Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد جدید عربستان را به عنوان رهبر همسو با خواسته های خود در خاورمیانه می داند. به گزارش نامه نیوز به نقل از فارن پالیسی، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که ولیعهد جدید عربستان که ماه گذشته به این سمت انتخاب شد همسو با خواسته هایش در خاورمیانه است، ولیعهد جوان دشمنی بی رحمانه ای در قبال ایران دارد که با مواضع تهاجمی ترامپ در قبال تهران مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما ترامپ با تمرکز بر شورای همکاری خلیج فارس و تقویت روانی این موضوع که ایران منبع اصلی بی ثباتی در خاورمیانه است، می تواند دستاوردهای استراتژیکی را نصیب تهران کند. همانند کاری که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا انجام داد و به عراق حمله کرد و این کشور اکنون چه خوب و چه بد به عنوان یک پایگاه برای قدرت جمهوری اسلامی ایران عمل می کند.

سعودی ها اگر از در اختیار داشتن حمایت های ترامپ از سیاست های منطقه ای خود زیاد خوشحال شوند دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد. بدون در نظر گرفتن اینکه آمریکا چه کاری انجام می دهد باید گفت که تشدید تنش در قبال ایران همزمان با محاصره قطر به عنوان یک عضو شورای همکاری خلیج فارس موجب آن خواهد شد که جایگاه عربستان سعودی تضعیف شود و آنچه بر جای خواهد ماند، آسیب نظم سیاسی عربستان خواهد بود.

انتظار می رود سیاست های عربستان به جای پایین کشیدن و تضعیف ایران، این اقدامات منجر به تقویت جایگاه تهران خواهد شد.

اما چرا عربستان سعودی جایگاه خود را با تشدید مناقشه با ایران و تلاش برای و تضعیف قطر زیر سوال می برد؟ در حالی که عربستان سعودی از مسیر روابط امنیتی خود با عربستان سعودی مزیت های نظامی بسیاری در مقایسه با ایران دارد بخش زیادی از قدرت سیاسی عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه از موقعیت خوب این کشور در جهان عرب نشات می گیرد.

اما نظم جهان عرب به دلیل آسیب پذیری جنگ های داخلی در عراق، لیبی، سوریه و یمن بسیار شکننده شده است.

از سوی دیگر، ایران نیز تهدیدی برای منافع عربستان سعودی محسوب می شود. موضوعی که ضعف عربستان سعودی محسوب می شود و در نتیجه جنگ در کشورهای عربی به وجود آمده است که می تواند چالش بزرگی برای ریاض و فرصت بزرگ تری برای تهران باشد.

از سوی دیگر روتین کردن تنش و دشمنی در قبال ایران منجر به طولانی شدن جنگ های خاورمیانه شود و در نتیجه به تضعیف جهان عرب منجر شود و در نهایت به موقعیت عربستان سعودی در قبال ایران را به خطر می اندازد.

همچنین طولانی شدن جنگ های نیابتی میان ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه این خطر را تقویت می کند که این درگیری ها به دیگر کشورهای عرب خاورمیانه مانند اردن و لبنان نیز سرایت کند.

منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان جزئیات سفر نچیروان بارزانی، رئیس این اقلیم به تهران را اعلام کرد و گفت که بارزانی می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگانش نخواهد بود.

براساس گزارس رووداو، شهاب گفت: رئیس اقلیم کردستان معتقد است که استراتژی اقلیم در برخورد با کشور‌های همسایه این است که عامل ثباتی برای منطقه باشد.

او افزود: روابط تاریخی اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران را به هم پیوند داده است. ایران در روز‌های مبارزه با دیکتاتوری (صدام) پناهگاه هزاران پناهنده عراقی و کرد و سنگر عراقی‌ها و اقلیم کردستان تا سقوط رژیم دیکتاتوری بود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری اقلیم کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای آزادسازی اقلیم کردستان، روابط دوستانه مبتنی بر احترام با ایران وجود داشته است، روابطی که منافع دو طرف را حفظ کرده است منطقه می‌خواهد به دوستانمان اطمینان دهد که اقلیم کردستان این موقعیت را به عنوان عامل ثبات حفظ خواهد کرد و به تهدیدی برای منافع همسایگان ما تبدیل نخواهد شد.

دلشاد شهاب در خصوص روابط تهران و اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرز‌های وسیع و طولانی، و روابط اقتصادی و تجاری قوی و دائمی داریم.

این مقام اقلیم کردستان افزود: ایران یک نیروی تاثیرگذار در منطقه است و در عراق و منطقه نیز نفوذ دارد و در همه شرایط سخت اولین تماس با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شهاب در پاسخ به سوالی درباره سرد شدن روابط ایران و اقلیم کردستان از دو سال پیش، گفت: همسایگی و روابط در این منطقه ما دچار فراز و نشیب می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق این دیدار پیام اطمینان را ارسال کنیم که منافع مشترک بین ما آنقدر زیاد است که سردی روابط ما آن را تیره و تار کند.

گفتنی است رئیس اقلیم کردستان  روز گذشته با هیئتی متشکل از دو معاون خود، وزیر داخلی اقلیم کردستان، رئیس دفتر ریاست اقلیم و تعدادی از مقامات اقلیم کردستان وارد تهران شد.

 رئیس اقلیم کردستان امروز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست