Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:42:28 GMT

گنج‌هایی نهفته در کوچه پس کوچه‌های بیرجند

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۲۹۰۳

از مسجد خضر نبی(ع) تا حسینیه علی اکبرخوان و نواب تا مساجد خواجه و چهار درخت بیرجند در هر کدامشان نشانی از سابقه دین و معرفت و هنر این منطقه می‌توان یافت و به راستی باید به خود بالید که در کوچه‌های دیارمان چنین گنج‌هایی از هنر و معماری نهفته است.

به گزارش ایسنا، از کوچه پس کوچه‌های حدفاصل خیابان منتظری تا خیابان مطهری بیرجند که بگذریم مساجد قدیمی زیادی را می‌بینیم که هر کدامشان نشانی از هنر هنرمندان خراسانی را با خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مسجد خضر نبی(ع) تا حسینیه علی اکبرخوان و نواب تا مساجد خواجه و چهار درخت و.. در هر کدامشان نشانی از سابقه دین و معرفت و هنر این منطقه می‌توان یافت. به راستی باید به خود بالید که در کوچه‌های دیارمان چنین گنج‌هایی از هنر و معماری نهفته است.

به‌مناسبت روز ملی مساجد گذری به این مساجد قدیمی زدیم و از وضعیت امروز این آثار قدیمی و بی‌بدیل جویا شدیم. از کوچه‌های خیابان منتظری که وارد شویم نخست مسجد خضر نبی(ع) را می‌بینیم که در نزدیکی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) قرار گرفته است.

مساجد قدیمی برای مرمت و بازسازی نیاز به حمایت دارد

وارد مسجد می‌شویم. در همان ابتدا تأثیری که گذر زمان و باران بر بنای مسجد گذاشته به چشم می‌خورد، چون سقف مسجد آسیب‌دیده و مقداری از گچ‌کاری‌های آن فرو ریخته است، اما هنوز بسیاری از افراد علاقمندند در این مسجد نماز بخوانند.

«محمد روان»، امام جماعت مسجد آماده برای وضوگرفتن شده و منتظر اذان ظهر است. وی درگفت‌و گو با خبرنگار ایسنا گفت: 15 سال است که در این مسجد نماز می‌خوانم و هنوز هم جوانان و پیران زیادی این مسجد را برای اقامه نماز برمی‌گزینند.

وی اظهار کرد: اسم مسجد در ابتدا خزعلی بوده است اما به مرور زمان در میان مردم به خضر نبی(ع) معروف شده و هم‌اکنون برنامه‌های زیادی در این مکان برگزار می‌شود.

روان افزود: البته بنای مسجد و به‌ویژه سقف آن نیازمند تعمیر و مرمت است و خیرین زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند تا بنای مسجد را تعمیر کنند اما هنوز به نتیجه نرسیده و اقدامی صورت نگرفته است.

از مسجد خضر نبی(ع) کمی بالاتر چند حسینیه قدیمی و یک مسجد وجود دارد، صدای صوت قرآن از مسجدی که به نام مسجد خواجه معروف است شنیده می‌شود که نشان از نزدیک بودن اذان ظهر است و نمازگذاران کم کم وارد مسجد می‌شوند.

مسجد خواجه و لذت شنیدن اذان زنده و حلقومی

سبک معماری مسجد خواجه نیز نشان از قدمت آن دارد هر چند محمود سمیع عضو هیئت امناء مسجد می‌گوید مرمت و بازسازی که در بنای مسجد انجام شده کمی سبک معماری قدیمی آن را تغییر داده است.

وی اظهار کرد: مسجد خواجه در کنار مساجدی چون چهار درخت از قدیمی‌ترین مساجد بیرجند و خراسان‌جنوبی است و نقل است که این مسجد توسط عده‌ای خیر که در همین منطقه سکنی داشته‌اند، ساخته شده است.

سمیع ادامه داد: در این مسجد نماز جماعت ‌صورت سه وعده سه وعده، برگزاری دعای کمیل در شب‌های جمعه و دعای توسل در شب شنبه داریم و بیشتر برنامه‌های فرهنگی مسجد توسط جوانان فعال و با انگیزه همین محل انجام می‌شود.

عضو هیئت امناء مسجد خواجه افزود: این مسجد هم کتابخانه و هم خانه عالم دارد که در خانه عالم امام جماعت مسجد زندگی می‌کند که برای رفت و آمد به مسجد جهت اقامه نماز به ویژه نماز صبح مشکلی برایشان وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: مساجدی که منبع درآمدی ندارد باید از سوی نهادها و سازمان‌هایی حمایت شوند تا برنامه‌های بهتری اجراء کنند و به‌ویژه در محله‌هایی که مردم نیز تمکن مالی چندانی برای کمک به مسجد ندارند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

صحبت‌های آقای سمیع که به پایان می‌رسد وقت اذان ظهر می‌شود و نکته قابل توجه این است که در مسجد خواجه اذان به صورت زنده و حلقومی انجام می‌شود. با صدای اذان نمازگزاران صفوفشان را منسجم می‌کنند و آماده برای نماز می‌شوند.

مسجدی که بیش از 800 سال قدمت دارد

کمی از مسجد خواجه بالاتر می‌رویم و به مسجدی می‌رسیم که سبک معماری خاص و ویژه‌ای دارد و در حقیقت می‌توان هویت ایرانی و اسلامی را در آن دید. شبستان‌های زیبا و تزئینات درب ورودی همگی نشان از ذوق هنرمندانی دارد ک مسجد چهاردرخت را بنا کرده‌اند.

«علی گورکانی» عضو هیئت امناء مسجد به خبرنگار ایسنا گفت: این مسجد بیش از 800 سال قدمت دارد و بنا به گفته بسیاری از کارشناسان اولین مسجد بیرجند است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در مسجد برنامه‌های مختلفی چون اقامه نماز جماعت و برگزاری دعای کمیل را داریم.

نمازگزاران در مسجد مشغول مناجات با پروردگار خویش‌اند و در زیر شبستان‌ها صحنه‌های زیبایی از سجده در برابر پروردگار می‌آفرینند و چه دل‌نشین است عبادت در چنین مکان‌هایی که قرن‌ها است مناجات آدمیان با پروردگارش را ثبت می‌ ‎ کند.

گزارش از «حکیمه بهمن‌زاده»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۲۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلعه خواجه لرزید

به گزارش خبرنگار مهر، ساعت ۱۴:۱۹ امروز منطقه قلعه خواجه در استان خوزستان با زمین لرزه‌ای به قدرت ۳.۴ ریشتر تکان خورد.

این زمین لرزه در طول جغرافیایی: ۴۹.۴۳، عرض جغرافیایی: ۳۲.۱۲ و عمق ۶ کیلومتری زمین روی داد.

این زلزله در ۱۰ کیلومتری قلعه خواجه (خوزستان)، ۲۲ کیلومتری مسجد سلیمان (خوزستان)، ۳۹ کیلومتری لالی (خوزستان)، ۱۱۳ کیلومتری اهواز و ۱۳۶ کیلومتری شهرکرد رخ داد.

کد خبر 6091158

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • قلعه خواجه لرزید
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • کاخ سفید این گونه به مسجد تبدیل شد