Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وبسايت روزياتو - حسين علي پناهي: وقتي که شما مي خواهيد نکات ريزي را در مورد تاريخ و علم به تعداد زيادي دانش آموز ياد دهيد آسان ترين راه اين است که از توصيفات ساده استفاده نماييد. اما اين موضوع ممکن است باعث تغيير در واقعيت امور و دادن اطلاعات نادرست منجر شود. براي مثال به همه ي ما گفته شده است که اسحاق نيوتن بعد از افتادن يک دانه سيب از درخت جاذبه را کشف کرد و اين موضوع در واقع صحت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين داستان هاي تا حدودي نادرست نيز مانند افسانه ها، هسته ي واقعي دارند اما چيزهاي غيرواقعي نيز به آن ها افزوده شده است. در ادامه قصد داريم شما را برخي از چيزهايي که در مدرسه به شما گفته شده و واقعيت نداشته اند آشنا کنيم.

1- سوسمارهاي چند رنگ براي استتار خودشان رنگشان را تغيير مي دهند




در فرهنگ عامه سوسمارهاي «chameleon» به مارمولک هاي تند و تيزي گفته مي شود که رنگ خود را مطابق با اشياء و شرايط محيطي اطراف خود تغيير مي دهند. اين توانايي آن ها را به بازيگراني قهار تبديل کرده و بسياري از تجيهزات نظامي براي تقليد اين توانايي منحصر به فرد طراحي شده اند. اما واقعيت اين است که در حالي که اين توانايي بسيار خارق العاده به نظر مي رسد اما آن ها اين کار را براي تنظيم دماي بدن خود و نگه داشتن آن در يک حد خاص و تعامل با ديگر سوسمارهاي هم نوع انجام مي دهند و نه پنهان شدن از چشم شکارچيان. با اين وجود مي توان ادعا کرد که ماهي مرکب توانايي فوق العاده تري در مطابقت دادن رنگ پوست خود با محيط اطرافش دارد.


2- کريستف کلمب قاره آمريکا را کشف کرد




باور عمومي بر اين است که کريستف کلمب قاره ي آمريکا را کشف کرده است. در سال 2005، تحقيقي که در دانشگاه ميشيگان انجام گرفت نشان مي داد که بيش از 85 درصد مردم آمريکا بر اين باور بودند که کريستف کلمب قاره ي آمريکا را کشف کرده است و تنها 2 درصد توانستند استدلال کنند که با توجه به اين که قبل از ورود کريستف کلمب به قاره ي آمريکا بوميان در اين منطقه سکونت داشته اند پس قاعدتاً کريستف کلمب نمي تواند کشف کننده ي اين قاره لقب بگيرد.

به هر ترتيب تمامي تاريخ دانان غربي بر سر اين موضوع توافق دارند که اولين شخص اروپايي که به خاک قاره ي آمريکا قدم نهاد يک وايکينگ به نام ليِف اريکسون بوده که درسال 1000 ميلادي سوار بر کشتي از گرينلند تا نيوفاوندلند در کانادا را در نورديده است. البته شخصيت کريستف کلمب نيز از لحاظ تاريخي اهميت بالايي دارد زيرا در ماجراجويي وي در سال 1492 به آمريکا وي بيماري را با خود به اين منطقه آورد که در طي آن بخش عظيمي از ساکنان بومي آمريکا جان خود را از دست دادند و بدين ترتيب راه براي امپرياليسم اروپايي در نيمکره ي غربي هموار شد.


3- مي توانيد مزه هاي خاصي را در قسمت هاي خاصي از زبان خود درک کنيد




بر اساس نقشه ي افسانه اي سطح زبان، بخش هاي مختلف زبان افراد براي تشخيص مزه هاي خاصي طراحي شده اند. قسمت عقبي زبان مزه هاي تلخ و قسمت جلو مزه هاي شيرين را تشخيص خواهد داد. اما اين موضوع از نظر علمي صحت ندارد. گيرنده هاي مزه در سراسر سطح زبان وجود دارند و همه ي آن ها توانايي تشخيص همه نوع مزه اي را دارند. البته اين موضوع صحت دارد که برخي از اين گيرنده ها حساسيت بيشتري نسبت به يک مزه ي خاص دارند اما اين تفاوت بسيار ناچيز است. در ضمن اين تفاوت هاي ناچيز نيز با نقشه ي زباني که در مدرسه به ما آموزش داده شده مطابقت ندارد.


4- آيزاک نيوتن جاذبه را با افتادن يک دانه سيب روي سرش کشف کرد




افسانه ي معروف سيب نيوتون صحت ندارد اما اين افسانه نيز مانند بسياري ديگر از افسانه هاي عاميانه تفسيري متفاوت از يک اتفاق واقعي است. در واقع هيچ سيبي روي سر آيزاک نيوتن نيفتاده و نيوتن نيز بعد از ديد افتادن سيب از درخت در مورد جاذبه ي زمين تئوري پزدازي نکرده است. واقعه ي راستيني که در کتاب خاطرات آيزاک نيوتون آمده از پياده روي وي همراه با يکي از دوستانش بعد از شام سخن مي گويد:

"ما به باغ رفتيم و زير سايه ي درختان سيب چاي خورديم و تنها من و دوستم بوديم. در ميان ديگر حرف هايي که زده شد وي مانند گذشته در مورد جاذبه با من صحبت کرد. او از من پرسيد که چرا سيب بايد هميشه به طور عمودي به سوي زمين پايين بيايد؟ و در ادامه با خود گفت که چرا سيب به سمت طرفين يا بالا حرکت نمي کندو هميشه به سمت مرکز زمين متمايل است؟ مطمئناً بايد دليلي براي اين موضوع وجود داشته باشد که زمين سيب را به سمت خود مي کشد. بايد يک نيروي کِشنده در زمين وجود داشته و مجموع اين نيروي کِشنده بايد در مرکز زمين متمرکز باشد و نه در جهت هاي ديگر آن. از اين رو سيب به صورت عمودي به سمت زمين پايين مي آيد. اگر ماده اي ماده ي ديگر را به سمت خود بکشد بايد حجم و اندازه فاکتور مهمي باشد. از اين رو مي توان نتيجه گرفت که سيب نيز زمين را به سمت خود مي کشد همزمان که زمين نيز سيب را به سمت خود مي کشد”.

البته امروزه توضيحات فيزيک بسيار ساده تر و دقيق تر از مفهوم جاذبه ي تعريف شده توسط نيوتن هستند. او صحبتي از فرضيه ي«نسبيت کلي» که آلبرت انيشتين 200 سال بعد از آن سخن گفت به ميان نياورد و بحث هاي جديد در فيزيک کوانتوم مفهوم نيوتن از جاذبه را بيش از پيش به چالش کشيده است.


5- آلبرت انيشتين در مدرسه در درس رياضي رد شد و يک دانش آموز بسيار تنبل بود




اين افسانه براي نوجوانان بسيار جالب است زيرا مي توان در مدرسه يک شاگرد تنبل بود اما در بزرگسالي به يک نابغه ي علمي تبديل شد. در حالي که داستان هايي در مورد افرادي که در بزرگسالي استعداشان شکوفا شده در همه جا وجود دارد اما اين موضوع در مورد انيشتين صداقت ندارد. او در درس رياضي و حتي ديگر درس ها نيز بسيار زرنگ و با استعداد بود. داستان ضعف او در درس رياضي مي توانند به اين موضوع برگردد که وي نتوانست در امتحان رياضي براي ورود به دانشکده ي پلي تکنيک زوريخ سوييس موفق شود.

اما در آن دوران وي هنوز دوران دبيرستان خود را تمام نکرده بود و به زبان فرانسوي تسلط کامل نداشت، زباني که افراد متقاضي ورود به اين دانشکده براي پاسخ دادن به سوالات بايد تسلط کاملي به آن مي داشتند. نکته ي مهم تر اين که در واقع وي در امتحان رياضي نمره ي لازم را کسب کرد اما نتوانست از پس امتجان ها زبان، گياهشناسي و جانورشناسي برآيد. افسانه هاي بسيار ديگري نيز در مورد انيشتين وجود دارند که از واقعيت دور هستند. براي مثال برخلاف ادعاهاي رايج وي خيلي زودتر از همسالان خود خواندن را آموخت و هيچ مشکلي در يادگيري نداشته است.


6- الماس از زغال سنگ بسيار فشرده شده به دست مي آيد




هم الماس و هم زغال سنگ در زير سطح زمين و از کربن ساخته مي شوند و افسانه ي مذکور نيز از همين موضوع نشاًت مي گيرد. اما بايد بدانيد کربني که الماس را تشکيل مي دهد بسيار خالص تر از کربن تشکيل دهنده ي زغال سنگ بوده و براي شکل گيري الماس گرما و فشار بسيار بيشتري لازم است.


7- بر اساس تماي قوانين هوانوردي هيچ توجيهي براي توانايي پرواز کردن يک زنبور وجود ندارد




بر اساس تصورات نادرست عمومي، بال هاي زنبور بسيار کوچک تر از آن هستند که بدن چاق و سنگين وي را از روي زمين بلند کنند. البته زنبورها بدون توجه به اين طرز تفکر انسان ها هر جا که دلشان بخواهد مي روند.اين تصور کاملاً اشتباه بوده و زنبورهاي عسل مي توانندبه راحتي پرواز کنند. اين باور نادرست از اين موضوع منشاً مي گيرد که بدن زنبور در مقايسه با بال هاي کوچک و ظريف اش بسيار بزرگ به نظر مي رسد.

نکته ي مهم اين است که بين يک موجود واقعي و يک مدل مکانيکي تفاوت هاي بسياري وجود دارد. در واقع زنبورهاي عسل با به هم زدن بسيار سريع و مداوم بال هايشان پرواز مي کنند که بهترين روش براي بلند شدن در هنگام حمل يک بار سنگين به شمار مي آيد، همان کاري که زنبورهاي عسل همواره در حال انجام آن هستند.


8- پلوتون ديگر يک سياره به شمار نمي آيد




اتحاديه بين المللي ستاره شناسي (International Astronomical Union (IAU)) که سازماني علمي است که در مورد تعريف علمي واژه ي «سياره» و ديگر مسائل و استانداردهاي اين حوزه تصميم گيري مي کند در ابتدا پلوتون را به عنوان نهمين سياره اي که به دور خورشيد مي چرخد رده بندي کرد. در سال 2005 يک جرم سنگي فضايي بسيار بزرگ به نام «اريس» (Eris) که به دور خورشيد مي چرخيد شناسايي شد. حجم اين شيء آسماني 27 درصد بزرگ تر از پلوتون بود از اين رو بايد تعريف جديدي از واژه ي «سياره» صورت مي گرفت.

در نهايت بر اساس تعريف اين سازمان از واژه ي «سياره» هيچکدام از اجرام آسماني پلوتون و ايريس شرايط لازم براي سياره ناميدن شدن را نداشتند. در نهايت اين دو به سياره هاي کوتوله نغيير نام داده و در واقع پلوتون هنوز هم يک سياره است اما سياره اي کوتوله و کوچک.


9-ديوار بزرگ چين تنها سازه ي ساخته شده به دست بشر است که مي توان آن را از فضا ديد




قبل از هر چيز بايد بگوييم اگر چه سازه هاي بزرگ ساخته شده توسط بشر مانند ديوار بزرگ چين را مي توان از ماهواره هايي که در مدار زمين در حال گردش هستند مشاهده کرد اما هيچکدام از اين سازه ها را نمي توان از کره ي ماه ديد. آلن بين از فضانوردان آپولو 12 در اين باره مي گويد:” تنها چيزي که از ماه مي توانيد ببينيد يک فضاي زيبا و تقريبا تماماً سفيد است که رگه هايي از آبي و زرد نيز در آن وجود دارد و در برخي مواقع نيز مي توان قطعاتي سبز را نيز مشاهده کرد. در چنين فاصله اي نمي توان هيچ سازه ي ساخته شده به دست بشر را ديد.

در ضمن، سازه هايي که مي توانيد از فضا ببينيد به مقدار بسيار زيادي به شرايط جوي و فاصله ي شما از سياره ي زمين بستگي خواهد داشت. در سال 2003، يک فضانورد چيني تاييد کرد که نمي توان ديوار بزرگ چين را از فضا مشاهده کرد زيرا شرايط جوي امکان اين موضوع را فراهم نمي کند.

در بهترين شرايط ممکن، فضانوردان حاضر در ايستگاه فضايي بين المللي مي توانند شهرهاي بزرگ، اهرام ثلاثه مصر و پل هاي بزرگ را از فضا ببينند.


10- قطرات باران شبيه قطرات اشک هستند




در وبسايت مطالعات جغرافيايي ايالات متحده چنين آمده است که قطرات باران بيشتر به شکل نان هاي همبرگر يا دانه هاي لوبيا هستند. وقتي که اين قطره ها بسيار بزرگ مي شوند به دو تکه تقسيم خواهند شد. تنها در اين صورت شکلي مانند قطرات اشک به خود خواهند گرفت و خيلي سريع بار ديگر به شکل نان هاي همبرگر در خواهند آمد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۰۵۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این کتاب در ۲۶۴ صفحه و به نویسندگی خانم آخرتی از انتشاراتِ روایت فتح است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید
  • کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین