Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@23:42:40 GMT

۸ دلیل شایع کم بینایی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۰۸۱۹۲

مشکلات بینایی جدی هر ساله افراد بسیاری را در نقاط مختلف جهان از گروه های سنی مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. از جمله این مشکلات کم بینایی می توان به تاری دید، نقاط کور، دید تونلی، و نابینایی جزئی یا کامل اشاره کرد. در برخی موارد، این مشکلات به واسطه استفاده عینک، لنزهای تماسی، عمل جراحی لیزر، یا حتی مصرف دارو قابل اصلاح هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اکتیو بیت"، متاسفانه تمامی مشکلات بینایی با کمک چنین روش های قابل درمان نیستند. افرادی که دارای اختلال بینایی هستند که با کمک عینک، لنزهای تماسی، عمل جراحی یا مصرف دارو درمان نمی شوند به نام کم بینا شناخته می شوند. اما چه چیزی موجب کاهش دید و کم بینایی می شود؟

انحطاط ماکولا

انحطاط ماکولا یک بیماری چشمی است که به صورت مستقیم شبکیه چشم، قسمتی از چشم که نور را تشخیص می دهد و به فوکوس تصاویر و تشخیص آسان‌تر آنها کمک می کند، را هدف قرار می دهد. هنگامی که شبکیه چشم به واسطه انحطاط ماکولا رو به زوال می رود، بیمار از تاری دید رنج می برد و خواندن و تشخیص اشیا برای وی دشوارتر خواهد شد. همچنین، انحطاط ماکولا ممکن است به شکل گیری نقطه کور منجر شود.

انحطاط ماکولا اغلب با سن در ارتباط است، اگرچه همواره این گونه نیست. دو نوع انحطاط ماکولا شامل خشک و مرطوب وجود دارند. در حالت خشک، از دست دادن بینایی کندتر است و به بیمار این اجازه را می دهد تا با همکاری پزشک پیشرفت بیماری را متوقف کند. اما نوع مرطوب شرایطی پیچیده‌تر دارد و به واسطه رشد غیر طبیعی رگ های خونی زیر ماکولا شکل می گیرد. سرعت پیشرفت این نوع بیشتر است و به از دست دادن قدرت بینایی جدی‌تر منجر می شود. برای کاهش احتمال ابتلا به انحطاط ماکولا باید از سیگار کشیدن پرهیز کنید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

رتینوپاتی دیابتی

دیابت یکی بیماری ویرانگر است، چه در زمان تولد همراه شما باشد (نوع ۱) و یا در ادامه زندگی به آن مبتلا شوید (نوع ۲). در هر صورت، دیابت می تواند تاثیر منفی چشمگیری روی بخش های مختلف بدن از جمله چشم ها داشته باشد. در برخی موارد، افراد مبتلا به دیابت با رتینوپاتی دیابتی مواجه می شوند که تغییرات روزانه را در بینایی آنها ایجاد می کند.

رتینوپاتی دیابتی موجب بروز نشت در رگ های خونی می شود که شبکیه چشم را تغذیه می کنند و مشکلات بینایی قابل توجه را به همراه دارد و در گذر زمان آسیب بلند مدت به شبکیه چشم را موجب می شود. اگرچه اثر آن می تواند از طریق عمل های جراحی کاهش یابد، نظارت دقیق بر قند خون مهم‌ترین بخش زیر کنترل نگه داشتن رتینوپاتی دیابتی محسوب می شود.

رتینیت پیگمنتوزا

هنگامی که قدرت بینایی انسان رو به افول می رود، اغلب شب هنگام متوجه مشکل می شویم. رتینیت پیگمنتوزا گروهی از بیماری ها است که به طور خاص بدتر شدن بینایی در شب را شامل می شود. اگر درمان نشود، رتینیت پیگمنتوزا می تواند به از دست دادن بخشی ار بینایی یا کل آن منجر شود.

رتینیت پیگمنتوزا به طور معمول حالت ارثی دارد. بر خلاف برخی دیگر از مشکلات بینایی، رتینیت پیگمنتوزا به آرامی توسعه می یابد، اما می تواند به نابینایی کامل منجر شود. رتینیت پیگمنتوزا زمانی رخ می دهد که شبکیه چشم به طور معمول از طریق زوال تدریجی به شدت آسیب دیده است. همچنین، بر خلاف بسیاری از بیماری هایی که کم بینایی را موجب می شوند، رتینیت پیگمنتوزا اغلب در سال های اولیه زندگی، شاید در دوران کودکی یا نوجوانی، پدیدار می شود.

تنبلی چشم

در بیشتر موارد از دست دادن بینایی با افزایش سن و در بزرگسالی آغاز می شود. به عنوان مثال، انحطاط ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در گذر زمان شکل می گیرند و بیشتر در میانسالی یا سال های پس از آن فرد را تحت تاثیر قرار می دهند.

اما این مساله برای تنبلی چشم صدق نمی کند. تنبلی چشم را به سختی می توان با استفاده از عینک، لنزهای تماسی یا حتی جراحی اصلاح کرد. نتیجه ابتلا به تنبلی چشم می تواند تاری دید باشد که در طول زندگی همراه فرد خواهد بود.

رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) همان گونه که مشخص است در نوزادانی که پیش از موعد به دنیا آمده اند، شکل می گیرد. رتینوپاتی نوزادان نارس زمانی رخ می دهد که نوزادان نارس در انکیباتور قرار دارند، که سطوح اکسیژن در آن بالا است. مشکل به طور معمول طی این مرحله حیاتی برای نوزادان پدیدار می شود.

از نظر فنی، رتینوپاتی نوزادان نارس به واسطه سطوح بالای اکسیژن رخ می دهد که به رشد رگ های خونی غیر طبیعی در شبکیه چشم منجر می شود. در برخی موارد، رتینوپاتی نوزادان نارس می تواند به جدا شدن کامل شبکیه منجر شود و نابینایی نوزاد را به همراه داشته باشد.

جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه یکی از جدی‌ترین دلایل کم بینایی است که می تواند در زمان وجود حفره هایی در شبکیه، هنگامی که چشم از تروما شدید رنج می برد (به عنوان مثال، در نتیجه تصادف با خودرو یا آسیب های ورزشی)، هنگامی که چشم به شدت عفونت کرده است، در زمان رشد یک تومور، یا هنگامی که یک اختلال رگ خونی وجود دارد، رخ دهد.

خبر بد این است که جداشدگی شبکیه می تواند به از دست دادن کامل بینایی در چشم تحت تاثیر قرار گرفته منجر شود. خبر خوب این است که اگر این شرایط به موقع تشخیص داده شود، پزشک می تواند جداشدگی را از طریق عمل جراحی اصلاح کند و بینایی نسبی یا کامل را به بیمار بازگرداند.

آب مروارید

آب مروارید به طور معمول در نتیجه افزایش سن شکل می گیرد و می تواند با آسیب ناشی از مواجهه بلند مدت با خورشید یا نوعی جراحت مرتبط باشد.

درمان آب مروارید به سلامت کلی چشم بستگی دارد. در بیماران جوان، چشم به طور معمول کاملا سالم است و از این رو، آب مروارید می تواند معمولا از طریق عمل جراحی برطرف شود. اما در شرایطی که چشم از سلامت کامل برخوردار نیست، شانس موفقیت عمل جراحی ممکن است بالا نباشد و بیمار مجبور به استفاده از اشکال دیگر توانبخشی شود.

آب سیاه

آب سیاه یک مشکل بینایی رایج است که در نتیجه ایجاد فشار در چشم شکل می گیرد. همچنین، آب سیاه ممکن است در نتیجه فشار ناکافی در چشم یا اگر چیزی مانع جریان خون مناسب به عصب بینایی شود، شکل بگیرد.

تشخیص زودهنگام آب سیاه می تواند دشوار باشد زیرا نشانه های اولیه قابل توجهی ندارد و به مواردی مانند مشکلات دید محیطی و بینایی در شب محدود می شود. بر همین اساس، مراجعه منظم به اپتومتریست اهمیت دارد زیرا وی می تواند با آزمایش چشم به تشخیص آب سیاه کمک کند. در صورتی که آب سیاه در مراحل اولیه تشخیص داده شود از طریق دارو یا عمل جراحی قابل مدیریت است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی

حساسیت در فصل بهار از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد در این فصل تجربه می‌کنند و شناختن محرک‌های حساسیت‌زا و راهکارهای بهبود علائم می‌تواند کمک موثری به افراد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلرژی بهاره، حساسیت بهاره، رینیت آلرژیک فصلی و تب یونجه دیگر اسامی هستند که برای حساسیت فصل بهار عنوان می‌شوند؛ با شروع فصل بهار درختان، گل‌ها و علف‌های هرز شروع به گرده‌افشانی در هوا می‌کنند و استنشاق این گرده‌ها در برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد علائم حساسیت فصل بهار شود.

در طول فصل بهار درختان و گل‌ها شروع به آزاد کردن گرده در هوا می‌کنند. استنشاق این گرده‌ها می‌تواند باعث بروز علائم آلرژی شود.

علائم آلرژی به دو شکل ظاهر می‌شود:

فصلی: علائم در فصل بهار و تابستان و در پاسخ به گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها ایجاد می‌شود. دائمی: علائم در تمام طول سال وجود دارد، علل ایجاد کننده آن می‌تواند گرد و غبار، حیوانات خانگی، قارچ وسوسک‌ها باشد.

دلیل اینکه به آلرژی بهاری، تب یونجه می‌گویند، این است که در گذشته در ماه‌های گرم سال، یعنی همان زمانی که علائم آلرژی ظاهر می‌شود، کشاورزان یونجه‌ها را درو می‌کردند؛ مقدار گرده گیاهان به طور مشخصی در روزهایی که باد می‌وزد، در هوا بیشتر است، اما این مقدار در روزهای بارانی کمتر می‌شود.

علائم آلرژی بهاری

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید متغیر و بعضی از شایع‌ترین علائم آن شامل موارد زیر است:

عطسه گرفتگی یا آبریزش بینی چشمان اشک آلود و قرمز خارش گوش، بینی، دهان، چشم‌ها احتقان گوش ترشحات پشت بینی سرفه تنگی نفس سردرد تنفس صدادار نشانه‌های حساسیت فصل بهار

در بدن افراد مبتلا به حساسیت بهاری آنزیمی ترشح می‌شود که باعث متورم شدن بافت‌ها و گشاد شدن عروق خونی می‌شود، این آنزیم باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی است و علت همه واکنش‌هایی که در نتیجه حساسیت فصلی به وجود می‌آید همین آنزیم است، که میزان این آنزیم در زن‌ها بیشتر از مردها است‌.

در بدن این افراد هیستامین نیز ترشح می‌شود که علت اصلی آبریزش بینی و آبریزش چشم است و با توجه به اینکه چه ماده‌ای باعث به وجود آمدن آلرژی یا همان حساسیت فصلی شده است علائم آن می‌تواند متفاوت باشد؛ به طور کلی واکنش‌های آلرژیک می‌تواند در سینوس‌ها، راه‌های هوایی، پوست، روده، چشم و بینی رخ دهد و باعث تولید بیش از اندازه موکوس، عطسه کردن، آبریزش بینی، آبریزش چشم، تحریک گلو، کاهش تمرکز، سیاهی زیر چشم، خارش چشم، گوش و بینی، سرفه، کهیر (موارد نادر)، نوسانات خلقی و فشار خون پایین شود.

حساسیت پوستی فصل بهار

یکی از انواع آلرژی، حساسیت پوستی است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، حساسیت پوستی سه نوع دارد که هرکدام علائم متفاوتی دارند.

اگزما

آتوپیک درماتیت یا اگزما یکی از انواع حساسیت‌های پوستی است، که بیشتر بین کودکان شایع است، علائم آن شامل قرمزی، خارش و خشک شدن پوست است و زمانی که یک عفونت در پوست اتفاق بیفتد ممکن است به شکل جوش‌های کوچک که یک مایع سفید رنگ یا زرد درون آن است روی پوست بدن ایجاد شوند.

کهیر

تاول‌های متورم و قرمز رنگ از علائم کهیر است، کهیر حاد در کمتر از شش هفته برطرف می‌شود، اما اگر بیشتر از شش هفته زمان ببرد کهیر مزمن است.

درماتیت تماسی

علائم این نوع از حساسیت پوستی شامل سوزش، خارش، قرمزی و ایجاد تاول روی پوست است، در زمان تماس با یک ماده حساسیت‌زا ایجاد می‌شود شامپو، تماس پوست با صابون و یا بیش از حد قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند درماتیت تماسی را ایجاد کند.

درمان آلرژی و حساسیت فصلی

مهم‌‎ترین قسمت در درمان آلرژی، یافتن علت و به عبارتی پیدا کردن آن مواد آلرژی‌‎زا است، در درمان خانگی حساسیت فصلی توصیه می‌شود:

در و پنجره‌های محل زندگی خود را ببندید. تا حد امکان مدت زمان کمتری را خارج از خانه سپری کنید. زمان خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنید. از هرگونه دود دوری کنید. از میوه، سبزیجات و غذاهای مناسب برای آلرژی استفاده کنید.

راهکارهای متعددی در جهت درمان حساسیت فصلی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دوری از آلودگی اشاره کرد.

در صورت شدت علائم حساسیت‌های فصلی و درمان نشدن توسط روش‌های خانگی، لازم است به پزشک مراجعه و درمان دارویی را آغاز کنید، درمان دارویی می‌تواند شامل استفاده از داروهای زیر باشد:

استفاده از داروی آنتی‌هیستامین قرص ایروکاست که ‬ برای حساسیت‌های فصلی و آسم تجویز می‌‎شود. داروی هیدروکسی زین که بیشتر برای خارش و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی کتوتیفن، این دارو برای سرماخوردگی و حساسیت‌ها به‌کار برده می‌شود. غذاهای تشدیدکننده آلرژی

اگر آلرژی دارید، از مصرف این غذاها آلرژی‌زا اجتناب کنید:

الکل کافئین لبنیات شکلات، قند و شیرین کننده‌های مصنوعی بادام زمینی غذاهای فراوری شده خربزه موز خیارها دانه‌های آفتابگردان حلزون صدف‌دار آب‌میوه بطری بابونه گندم، سویا درمان خانگی حساسیت بهاری

علاوه بر مواردی که گفته شد، می‌توان اقدامات زیر را برای بهبود علائم آلرژی در منزل انجام داد:

شست‌وشوی بینی با محلول سالین: با خارج کردن موکوس اضافی در مجرای بینی، احتقان و گرفتگی بینی را کم می‌کند. بخور گرم: با نرم کردن راه هوایی بینی باعث رفع گرفتگی آن می‌شود. طب سوزنی: برخی تحقیقات نشان داده طب سوزنی می‌تواند در برطرف کردن علائم مؤثر باشد. کد خبر 748657

دیگر خبرها

  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید