یک ماه عبادت؛ یک سال نشاط معنوی/جوانان ماه رمضان را مغتنم بشمارند
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۷۰۴۰
رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاههای خوزستان گفت: ماه رمضان در قرآن کریم، ماهی است که قرآن این کتاب آسمانی در آن نازل شده است؛ رمضان ماه هدایت و بندگی است وبا اراده پروردگار در ماه رمضان موانع از سر راه برداشته میشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، رمضان ماه بندگی و فرصتها است که اگر از این فرصت نهایت بهره را ببریم، پیروزیمو اگر از فرصتی که خداوند در اختیارمان قرار داده غافل شویم و ساده از کنار آن بگذریم، باختهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشروح این گفتوگوی صمیمی به همراهنکات قابل تاملمصاحبه را در ادامه میخوانید.
*در ماه رمضان با اراده خدا موانع حرکت به سمت صراط مستقیم برداشته شده است.
*رمضان ماه فرصت نشاط معنوی و قدرت مانور است.
*جلوههای زیبایی از کارهای سخت در ماه رمضان مشاهده میشود.
*میزان تاثیرپذیری به سطح معرفت و همت اشخاص بستگی دارد.
*در ماه مبارک رمضان شیاطین در بازداشت موقت قرار میگیرند.
تسنیم: ضمن قدردانی از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتیدلطفا درباره اهمیت و فضیلت ماه رمضان و چگونگی استفاده اقشار مختلف به ویژه جوانان از این ماه مبارک توضیح دهید.
حجت الاسلامشفیعی: درباره مختصات و ویژگی ماه رمضان، نیاز به زحمت زیادی نداریم چرا که در روایات و احادیث اهل بیت(ع) و چند سخنرانی مبسوط رسول اعظم(ص) و آیات مبارکقرآن کریم این موضوع مطرح شده است.
ماه رمضان در قرآن کریم، ماهی است که قرآن این کتاب آسمانی در آن نازل شده است؛ رمضان ماه هدایت و بندگی است وبا اراده پروردگار در ماه رمضان موانع از سر راه برداشته میشود.
در ماه مبارک رمضان دربهای رحمت الهی باز و دربهای دوزخ الهی نیز بسته میشود و شیاطین در بازداشت موقت قرار میگیرند. در هیچ ماهی از سال شیاطین در زنجیر و حبس قرار ندارند به طوری که در 11 ماه سال دست آنها باز است و با فعالیتهایشان بر روی جوانان به عنوان گوهر وجودی که همه طالب او هستند زشتیها و پلیدیها رابمباران میکنند.
خداوند متعال در ماه رمضان بیحساب اجر و مزد عنایت میکند و این مطالبی است که همه با آن آشنا هستند اما اگر بخواهیم با رویکرد جوانی به این مساله بپردازیممیتوان گفت بیشترین آسیبی که به جوانان در حوزه دینداری وارد میشود فشار زندگی مادی و عوامل بیبند و باری همچنین مسائلی است که گاهاً حرکت در مسیر مستقیم را دشوار میکند.
تسنیم: در ماه رمضان انسان به طاعت و عبادت راغبتر است؛دلیل این موضوع چیست؟جلوههای ماه رمضان که آن را از دیگر ماه متمایز کرده چه مسائلی است؟
حجت الاسلامشفیعی: در ماه رمضان اتفاقی که میافتد به اذن خداوند متعال، شیاطین در حبس قرار میگیرند و تیراندازی و سلاح آماده به شلیک آنها از کار میافتد پس برای جوانها فرصت نشاط معنوی و قدرت مانور ایجاد میشود تا بتوانند از معنویت این ماه استفاده کنند.
نشانه این مطلب در احیاهای ماه مبارک رمضان قابل مشاهده است. احیا عملی همراه با شب زندهداری و نخوابیدن شب تا صبح است با وجود اینکه انسان در سن جوانی بسیار به خواب علاقهمند و متمایل است ولی در احیاهای شبهای قدر ماه رمضانحضور جوانان چشمگیرتر است.
شب بیدار ماندن، عبادت کردن، گریستن، قرآن بر سر گرفتن به دلیل آن است که نشاط معنوی مجال پیدا میکند که به نمایش درآید و به رویت گذاشته شود. الحمدالله جلوههای زیبایی از کارهای سخت در ماه رمضان را مشاهده میکنیم. روزهداری در ماه گرم، راهپیمایی روز قدس، پیادهرویی با زبان روزه در زیر آفتاب، شب تا سحر بیدار ماندن که خداوند متعال این جلوهها را توفیق میدهد و ملت ما در ماه رمضان به آنها عمل میکنند.
تسنیم: آیا اثرگذاری ماه رمضان بر انسان نسبی یا دائمی است؟ چگونه میتوان تداوم این اثر بخشی را تقویت کرد؟
حجت الاسلامشفیعی: اثرگذاری عبادت و روزهداری در ماه مبارک رمضان نسبی است و قطعا وجود دارد البته بحث در مراتب و میزان آن است. در هیچ ماهی از سال خوابیدن در آن عبادت، نفس کشیدن تسبیح، تلاوت یک آیه همانند ختم قرآن نیستپس تأثیر و برکات این ماه قطعی است.
دغدغه نخستی که وجود دارد این است که تاثیر ماه رمضان بر روی انسان حداکثری باشد و دغدغه دومی نیز آن است که چکار کنیم بعد از ماه رمضان اثرگذاری ادامه پیدا کند. میزان تاثیر بستگی به سطح معرفت و همت اشخاص دارد.
باید در نظر گرفت همانگونه که جبهه حق کار میکند جبهه باطل نیز بیکار ننشسته و او نیز حمله، تیراندازی، شهید و تلفات میگیرد. اگر آن حجم مقابله و ناهنجاری دشمن قسم خورده نبود تاثیر آنچه در ماه رمضان وجود داشت خیلی از این بیشتر بود.
بسیار تاکید شده که تلاش کنید پس از ماه مبارک رمضان همه این فرصتهای معنوی را از خودتان دور نکنید. اصلا چرا خداوند متعال از 12 ماه، یک ماه از سال را به این عبادات، مختصات و ویژگیها قرار داده است و چرا دو ماه را نگفته است؟
اگر از ماه مبارک رمضان و ظرفیت آن به خوبی استفاده کنیم میتوانیم 11 ماه دیگر سال را با همین سوخت و ذخیره پیش ببریم به طوری که از این ظرفیت در ماههای دیگر استفاده شود و آن زمان که مقداری از این ذخیره فروکش کند ماه رمضان سال بعد آغاز میشود و شعله دوباره بالا میگیرد.
تسنیم: توصیه جنابعالی به مردم به ویژه جوانان درباره ماه رمضان چیست؟ برنامههای مومنان در این ماه چه اعمالی است؟
حجت الاسلامشفیعی: مردم سعی کنند از ماه مبارک رمضان استفاده حداکثری کنند و جوانهای ما سعی کنند که فرصت این یک ماه را بیش از دیگران مغتنم شمارند. سرمایهای که از این ماه بدست میآید را باید حفظ کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم11 ماه دیگر را جلو ببریم.
راس همه برنامهها در ماه مبارک رمضان روزه واجب است که در رأس عبادات قرار دارد به طوری که در قرآن آمده است«کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون».
مرحله بعد که باید بر روی آن تاکید کرد تلاوت قرآن همراه با تدبر است. در روایات ذکر شده که «لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» و این بیانگر نمای بیرونی کار و جلوه درونی آن نیز تلاوت با تدبر است.
از امام رضا(ع) روایتی ذکر شده با این مضمون که «وقتی قرآن را قرائت میکنمهنگامی که به آیات عذاب میرسم تامل میکنم که یک امت چه کرده خداوند آنها را عذاب داده است و هنگامی که به آیات نعمت و رحمت میرسم به دلیل نازل شدن آن نیز تامل میکنم».
بنده به جوانان قرائت قرآن همراه با تدبر را توصیه میکنم؛ این عمل نشاط را به همراه خواهد داشت. از محروم علامه طباطبایی نقل شده که در هر ختم قرآن جدیدی نکاتی را مییابم که در ختم قرآن قبلی بدست نیاوردهام و این مطلب دائم در من شوق و شور ایجاد میکند که دائما قرآن را ختم کنم.
بهحمدالله در فضای جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا و مجاهدتهای امام بزرگوار فرصت برای تبلیغ دین بسیار زیاد شده است، برنامههای مذهبی صدا و سیما، رسانههای خبری، گروهی و جمعی، سخنرانیهای علما، برنامههای مبلغان دینی از جمله آنها است.
همچنین در عرصه تبلیغ دین در سطح کشور برنامهها برای ذائقههای مختلف تولید میشود، این برنامهها در کیفیتها، ساعات و اشکال مختلف هستند و اگر کسی از این همه ظرفیت موجود استفاده نکند خسارت کرده است.
تسنیم: دریک جمله چگونه بیشتر از این ماه بهره ببریم؟
حجت الاسلام شفیعی: با یک روزه خوب، تلاوت قرآن با تدبر و استفاده از جلسات معنوی و مذهبی ماه مبارک رمضان میتوان این برکات را تا ماه رمضان سال آینده تداوم بخشید.
گفتوگو از محمدامین بیت سیاح
انتهای پیام/
R41468/P1361/S6,57/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یادگارهایی از «خلیجفارس» در آستان مبارک رضوی
کمتر شهروند و هموطن ایرانی پیدا میشود که روی نام «خلیجفارس» حساسیت و تعصب ملی نداشته باشد. «خلیجفارس» یا «دریای فارس» یا «بحر فارس» و... از جمله اسامی خاص و ویژهای است که در میان جغرافیدانان، سیاسیون، شرقشناسان و جهانگردان، نسخهشناسان تاریخی، اسناد موزهای و آرشیوی و حتی بسیاری از مردم جهان، نام آشناست. اما آنچه سبب شده به این موضوع بپردازیم، فرارسیدن «دهم اردیبهشت» است که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز ملی خلیجفارس» نامگذاری شده است و یادآور واقعه و حادثه مهمی از دوران مبارزه ملت ایران با دولتها و قدرتهای استکباری و استعماری است. در این روز بود که با شجاعت و دلاوریهای مردان و زنان غیور در منطقه جنوب کشور، عوامل و عمال پرتغالی از تنگه هرمز و خلیجفارس اخراج شدند.
خلیجفارس مظهر و نماد هویت ایرانی است و پیشینهای به قدمت تاریخ دارد. خلیج همیشه فارس، نه تنها یک عرصه آبی و آبراه مهم و حساس، بلکه میراثدار فرهنگ و تمدنی کهن و گنجینه کمیاب و بینظیری از تنوع زیستی است که باید حفظ و احیا شود.
نام «خلیجفارس» در گذر تاریخ و زمان
براساس اسناد تاریخی، بررسی کتب و متون کهن و تاریخی و همچنین بررسی اقوال و نوشتههای جغرافیدانان، شرقشناسان و نسخهشناسان اسناد تاریخی و برخی اظهارات استادان علم جغرافی، «نام خلیجفارس» از کهنترین ادوار تاریخی تا دایرهالمعارفهای کنونی در قرن21 میلادی با تغییر اندکی در رسمالخطهای گوناگون ملل، همچنان باقی مانده است. در دوره هخامنشیان خلیجفارس با نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» شهرت داشته است. دانشمندان ایرانی از روزگار هخامنشیان این دریا را «درایا پارسا» اسم بردهاند که ترجمه امروزی آن «دریای پارس» میشود. بنابراین این دو نام برای خلیجفارس از همان دوران به همین ترتیب رواج داشته و تا قرن بیستم هم جغرافیدانان و تاریخنویسان جهان اسلام همان نام درایا پارسای عصر هخامنشیان را اقتباس و به عربی به نام «البحرالفارسی» ترجمه کردند. (منبع: پیروز مجتهدزاده در گفتوگو با خبرآنلاین).
قرن بیستم، قرن ظهور مطالعات جدید در حوزه جغرافیاست بهگونهای که «سینوس پرسیکوس» یونان باستان، امروز به زبان انگلیسی با عنوان «پرشین گلف» (Persian Gulf) یا همان خلیجفارس نامبرده میشود و سایر زبانهای غربی همچون فرانسوی ترجمه خلیجفارس را به کار میبرند. از طرفی در تمدن ایرانی اسلامی در قرن بیستم کلمه البحرالفارسی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نامهای خلیجفارس همچون دیگر زبانها جای خود را به خلیجفارس داد. (ر.ک به همان منبع).
آنچه بر اساس اسناد و مطالعات نسخ قدیمی تاریخی و جغرافیایی جهان مشهود است، این است نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» مربوط به خلیجفارس بهتدریج به زبانهای کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالکنویسان، مورخان و جغرافیدانان نیز از آن با نامهای «دریای پارس»، «بحر فارس»، «بحر عجم»، «دریای عجم» و درنهایت با عنوان «خلیجفارس» یاد کردهاند.
برخی از آثار مرتبط با نام «خلیجفارس» در این آستان مبارک
سری به سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میزنیم. مطابق آنچه در سوابق، اسناد، مدارک و آثار موزهای این سازمان وجود داشته و براساس توضیحات مدیران و کارشناسان این سازمان، متوجه میشویم برخی از آثار، اسناد و اشیای موزهای در این آستان مبارک وجود داشته که به نوعی یادگاریهایی هستند که نام و یاد خلیجفارس را در ذهنمان یادآور میشوند.
معاون امور موزهها و گنجینههای فرهنگی این سازمان دراین باره به قدس میگوید: در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منابع و آثار نفیس متعددی ازجمله نسخههای خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزهای مرتبط با «خلیجفارس» به زبانهای مختلف وجود دارد.
مهدی قیصری نیک ادامه میدهد: در این منابع از «دریای فارس»، «بحر فارس»، «خلیج عجم» و «خلیجفارس» نام برده شده است. یکی از این آثار و منابع، ترجمه نسخه خطی «المسالک و الممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم بن محمد اصطخری در قرن هفتم قمری یعنی حدود هفتصد و اندی سال پیش است که در گنجینه نسخههای خطی این سازمان نگهداری میشود. اصطخری در این اثر، سراسرِ خلیجفارس و دریای عمان و بخش بزرگی از اقیانوس هند از ساحل شرقی آفریقا، زنگبار تا حدود سراندیب (سیلان) را «دریای پارس» نامیده و گاه انتهای این دریا را به سرزمین چین رسانده است.
وی اضافه میکند: اسنادی از مکاتبات سیاسی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که به وضوح از «خلیجفارس» در آن نام برده شده است. به عنوان مثال، قدیمیترین این اسناد متعلق به سال ۱۲۳۸ قمری و دوره مظفرالدینشاه قاجار است که در آنها نام خلیجفارس به روشنی ذکر شده و به زبانهای فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. انعقاد قراردادی میان محمد زکیخان، سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان درزمینه همکاریهای متقابل برای برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیجفارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ قمری منعقد شده، برگ دیگری از این اسناد است.
این مقام مسئول بیان میکند: همچنین از دیگر آثار راوی نام «خلیجفارس » در گستره تاریخ ایران میتوان به نقشه اهدایی توماس کلستیل، رئیسجمهور اتریش به رهبرمعظم انقلاب به زبان آلمانی و متعلق به قرن ۱۹ میلادی اشاره کرد که در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب در آستان قدس رضوی نگهداری میشود. ضمن اینکه دو کره جغرافیایی ساخت انگلستان مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی یعنی کره جغرافیایی نیوتن و پسرش و کره دیگری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی که نام خلیجفارس به انگلیسی روی آن درج شده نیز ازجمله آثار موجود در موزههای آستان قدس رضوی است که از نام خلیجفارس در گستره تاریخ روایت میکند.
از «کشتیرانی هلند» تا تلگرافِ «نظامالسلطنه» همه با نام «خلیجفارس»
به غیر ازمواردی که در سخنان معاون امور موزهها و گنجینههای فرهنگی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان شد، آثار، اسناد و منابع تاریخی دیگری هم در این سازمان وجود دارد که بیارتباط با نام «دریای پارس»، «بحر فارس» و«خلیجفارس» نیستند که به اختصار به برخی از آنها اشاره میشود.
_ نامه شرکت کشتیرانی هلند به سید جلالالدین تهرانی برای مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ شمسی.
_ سواد عریضه رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیجفارس به تاریخ ۱۳۴۲ قمری.
_ دستور تلگرافی حسینقلیخان نظامالسلطنه مافی به شوکتالملک برای توقیف کاروان حامل سلاح از مبدأ خلیجفارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیعالاول ۱۳۲۶ قمری.
_ تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت و تصریح به کلمه «خلیجفارس» به تاریخ جمادیالاول ۱۴۲۷ قمری.
_ جوازنامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیجفارس مربوط به حمل مالالتجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ قمری.
_ صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیجفارس به تاریخ ۱۳۲۴ قمری.
محمدحسین مروج کاشانی