واکنش قاطع صالحیامیری نسبت به مسئله فیلمهای توقیفی
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۴۵۵۹۶
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه همايش چشمانداز تئاتر استانها در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فروش و انتشار کتابهای ممنوعه گفت: به اعتقاد من، ما در بهترین وضعیت نشر و تولید کتاب قرار داریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: شما هم به ما حق بدهید که در میان ۸۳ هزار مجوزی که صادر میکنیم، چند مورد اشکال داشته باشد که البته آنها را هم رفع خواهیم کرد. اما انتشار و پخش کتابهای ممنوعه غیر قانونی است و ما با هماهنگی قوه قضاییه و نیروی انتظامی این تخلفات را به سرعت پیگیری خواهیم کرد.
صالحیامیری درباره تاثیر کتاب و ادبیات در کنترل آسیبهای اجتماعی تاکید کرد: من معتقدم کتاب ما، ادبیات ما، شعر ما، رمان ما باید وارد حوزه اجتماعی شود و در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی قدم بردارد. ما در وزارتخانه برای نظارت بر انتشار کتابها ستادی را تعریف کردهایم که بنده به عنوان عضو عالی شورای سیاستگذاری کشور مسئولیت دارم از منظر فرهنگی آسیبها را بررسی کنم. خوشبختانه همکاران من در تمام مکانها فعال شدهاند تا اقدامات جدی انجام دهند. من پنجشنبه مدیران سراسر کشور را در یک جلسه ملاقات کردم تا درباره این مسائل با هم صحبت کنیم.
وی افزود: من دیروز به این بحث پرداختم که صدای مظلومیت آتنا و ستایش کوتاه است و این پیام تلخی در جامعه اسلامی است. یکی از نکاتی که به اعتقاد من بسیار اهمیت دارد، بحث مدارا و سازگاری اجتماعی است اما متاسفانه امروز خشونت را در گوشه و کنار خیابانها میبینیم.
وزیر ارشاد درباره تئاتر و نقش آن در انسجام اجتماعی اظهار داشت: تئاتر ما باید گفتمان جدیدی پیدا کند. تئاتر امروز باید جوابگوی مطالبات اجتماعی ایران باشد. من مسائل اجتماعی تئاتر ایران را در حدود ده محور بر شمردهام که مهمترین آنها اخلاق اجتماعی، امنیت اجتماعی، سبک زندگی اجتماعی، انسجام اجتماعی است. در مجموع جهتگیری تئاتر باید در جهت پاسخ به سوالات اجتماعی باشد.
وزیر ارشاد در ادامه درباره تعیین تکلیف فیلمهای توقیفی اظهار داشت: ما در مجموع در طول سال، به حدود ۱۰۰ فیلم کوتاه و بلند مجوز میدهیم که این طبیعت کارمان است. بعضی فیلمها مجوز اکران نمیگیرند و به طور طبیعی دچار چالش هستند. سیاست سازمان سینمایی است که اصلاحات مورد نظر فیلمها را به تهیهکنندگان اعلام میکند. در صورتی که این اصلاحات اعمال شود، فیلم مجوز اکران میگیرد.
وی افزود: ما میخواستیم یک بار برای همیشه این کلمه «توقیف» را از ذهنها پاک کنیم و دیگر اثری با عنوان « فیلم توقیفی» نداشته باشیم. از نظر ما فیلمها یا مجوز میگیرند یا نمیگیرند. ما دیگر چیزی به نام توقیف در ادبیات سینمایی نداریم. اگر فیلم منطبق با سیاست سازمان سینمایی تولید شد که مجوز میگیرد و اکران میشود؛ اما اگر منطبق با سیاستها نباشد اکران نخواهد شد.
صالحی امیری در پایان تصریح کرد: نظام سینمایی ما از یک استاندارد خاصی برخوردار است. به همه ملاحظات فرهنگی و اجتماعی توجه میکند و اگر چالشی در میان باشد، گزارش میکند. در فرایند مجوز فیلمها نه وزیر و نه رئیس سازمان سینمایی و نه هیچ مقام دیگر مداخله ندارد؛ بلکه این مسائل در روند قانونی خود شکل میگیرد. ما در دولت یازدهم نقدها را میشنویم و به آنها پاسخ میدهیم. همچنین حساسیتهای لازم دینی و مذهبی را در نظر داریم و در جلسه ای که با کارگردانان و تولیدکنندگان فیلم داشتیم، تقاضا کردیم که مروج مسائل دینی و مذهبی باشند.
منبع: ایران اکونومیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، کتاب «اخلاق و درام» نوشته نصرت الله تابش از انتشارات بنیاد سینمایی فارابی وارد بازار نشر شد.
نویسنده کتاب «اخلاق و درام» در این کتاب با تحلیل آثار دراماتیک نظیر «رومئو و ژولیت»، «مکبث» و «هملت» از ویلیام شکسپیر، «آناکارنینا» و «مرگ ایوان ایلیچ» از لئو تولستوی، «تصویر دوریان گری» از اسکار وایلد، «بینوایان» از ویکتور هوگو، «فاوست» از ولفگانگ گوته، «سریر خون» کوراساوا، «کشتن مرغ مقلد» رابرت مالیگمن، «معصومیت از دست رفته» داود میرباقری، «چشمه باکره» اینگمار برگمن، «گلادیاتور» ریدلی اسکات، «پدرخوانده» کاپولا و آثار بسیار دیگر، در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که آیا مفاهیم اخلاقی، صرفاً توصیهای به هنرمند است یا بدون مفاهیم اخلاقی، اثری دراماتیک خلق نمیشود؟
این کتاب در شش فصل و از منظر پیرنگی به موضوع اخلاق و پیوند آن با درام به همراه مثالهای متعدد سینمایی پرداخته است؛ اخلاق و درام با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۳۳۶ صفحه با قیمت ۲۹۰ هزار تومان منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نیز امسال با یکصد عنوان کتاب و فصلنامه در غرفه بنیاد فارابی در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به ۲ شکل حضوری و مجازی پذیرای دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و عموم علاقهمندان سینما است.
کد خبر 6090674