Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@23:35:23 GMT

نقش شورای اسلامی شهر در توسعه شهرها

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۵۴۷۶

نقش شورای اسلامی شهر در توسعه شهرها

“هیوا شیوه” دکتری اقتصاد بین الملل و اهل سردشت یادداشتی را با مضمون (تحلیلی بر نهاد شورای اسلامی شهر) در اختیار بُلفَت قرار داده است که در زیر بخش نخست آن را می خوانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بُلفَت، اگر بخواهیم از مدیریت شهری عملکرد و توازن مناسبی انتظار داشته باشیم بایسته است که سیاستهای شهری به صورت صحیح و با برنامه ریزی مناسب و در چهارچوب قالب مشخصی تدوین و حرکت نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع اداره قسمتی از امورات اجرایی هر کشور زمانیکه به عهده نهادهای محلی و یک حکومت محلی واگذار می شود تاثیر گذاری خود را بر سیاست گذاری شهری و بر پیکره شهری دو چندان می کند.

با تدوین ، اجرا ، ارزیابی و نقشی که یک سازمان محلی بوسیله مشارکت همگانی و افزایش میزان مشارکت های مردمی در مدیریت شهری ایفا می نماید باعث می شود که شورا در نظام متصدی گری با چهارچوب و وظایف مشخص به بزرگترین سازمان اداری اجرایی در سطح محلی تبدیل شود و همین امر زمینه گسترش نهادهای غیر دولتی و پاسخگو بودن آحاد جامعه در امور مربوط به خود را فراهم می نماید.

شورای شهر یک نهاد دارای شخصیت حقوقی و بصورت تقریبا مستقل است و مطابق اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جز ء ارکان تصمیم گیری و اداره اجرایی کشورمی باشد . بدون تردید توجه و اهمیت به جایگاه آن می تواند زمینه های ترویج و فرهنگ مشارکت همگانی و نیز رعایت حقوق شهروندی و جایگاه افراد در سطح محلی شود و با تحقق مشارکت مردم در امورات مربوط به خود طی یک فرایند تصمیم گیری و اجرای مصوبات مربوطه زمینه های توسعه محلی و منطقه ای را فراهم سازد . در واقع نهاد شورا نوعی حکومت مردم بر مردم است که از متن قانون و از بتن جامعه شکل می گیرد.

اصولا مشارکت به معنای حرکت های گروهی افراد جهت دستیابی به اهداف گروهی و خاص است که از طریق یک فرایند صورت می پذیرد و مدیریت شهری به سازماندهی عوامل و منابع در دسترس و کشف منابع جدید جهت تامین نیازهای ساکنان آن شهر می پردازد تا از طریق شناسایی برنامه ها و سیاستهای گوناگون و پیاده سازی آنها جهت رسیدن به نتایج مطلوب و بهینه تلاش کند با انتخاب برنامه های بهینه جهت رسیدن به اهداف مشخص به مرحله نهایی اهداف مربوطه دست پیدا کنده و یا اصولا قدمهایی در جهت رسیدن به آن اهداف بردارد.

به صورت کلی وظایف شورا شامل برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی ، امور رفاهی ، همکاری های مردمی ، مقتضیات محلی ، نظارت ، انتخاب شهردار ، تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و ارائه راه حلهای کاربردی ، مراکز تفریحی ، فرهنگی ، ورزشی و البته تصویب بودجه می باشد.

در واقع مطابق آنچه عنوان شد وظایف شوراهای شهر آنقدر جامع و کامل است که بخش های عظیمی از زندگی ساکنان شهر را در بر می گیرد و در صورتیکه با هدف و برنامه ریری جامع و مناسبی صورت نپذیرد می تواند آثار زیانبار و مخربی بر پیکره سیستم شهری و ساکنان آن داشته باشد.

یکی از مهمترین و قابل وضوح ترین وظایف شوراهای شهر انتخاب شهردار است . در واقع می توان گفت نهاد شورا بصورت یک پارلمان محلی بوده که شهردار مجری مصوبات آن پارلمان است بدیهی است هرچقدر مصوبات و پیشنهادات پارلمان مطابق اصول مهندسی و شهرسازی و نیز تامین نیازهای اهالی باشد یک مدیریت کارآمد و موثر شاهد خواهیم بود که موجب رضایتمندی عمومی و توسعه کیفیت زندگی و امکانات و خدمات دهی مناسب در خور شان ساکنین آن منطقه خواهد بود بنابراین در وهله اول داشتن تخصص . دلسوزی. تعهد. بینش و سطح سواد مرتبط با وظایف و امورات شوراها از اهم موارد جهت تصدی گری افراد در این پارلمان محلی می باشد.

بدون شک این نهاد که از آن بعنوان یک حکومت محلی یاد می شود با چالشها و مشکلات زیادی روبه رو می باشد که در این نوشتار بخشی از آن اشاره می گردد:

-نبود امکانات مالی و اختصاص نداشتن بودجه واعتبارات لازم برای مصوبات مربوطه

-از مهمترین چالشها و مشکلات اساسی که هموارده نهاد شورا با آن روبروست این است که بسیار مشاهده می شود اعضای شورا و نیز بسیاری از آحاد جامعه از نقش و وظایف شورا و جایگاه آن آگاهی نداشته و در واقع آموزشی هم در راستای تبیین این جایگاه داده نشده و اینجاست که اولین مرحله کم اعتنایی و کم توجهی به مصوبات صورت گرفته در این پارلمان صورت می پذیرد .

-عدم آموزش کلی در سطح جامعه د رخصوص تبیین و جایگاه و وظایف شورا باعق شده که توقعات عمومی بالا رود و یقینا عدم توازن اختیارات و توانایی ها با توقعات خود موجب بروز مشکلات و بروز پدیده های ناهمگن دیگر اجتماعی و اقتصادی شود و از طرفی بعضا هم توقعات گروهی هم بعضا مشاهده می شود آنقدر کوچک و مامربوط می باشد که شورا را ها وادار یه انجام امور و فعالیتهایی می کند که در حیطه وظایف و یا در شان شوراها نیست.البته در خصوص مورد آخر نمی توان به تاثیر انتخابهای قبیله ای و قومی و دامن زدن به آنگونه فعالیت ها نادیده گرفت.

-از چالشهای دیگر شوراها می توان به اختلافات داخلی اعضای شورا اشاره نمود که باتوجه به اینکه تصمیمات مربوطه به صورت گروهی انجام می شود بعضا مشاهده می شود این اختلافات برنامه ریزی و تصمیمات مربوطه را با مشکل مواجه ساخته و از جمله آفات حاکمه بر فعالیت های شورا در اینجا خود را بیشتر نشان خواهد داد و زمینه وجود هر گونه تعامل سازنده و مثبت بین اعضای شورا را کدر می نماید.

-نداشتن برنامه ریزی مناسب و دقیق به صورت تخصصی و علمی و نیز ماندگاری مصوبات مربوطه به طوریکه با پایان یافتن دوران تصدی گری شورا و واگذاری به شورای های جدید چون بعضا مشاهده می شود مصوبات مربوطه بر مبنای مصلحت های گروهی و قومی انجام شده و فاقد پیش زمینه های لازمه می باشند و یا حتی دارای سیستم بایگانی مصوبات مربوطه نیز نیستند با ورود افراد جدید هر آنچه از قبل برنامه ریزی شده بود به باد فراموشی سپرده شده و مجددا با طرح و برنامه جدید و با سلایق جدید فعالیتهای شورا ها اداره می شود که فاقد هرگونه حرکت سیستمی و مدیریتی در سطح شهر می باشد و یقینا پیشبرد اهداف و نیازهای ساکنان آن با مشکل مواجه می گردد.

-مشکل و چالش دیگری که همواره در این نهاد وجود داشته محدود شدن وظایف و اختیارات اعضای شورا در سطح شهرداری و روزمرگی آن است که بعضا خود اعضای شورا با جایگاهی که درقانون اساسی به آن بخشیده شده آگاهی نداشته و از فعالیت وسیع تر در سطح های خارج از محیط شهرداری اجتناب می ورزند البته نمی توان در این زمینه به وجود محدودیت های قانونی اشاره نکرد که بعضا زمنیه فعالیت اعضای شورا را محدود یا زمینه اخذ تصمیمات غیر قانونی را هم فراهم می نماید.

-نبود برنامه های کوتاه . میان مدت و بلند مدت اعضای شورا متناسب با اختیارات و منابع موجود بصورتیکه با ورود اعضای جدید هم تفاوت چندانی در پیکره سیستم مدیریت شهری مشاهده نمی گردد.

**انتهای بخش نخست**

نوشته: هیوا شیوه / دکتری اقتصاد بین الملل / اهل سردشت

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۵۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،اسکندر سجادی با اشاره به نقش شورای شهر و شهرداری در توسعه شهری، اظهار کرد: اگر قوانین موجود در قانون شوراها به نحو مطلوب اجرا شود در توسعه شهرها و روستاها نقش مهمی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر میاندوآب با بیان اینکه شوراها بازوی اصلی دهیاران در روستاها و شهرداران در شهرها هستند، افزود: شهرداران و دهیاران می‌توانند با کمک شوراها در توسعه و آبادانی شهرها و روستاها گام بردارند.

وی گفت: شوراها برحسب وظایف خود تصمیم‌گیری می‌کنند و اگر اجرایی شود پیشرفت حاکم در شهرهای دنیا، در ایران هم اتفاق می‌افتد.

سجادی تصریح کرد: در دولت سیزدهم از نظر مالی نسبت به شوراها و شهرداری‌ها توجه خوبی شده و اگر تداوم داشته باشد از تمامی ابعاد، شهرها توسعه می‌یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر میاندوآب با تأکید بر درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، اظهار کرد: اگر این موضوع عملیاتی شود؛ می‌تواند نویدبخش روزهای خوب برای شهر باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت‌های انجام‌گرفته در سطح شهر ملموس بوده و این را در اظهارنظرها و ابراز رضایت مردم می‌توان دید، گفت: اینکه شهروندان در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر از بهبود شرایط ابراز رضایت دارند؛ این نشان می‌دهد که در شهر حرکتی به‌سوی توسعه، آبادانی و پیشرفت انجام شده است.

سجادی با اشاره به اینکه شورای شهر با مصوبات خود همواره کمک‌حال شهردار بوده است، اظهار کرد: شورای شهر با مصوباتی که لازم بوده به شهرداری کمک کرده است و این موضوع تأثیر خود را در تمام جوانب نشان می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر میاندوآب با بیان اینکه امروز در همه مناطق بر اساس ضوابط و طرح‌های توسعه‌ای شهر، فعالیت عمرانی انجام می‌شود، گفت: همه نقاط شهر را به یک‌چشم دیده و برای ما مناطق و افراد هیچ فرقی ندارند.

وی با اشاره به اینکه همواره در راستای کمک به مردم و تسهیل شرایط قدم برداشته‌ایم، تصریح کرد: مجموعه شورای شهر و شهرداری در خدمت مردم بوده و از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است