرين سال دولت روحاني، دانشگاه خوارزمي هم صاحب انجمن اسلامي شد»، اين در حالي است که در دانشگاه خوارزمي گروه‌هاي مختلفي تلاش کردند تا انجمن اصلاح طلبي را با عنوان انجمن اسلامي در اين دانشگاه ايجاد کنند و موفق نشدند. حال تشکلي در اين دانشگاه با عنوان « مجمع اسلامي دانشجويان» ايجاد شده، که البته در گزارش اين نشريه اصلاح‌طلب از آن به اشتباه با عنوان تشکيل «جامعه اسلامي دانشجويان» ياد شده است، در صورتي که جامعه اسلامي دانشجويان عنوان يک تشکل انقلابي است که در قالب اتحاديه از سال‌ها قبل فعاليت خود را آغاز کرده است.
در قسمتي از اين گزارش آمده است که: « جمعي از دانشجويان ارشد و کارشناسي دانشگاه خوارزمي درخواست تاسيس جامعه اسلامي دانشجويان( مجمع اسلامي دانشجويان) را دادند و اين بار ستاره اقبال اين دانشجويان بلند بود و توانستند بدون هيچ مشکلي مجوز فعاليت خود را دريافت کنند، به نظر مي‌رسد طول چند هفته آينده اين تشکل ميزبان جمع بزرگي از اصلاح‌طلبان خواهند بود و کار خود را آغاز خواهند کرد».
به گفته يکي از دانشجويان اين دانشگاه، کسي که مجمع اسلامي دانشجويان را در دانشگاه خوارزمي تاسيس کرده‌ فردي مشکل‌دار است که با اهداف انتخاباتي دست به تاسيس اين تشکل زده است.
به هرحال افرادي که از تاسيس انجمن اسلامي در دانشگاه خوارزمي نااميد شده بودند سعي کردند با عنوان ديگري اين تشکل اصلاح‌طلب را در دانشگاه ايجاد کنند و امروز هم اصلاح‌طلبان از اينکه توانسته‌اند يک پايگاه در دانشگاه خوارزمي ايجاد کنند، ذوق زده شده‌اند.
* يارگيري احزاب و گروه‌هاي سياسي از تشکل‌هاي دانشجويي
جامعه تا حد زيادي متاثر از دانشگاه است، اين روزها با نزديک شدن به روزهاي انتخابات، احزاب و گروه‌هاي سياسي مختلف خود را به فضاي دانشگاه نزديک مي‌کنند تا بتوانند از بين دانشجويان و تشکل‌هاي دانشجويي يارگيري کنند، در اين ميان هم گاهي در دانشگاه‌ها اسامي تشکل‌هايي را مي‌شنويم که تا ديروز اسمي از آنها نشنيده بوديم. وقتي هم پيگير مي‌شويم مي‌بينيم اين تشکل‌ها براي اهداف انتخاباتي ايجاد شده‌اند و هدفشان تنها پيروزي يک کانديداي خاص است.
تشکل‌هاي يکبار مصرف دانشجو را از فضاي سياسي کشور دلزده مي‌کنند. اين تشکل‌ها عموما توسط افرادي با سوابق خاص در فتنه 88 ايجاد مي‌شوند، افرادي که گاهي شنيده مي‌شود دوران دانشجويي‌شان هم به پايان رسيده است.
* تشکل‌هاي دانشجويي از تجربه‌هاي گذشته درس بگيرند
انتخابات رياست جمهوري نزديک است و تجربه به خوبي نشان داده که افراد و احزابي که تشکل‌هاي دانشجويي براي خود سکوي پرتاب ساخته‌اند پس از رسيدن به قدرت، اين تشکل‌ها را به فراموشي سپرده‌اند. به همين دليل تشکل‌هاي دانشجويي بايد از تجربه‌هاي گذشته درس بگيرند.
آنچه مهم است اين است که دانشجو هوشيار باشد و خود را بازيچه احراب و گروه‌هاي سياسي خارج دانشگاه نکند، گروه‌هايي که براي رسيدن به قدرت از هر روشي استفاده مي‌کنند و برايشان مهم نيست که دانشجو و دانشگاه از اين کار چقدر آسيب مي‌بيند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۷۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسکتبال NBA | این لیگ خوب است چون همه فرصت انتقام گرفتن دارند!

سانز باید برای جارو نشدن بجنگد و لس آنجلس کلیپرز هم در صورت باخت، وضعیتش بسیار پیچیده خواهد شد.

طرفداری | از یکشنبه شب تا بامداد دوشنبه، ۴ بازی در جریان رقابت های فصل عادی برگزار می شود. این مطلب به منظور ایجاد محلی برای تبادل نظر کاربران ایجاد شده و پس از پایان بازی ها، آپدیت می شود.

فیلادلفیا سونی سیکسرز - نیویورک نیکس (۱-۲ به سود نیکس) ساعت ۲۰:۳۰

 

دالاس موریکس - لس آنجلس کلیپرز (۱-۲ به سود موریکس) ساعت ۲۳:۰۰

 

ایندیانا پیسرز - میلواکی باکس (۱-۲ به سود پیسرز) ساعت ۰۲:۳۰

 

فینیکس سانز - مینه سوتا تیمبروولوز (۰-۳ به سود سانز) ساعت ۰۵:۰۰

 

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • بسکتبال NBA | این لیگ خوب است چون همه فرصت انتقام گرفتن دارند!
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است