Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:16:48 GMT

نظارت مستمر بر عملکرد هیات‌های عزاداری در قم

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۵۷۷۱

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، تصریح کرد: در ایام محرم اکیپ هایی، بر فعالیت هیئت‌های عزاداری سرکشی و نظارت مستمر دارند و اگر ضعفی مشاهده شود برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: از سنت های بسیار ارزشمند وتاثیرگذار با سابقه ای بیش از هزار سال برپایی محافل و مجالس عزای امام حسین(ع) است که تاثیرات این سنت حسنه در ترویج دین و باورهای مردم برکسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، افزود: امروز مجالس عزای حسینی هرکدام به یک قطب فرهنگی در جهت ارتقای سطح فکری، فرهنگی و تبیین احکام و دستورات دینی تبدیل شده اند، همانگونه که نقش نقش اجتماعی هیئت های مذهبی، در انقلاب و پیش برد حرکت امام(ره) بسیار تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نوحه‌های انقلابی و حماسی، همچنین سخنرانی‌هایی که در هیئت‎ها پیام امام را به گوش مردم می رساندند، در سابقه هیئت ثبت است، گفت: پس از پیروزی انقلاب نیز شاهد این اثرگذاری در روند و حرکت انقلاب خصوصا در دوران دفاع مقدس و گسیل شدن خیل رزمندگان از مجالس امام حسین(ع) به سوی جبهه ها بودیم.


اسکندری تصریح کرد: پیروزی های نظام اسلامی در دوره های مختلف مرهون توجه به قیام امام حسین(ع) بوده و هست و هیئت‌ها نقش ارزنده‌ای در این رابطه ایفا کرده اند؛ از مسائل اجتماعی تا بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و موضوعات سیاسی که کشور را تهدید کرده اند، هیات های مذهبی به بهترین شکل در صحنه ایفای نقش داشته اند که میتوان از حماسه 9دی88 به عنوان نمونه برجسته آن یاد کرد.

از جنبه سازندگی هیئت های مذهبی غفلت نشود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه جنبه های سازندگی فرهنگی، دینی و اجتماعی هیئت های مذهبی، سرمایه‌ای است که نباید از آن غافل بود، گفت: چنین حرکت تاثیرگذاری نیازمند ساماندهی و راهبری داشت که در دهه 70 با دستور مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات با تشکیل شورای هیئات مذهبی در سطح شهرستان ها، استان و کشور این کار را دنبال کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا آموزش های مورد نیاز هیئات آغاز شد و محتوای مداحی و سخنرانی ها مورد بررسی و نظارت و آموزش و رصد هیئات در جهت کاهش آسیب ها نیز به صورت مستمر در دستور کار قرار گرفت.

اسکندری با بیان اینکه از یک ماه پیش از دهه محرم امسال دوره های آموزشی ویژه مسئولان هیئت های مذهبی آغاز شده بود، اظهار کرد: محوریت مباحث ارائه شده در این دوره‌ها بررسی آفت ها و آسیب های هیئات و ارائه طرح های لازم در کاهش آن‌ها، و جهت گیری و حرکت هیئت در فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر، و نیز ورود در تبیین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، بوده است.

محوریت قرآن کریم در برنامه‌ی هیئت های عزاداری

وی به تامین محتوای مورد نیاز هیئات و مداحان از سوی سازمان تبلیغات اشاره کرد و گفت: ارائه برنامه کاری به هیئات با محوریت قرآن ؛ تلاوت، قرائت و تفسیر در جهت هم‌پایی قرآن و عترت کنار یکدیگر از فعالیت های جدی در خصوص آماده سازی هیئات بوده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، در پایان تصریح کرد: اکیپ‌هایی در ایام دهه محرم سرکشی و نظارت مستمر بر فعالیت هیئت های عزاداری دارند و اگر ضعفی مشاهده شود برطرف خواهد شد، ضمن اینکه از گزارش این نظارت‌ها پس از پایان ماه محرم جمع بندی و آسیب شناسی استخراج خواهد شد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۵۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • نظارت مستمر بر پروژه‌های مهم مسکونی و عمرانی در استان بوشهر
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • مشکلات فرهنگی با ارائه آمار و ارقام رفع نمی‌شود
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • بزرگترین محفل قرآنی استانی در روستای تمنک
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند