Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@07:10:54 GMT

آداب و رسوم ماه میهمانی خدا در استان کرمان

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۱۴۲۸۲

آداب و رسوم ماه میهمانی خدا در استان کرمان

به گزارش ایرنا با فرارسیدن ماه رمضان مردم متدین دیار کریمان که در برپایی آیین های کهن سابقه طولانی دارند، به صورت ویژه آیین ها و آداب روزها و شب های این ماه پر برکت را انجام می دهند.
هرچند گذر ایام و تغییر نسل ها برخی سنت های ماه مبارک رمضان را به فراموشی سپرده یا کمرنگ کرده است اما مردم کرمان با غنای فرهنگی و تاریخی در حفظ سنت های اصیل این ماه کوشیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اهالی کرمان با روزه داری و خواندن ادعیه، چاووشی خوانی و مناجات چند روز قبل از ماه مبارک رمضان به پیشواز این ماه می روند.
فاطمه رضاپور افزود: در ایام گذشته که بیدار شدن با ساعت مرسوم نبود در شهرها با توپ سحری و در روستاها فردی با کوبیدن بر طبل و حلبی خبر از آمدن سحر می داد، همسایگان با کوبیدن به دیوارهای مشترک همدیگر را برای خوردن سحری بیدار می کردند.
وی تصریح کرد: سنت احسان و نیکوکاری از سنت های تاکید شده ماه رمضان است که مردم کرمان با اجرای 2 مراسم کلید زنی و الله رمضانی کمک به نیازمندان را یادآوری می کنند.
وی گفت: در سنت کلید زنی، زنی داخل یک الک را آینه، سرمه‌دان و یک جلد قرآن قرار داده به منازل اهل محل می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به الک می‌زند و کلید زن برای اینکه شناخته نشود نباید تا آخر این برنامه حرف بزند.
کارشناس مردم شناسی بیان کرد: اگر از سوی صاحبخانه پاسخ هایی چون چراغ بیاور یا قند و شیرینی بیاور داده شود در این صورت زن کلید زن، امیدوار شده و کمک هایی را دریافت می کند و صاحبخانه پس از گشودن در، آینه داخل الک را برمی‌دارد و چهره خود را می‌نگرد، سپس مقداری شیرینی، قند یا پول داخل الک قرار می‌دهد.
وی گفت: کلیدزن این عمل را با نیت از پیش تعیین شده انجام می‌دهد و در پایان صاحبخانه که می‌داند کلیدزن برای طلب حاجت آمده، می‌گوید ان‌شاءالله حاجت روا بشوید و در پایان خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان می‌دهند، در مواردی هم ممکن بود کلیدزن مرد باشد چون صورت آنها پوشانده و حرفی نمی زدند، تشخیص داده نمی شد.
وی بیان کرد: انواع اغذیه و خوراکی های سنتی و بومی مخصوص ماه رمضان مانند حلیم، شله زرد یا در اصطلاح بومی ابراهیم خانی، زولبیا و بامیه و انواع شربت در استان کرمان تهیه می شود و زینت بخش سفره های سحری و افطار روزه داران است.
رضاپور گفت: در ایام ماه رمضان سفره های افطاری و نذری در سراسر استان کرمان برپا و غذاهایی نظیر آبگوشت و شله زرد به میهمانان، نیازمندان و مستمندان داده می شود.
وی اضافه کرد: مردم در شب های قدر و شهادت امام علی (ع) برای خواندن دعای جوشن کبیر، اقامه نماز و عزاداری در مساجد و تکایا گرد هم می آیند و تا سحر بیدار هستند.
وی گفت: از غذاهای مرسوم در شب های قدر قاتق عدس و نان جو است و کسانی که نذر دارند نان جو بین نمازگزاران خیرات می کنند.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان ادامه داد: الله رمضونی نیز از دیگر مراسم مردم کرمان در ماه رمضان است که از شب سوم تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
وی اظهار کرد: عده ای از جوانان هر محله با تشکیل گروه های پنج تا 10 نفره از شب اول ماه رمضان و پس از افطار در این رسم گرد هم می آیند و در هر گروه یک سرگروه و یک انباردار وجود دارد که سرگروه ضمن خواندن اشعاری که بیشتر جنبه عرفانی دارد از صاحبخانه ها کمک طلب می کند و صندوقدار هدایای صاحبخانه را دریافت می کند و در مواردی صاحبخانه برای شیرینی بیشتر رسم روی کودکان آب می ریزد.
وی بیان کرد: اگر از طرف صاحبخانه به آنها چیزی داده می شد در وصف او اشعار خوب می سرودند: الله الله رمضون، رمضون اومده مهمونش کنید گاو و گوساله به قربونش کنید/ گاو گوساله اگه نیست خروس یک ساله به قربونش کنید/ این در خانه که رو ور روزه صاحب این خانه مخلل دوزه.
رضاپور با اشاره به سنت دوختن کیسه مراد در روز بیست و هفتم ماه رمضان در کرمان افزود: خانم‌های کرمانی در روز 27 رمضان بین نماز ظهر و عصر، کیسه‌ای از پارچه سفید می‌دوزند و داخل آن پول می‌گذارند و در آن را می‌دوزند و برای برکت روزی و پولشان، آن را داخل خانه نگهداری می‌کنند.
وی گفت: در همین روز اگر کسی قرار است پارچه‌ای برای خیاطی آماده کند، آن را در مسجد برش می‌زند، دختران دم بخت یا کسانی که حاجت دارند چادر برش می زنند و مرسوم است که هفت نفر خانم که نامشان فاطمه باشد، باید این چادر را برای آن دختر کوک بزنند تا بختش گشوده شود.
وی اظهار کرد: پایان ماه مبارک رمضان جشن های عروسی و ازدواج میان مردم کرمان برگزار می شود و مرسوم است که شب عید فطر به میهمانی نروند و در خانه بمانند و روز عید پس از خواندن نماز عید فطر به صله ارحام بپردازند.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۴۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود

دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با اشاره به رابطه مستقیم تولید با ارزش پول ملی، مهار تورم، اشتغال و درآمد مردم گفت: بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سیداحمد عبودتیان، امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشست با فرمانداران و دستیاران مردمی‌سازی فرمانداران استان کرمان که با موضوع تبیین شعار سال ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: تولید فصل مشترک تمام صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و مهمترین محور در چرخه اقتصادی است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی به مسئله تولید افزود: تولید با تمام رده‌های سنی در ارتباط است، همچنین تولید با ارزش پول ملی، مهار تورم، اشتغال و درآمد مردم رابطه مستقیمی دارد و بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه کشور با عقب‌ماندگی ۱۰ ساله و رکود مواجه است و جهش با حضور مردم محقق می‌شود، تأکید کرد: با سرمایه‌های خُرد امکان مردمی‌سازی وجود دارد و در صورت خسارت نیز آسیب‌ها کمتر است، باید الگوهای موفق را نشان دهیم تا مردم بدانند چه اقدامات ارزشمندی می‌توانند انجام دهند.

کد خبر 748736

دیگر خبرها

  • اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌های کرمان
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان! / توصیه مهم پلیس به شهروندان
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی