Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه>شهری - ایسنا نوشت: شهردار تهران با تاکید بر اینکه بحران مدیریت در کشور وجود دارد، خواستار توجه به جایگاه و نقش مدیریت بحران در کشور شد.

محمدباقر قالیباف در آیین رونمایی از دستاوردهای سازمان مدیریت بحران شهر تهران که صبح امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: امروز در ساختمان مدیریت بحران هستیم اما همین مدیریت بحران در سال‌های گذشته حتی جا هم نداشت اما با اقدامات انجام شده امروز به جایی رسیده‌ایم که سازمان مدیریت بحران مایه افتخار است البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و این سازمان نمی‌تواند در بحران‌های بزرگ شهر را اداره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل این موضوع را نیز فعلا باید بگذریم اما آنکه از کجا به کجا رسیده‌ایم ارزشمند است.

وی با بیان اینکه تصمیم دارد در سخنانش صریح‌تر صحبت کند، گفت: در اینجا گفتم بحران چگونه است. سوال این است که چرا وقتی پشت تریبون قرار می‌گیریم یادمان می‌رود که با چه کسی حرف می‌زنیم. متاسفانه در کشور ما مسئولین که پشت تریبون قرار می‌گیرند به جای اینکه به مردم بگویند چه کردیم در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفته و می‌گویند چرا دیگر دستگاه‌ها فلان کار را انجام ندادند. خیلی خب، اما خود تو بگو که چه کردی. متاسفانه مدیریت بحران نیز خودش درگیر همین مسائل است.

شهردار تهران با بیان اینکه قانون مدیریت بحران برای یک دوره پنج ساله در سال 87 تصویب شد، گفت: نمی‌خواهم بگویم که الان مدیریت بحران قانون ندارد اما سوال این است که با همان قانون چه کردیم.

قالیباف با اشاره به موقعیت خطرپذیری شهر تهران، خاطرنشان کرد: ما از روز اولی که به شهرداری آمدیم مساله مدیریت بحران را در دستور کار قرار دادیم و تهران تنها شهری است که طبق قانون مدیریت بحران، شهردارش مسئول مدیریت بحران است اما عده‌ای همواره در حوادث به دنبال کار سیاسی هستند دیدید در مورد پلاسکو چه حرف‌هایی زده شد و چه‌ها گفتند اما خوب است همین افراد حداقل گزارش ملی حادثه پلاسکو و گزارش شورای شهر را هم بخوانند.

مدیریت بحران تهران جوابگوی حوادث شهر نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اقرار می‌کنیم که با تمام اقدامات انجام شده باز هم مدیریت بحران شهر تهران جوابگوی حوادث این شهر نیست، گفت: از سال 84 تاکنون روزانه حدود هزار خودروی سواری را شماره‌گذاری کردیم اما چند خودرو از چرخه خارج شده‌اند. شما ببینید چند میلیون خودرو به این شهر اضافه شده است. ما در سال 84 حدود 75 ایستگاه آتش‌نشانی داشتیم که از این تعداد 40 ایستگاه را به طور کامل تخریب و نوسازی کرده و طی این مدت 75 ایستگاه را به 125 ایستگاه افزایش دادیم و در شرایطی که تمام مولفه‌ها به گونه‌ای بود که باید مدت زمان حضور آتش‌نشانان در محل افزایش یابد، ما زمان حضور در سر صحنه حادثه را از پنج دقیقه و 32 ثانیه به چهار دقیقه و 10 ثانیه کاهش دادیم و شعاع خدمات‌رسانی آتش‌نشانی از 10.7 کیلومتر مربع برای هر ایستگاه به 6.7 کیلومتر مربع رساندیم اما هیچ کس به ما نگفت خدا قوت.

قالیباف با اشاره به دوران 12 ساله مدیریتش در شهر تهران، گفت: قبل از آن حتی یک پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران نبود اما امروز تعداد پایگاه‌ها به 110 پایگاه رسیده است. از سال 85 ما بحث گسل‌ها در شهر تهران را مطرح کردیم و مطالعه درباره آن شروع شد و بیش از سه هزار کار میدانی در این زمینه انجام دادیم اما پس از آنکه نقشه گسل‌ها را در تهران آماده کردیم و در شورای عالی شهرسازی تصویب شد در مکاتبات‌شان از ما طلبکار شدند که چرا طرحی که خودمان تصویب کردیم را منتشر نمی‌کنید.

وی با اشاره به عتاب و خطابی که حدود 40 روز قبل در نامه‌ای خطاب به وی شده بود، گفت: من در توضیح این نامه به آن مسئولان گفتم که شما اصلا آن موقع نبودید.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحران‌هایی که ممکن است در تهران رخ دهد، گفت: این بحران‌هایی که در کشور ماست و مثلا طی وقوع یک حریق رخ می‌دهد امروز کار کارشناسی درباره آن انجام شده است اما چه کسی ضمانت می‌دهد که در حریق بعدی اتفاقی رخ ندهد. ممکن است قانون کم داشته باشیم یا بتوان ده‌ها قانون بهتر نوشت اما همین قانون فعلی را نیز مجریان باید خوب اجرا کنند.

وی با اشاره به رقم هزینه‌کرد شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران، گفت: همین طرح‌هایی که امروز رونمایی شده را ببینید با چه رنج و زحمتی همراه بوده است. در همین بحث نوسازی‌ها ممکن است موضوع سرعت مطرح شود اما طبق قانون مجلس گفته بود که باید سالانه 10 درصد نوسازی انجام شود که حدود 10 سال از آن گذشته بنابراین باید تا الان تقریبا صددرصد نوسازی‌ها انجام می‌شد اما میزان پیشرفت آن در کل کشور چقدر بود، تنها هشت درصد. اما در تهران ما 34 درصد بافت فرسوده در قریب به 30 هزار هکتار را نوسازی کردیم.

قالیباف افزود: اگر ما بخواهیم این 34 درصد را نسبت به وظیفه‌مان مقایسه کنیم، خب خیلی عقب هستیم اما اگر بخواهیم این 34 درصد را با هشت درصد کل کشور مقایسه کنیم اقدام ما خیلی بیشتر بوده است. فقط در همین حوزه نوسازی 600 میلیارد تومان به ما بدهکارند اما ما علیرغم این بدهی که داریم در بافت فرسوده با همکاری شورای شهر صددرصد عواض و جریمه‌ها را بخشیدیم و این یعنی برای نوسازی بافت فرسوده از یک منبع درآمد بزرگ صرف‌نظر کردیم.

باید برای ایمنی مراکز تاسیساتی هم تدبیر شود

شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و ...، افزود: ما در کشورمان بخش‌های تاسیساتی هم داریم که باید برای این بخش‌ها هم تدبیر شود. باید کسی که در ساختار مدیریت بحران، مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده می‌گیرد بتواند بحران را فرماندهی و مدیریت کند اما متاسفانه اشکال ساختاری در مدیریت بحران وجود دارد و مسائل سیاسی نیز به آن اضافه می‌شود.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در شورای شهر تهران و برای بررسی حادثه پلاسکو تشکیل شده بود، گفت: در همان جلسه یکی از اعضای شورای شهر می‌گفت اگر دو نفر را در کشور پیدا کنید که تخصص مدیریت بحران داشته باشند یکی از آنها قالیباف است اما بعد همین فرد از من سوال می‌کرد که تو با چه تخصصی آمدی و مدیریت بحران پلاسکو را بر عهده گرفته‌ای. ببینید نگاه‌های سیاسی به یک موضوع اینطور است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش از صرف بودجه مدیریت بحران در جاهای دیگر انتقاد کرد و گفت: نباید بودجه مدیریت بحران در دیگر جاها هزینه شود. درست است که باید به سرمازدگی و خشک شدن میوه‌ها توجه کنیم اما آیا نباید به زلزله هم توجه کنیم. مردم ما نشان دادند که اگر در حوزه پیشگیری خدمت کنیم همراه مسئولان‌شان خواهند بود.

در سال 80، 96 درصد مردم کمربند ایمنی نمی‌بستند

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطره‌ای از دوران مسئولیتش در ناجا و طرحی که برای دولت برده بود، اشاره کرد و گفت: آن زمان فرمانده پلیس بودم و دولت آن زمان هم دولت اصلاحات بود. خاطرم هست که آن زمان بحث کاهش تلفات و خسارات حوادث رانندگی مطرح شده بود و من طرحی را بردم و گفتم که 18 ماهه می‌توانم کاری کنم که اکثر مردم از کمربند ایمنی در خودروها استفاده کنند. آن زمان اگر کسی کمربند ایمنی می‌بست به او می‌گفتند سوسول است و تا سال 80 حدود 96 درصد مردم کمربند ایمنی نمی‌بستند.

وی ادامه داد: ما طرحی را اجرا کردیم که در پی آن ظرف دو ماه بالای 70 درصد رانندگان هم کمربند ایمنی بستند و هم دیگر دو سرنشین در صندلی کنار راننده نمی‌نشستند. این همان چیزی است که می‌گویند مردم نشان داده‌اند که اگر مسئولان‌شان پای کار باشند با آنان همراه خواهند بود.

قالیباف تصریح کرد: با تمام این اقدامات انجام شده من باز هم می‌گویم که اگر حادثه‌ای در تهران رخ دهد واقعا خطرناک است. به خدا که ما بحران مدیریت داریم و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. چرا ما لوله‌های گاز را در زیر زمین گذاشته‌ایم آن هم در شهر حادثه‌خیزی مانند تهران. آیا نمی‌شود با استفاده از تکنولوژی این انرژی‌ها را به دروازه شهر منتقل کرده و به طرق دیگر همچون الکتریسیته به داخل شهر منتقل کرد. این اقدام ما را از یک خطر بزرگ مانند زلزله در شهر نجات می‌دهد. امیدوارم که از رفتارهای غیرمنطقی و غیرتخصصی در موضوعاتی که مال و جان مردم را به خطر می‌اندازد دوری کنیم.

انتقاد قالیباف از نبود مدیریت یکپارچه شهری

محمدباقر قالیباف در حاشیه این مراسم نیز ، گفت: معتقدم که در بحث مدیریت بحران دچار مشکلات ساختاری و فرآیندی هستیم و اگر شهرداری‌ها و مدیریت شهری به سمت مدیریت یکپارچه شهر نروند این مشکلات وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای صرفه‌جویی در وقت، انرژی و هزینه‌های مردم نیز باید به سمت مدیریت شهری یکپارچه حرکت کنیم، گفت: متاسفانه مدیریت شهری ما یکپارچه نیست. ما در سطح شهر تهران به دنبال هوشمندسازی این شهر هستیم و می‌خواهیم تا لایه‌های متعدد را در یک جا متمرکز کنیم.

شهردار تهران با اشاره به دستاوردهای رونمایی شده مدیریت بحران، افزود: بسیاری از این دستاوردها که رونمایی شده در حال اجراست و بخش دیگری از آنها نیز یا اجرایی شده یا توسعه بیشتری خواهند یافت.

قالیباف همچنین با اشاره به آینده تهران، افزود: حتما افق آینده شهر تهران روشن‌تر از امروز خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چه نمره‌ای به مدیریت بحران شهر تهران می‌دهد، خاطرنشان کرد: به هر حال باید اقدامات را مقایسه کرد و ببینیم که در سطح شهر تهران چه اقداماتی انجام شده و در کل کشور اقدامات چه بوده است اما در مورد نمره به نظر من این مردم هستند که باید به عملکرد مدیریت بحران نمره دهند.

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : مدیریت بحران - شهرداری تهران -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۴۷۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟

همشهری آنلاین- فرخنده رفائی: شهر، با هر ابعاد و جمعیتی هر روز و هر لحظه بستر حوادث گوناگونی است که می‌تواند سلامتی و حتی جان شهروندان را با مخاطرات جدی مواجه کند. کم نبوده مواردی که یک بی‌احتیاطی‌ یا بی‌مسئولیتی کوچک به فاجعه‌ای دلخراش ختم شده است و این موضوع در ابرشهری به گستردگی تهران بیش از شهرهای کوچک نمود و بروز پیدا می‌کند. مدیریت شهری تهران در دوره ششم تلاش زیادی برای کاهش ریسک حوادث پرخطر در حوزه عملکرد شهرداری انجام داده که با توجه به وسعت سرزمینی شهرداری پایتخت، کار آسانی هم نبوده است. در تازه‌ترین اقدام، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت، ۲۹فروردین‌ماه مصوبه نظام‌نامه مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE )شهرداری تهران را که ۱۳اسفند سال گذشته در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید به همه واحدهای تابعه شهرداری تهران ابلاغ کرد؛ سندی که ارتقای ایمنی، سلامت و محیط‌زیست کارکنان و شهروندان را در حوزه عملکردی شهرداری تهران، تحت مدیریتی یکپارچه و هماهنگ، هدف قرار داده و تلاش می‌کند تهران را به شهر امن‌تری تبدیل کند.

تدوین نظام‌نامه HSE با یک دهه تأخیر

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این سند راهبردی و مهم مدیریت شهری، در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پیشرفت‌های متعددی که در حوزه‌های مدیریت حوادث و پیشگیری از وقوع حوادث در این دوره از مدیریت شهری تهران شاهد آن بوده‌ایم، این دوره مدیریت شهری را دوره شکوفایی HSE یا سلامت، ایمنی و محیط‌زیست نامید و افزود: جداشدن دبیرخانه HSE از شرکت شهرسالم و الحاق آن به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، کار بزرگی بود که از دوره قبل بر زمین مانده بود و در این دوره با تصمیم کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران و حمایت شهردار تهران انجام گرفت تا با توجه به عضویت رئیس سازمان مدیریت بحران در شورای معاونان شهردار، موضوع ایمنی و سلامت در همه اجزا و ابعاد شهرداری با اشراف بیشتری دنبال شود. نصیری با اشاره به اینکه بیش از یک دهه از تکلیف شورای اسلامی شهر به شهرداری درخصوص تدوین نظامنامه HSE می‌گذشت، افزود: این نظامنامه بعد از بیش از یک‌سال کار کارشناسی، تدوین و مقرر شد ساختار ستادی دبیرخانه HSE از یک اداره به معاونت ارتقا پیدا کند. همچنین مدیران HSE مناطق ۲۲گانه که قبلا ساختار مشخصی نداشتند بعد از این تحت عنوان رئیس اداره HSE به‌طور مستقیم زیرنظر شهردار منطقه فعالیت خواهند کرد.

گستردگی حوزه عملکرد شهرداری

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، با اشاره به اینکه حوزه عملکرد سازمان مدیریت بحران کل شهر تهران است اما نظامنامه HSE حوزه عملکرد شهرداری را پوشش می‌دهد، گفت: شهرداری تهران به لحاظ سرزمینی جای کوچکی نیست؛ هرآنچه بوستان، معبر و خیابان در شهر تهران وجود دارد، تمام فضاهای شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری مثل شرکت مترو، بهشت زهرا و غیره، ایستگاه‌های اتوبوس، میادین میوه‌وتره‌بار و کانال‌های آب و دیگر فضاهای مرتبط با ارائه خدمات شهری در حوزه عملکرد شهرداری تهران قرار دارد که به لحاظ وسعت سرزمینی محدوده بسیار وسیعی را شامل می‌شود و بحث ایمنی، سلامت و محیط‌زیست تمام این فضاها باید براساس موازین HSE باشد. نصیری همچنین از ابلاغ نامه‌ای از سوی شهردار تهران خبر داد که وظایف همه اجزا و ارکان شهرداری در حوزه حمایت از HSE را در چندین بند به تمام زیرمجموعه‌های شهرداری توضیح داده است. به‌گفته او، این نامه پس از دوره شهرداری قالیباف، به‌روزرسانی نشده بود.

HSE چه مواردی را شامل می‌شود؟

نظامنامه ایمنی، سلامت و محیط‌زیست شهرداری تهران، حوزه بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد که می‌تواند سلامت و ایمنی شهروندان را در بسیاری از مکان‌های شهری تحت‌تأثیر قرار دهد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در توضیح موارد عدم‌انطباق با موازین HSE در ۳حوزه ایمنی، سلامت و محیط‌زیست، به همشهری گفت: در حوزه ایمنی می‌توان به مواردی از قبیل ناایمن بودن محوطه بوستان‌ها، حفاظ نداشتن دریاچه‌های پارک‌ها، کانال‌های آب شهری، فعالیت کارگران پیمانکار در ارتفاع یا در عمق و موارد ناایمنی داخل خود ساختمان‌های اداری مثل سقوط آسانسور، ایمن نبودن راه پله‌ها، سقوط اجسام از ارتفاع روی افراد و مواردی از این دست اشاره کرد که از مصادیق عدم‌انطباق با موازین HSE شناخته می‌شود. حوزه سلامت، بحث پایش سلامت کارکنان شهرداری را در بر می‌گیرد که بخشی از کار بر عهده اداره کل سلامت است، بخشی از کار در اختیار شرکت شهرسالم و بخشی نیز در اختیار همه مناطق و همه سازمان و شرکت‌هاست که در برابر سلامت پرسنل خود مسئولیت دارند. حوزه محیط‌زیست نیز مشکلاتی از قبیل آلودگی احتمالی آب در بوستان‌ها، شیوع نوع خاصی از پشه در بوستان‌ها و مواردی از این دست را در بر می‌گیرد. نظامنامه HSE تمام فعالیت‌های حوزه پیشگیری از انواع حوادث حتی حوادث بحران‌زا را در کمیته‌هایی که در سازوکار HSE دیده شده، متمرکز کرده است. نصیری با بیان اینکه پیش از این کمیته‌های مختلفی از قبیل کمیته ایمنی و رفع خطر یا ایمنی کالبدی برای موضوعات مرتبط با ایمنی داشتیم از ادغام این کمیته‌ها و بررسی این موارد در کمیته‌های HSE خبر داد.

ضمانت اجرای مصوبات HSE

موضوع ایمنی پیش از این نیز مورد توجه مدیریت شهری قرار داشته و خصوصا بعد از حادثه تلخ پلاسکو، اقداماتی از قبیل پایش ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه تهران به‌طور جدی‌تر در دستور کار سازمان ‌آتش‌نشانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته است. اما ایمنی بسیاری از مکان‌های شهری همچنان به دلایلی ازجمله بی‌توجهی به ‌هشدارها و نبود ضمانت‌های اجرایی کافی، با نقص‌های جدی مواجه است. از این‌رو بحث ضمانت اجرایی و مسئولیت حقوقی در نظامنامه HSE بسیار مورد توجه قرارگرفته و سازوکارهایی همچون حضور نماینده دادستان و نمایندگان حراست و بازرسی در شورای سیاستگذاری و کمیته‌های HSE، الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش عملکرد ماهانه در شورای شهر و همچنین بارگذاری آخرین تغییرات و تحولات ایمن‌سازی در سامانه نرم‌افزاری HSE به‌منظور تضمین اجرای صحیح این مصوبه پیش‌بینی شده است.

تعیین ردیف بودجه برای HSE

نصیری اقدام مهم دیگری که در زمینه HSE انجام شده است را تعیین ردیف بودجه برای آن در مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و در تبصره قانون بودجه، عنوان کرد و با اشاره به تبصره ۳در هزار که مجموع آن حدود ۲۰۰میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: براساس این تبصره حداقل ۳در هزار بودجه هر پروژه عمرانی باید به ایمنی، سلامت و محیط‌زیست آن پروژه اختصاص یابد که عدد قابل‌توجهی است.

مصوبه HSE به‌معنای گارانتی شهر نیست

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با بیان اینکه بار سنگینی از ناایمنی‌ها و موارد غیراصولی بر شانه شهر سنگینی می‌کند، افزود: «تصویب و ابلاغ نظامنامه HSE به‌معنای آن نیست که ما شهر را به لحاظ موارد ناایمنی گارانتی می‌کنیم،بلکه تلاش می‌کنیم شیب نمودار ناایمنی و مخاطرات شهر را کاهشی کنیم. به این معنا که در وهله اول ریسک و ناایمنی جدیدی ایجاد نشود و در وهله دوم ناایمنی‌های قبلی را که حاصل سال‌ها نادیده‌گرفتن الزامات ایمنی در انجام پروژه‌ها، آب‌شستگی‌ها، فرسودگی‌ها و بی‌توجهی‌ها به نگهداشت شهر است، رفع کنیم. نصیری تأکید کرد: این ناایمنی‌ها نه یک‌شبه ایجاد شده و نه یک‌شبه قابل رفع است، ما با اجرای دقیق مصوبه HSE تلاش می‌کنیم بار ریسک موجود بر دوش شهر را کاهش دهیم تا شهر در مجموع شهر ایمن‌تری شود.

کد خبر 847084 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها پیشگیری علیرضا زاکانی آتش‌ نشانی مدیریت بحران مدیریت شهری

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران در امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟