Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نگرانيم در پشت تلاش ها براي قطعي کردن مسئله حاکميت بر اين جزاير، برنامه اي پنهان براي به قرار گرفتن اين جزاير و کل خليج عقبه در خدمت اهداف اقتصادي و نظامي اسرائيل باشد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي در سرمقاله خود با عنوان «ابعاد پنهان تحويل دادن تيران و صنافير به عربستان سعودي» نوشت: برعکس دستگاه قضايي مصر که در اثبات استقلال نسبي خود از مقامات اجرايي با صدور حکم نهايي تعلق داشتن جزاير تيران و صنافير به مصر جرأت و جسارت نشان داد، پارلمان مصر در جلسه روز گذشته خود مطيع و آماده براي تاييد اين توافقنامه با ماهيت سياسي و مالي بود که قاهره روز هشتم آوريل 2016 با رياض امضا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اقدام پارلمان مصر اهانت آشکار به قانون اساسي اين کشور بود که بر اساس آن نمايندگان مردم متعهد به حمايت از آن شده اند.
مقامات مصري و به طور مشخص رئيس جمهور آن براي بمباران کردن ليبي يا مشارکت در جنگ يمن با پارلمان مشورت نکردند و در خصوص تيران و صنافير نيز صرفا براي اعتبار بخشيدن به تصميم خود که محبوبيت مردمي ندارد، پارلمان را در اين موضوع مشارکت دادند.
تلاش وکلاي مدافع مصري و برگزاري تجمعات براي نشان دادن خوشحالي در نتيجه حکم دستگاه قضايي مصر و مخالفت هاي برخي نمايندگان مصري با واگذاري جزاير تيران و صنافير به عربستان، هيچ چيز را تغيير نداد و از نظر رئيس جمهور مصر بي ارزش بود.
عجله در تصويب اين توافقنامه در پارلمان از نظر نظام حاکم بر مصر ضروري بود تا به سعودي ها اطمينان دهد در اين توافقنامه بازنگري نخواهد شد و مقامات مصري مي توانند دهان مخالفان را ببندند و به مسئله شکلي دموکراتيک بدهند. همچنين مي توان پايان ماجراي اين دوجزيره به شکل ياد شده را پس از بحران کنون بين کشورهاي خليج (فارس) نشان دهنده رضايت سيسي از رويکرد سياسي عربستان عليه قطر و کمک رياض به سيسي براي مقابله با شبح مشروعيت رياست جمهوري محمد مرسي از طريق گنجاندن اخوان المسلمين در فهرست تروريسم دانست.
همچنين با اين اوضاع مي توان انتظار داشت عربستان سعودي حمايت بيشتري از مداخله فزاينده مصر در ليبي به عمل آورد. يکي ديگر از جنبه هاي پنهان تحويل دادن اين دو جزيره به عربستان به برنامه آمريکا و اسرائيل براي نزديک شدن اسرائيل به عربستان سعودي و ائتلاف آن با امارات و مصر مربوط مي شود.

نگراني از قرار گرفتن جزاير تيران و صنافير و خليج عقبه در خدمت اهداف اسرائيل
در همين حال عبدالباري عطوان روزنامه نگار سرشناس عرب، واگذاري حاکميت جزاير تيران و صنافير مصر به عربستان سعودي را پيروزي قدرت نرم مالي عربستان دانست و درباره خشم مردم مصر از اين اقدام دولت هشدار داد و تصريح کرد نگرانيم در پشت تلاش ها براي قطعي کردن مسئله حاکميت بر اين جزاير، برنامه اي پنهان براي به قرار گرفتن اين جزاير و کل خليج عقبه در خدمت اهداف اقتصادي و نظامي اسرائيل باشد.
به گزارش راي اليوم، عطوان در يادداشتي که در روزنامه اينترنتي راي اليوم منتشر شد نوشت: اقدام پارلمان مصر به تصويب توافقنامه ترسيم مرزها با عربستان سعودي که بر دست کشيدن مصر از حاکميت کامل بر جزاير تيران و صنافير در دهانه خليج عقبه صحه مي گذارد، نشان مي دهد دولت هاي عربي مي توانند هرچه را بخواهند به شکل ها و شيوه هاي مختلف قانوني يا غيرقانوني بر ملت هايشان تحميل کنند. ما در اين جا به حق مالکيت بر اين جزاير و اسناد هر طرف که ديدگاهش را تاييد مي کند کاري نداريم بلکه به شيوه تصويب اين تصميم در پارلمان مصر مي پردازيم که اساسا در اين باره که نماينده مشروع مردم مصر است ترديد وجود دارد و اکثر اعضاي آن به شکلي گزينش شدند که حمايت آنها از دولت و موضع گيري هاي آن صرفنظر از درستي يا نادرستي آن، تضمين شده باشد.
از زمان امضاي توافقنامه واگذاري حاکميت اين جزاير به عربستان روشن بود که دولت مصر، مردم و مخالفان را به حال خود رها کرده است تا هرچه مي خواهند فرياد بزنند و راه هاي قضايي را بيازمايند. دولت مصر ديدگاه مخالفان را تحمل کرد زيرا قصد داشت در نهايت برنامه خود را در پارلمان به تصويب برساند، برنامه اي که نشانه تسليم شدن در برابر خواسته هاي عربستان سعودي است که از بحران اقتصادي مصر براي دستيابي به آنچه که مي خواست بهره برداري کرد. در اين باره از هيچ شهروند عربي نظرخواهي نشد و نهادهاي صوري در کشورهاي عربي اعم از اين که منتخب يا انتصابي باشند هيچ ارزشي ندارند. کسي که تصميم گيرنده است، حاکم کشور است و مردم فقط مي توانند بشنوند و اطاعت کنند. اگر پيامي در توئيتر در حمايت از دولت قطر يا در انتقاد ملايم از نظام سياسي مصر منتشر شود، نويسنده آن به ده سال يا بيشتر حبس محکوم و براي هميشه ممنوع الخروج مي شود و بايد جريمه اي که گاهي به بيش از دو ميليون دلار مي رسد بپردازد. اين فضايي تيره و سياه است. اين کشورها که فرزندانشان را به علت يک پيام اينترنتي يا يک قصيده به زندان مي اندازند، دهها ميليارد دلار پول و هزاران تن سلاح به بهانه گسترش ارزش هاي دموکراسي و برقراري عدالت اجتماعي و ايجاد دستگاه قضايي عدالت محور و حمايت از حقوق بشر، روانه سوريه و يمن مي کنند.
تيران و صنافير دو جزيره عربي هستند و اميدواريم عربي باقي بمانند و اين که تحت حاکميت چه کسي قرار دارند براي ما مهم نيست. ولي نگرانيم در پشت تلاش ها براي قطعي کردن مسئله حاکميت بر اين جزاير، برنامه اي پنهان براي به قرار گرفتن اين جزاير و کل خليج عقبه در خدمت اهداف اقتصادي و نظامي اسرائيل باشد. عربستان که هزاران جزيره در درياي سرخ و خليج (فارس) دارد چه مشکلي داشت اگر اين دو جزيره که سنگي و غيرقابل سکونت هستند و در آنها منابع نفت و گاز وجود ندارد، در حاکميت مصر باقي مي ماندند؟ نمي دانيم مردم مصر يا بخش بزرگي از اين مردم که بر مصري بودن اين دو جزيره تاکيد دارند چه واکنشي به مصوبه پارلمان نشان خواهند داد ولي مي دانيم مصر که از بحران هاي متعدد رنج مي برد و درگير جنگي خونين در سينا براي حفظ ابهت و حاکميت خود است، نيازي به مشکلات و ناآرامي هاي بيشتر ندارد. عربستان مي بايست اين مسئله را مدنظر قرار مي داد و بر دولت مصر براي بازگرداندن اين دو جزيره فشار نمي آورد و آن را به زمان مناسب تري موکول مي کرد. اکنون عربستان ممکن است اين دو جزيره را به دست آورده باشد ولي حمايت بخش مهمي از ملت مصر را از دست داد تتخم دشمني و تنش را کاشت که ممکن است دهها سال ادامه پيدا کند. دولت کنوني مصر همان مسيري را در پيش گرفته است که همه دولت هاي قبلي در پيش گرفته بودند بر اين اساس که: «بگذاريد هرچه مي خواهند فرياد بکشند و اعتراض کنند... در نهايت ما آنچه را بخواهيم تصويب خواهيم کرد». شايد از ياد برده باشند که صاحب اين عبارت معروف، حسني مبارک است که به شکلي توهين آميز و با انقلاب صلح آميز مردم که بيش از بيست روز طول نکشيد از قدرت کنار زده شد! بقيه ماجرا را خودتان بفهميد!

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا و همچنین قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران تصریح کرد:  توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایرانقطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گام عملی برای جهش تولید
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد