نگاهی زوایای مختلف تاریخ سینمای پس از انقلاب/ روایت احمد طالبینژاد در «سینما اگر باشد»
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۰۰۶۷۲
فرهنگ>کتاب - احمد طالبینژاد در کتاب «سینما اگر باشد» با اشاره به جایگاه سینما در دوران پس از انقلاب، به بررسی عملکرد سینمای ایران در این بازه زمانی میپردازد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد طالبینژاد نویسنده و منتقد سینما تازهترین اثر خود را با نام «سینما اگر باشد» با همکاری انتشارات روزنه روانه بازار کتاب کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«سینما اگر باشد»، نسخه بازنویسی شده کتاب «در حضور سینما» به تالیف طالبینژاد است که مطالب تازهای به آن اضافه شده است و دوباره از سوی انتشاراتی دیگر به چاپ رسیده است.
«در حضور سینما» اولین بار در سال 77 از سوی بنیاد فارابی به چاپ رسید و به دلیل تغییرات پی در پی و شتابناک مدیران بنیاد فرصت تجدید چاپ پیدا نکرد، تا اینکه طالبی نژاد به دلیل استقبال مخاطبان از سال 93 شروع به بازنویسی این اثر کرد و سرانجام کتابی با عنوان «سینما اگر باشد» منتشر شد که به گفته نویسنده تنها اثری است که با نگاه تحلیلی سینمای پس از انقلاب را بررسی کرده است.
طالبینژاد در این اثر ابتدا به بررسی جایگاه هنر به معنای مصداقی آن در دوران پس از انقلاب و برپایی حکومت اسلامی میپردازد و سپس به صورت مقطعی مسیری که این هنر نوپا در اوایل انقلاب طی کرد و به امروز رسید را تحلیل میکند.
«سینما اگر باشد» در چهار بخش تنظیم شده است که سه مقطع زمانی را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد، بخش اول از سال 58 تا 62 که به دوران برزخی سینمای ایران از آن یاد شده است، بخش دوم از سال 62 تا 72 که با ثبات مدیریت و حضور جدی سینماگران عرصههای جهانی، سینمای ایران به عنوان مقولهای جدی در فرهنگ و هنر ما شناخته شد، بخش سوم نگاهی به درون (بررسی کیفی فیلمهای پس از انقلاب) و بخش چهارم از سال 73 تا 77 را در برمیگیرد و به کلیات این دوران اشاره دارد.
نویسنده در ابتدای بخش اول به بیان نگاه رهبر انقلاب به پدیده سینما میپردازد که در آن سینمایی مورد تایید است که دور از بیاخلاقی و فساد، از دو ویژگی پیامرسانی و آموزش برخوردار باشد.
طالبی نژاد سپس با اشاره به وضعیت سینمای بازمانده قبل از انقلاب توضیحاتی درباره نهادها و ارگان هایی که مسئولیت سینمای پس از انقلاب به آن ها سپرده میشود، میدهد و در نهایت هم به سبک فیلمسازی، حضور نمایندگان ایران در جشنوارهها، مراکز خصوصی نمایش فیلم، وضعیت نشریات سینمایی، رفتگان و بازماندگان سینمای قبل از انقلاب، محتوا و نمای عمومی میپردازد.
بخش دوم کتاب با سیاست گذاری های فرهنگی آغاز میشود و سپس از روند شکلگیری و پیشرفت جریانهای کارگردان سالاری، حضور زنان فیلمساز در سینما، بازیگری، فیلمنامهنویسی، فیلمبرداری، موسیقی متن و دیگر فعالیتهای پشت صحنه میگوید. همچنین در پایان اشارهای به سفیران فیلم، فضای سینمایی، جشنوارههای آماتور و حرفهای و انتشارات سینمایی و جایگاه سینما در نشریات غیرسینمایی دارد.
نگاه جزیی و دقیق به کیفیت فیلمهای پس از انقلاب موضوع اصلی بخش سوم کتاب «سینما اگر باشد» است. نویسنده در این مرحله نگرش سینمای آن دوران را در زمینه واقعیت پی میگیرد و سپس تکامل این نگرش و ایدههای ناب و تازهای که وارد عرصه فیلمسازی میشود (استفاده از نابازیگر، به کارگیری گویش های محلی، موضوع مستند در ساختار دراماتیک، آرمانگرایی و ...) را به تصویر میکشد.
استعفای وزیر ارشاد در سال 71 به دلیل انتقادات محافل سیاسی از سیاست فرهنگی آن زمان اولین مبحثی است که در بخش چهارم کتاب مطرح می شود که عملکرد وزرای ارشاد و فیلمهای تولیدی آن دوره نیز در ذیل این موضوع مورد تحلیل قرار میگیرد.
معضل حذف یارانه سینما، رقابت با ویدئو و ماهواره، ماجرای شکل گیری خانه سینما، درگذشت علی حاتمی، مسئله رقابت حوزه هنری و معاونت سینمایی برای تصاحب مدیریت سینما و حضور در جشنواره های بین المللی با آثار کارگردانانی چون عباس کیارستمی مهمترین موضوعاتی است که در آخرین بخش کتاب مطرح میشود.
قلم ساده و روان، استفاده از تصاویر مربوط به آثار تولید شده در بازه زمانی مورد بررسی در «سینما اگر باشد» و ضمیمه کامل و با اهمیت از عوامل جذابیت این اثر به شمار میآید.
«سینما اگر باشد» با قیمت 23500 تومان چاپ انتشارات روزنه نشر روزنه در بازار کتاب قابل تهیه است.
58243
کلید واژهها : معرفی کتاب - سینمای ایران -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را میشناسید؟
کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به ۴۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راههای آسانی است که میتوان به کمک آن کودکان را قانع کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، طرح پرسشها و دغدغههای فکری نوجوانان و پاسخ مناسب به آنها از ملزومات تبلیغی است. در کتاب "خداشناسی قرآنی کودکان" به قلم غلامرضا حیدری ابهری ضمن ارائه مباحثی در نحوه پاسخگویی به سؤالات مذهبی کودکان، 40 پرسش درمورد حقیقت، صفات و کارهای خداوند و شناخت جایگاه مقام و مرتبه خدا در ذهن کودکان ذکر شده و به اختصار با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده شده است. مطالب به صورت روان و متناسب با درک و دریافت و زبان کودکان ارائه شده است. فرزانه زینلی نویسنده و فعال فرهنگی یادداشتی بر این کتاب نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه میخوانید:
خدا چه شکلیه؟ خدا بچه داره؟ مامانش خدارو دعوا نمیکنه که همیشه بیداره؟! اصلاً خدا کیه؟!
این جور سؤالات را همه ما یا شنیدهایم یا مدتی در کودکی، ذهنمان را مشغول کردهاند. فکرکردن به خدا و بودنش در همه لحظات، برای ذهن کودک ما سخت است؛ کودکی که هنوز دنیا را درست نشناخته، تازه دارد مقدمات زیستن در آن را یاد میگیرد و قواعدش را میشناسد، با تناقضهایی روبرو میشود. همه پرسشهای عجیب و غریب و فلسفی بچهها از همین اختلافهای به ظاهر ساده برایشان شروع میشود و پاسخ این سؤالات برای ما سخت است؛ چون ذهنمان خیلی وقت است که به پذیرفتن عادت کرده و انگار هیچ چیز عجیبی نمیتواند هوشیارش کند.
دفترچه «خاطرات شیطان» دست بچهها افتاددر بین همه مسائلی که برای بچهها سؤال ایجاد میکند، ماهیت خداوند از همه پیچیدهتر است. این موضوع حتی برای بزرگترها هم گاهی جای ابهام دارد چه برسد به کودکی که تازه میخواهد معنای «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» را درک کند و بفهمد چطور در دنیایی که خودش میخوابد، مادرش میخوابد، حتی پرندهها و گنجشکها هم میخوابند، موجودی وجود دارد که نمیخواد و به خواب احتیاجی هم ندارد؟ یا کودکی که از لحظات غفلت مادرش برای خرابکاریها استفاده میکند و باور دارد کسی او را نمیبیند، چطوری باید درک کند خدا در همه لحظات او حضور دارد و در عین حال، در تمام لحظات مادرش هم حضور دارد؟ بخشی از این پرسشها به سبب شکل نگرفتن تفکر انتزاعی کودک ایجاد میشود و ممکن است با گذر از این دوره و ورود به دوره دوم نوجوانی، حل بشود، اما پاسخ همین سؤالات میتواند جهانبینی کودک را در موضوع خداشناسی شکل بدهد.
پاسخ به بنیادیترین پرسشها درباره خدا
این دست پرسشها برای والدین نگران کننده است؛ از طرفی اینکه نمیتوانند کودکانشان را قانع کنند و در چشم فرزندشان از مقام «همه چیزدانی» تنزل پیدا میکنند، و از طرف دیگر اینکه بالاخره چه پاسخی باید به بچه داد، اضطراب شدید به آنها وارد میکند. یک راهحل این است که از سرخط شروع کنید؛ یعنی ابتدا خودتان مسئله را حل کنید و بعد، متناسب با فهم و درک کودک، آن را برایش شرح بدهید. اما همیشه راهحل آسانتری هم هست!
کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راههای آسانی است که میتوان به کمک آن کودکان را قانع کرد. نویسنده در این کتاب، به بنیادیترین پرسشهایی که بین کودکان و نوجوانان مشترک است، پرداخته و به زبان ساده و با تمثیلهایی از زندگی روزمره، آن را برای کودکان قابل درک کرده است. در ابتدای کتاب هم بخشی را برای والدین نوشته و در آن، به لزوم «شنیدن» و چگونگی همدلی با کودکان در پرسشهایشان پرداخته است. غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب، در مقدمه میگوید: «مطالب این کتاب با مطالب کتابهای اعتقادی مرسوم، کاملاً متفاوت است؛ زیرا خداشناسی کودک و نوجوان و پرسشهای او، با خداشناسی بزرگسال و نیازهای فکری این گروه بسیار تفاوت دارد.» نویسنده در بخشهای مختلف این کتاب سعی کرده است با نهایت آرامش، پاسخی قانع کننده برای کودکان آماده کند و حتی میگوید که این پاسخها را ابتدا در اختیار فرزند خودش قرار داده و نظر او را به عنوان یک مخاطب هم سن و سال، پرسیده تا در نهایت، کتاب مناسب حال و هوای کودک و نوجوان باشد.
این کتاب را انتشارات بینالمللی جمال در 140 صفحه منتشر کرده و در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است.
انتهای پیام/