Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ضریب نفوذ آب شرب در استان بسیار بالاست البته باید در نظر داشته باشیم آب به قیمت واقعی ارائه نمی شود؛ آب در بیرون در قالب آب معدنی از بنزین گران تر و در کشاورزی بسیار ارزان است لذا تا اقتصاد آب اصلاح نشود وضعیت مصرف هوشمندانه نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ وضعیت کشاورزی در خراسان رضوی بخشی اصلی اقتصاد روستایی را تشکیل می دهد لذا با توجه به وضعیت منابع آب استان، می توان راه های افزایش بهره وری و چالش هایی که در این زمینه وجود دارد را برای بهره مندی آیندگان از این نعمت خدادادی مورد اهمیت قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه با احمد قندهاری، مدیر مطالعات پایه منابع آب خراسان رضوی در پایگاه خبری تحلیلی صبح توس به گفتگو نشستیم.

صبح توس: در رابطه با آخرین وضعیت منابع و ذخایر آب در استان توضیح بفرمایید.

اصلی ترین موضوع استان از نظر ما موضوع استراتژیک آب است و وضعیت منابع آب استانی در شرایط خوبی به سر نمی برد.

در منابع آب زیرزمینی سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب کسری مخزن داریم یعنی بیش از حد مصرف میکنیم و این رقم سالانه تکرار می شود؛ برای کشور ما منابع آب زیرزمینی استراتژیک هستند و در شرایط حساس همیشه باید آمادگی در این زمینه داشته باشیم.

همزمان با بستن چاه های غیرمجاز گشایش اقتصادی ایجاد شود

وزارت نیرو از تخصصی ترین دستگاه های مدیریتی و اجرایی است و در بخش آب های سطحی، مهار و کنترل آن سدها و اقدامات سازه ای خراسان رضوی در کشور شاخص و پیشرو است و در حوزه آب های زیرزمینی مبدع طرح های 13 گانه کشور در شورای عالی آب بوده ایم و اقدامات برای کل کشور وظیفه مند شد، مثلا در بستن چاه های غیر مجاز علی رغم فعالیت های اجتماعی و فرهنگی سنگین خراسان رضوی پیش‌رو بود که البته نیاز به اقدامات همه جانبه دستگاه ها دارد.

مادامی که مخزن آب در اختیار دارید مشکلی نیست ولی باید بدانیم در شریطی هستیم که از ذخایر خداوندی خیلی بیشتر استفاده می کنیم.

بر اساس اینکه آب ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تخصصی دارد در خراسان بیشتر مسائل داخلی در مورد آب مطرح است لذا حمایت دستگاه های غیر تخصصی و دستگاه های سیاسی ضروری است.

فرصت برای مدیریت آب وجود دارد و باتوجه به اینکه مهم ترین منبع استراتژیک استان آب است باید با اطمینان خاطر و پایداری شاخصه های آن را پیگیری کنیم.

6.5 میلیارد متر مکعب آب در دسترس است اما یک میلیارد مکعب بیشتر مصرف می کنیم و البته در خشکسالی ها این منبع تا 4.5 میلیارد کاهش می یابد.

صبح توس: مقابله با چاه های غیرمجاز در استان با چه رویکردی صورت گرفته است.

مسائل فرهنگی آب مورد تأکید است و قابل ذکر است مدیریت آب از عهده یک دستگاه بر نمی آید؛ موضوع فرهنگی ورای بحث تخصصی است و باید همگان دغدغه آب داشته باشند.

اگر اقتصاد آب اصلاح نشود وضعیت مصرف هوشمندانه نمی شود

انتقال آب بسیار پرهزینه است و پیامدهای برداشت از چاه های غیرمجاز 10 سال دیگر مشخص و نوعی خیانت به کل منطقه محسوب می شود لذا فرهنگ سازی در مدیریت منابع آب اهمیت دارد.

در موضوع اجتماعی و اقتصادی باید الگوبرداری از کشورهای موفق در حوزه های نرم افزاری و فن آوری انجام شود.

چارچوب خاصی برای بستن چاه های غیرمجاز توسط آب منطقه ای ارائه شده و موضوعات حاشیه ای آن باید توسط دستگاه های فرهنگی بررسی شود و قطعا عمل به قانون و اجرای آن وظیفه است.

در شهرستان ها ظرفیت هایی نهفته است که با کمترین آب و منسجم کردن آن تجلی پیدا می کند لذا باید حق بیت المال پرداخته شود و ظرفیت ها زمانی که سازمان ها کنار یکدیگر باشند متبلور می شود و نیازمند این هستیم همزمان با بستن چاه های غیرمجاز گشایش اقتصادی ایجاد شود تا این امر تسهیل و مصرف آب کاهش یابد.

حل مسائل اقتصادی و اجتماعی موضوع اجرای قانون را تسهیل می کند به عنوان نمونه گرد و غبارهای غرب کشور در سه دولت پیگیری شده و گفتنی است پروژه گپ و سد آتاتورک عملکرد ترکیه برای منطقه بزرگ ترین خیانت منطقه ای محسوب می شود چراکه مشکل زیست محیطی جهانی ایجاد کرده است.

در سال 83 اولین نامه به استان خوزستان نوشته و موضوع از طریق مرکز پژوهشی اعلام شد هورها در حال کاهش است؛ ریزگردها کانون های مختلفی اعم از عربستان، آفریقا و صحرای چین در دنیا دارد که اکولوژی دنیا را مدیریت می کردند اما تصور نمی کردیم از زاگرس عبور کند و در البرز و تهران هم گردو غبار جنوب غرب ایران را مشاهده کنیم.

دست بردن در سازه های آبی این عواقب زیست محیطی را هم دارد و باید زودتر برای پیشگیری از آن جلوگیری کنیم چراکه آب بسیار حیاتی است.

ضریب نفوذ آب شرب در استان بسیار بالاست البته باید در نظر داشته باشیم آب به قیمت واقعی ارائه نمی شود؛ آب در بیرون در قالب آب معدنی از بنزین گران تر و در کشاورزی بسیار ارزان است لذا تا اقتصاد آب اصلاح نشود وضعیت مصرف هوشمندانه نمی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۶۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف؛ کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی مشخص می‌کردند، بانک‌های متخلف مورد نظرشان، با ناترازی سنگین و با بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت که در ۳ سال گذشته بیش از ۱۵ برابر قبل شده است، چگونه منحل خواهند شد؟! کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟

وی در این باره نوشت: رئیس جمهور: «در سال گذشته ۳ مؤسسه بانکی متخلف را منحل کردیم. امسال هم بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل میشوند».

از ۳ مؤسسه بانکی مورد اشاره ایشان، «توسعه» و «کاسپین» از قبل عملاً منحل شده بودند و فعالیت خاصی نداشتند. موسسه اعتباری «نور» هم تعهداتش نسبت به سپرده گذاران به بانک ملی ایران منتقل و مشکلاتش همچنان باقی است.

خوب بود که جناب آقای رئیسی مشخص می‌کردند، بانک‌های متخلف مورد نظرشان، با ناترازی سنگین و با بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت که در ۳ سال گذشته بیش از ۱۵ برابر قبل شده است، چگونه منحل خواهند شد؟! کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف؛ کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان