Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@02:56:10 GMT

بيانيه جالب آمريکا به شوراي حکام درباره برجام

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۳۲۶۱

خبرگزاري آريا- هيئت نمايندگي آمريکا در آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه اي به شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي ادعاي جالبي را مطرح کرد؛ به برجام پايبند بوده‌ايم، ايران هم کاملا پايبند باشد!
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، هيئت نمايندگي آمريکا در آژانس در اين بيانيه مدعي شد: آژانس بين المللي انرژي اتمي اين اختيار را دارد درخواست بازديد از هر مکاني را در ايران مطرح سازد تا بدين ترتيب گزارش هاي ايران را راستي آزمايي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پايگاه اينترنتي نمايندگي آمريکا در سازمان هاي بين المللي در وين متن کامل بيانيه اين کشور به شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران را منتشر کرد.
متن اين بيانيه را نيکول شامپاين،‌کاردار آمريکا در وين در شوراي حکام قرائت کرد. متن اين بيانيه به شرح زير است:
جلسه شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي، يازده تا پانزده سپتامبر،‌
آقاي رئيس،
آمريکا يک بار ديگر از دبير کل، معاون دبير کل در امور پادماني، و کارکنان آنها به خاطر کار عالي و تداوم حرفه‌اي گري خود در اجراي مسئوليت هايشان در ايران قدرداني مي کند. ما از گزارش سي و يکم اوت دبير کل استقبال مي کنيم که تأييد مي کند آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنان بر اجراي همه تعهدات هسته اي ايران بر اساس برجام نظارت دارد و آنها را راستي آزمايي مي کند.
آمريکا در حال بازنگري در سياست خود در قبال ايران است، از جمله سياستش در قبال برجام. در حالي که اين بازنگري ادامه دارد، ما نيز به تعهدات خود پايبند هستيم و از ايران انتظار داريم به نوبه خود برجام را دقيق اجرا کند. براي ايجاد اين اعتماد که برنامه هسته اي ايران صرفاً صلح آميز است و صلح آميز مي ماند، پايبندي کامل ايران به همه تعهداتش بر اساس برجام و اقدامات فني براي اين منظور ضروري است.
فقط همکاري شفاف به آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه مي دهد که به جامعه بين المللي اطمينان دهد که ايران به تعهداتش عمل مي کند. راستي آزمايي آژانس بين المللي انرژي اتمي و نظارت بر همه تعهدات ايران براي اجراي موفقيت آميز برجام ضروري است.
هيچ چيز در برجام، قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل، يا تصميم ماه اوت 2015 شوراي حکام و قطعنامه ماه دسامبر 2015 وجود ندارد که يک تعهد هسته اي را از راستي آزمايي آژانس بين المللي انرژي اتمي معاف کند. اگر در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران، از جمله فعاليت هاي احتمالي تسليحاتي، مسئله يا نگراني جديدي حاصل شود،‌ آژانس بين المللي انرژي اتمي از اختيارات کامل پادماني خود براي بررسي آن مسئله استفاده مي کند. آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين مي تواند از اختياراتي که بر اساس برجام به آن داده شده نيز استفاده کند.
ما همچنين از اين بيانيه دبير کل نيز استقبال مي کنيم که مي گويد آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنان به ارزيابي گزارش هاي ايران بر اساس پروتکل الحاقي ادامه مي دهد و بازرسي هاي تکميلي در زمينه دسترسي به سايت ها و ساير مکان ها در ايران انجام مي دهد. همانطور که پروتکل الحاقي در مورد ساير کشورها اعمال مي شود، آژانس بين المللي انرژي اتمي اين اختيار را دارد درخواست بازديد از هر مکاني را در ايران مطرح سازد تا بدين ترتيب گزارش هاي ايران بر اساس پروتکل الحاقي و «توافقنامه جامع پادماني» را راستي آزمايي کند.
همانطور که آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور علني اعلام کرده، چنانچه سوءظني در خصوص فعاليت هسته اي احتمالي بوجود آيد آژانس اختيار دارد درخواست دسترسي به همه مکان هاي مربوطه در ايران - از هر نوعي - را مطرح کند. آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد به استفاده از اختيارات خود براي راستي آزمايي گزارش هاي ايران و نظارت بر برجام ادامه دهد. هرگونه نگراني قابل توجه در مورد فعاليت هاي هسته اي اعلام نشده (از سوي ايران) بايد و مي تواند از طرف آژانس بين المللي انرژي اتمي پيگيري شود؛ ما کاملاً اعتماد داريم که آژانس بين المللي انرژي اتمي و بازرسان بسيار ماهر و حرفه اي اش به نحو شايسته اي اين کار را خواهند کرد.
آقاي رئيس،
آمريکا از حرفه‌اي بودن گزارش هاي دبير کل بر اساس اين بند از صورتجلسه بسيار قدرداني مي کند. اين گزارش ها به شوراي حکام و طرف هاي مختلف برجام اجازه مي دهد نحوه اجراي تعهدات ايران را به طور دقيق ارزيابي کند و از اجراي مناسب الزامات اين کشور مطمئن شود. اين گزارش ها همچنين به تقويت پايه راستي آزمايي که برجام بر آن تکيه دارد کمک مي کند.
مسائلي که در گزارش دبير کل مورد بحث قرار گرفته است بر اهميت تلاش هاي پايدار و سخت آژانس بين المللي انرژي اتمي در زمينه اجراي نقش نظارتي خود در خصوص ايران تأکيد مي کند؛ اين مسائل بحث شده همچنين بر لزوم وجود منابع لازم براي اجراي اين وظايف مهم تأکيد دارد. آمريکا همچنين از وعده هاي متعدد در زمينه تأمين مالي براي تلاش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص نظارت بر برجام و همچنين پوشش هزينه هاي راستي آزمايي مناسب در بودجه عادي قدرداني مي کند. ما به حمايت قاطع کشورهاي عضو آژانس در اين زمينه اميد داريم. مسئوليت هاي جديد در ايران نبايد بر ساير وظايف آژانس بين المللي انرژي اتمي در زمينه پادمان، امنيت، ايمني و استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي تأثير بگذارد.
آقاي رئيس، با اين اظهارات،‌آمريکا به گزارش دبير کل که در سند GOV/2017/35 آمده است توجه مي کند و درخواست دارد که اين سند علني شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۳۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت:با وجود اینکه اعتراضات دانشجویی در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز پیرامون مسئله غزه در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

علی اصغر بهجتی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین در جهان گفت: از شروع اولین حمله و غصب خاک فلسطین توسط رژیم صهیهونیستی بیش از ۷ دهه می‌گذرد و تا به امروز محور‌های مقاومت منطقه با همراهی و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران به ایستادگی و مقابله با این رژیم کودک کش پرداخته اند.

وی افزود: حال برای ما دیدگاه فراملی امام خمینی (ره) که فرمودند: «باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» با اوج گرفتن آرمان و گفتمان مقاومت و آزادی خواهی غزه در مرکز و قلب فتنه، در آمریکا و در مهمترین بستر روشنفکری و جریان سازی، در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان و اساتیدی که با ایمان و باور قلبی به تجمع و اعتراض نسبت به سیاست‌ها و اقدامات ضد انسانی و ددمنشانه اسرائیل پرداختند، بیش از پیش آشکارتر می‌شود.

او تاکید کرد: این رخداد بیانگر گوشه‌ای از بلند نظری و وسعت دید امام عظیم الشأن است.

 بهجتی تصریح کرد: اینک که مسئله آزادی فلسطین و جلوگیری از نسل کشی در غزه به مهمترین خواسته عمومی جهانیان تبدیل شده، شاهد این هستیم که سرکوب وحشیانه آزادی بیان در جایی اتفاق می‌افتد که خود را مهد آزادی بیان و مصلح بین المللی می‌داند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت: با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

او افزود: با این حال تمام مجامع جهانی در نقطه‌ای که جریان بین المللی ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگر به حد مطلوب و گستردگی وسیعی رسیده، باید با یکپارچگی و حمایت قاطعانه از جریان دانشجویی در برابر سرکوب‌ها در صحنه حاضر شوند.

وی اظهار کرد:، اما در آخر با به میدان آمدن جدی جنبش‌های حامی فلسطین در جوامع غربی تکلیف کشور‌های منطقه من جمله کشور‌های عرب نشین و حکامشان در عرصه مقابله با رژیم منحوس اشغالگر روشن‌تر از گذشته می‌شود؛ و دیپلمات‌های بین المللی باید علاوه بر حمایت کردن جریان مقاومت در سراسر جهان، به فشار نسبت به کشور‌های سکوت کرده و وادار کردن آنان نسبت به تعیین موضع عملی و صحیح، روی بیاورند.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم