Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@01:08:54 GMT

ضرورت افزایش 25 درصدی تولید برنج تا 2035

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۹۵۷۱

ضرورت افزایش 25 درصدی تولید برنج تا 2035

به گزارش ایلنا، عباس شهدی کومله رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی اظهار کرد: ایران با برخورداری از 54 درصد وسعت کل منطقه برنج خیز آسیای مرکزی و غربی، نزدیک به 61 درصد کل تولید این منطقه را انجام می دهد.

وی با بیان این که تقاضا برای برنج در منطقه آسیای مرکزی و غربی رو به افزایش است، خاطر نشان کرد: به منظور رویارویی با افزایش تقاضا، برقراری امنیت غذایی و کاهش فقر به افزایش 25 درصدی تولید برنج در این منطقه تا سال 2035 نیازمندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهدی کومله با اشاره به این که مصرف برنج در آسیای مرکزی و غربی از سال 1980 تاکنون 3 برابر شده است، گفت: به پیش بینی موسسه تحقیقات بین المللی برنج (IRRI) مصرف برنج در این ناحیه از حدود 9 میلیون تن فعلی به 16.5میلیون تن در سال 2035 افزایش می یابد. این رشد تقاضا در بعضی از کشورهای خاورمیانه نیز رخ می دهد.

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی تاکید کرد: پیش بینی می شود کشور ایران و عراق به تنهایی نزدیک به 50 درصد تقاضای برنج را در این منطقه تا سال 2035 به خود اختصاص دهند.

وی اذعان داشت: مشارکت، همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی اساس فعالیت و تاسیس آن است،ضمن آن که تلاش می شود این کشورها برای دستیابی به پیشرفت های جدید علمی و افزایش عملکرد تولید،همکاری های تحقیقاتی و علمی با جامعه علمی جهانی برنج نیز داشته باشند.
شهدی کومله عنوان کرد: هم اکنون 10 کشور ایران، آذربایجان، ترکیه، عراق، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان زیر پوشش مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی هستند.

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی تاثیر تغییرات جهانی آب و هوا بر تولید برنج از طریق افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش جمعیت و کاهش سطح زیر کشت اراضی به علت تغییر کاربری و عرضه درصد کمی از میزان تولید جهانی برنج در بازار داد و ستد را از مهمترین چالش های تولید محصول برنج در سطح منطقه ای و بین المللی برشمرد.

وی در این خصوص بیان کرد: با توجه به چالش های موجود این مرکز اهداف 15 گانه از جمله ارتقای سطح همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر و سایر موسسه های بین المللی ،توسعه روابط علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای این ناحیه با محوریت ایران به دلیل برخورداری از امتیاز میزبانی دائمی ،توسعه کشت های فراسرزمینی و افزایش عملکرد کمی، کیفی و پایداری تولید برنج ،کمک به خودکفایی در کشورهای عضو این مرکز، سازماندهی و ارتقای سطح دانش و تخصص بهره برداران، کشاورزان و کارشناسان از طریق آموزش، پژوهش و مشاوره، همکاری و مشارکت و سازماندهی انجمن ها و اتحادیه های دولتی و غیر دولتی از جمله این اهداف هستند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۹۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ جواد حاتمی در نشست هم اندیشی راهکار‌های تحقق حداکثری جهش تولید با مشارکت مردم در صنعت ارزآفرین پتروشیمی با حضور معاون وزیر نفت اظهار داشت: پتروشیمی بوشهر در سال گذشته با ۵۱۰ میلیون دلار صادرات در این شاخص رشد ۱۸ درصدی داشته و همچنین موفق به کسب درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد ریال شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی بوشهر حدود ۹ میلیون و ۲۴۸ هزار تن است که بخشی از این محصولات به صورت خوراک به مصرف واحد‌های دیگر مجتمع می‌رسد و بخش دیگر به عنوان محصول نهایی صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت: مجموعه پتروشیمی با توجه به تنوع محصولات بزرگ‌ترین زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کشور را دارا است به نوعی که از مرحله دریافت گاز ترش تا انواع محصولات شیمیایی و الفینی در پتروشیمی بوشهر تولید می‌شود.

حاتمی ادامه داد: این محصولات توسط ۱۲ پتروشیمی تولید می‌شود و یا در آینده با راه اندازی فاز‌های توسعه‌ای تولید آنها آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: پتروشیمی بوشهر از طریق فروش یوتولیتی کمک شایانی به سایر واحد‌های پتروشیمی دارد به نحوی که یک سوم درآمد پتروشیمی بوشهر از محل فروش یوتیلیتی است.

حاتمی عنوان کرد: یکی از مسائل و مشکلات پتروشیمی تهیه خوراک است که با توجه به راه اندازی فاز دوم در آینده نزدیک نیاز است سهمیه خوراک پتروشیمی بوشهر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت: در تحقیق و توسعه نگاه به این است که از ظرفیت‌های داخلی نهایت استفاده انجام و از شرکت‌های داخلی برای شارژ کاتالیست‌ها بکارگیری شود.

حاتمی افزود: رویکرد زیست محیطی به صورت عینی و واقعی در پتروشیمی بوشهر دنبال می‌شود و در این زمینه برای کاهش پساب و حفظ محیط زیست منطقه اقدام‌های ارزشمندی اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته نیز تندیس واحد پاک به پاس اقدام‌های ارزشمند زیست محیطی به مجموعه پتروشیمی بوشهر اهدا شده است.

حاتمی ادامه داد: بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی و صرفه ۱۵۰ هزار دلاری ماهانه از دیگر دستاورد‌های این پتروشیمی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه مصرف انرژی در حوزه تولید پایش می‌شود تا سهم بسزایی در صرفه جویی و پایش به صورت روزانه انجام شود.

حاتمی ادامه داد: کل فروش پتروشیمی بوشهر ۵۹۸ میلیون دلار گزارش شده است.

وی افزود: در مرحله دوم پتروشیمی متوسط پیشرفت واحد‌های در دست ساخت ۹۳.۵ درصد است که انتظار می‌رود دو تا سه طرح این مرحله در سال جاری به بهره برداری برسد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر