Web Analytics Made Easy - Statcounter

٢٢ زن در بخش مرکزی خاش بعنوان رئیس شورای روستای فعالیت خود را شروع کردند، بخش مرکزی خاش ٦٠٠ آبادی و ١٩١ شورا دارد که سهم ریاست زنان بر شوراهای این بخش ١٥ درصد بوده؛ که این سهم برای مشارکت زنان در ساختار قدرت، شبیه یک معجزه سیاسی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از تفتان ما، در روستاهای بخش مرکزی خاش سیستان و بلوچستان، زنان تنها نامزدهای انتخابات شورا بودند، ١٥٠ زن نیز عضو علی‌البدل شوراها در بخش مرکزی خاش شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بهار ٩٦، ثبت‌نام تعداد زیادی از زنان در این منطقه باعث شگفتی شد واین بخش رتبه اول را در میزان مشارکت زنان در سطح کشور در ثبت‌نام شوراهای روستایی به دست آورد.

۳۴۷ زن بلوچ همپای مردان برای رقابت در ۱۹۱ شورای اسلامی روستایی(سه شورای پنج‌نفره و ۱۸۸ شورای سه‌نفره) ثبت‌نام کردند و از این تعداد، ٧٠ زن برگزیده شدند.

حالا آن ٧٠ نفر برگزیده در ٤٠ شورای روستا مشغول فعالیت‌ هستند.

بخش مرکزی خاش با ۱۰‌ هزار کیلومتر‌مربع وسعت، نیمی از وسعت شهرستان خاش را دارد و دارای ۸۰‌ هزار نفر جمعیت و پنج دهستان و ۶۰۰ آبادی و ۱۹۱ شورا و ۷۳ دهیاری است.

* حضور زنان در قدرت تأثیرگذار است
علی کرد، نماینده خاش در مجلس، در این زمینه می‌گوید: «حضور زنان در قدرت تأثیرگذار است و این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم.

خوشبختانه زنان در ٢٢ روستای خاش رئیس شورای روستا شده‌اند که اتفاق مثبتی به نظر می‌آید».

* از استاد دانشگاه تا زن خانه‌دار
مجتبی شجاعی، بخشدار مرکزی خاش بیان کرد: «این بخش با ۱۲۴ کیلومتر مرز با پاکستان، یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های استان است و به لحاظ اجتماعی، بخش مرکزی خاش مرکز ثقل عمده طوایف بلوچ استان به‌شمار می‌آید.

وی افزود: فروردین‌ گذشته و هم‌زمان با مهلت ثبت‌نام نامزدهای شوراهای روستایی در بخش مرکزی خاش، این بخش توانست رتبه نخست تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در بین بخش‌های سطح استان را به دست بیاورد».

شجاعی اظهار کرد: «در ۱۴ شورای روستا، از سه منتخب، دو نفر خانم هستند و در روستای افضل‌آباد، همه اعضای شورا از میان زنان انتخاب شدند.

به گفته وی در میان این زنان از استاد دانشگاه گرفته تا فرهنگی، دانشجو، کشاورز و خانه‌دار به چشم می‌خورد».

بخشدار مرکزی خاش به تلاش و نگاه مثبت استاندار در افزایش حضور زنان در سطوح میانی قدرت، اشاره کرد و گفت: انتصاب معاونت استانداری، فرماندار، بخشدار، مدیرکل و شهردار و دیگر افراد مسئول در الگوسازی برای زنان و تقویت اعتمادبه‌نفس آنها با احترام به سنت‌های بومی و محلی در شکل‌گیری وضعیت امروز تأثیرگذار بوده است. تعداد زیادی دهیار زن در بخش مرکزی خاش نیز منصوب شده که در جای خودش نشان مؤثری است».

*نقش مثبت فتاوای علمای اهل‌ سنت در حضور زنان

شجاعی همچنین با اشاره به فتوای مراجع و علمای اهل سنت و تأثیر آن بر افزایش حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی بیان کرد: «همه اینها نشان‌دهنده تغییر باور جامعه نسبت به نقش‌آفرینی زنان به‌عنوان بخش مهم جامعه، حمایت جامعه مردان و معتمدان و سران طوایف و همچنین فتوا و توصیه‌های علمای شیعه و سنی مبنی بر ایرادنداشتن حضور زنان در مسئولیت‏های اجتماعی و سیاسی است».

بخشدار مرکزی خاش، همچنین درباره سطح تحصیلات زنان روستای خاش بیان کرد: «درصد اندکی از این زنان، تحصیلات دانشگاهی دارند و درصد بالایی تحصیلات احراز شرایط شورایی دارند؛ یعنی امکان و توان خواندن و نوشتن. به همین خاطر، اراده آنها برای حضور در انتخابات، تلاش برای پیروزی در عرصه رقابت و حالا حضور در رأس شوراها، اتفاق مثبتی است.»

بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: «در برخی روستاها، مردان رؤسای سابق شورای روستا بوده‌اند؛ اما در شورای جدید از سه نفر عضو شورا، دو نفر زن برگزیده شده‌اند و آنها هم از میان خود یکی را به ریاست برگزیده‌اند و به همین خاطر، سهم حضور زنان در قدرت بیشتر شده است»

وی ادامه داد: «تحلیل من این است که استقبال زنان برای حضور در شوراها علاوه بر نکات مطرح‌شده، در ارتقای سطح آگاهی زنان، تلاش آنها برای رشد و ارتقای اجتماعی، همراهی مردان در روستاها، نگاه مثبت قوم و طایفه و اعتماد روستاییان به زنان برای ایجاد فضای امن برای مراجعه اهالی روستا ریشه دارد.

* زنان از توانای بسیار بالایی در مدیریت امورات دارند
مژگان جهانی، استاد دانشگاه و رئیس شورای روستای «گورچان» است، این بانو به فتوای مولوی عبدالحمید و آیت‌الله سلیمانی، برای حضورش در انتخابات شورا اشاره دارد و هدف اصلی‌ خود را تلاش برای زدودن محدودیت‌ها و مشکلات برای زنان روستا عنوان می‌کند.

خانم جهانی در عین‌حال، خودش را نماینده تک‌تک مردم روستای گورچان می‌داند و می‌گوید: «پیشبرد طرح‌های هادی روستا، تلاش برای ایجاد فضای اشتغال و آبادسازی و شادسازی فضای روستا برای کودکان و نسل جوان»، از برنامه‌های او به شمار می‌آید.


شاید در خیلی از روستاها، حضور زن در شورا موجب می‌شود حضور اجتماعی زنان نیز در سطح روستا بیشتر شده و زنان به آسانی به خانم‌های شورا مراجعه کرده و درنهایت اتفاق‌های مثبتی در انتظار مدیریت روستاهای خاش باشد. ارزشمند است که در نقاطی با بافت فرهنگ قومی و طایفه‌ای، به‌خوبی زمینه برای حضور زنان در مدیریت روستا فراهم شده است».

* تلاش برای اشتغال‌زایی برای مردم هامون
«نصیبه پاکزاد» هم رئیس شورای روستای هامون است و فتواهای مذهبی و حمایت مولوی عبدالحمید و نگاه مثبت دیگر مقام‌های مسئول را در فراهم‌آمدن زمینه برای حضور زنان مؤثر می‌داند. او اشتغال‌زایی برای زنان و مردان روستا و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی را از برنامه‌های در اولویت خود معرفی می‌کند.

پاکزاد نگران استعداد دختران و پسران جوانی است که در روستا برای رشد و ارتقای شغلی و تحصیلی، امکان لازم برای آنها مهیا نشده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان

حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان در نشست با اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان گفت: متاسفانه بخش مهمی از تخلفات و جرایم در حوزه شورا‌های شهر به علت ناآشنایی اعضای این شورا‌ها نسبت به قوانین، مقررات و تکالیف حوزه کاری این اعضاست و همان طور که خود اعضا در این جلسه درخواست داشتند برای آشنایی اعضا با این قوانین آماده برگزاری دوره‌های آموزشی هستیم.

آسیابی افزود: هدف از ایجاد تشکیلات شورا‌های اسلامی شهر و روستا فراهم کردن بستر برای مشارکت مردم در اداره امور مربوط به شهر و روستای محل زندگی آنان است.

او گفت: بیشترین خدمات دادگستری گلستان در حوزه حقوق عامه مربوط به روستاهاست که یکی از شاخص‌ترین موارد آن مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال بود که درنتیجه ۱۵ هزار مسکن روستایی در ۳۰۰ روستای استان تعیین تکلیف و سنددار شد.

وی افزود: از اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا انتظار داریم، بیشتر از دیگران به قانون احترام بگذارند و آن را رعایت کنند.

وی گفت: از آنجا که وظایف شورا عمدتا به حقوق عمومی بر می‌گردد باید ارتباط نزدیکی بین شورا‌ها و دادستان باشد.

علی اکبر بصیرنیا رئیس شورای اسلامی گلستان هم در این جلسه گفت: هدف از برگزاری این جلسه بررسی راهکار‌های استفاده بیشتر از ظرفیت شورا‌ها در کنار دستگاه قضایی برای خدمت به مردم است.

وی افزود: در گلستان سه هزار و ۴۰۳ نفر عضو شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • اجرای همایش شورا‌های اسلامی شهر و روستا
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شورا‌های استان البرز به گسترش تعاونی‌ها کمک می‌کنند
  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • نسل جدید با مربی گمنام به دنبال شگفتی/ والیبال به المپیک می‌رسد؟
  • هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید