Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@04:05:52 GMT

هر ایرانی سالانه ۵۰ دلار دارو مصرف می کند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۲۴۷۲۸

هر ایرانی سالانه ۵۰ دلار دارو مصرف می کند

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:


رییس انجمن علمی داروسازی ایران ضمن هشدار نسبت به مصرف زیاد داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک در کشور گفت :هر ایرانی سالانه ۵۰ دلار دارو مصرف می کند .

به گزارش بی‌باک ، محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که در ارتباط با شانزدهمین همایش داروسازان ایران برگزار شد، گفت: جامعه علمی داروسازی کشور علیرغم جمعیت کم آن در مقایسه با سایر گروه‌های علمی نقش مهمی در توسعه علمی کشور داشته است و آمار دانشمندان برتر آن در حیث ملی و بین‌المللی بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در کشور کمتر از ۲۰ هزار داروساز داریم، افزود: همواره بخش اعظمی از این افراد جزو نخبگان و دانشمندان بوده و مقالات علمی و نشریه‌های بین‌المللی زیادی را از آن خود کرده‌اند.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران به توانمندی دارویی کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۰ دانشکده داروسازی در کشور دایر است و هر دارویی در دنیا وارد شود دانشمندان حوزه داروسازی اگر اراده کنند طی دو سال می‌توانند به تولید آن دست یابند و سیاست‌های داروسازی کشور بسیار با اقتصاد مقاومتی منطبق بوده و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

شانه‌ساز عنوان کرد: در حال حاضر دارو با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت مورد قبول مراجع بین‌المللی به دست بیماران می‌رسد و اگر در سیاست‌های کلان تدابیر بیشتری داشته باشیم در عرصه بین‌المللی نیز در حوزه داروسازی می‌توانیم حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات و انتقال دانش فنی ما در عرصه بین‌المللی خود را نشان نداده است، گفت: در این زمینه باید حمایت‌های بیشتری انجام گیرد البته اکنون ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور را توانایی داریم که تولید کنیم و آن یک درصد نیز یا ارزش تولید نداشته و یا توجیه اقتصادی ندارد همچنین ممکن است برای تعداد اندکی بیمار باشد که یکی یا دو کارخانه در کل جهان بتواند آن را تأمین کند.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران اضافه کرد: اگر به حوزه دارویی توجه شود اقتدار جمهوری اسلامی را بهتر می‌توانیم ترسیم کنیم. به اقتصاد این حوزه توجه جدی نشده است در صورتی که بال و پر این صنعت فراهم بوده و می‌تواند به خوبی اوج بگیرد.

شانه‌ساز به خدمات ارائه شده در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: داروخانه‌ها باید بتوانند پرسنل خود را تغذیه کنند، سازوکار آن از لحاظ قانونی، اجتماعی فراهم نیست.

وی با بیان اینکه از نظر ریالی هر ایرانی ۴۸ تا ۵۰ دلار دارو طی سال مصرف می‌کند، گفت: از نظر عددی مصرف غیرمنطقی دارو در کشور را داریم و متأسفانه فروش بیشتر مبنای کار داروخانه‌ها است و اتخاذ تصمیمات خام و مباحث مربوط به شورای رقابت شرایط را بدتر خواهد کرد و این مسأله نه نفع مردم و نه به نفع اقتصاد و داروخانه‌ها است.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با تأکید بر اینکه در کشورمان دارو زیاد مصرف نمی‌کنیم ولی مصرف دارو بد است، گفت: مسکن و آنتی‌بیوتیک در کشور زیاد مورد استفاده قرار گرفته در حالی که داروهای دیابت، قلبی- عروقی و اعصاب و روان کمتر مورد توجه قرار گرفته و تصمیمات غلط ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست نیز به این موضوع دامن می‌زند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲هزار نفر را اخراج می‌کند
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲ هزار نفر را اخراج می‌کند
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران