Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يوکيا آمانو گفت: ايران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌اي سال 2015 پايبند بوده است.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در آغاز نشست فصلي شوراي حکام آژانس تاکيد کرد: تعهدات هسته اي ايران مطابق با توافق هسته اي (برجام) در حال اجراست.
يوکيا آمانو در بيانيه مقدماتي خود که در نشست فصلي شوراي حکام آژانس قرايت کرد، گفت: ايران به اجراي تعهدات خود در چارچوب برجام پايبند بوده است و ارزيابي که کاخ سفيد که در حال بررسي افزايش فشارها عليه جمهوري اسلامي است، آن را زير سئوال مي برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يوکيا آمانو گفت: شروطي که ايران آنها را پذيرفته است «در حال اجرا شدن است.»
وي افزود: از روز اجراي برجام تاکنون، آژانس به نظارت و راستي آزمائي اجراي تعهدات مرتبط هسته اي از سوي ايران پرداخته است.
وي با بيان اينکه ما در اجراي اين کار بر اساس مکانيزم تعيين شده توسط برجام و هماهنگ با اقدامات پادماني استاندارد آژانس و به روشي بيطرفانه اقدام مي کنيم، گفت : آژانس انحراف نداشتن در فعاليت هاي اعلام شده هسته اي ايران را تاييد مي کند.
آمانو ادامه داد: ارزيابي ها در خصوص نبود فعاليتها و مواد هسته اي اعلام نشده براي ايران کماکان ادامه دارد.
وي افزود :‌ما به اجراي پروتکل الحاقي از جمله دسترسي تکميلي به اماکن همانطور که در کشورهاي ديگر انجام مي دهيم ادامه خواهيم دادي

تفاوتي بين مراکز نظامي و غيرنظامي وجود ندارد
يوکيا آمانو مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي در کنفرانس خبري خود در شهر وين گفت آژانس بين المللي انرژي اتمي از زمان امضاي توافق هسته اي تاکنون، پايبندي ايران به تعهدات هسته اي اين کشور را راستي آزمايي کرده است. ايران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته اي سال 2015 ميلادي پايبند بوده است.
وي افزود ايران، مفاد توافق هسته اي با گروه پنج بعلاوه يک را اجرا کرده است. در صورت نياز، شفاف سازي و فراهم کردن امکان دسترسي به سايت ها را از ايران خواستار خواهيم شد. آژانس بين المللي انرژي اتمي بين سايت هاي نظامي و غيرنظامي تفاوت قائل نيست و هر زمان که ضروري باشد، اجازه دسترسي درخواست مي کند.

يادآور مي شود، نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش از ظهر امروز دوشنبه بوقت محلي اتريش با بيانيه مقدماتي يوکيا آمانو مديرکل آژانس در وين آغاز بکار کرد.
اقدامات تقويت همکاري بين المللي در زمينه هاي هسته اي ، تابش، حمل و نقل و ايمني زباله و امنيت هسته اي از محورهاي اين نشست پنج روزه اعلام شده است.
بر اساس بيانيه مطبوعاتي دبيرخانه آژانس بين المللي انرژي اتمي، راستي آزمايي و نظارت در جمهوري اسلامي ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، درخواست پادمان در کره شمالي ، اجراي توافقنامه پادمان در سوريه و درخواست پادمان در خاورميانه از ديگر محورهاي نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.


دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم