Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


جلوگيري از پوسيدگي دندان براي پيشگيري از آبسه دندان ضروري است

آبسه دندان؛ علل و راه درمان آبسه دندان

آبسه دندان، در داخل دندان تشکيل مي شود. اين مشکل زماني روي مي دهد که عصب دندان مرده يا از بين رفته باشد. آبسه دندان در همه افرادي که براي درمان مناسب يک دندان ترک خورده يا شکسته، ريشه هاي در معرض آسيب يا پوسيدگي عميق دندان خود اقدام نمي کنند،ايجاد مي شود، آبسه دندان در کودکان نيز مي تواند بروز يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبسه دندان چيست؟
آبسه دندان، عفونتي است که به علت پوسيدگي دنداني، بيماري پريودنتال يا يک ترک دنداني بوجود مي آيد. اين عوارض مي توانند اجازه ورود باکتري ها به داخل پالپ ( بافت نرم دندان شامل اعصاب، عروق خوني و بافت همبندي) را داده و منجربه مرگ پالپ شوند.
هنگامي که چرک در نوک ريشه دندان در استخوان فک تشکيل شود، يک پاکت چرکي به نام آبسه را ايجاد مي نمايد. در صورتي که آبسه دندان درمان نشود، مي تواند منجربه يک عفونت شديد در استخوان فک، دندانها و بافت هاي مجاورگردد.

مکانيسم آبسه دندان :
منطقه محدودي از چرک ناشي از عفونت باکتريايي است سيستم ايمني بدن به عفونت واکنش نشان مي دهد گلبول هاي سفيد خون را به محلول عفونت مي فرستد تا به مقابله با آن بپردازد. چرک مخلوطي از سلولهاي مرده و زنده خون آنزيم ها و بقاياي تخريب شده سلول ها و بافت هاست وقتي که راهي براي خروج چرک وجود داشته باشد آبسه دندان تشکيل مي شود.

آبسه ها در هر جاي بدن مي توانند تشکيل شوند در دهان آبسه ها در بافت لثه يا در ريشه هاي دندان و بافت هاي اطراف دندان تشکيل مي شود. علت آن مي تواند تروما (غذا يا بقاياي جمع شده در عمق لثه) باکتري ها ( که وارد فضاي پالپ شده اند) يا يک پاکت پريودنتالي عميق باشد.

افراد با مقاومت کم بدن در معرض تشکيل بيشتر آبسه ها هستند. در ابتدا آبسه دندان ممکن است موجب سردرد شود که مي تواند شديد باشد.هنگام آبسه دندان عصب دندان مي تواند عفوني شود عفونت از لثه گذشته و در دهان باز شود وقتي آبسه به دهان راه باز مي کند درد کاهش مي يابد اما درمان دندانپزشکي بايستي انجام شود.

علل آبسه دندان

آبسه دندان مي تواند باعث حساس شدن دندان آسيب ديده شود

هنگامي که داخل دندان شما آسيب مي بيند، امکان دارد باکتري ها به اين ناحيه وارد شده و باعث ايجاد عفونت شوند. گاهي اوقات شما يک ناحيه متورم پر از چرک را (پوسته ضخيم محتوي مايعي به رنگ سفيد مايل به زرد) را در اين زمان مشاهده مي کنيد. اگر امکان خارج کردن چرک از محل آن وجود نداشته باشد، ناحيه مورد نظر به تدريج متورم تر و دردناک تر خواهد شد و در اصطلاح به اين مشکل آبسه دندان مي گويند. آبسه دندان يک پوشش را در اطراف چرک ايجاد مي کند، با اين کار بدن شما سعي مي کند از پخش شدن عفونت ايجاد شده در ساير اعضا جلوگيري کند.
معمولاً در بسياري از موارد، آبسه لثه و دندان بسيار سريع تشکيل مي شود، گاهي اوقات حتي در طول يک يا دو روز پس از شروع عفونت ايجاد مي شود.

عوامل موثر در ايجاد آبسه دندان

مصرف زياد شکلات خطر ابتلا به آبسه دندان را افزايش مي دهد


عوامل زير خطر ابتلا به آبسه دندان را افزايش مي دهند:
◊ عدم رعايت بهداشت دهان و دندان: مراقبت نکردن صحيح از دندان ها و لثه ها، مثل مسواک نزدن روزانه دندان ها و نکشيدن نخ دندان، خطر ابتلا به پوسيدگي دندان، بيماري هاي لثه، آبسه دندان و ساير مشکلات دهان و دندان را افزايش مي دهد.

◊ مصرف زياد مواد شيرين: خوردن و نوشيدن مکرر مواد غذايي شيرين مثل شيريني ها، شکلات، نوشابه و ... باعث پوسيدگي دندان و در نتيجه آبسه دندان مي شود.

انواع آبسه دندان


امکان درمان آبسه دندان به صورت خود به خود وجود ندارد


در عمل انواع آبسه دندان به دو گروه زير تقسيم مي شود:
- آبسه لثه (که در اصطلاح آبسه پريودنتال ناميده مي شود):
معمولاً آبسه لثه باعث مي شود يک عفونت در فضاي بين دندان و لثه ايجاد شود. اين عفونت ناشي از آبسه لثه ممکن است در اثر گير افتادن مواد غذايي بين لثه و دندان ايجاد شود. افرادي که به بيماري پيشرفته پريودنتال مبتلا هستند، باکتري در زير لثه و در محل استخوان نيز تشکيل شود.

- آبسه مربوط به دندان (که در اصطلاح آبسه پري اپيکال ناميده مي شود):
آبسه دندان، در داخل دندان تشکيل مي شود. اين مشکل زماني روي مي دهد که عصب دندان مرده يا از بين رفته باشد. اين نوع از آبسه دندان در سر ريشه دندان ايجاد مي شود. سپس عفونت ايجاد شده به استخوان اطراف دندان نيز سرايت کرده و در استخوان پخش مي گردد.

اين مشکل در اکثر موارد دردناک است و به همين خاطر افراد سريعاً براي درمان آبسه دندان و دهان به دندان پزشک مراجعه مي نمايند. گاهي اوقات عفونت ايجاد شده درد ندارد يا درد به نسبت کمي دارد. اگر آبسه دندان درمان نشده و به حال خود رها شود، عفونت مي تواند براي چند ماه يا حتي چند سال باقي بماند. در حقيقت امکان درمان آبسه دندان به صورت خود به خود وجود ندارد و به همين خاطر نبايد علائم آبسه دندان ناديده گرفته شود.

علائم آبسه دندان


از علائم آبسه دندان، مي توان به ايجاد ورم در لثه و بالا رفتن دماي بدن اشاره کرد

آبسه دندان در همه افرادي که براي درمان مناسب يک دندان ترک خورده يا شکسته، ريشه هاي در معرض آسيب يا پوسيدگي عميق دندان خود اقدام نمي کنند،ايجاد مي شود، آبسه دندان در کودکان نيز مي تواند بروز يابد.

افرادي که براي مدت طولاني به دندان پزشک مراجعه نمي کنند، به خاطر عدم دريافت درمان مناسب براي پوسيدگي هاي ايجاد شده در دهان تحت تاثير عواملي همچون رعايت نکردن مناسب بهداشت دهان و مصرف زياد شکر در رژيم غذايي يا محدوديت هاي مالي احتمالي، مستعد ابتلا به آبسه دنداني هستند.

افراد مبتلا به ديابت، بيماري خود ايمني، يا کساني که از شيمي درماني براي درمان سرطان استفاده مي کنند يا داروهاي خاص که باعث ضعيف شدن سيستم ايمني بدن مي شود مصرف مي نمايند، با درصد بالاتر به بيماري آبسه دندان مبتلا مي شوند. علايم آبسه دندان شامل يک يا چند مورد از موارد زير است:
♦ از علائم آبسه دندان درد (درد دندان) که به سرعت تشديد مي شود است. اين درد مي تواند شديد و ضرباني باشد.

♦ ايجاد ورم در لثه که مي تواند باعث حساس شدن آن شود نيز از نشانه هاي آبسه دندان است.

♦ ورم صورت. پوست روي آبسه دندان ممکن است قرمز و متورم شود.

♦ آبسه دندان مي تواند باعث حساس شدن دندان آسيب ديده شود که حتي در صورت تماس با اجسام خارجي مي تواند با لق شدن دندان در دهان همراه شود.

♦ يکي از علائم آبسه دندان، بالا رفتن دماي بدن (تب) و احساس ناخوشي عمومي در بدن مي باشد.

♦ در موارد جدي، ممکن است هنگام ابتلا به آبسه دندان، عضلات فک دچار اسپاسم و گرفتگي شوند.

عوارض آبسه دندان
√ آبسه دندان بدون درمان دندانپزشکي، بهبود نمي يابد.
√ اگر آبسه دندان پاره شود، درد دندان خيلي کم مي شود، ولي همچنان نياز به درمان دندانپزشکي دارد.
√ اگر چرک آبسه دندان خالي نشود، عفونت به سمت فک و ساير قسمت هاي سر و گردن ميرود. حتي ممکن است فرد دچار عفونت خون (سپسيس) شود که عفونتي کشنده است و در تمام بدن پخش مي شود.

√ اگر سيستم ايمني بدن شما ضعيف باشد و آبسه دندان خود را با مراجعه به دندانپزشک درمان نکنيد، خطر ابتلاي شما به عفونت گسترده بدن بيشتر از بقيه است.

تشخيص آبسه دندان

آبسه دندان بدون درمان دندانپزشکي، بهبود نمي يابد

معمولاً دندان پزشک براي تشخيص آبسه دندان و لثه ابتدا وضعيت دهان شما را بررسي ميکند. در اين رابطه دندان پزشک ممکن است ناحيه متورم لثه يا آبسه دندان را فشار دهد. علاوه بر اين ممکن است عصب (پالپ) دندان آسيب ديده بررسي شود تا زنده بودن آن مشخص شود. معاينه پالپ دندان مي تواند شامل فعاليت هاي زير باشد:
* ضربه زدن آهسته به دندان
* آزمون دما
* استفاده از ابزار معاينه الکتريکي

علاوه بر اين دندان پزشک در برخي موارد ابتلا به آبسه دندان ممکن است از عکس راديولوژي براي بررسي ميزان از بين رفتن استخوان سر ريشه دندان استفاده کند و فضاي خالي که در محل آن استخوان از بين رفته است در عکس راديولوژي تيره و تاريک خواهد بود.

درمان آبسه دندان

اگر چرک آبسه دندان پخش شده باشد، دندانپزشک آنتي بيوتيک تجويز مي کند

هدف از درمان آبسه دندان، برطرف کردن عفونت و چرک دندان است. به همين منظور، دندانپزشک از روش هاي زير براي درمان آبسه استفاده مي کند:

• بريدن آبسه دندان و خالي کردن چرک آن: دندانپزشک يک برش کوچک روي آبسه دندان ايجاد مي کند تا چرک آن خالي شود. سپس با محلول سرم فيزيولوژي آن را شستشو مي دهد.

• عصب کشي دندان: يکي ديگر از راههاي درمان آبسه دندان عصب کشي است. اين کار باعث رفع عفونت دندان مي شود و دندان را حفظ مي کند. براي اين کار، دندانپزشک دندان شما را مي تراشد و بافت داخل دندان (پالپ) را بر مي دارد و چرک آبسه دندان را خارج مي کند.
سپس دندان را پُر مي کند و براي استحکام دندان به خصوص براي دندان آسياب، روي دندان را با يک تاج مي پوشاند. اگر به طور مناسب و صحيح از اين دندان ترميم شده مراقبت کنيد، مي توانيد براي تمام عمر آن را داشته باشيد.

• کشيدن دندان دچار آبسه: اگر دندانپزشک نتواند آبسه دندان را درمان کند و دندان دچار آبسه را نگه دارد، آن را مي کشد و چرک آبسه را خارج مي کند تا عفونت برطرف شود و در بدن پخش نگردد.

• تجويز آنتي بيوتيک براي درمان آبسه دندان: اگر عفونت و چرک آبسه دندان به ساير قسمت ها مثل فک صورت رسيده باشد، دندانپزشک داروي آنتي بيوتيک براي فرد تجويز مي کند تا از انتشار بيشتر عفونت جلوگيري کند.

همچنين اگر سيستم ايمني بدن شما در هنگام ابتلا به آبسه دندان ضعيف باشد، حتي بدون انتشار عفونت در بدن، پزشک براي شما آنتي بيوتيک تجويز مي کند تا چرک دندان زودتر خشک شود. هر سه تا چهار ماه يک بار و يا هر وقت که پرزهاي مسواک شما خراب شدند، مسواک خود را عوض کنيد.

درمان هاي خانگي آبسه دندان
زماني که آبسه دندان در حال بهبودي است، دندانپزشک انجام کارهاي زير را به شما توصيه مي کند تا ناراحتي شما کم تر شود:
− در هنگام ابتلا به آبسه دندان، دهان خود را با آب نمک گرم بشوييد.
− در صورت نياز، داروهاي مسکن مثل استامينوفن و بروفن براي کاهش درد آبسه دندان بخوريد.

جلوگيري از آبسه دندان

براي پيشگيري از پوسيدگي و آبسه دندان حتما مسواک بزنيد


جلوگيري از پوسيدگي دندان براي پيشگيري از آبسه دندان ضروري است. از دندان هاي خود به نحو احسن مراقبت کنيد تا از پوسيدگي آن ها و ابتلا به آبسه دندان جلوگيري شود:

ο براي پيشگيري از پوسيدگي دندان و ابتلا به آبسه دندان حداقل دو بار در روز دندان هاي خود را مسواک بزنيد.

ο براي جلوگيري از پوسيدگي و آبسه دندان، بعد از خوردن غذا و هر نوع خوراکي، نخ دندان بکشيد.

ο هر سه تا چهار ماه يک بار و يا هر وقت که پرزهاي مسواک شما خراب شدند، مسواک خود را عوض کنيد.

ο براي پيشگيري از پوسيدگي و آبسه دندان تغذيه سالم داشته باشيد و مصرف مواد غذايي شيرين و تنقلات را کاهش دهيد.

ο براي بررسي سلامت دندان هاي خود و تميز کردن تخصصي آن ها، هر چند مدت يک بار براي چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنيد.

ο براي جلوگيري از ابتلا به پوسيدگي، آبسه دندان و افزايش مقاومت دندان ها، از دهانشويه هاي ضدعفوني کننده يا فلورايد دار استفاده کنيد.

گردآوري: بخش سلامت بيتوته
منابع:
soroushclinic.ir
doctoreman.ir



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۰۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

علی تاجرنیا رئیس جامعه دندانپزشکی ایران دربارۀ رویکرد حمایتی دندانپزشکان از مردم در شرایط اقتصادی جامعه که پیش از این اعلام شده بود، گفت: در امر سلامت دهان دو بحث جدی وجود دارد؛ یکی بهداشت و پیشگیری است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و لثه می‌شود و دیگری درمان است.   به گزارش ایلنا، در گذشته دندان پزشکان کمتر به امر بهداشت و پیشگیری توجه داشتند، اما با توجه به رویکر جامعه پزشکی در چند سال اخیر، سعی شده با برگزاری برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی و سواد مردم در زمینه بهداشت دهان افزایش یابد و نیاز به درمان دندان کمتر شود. دنداپزشکان چه کمکی به افراد نیازمند می‌کنند؟ رئیس جامعه دندانپزشکی ایران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی کمک دندانپزشکان به افراد نیازمند گفت: کمکی که ما دندانپزشکان می‌توانیم انجام دهیم این است که با آموزش درباۀ بهداشت دندان از مشکلات دهان و دندان برای افراد جلوگیری کنیم. همچنین کار دیگری که در راستای این مسئله انجام می‌دهیم حضور در اردو‌ها و کلینیک‌های نیکوکاری و خیریه برای قشر آسیب دیده است.   تاجرنیا با اشاره به مقوله پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گفت: در بحث پیشگیری از این بیماری ها، یک مسواک، یک خمیر دندان و یک نخ دندان نیاز است. موضوع پیشگیری و بهداشت دهان و دندان مربوط به قبل از درمان دندان است. مشکل از جایی شروع می‌شود که دندان به مرحله درمان برسد و باید به پزشک مراجعه شود.   رئیس جامعه دندانپزشکی ایران مهم‌ترین بخش گرانی هزینه دندانپزشکی را مربوط به هزینه تمام شده خدمت دانست.   تاجرنیا دربارۀ گرانی مواد و کم بودن دستمزد دندانپزشک گفت: دو بخش اصلی خدمات دندانپزشکی عبارتند از بخش فنی که همان هزینه مطب، تجهیزات و از همه مهم‌تر مواد است که متاسفانه مواد دندانپزشکی در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی خیلی گران شده است و بخش دوم به دستمزد دندانپزشک مربوط می‌شود که تغییرات کمی می‌کند، که البته این تغییرات کم بر اساس مصوبه دولت است و آنچه مهم است این است که دستمزد پزشک نسبت به هزینه‌های بخش فنی همواره رشد کمتری داشته است.   وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی باید در نظر گرفت؟ گفت: در حوزه درمان باید به سمت پوشش بیمه‌های همگانی برای خدمات سطح یک و همچنین خدمات تخصصی توسط بیمه‌های تکمیلی حرکت کنیم که این مسئله در چند سال اخیر انجام شده، اما نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.   او در مورد عدم توجه به سلامت دهان و دندان در جامعه گفت: متاسفانه هم دولت و هم مردم امر سلامت و بهداشت دهان و دندان را خیلی جدی نمی‌گیرند. به طوری که میلیون‌ها تومان برای جراحی‌ها و دارو‌ها هزینه می‌شود، اما به امر سلامت دندان توجهی نمی‌شود. بابت هزینه‌های خدمات دندانپزشکی در امر دندان سهم دولت بسیار اندک است و بیشتر هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند، بنابراین باید با تقویت بیمه‌ها شرایط به گونه‌ای شود که هزینه‌های خدمات درمانی به حداقل برسد.   تاجرنیا دربارۀ گرانی هزینه‌های دندانپزشکی و ناتوانی قشر نیازمند در تامین این هزینه‌ها گفت: خدمات دندانپزشکی بدلیل گرانی هزینه تمام شده‌اش، در همه کشور‌های خدمات گرانی است. به این ترتیب قشر آسیب‌پذیر باید از حمایت دولت برخوردار باشند. همچنین یکی از کار‌هایی که دولت باید انجام دهد، این است که باید شرایطی را در همه درمانگاه‌ها ایجاد کنند تا خدمات بیشتر و بهتری در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه شود.   رئیس جامعه دندانپزشکی ایران افزود: بالغ بر ۲۵۰۰ مرکز خدمات درمانی داریم که در حیطه دندانپزشکی هستند ومتخصصان و فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در آنجا مشغول به کارند. دولت باید فضا و شرایطی ایجاد کند که این همه هزینه و خدمات موجود فقط معطوف به کشیدن دندان یا جرم گیری دندان نباشد و باید درمان‌هایی از قبیل پر کردن و روکش و… را هم انجام دهند.   وی گفت: اولین قلمی که در سبد نیاز‌های اساسی مردم کم می‌شود، خدمات دندانپزشکی است. مردمی که برای خرید مایحتاج زندگی خود مشکل دارند به طور طبیعی این خدمات را حذف می‌کنند. خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران است تاجر نیا در مورد حمایت از مردم در حیطۀ سلامت دندان افزود: ما اگر ببینیم که هزینه تمام شده برای مردم گران است، سعی می‌کنیم در این زمینه با مردم همکاری کنیم. اگر چه خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌اند، اما در واقعیت گران نیستند، بلکه بدلیل نداشتن تناسب بین افزایش تورم و توان خرید، مردم دچار مشکل می‌شوند. بسیاری از هم وطنان در خارج کشور بدلیل بالا بودن هزینه دندانپزشکی در خارج کشور برای مشکلات دندانپزشکی به ایران می‌آیند و برمی‌گردند.   رئیس جامعه دندانپزشکی ایران با بیان اینکه مشکل تامین هزینه دندانپزشکی در کم بودن درآمد‌ها نیز هست، گفت: با افزایش قیمت در تجهیزات، درآمد خالص دندانپزشک نسبت به چندین سال پیش، رو به کاهش است. باز هم تاکید می‌کنم که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور ما گران نیست، بلکه درآمد‌های مردم کم است و این درآمد کم جوابگوی همۀ نیاز‌ها نیست. در مجموع باید وضعیت اقتصادی در کشور بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش یابد تا بتوانند از خدمات بهتری برخوردار باشند.   وی همچنین درباره «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، گفت: وزارت بهداشت رویکرد جدیدی را در مورد بهداشت دهان و دندان در پیش گرفته بطوری که در هفته آینده دو روز را برای اجرای پویش دهان و دندان در نظر گرفته است.   در این پویش، دندان پزشکان حاضر، در مدارس حاضر می‌شوند و به آموزش و رسیدگی به دندان‌های کودکان می‌پردازند. پزشکان حاضر بعد از معاینه کودکان، مشکل آن‌ها را آنلاین ثبت می‌کنند و به معلم و خانواده آن‌ها اعلام می‌کنند که هر چه زودتر به مشکل دندان این کودکان رسیدگی شود تا درمان آسان‌تر شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن