Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@06:38:42 GMT

چگونه با پسوريازيس کنار بياييم؟

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۹۰۶۵۴

چگونه با پسوريازيس کنار بياييم؟

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - ترجمه از ستاره محمد: پسوريازيس يکي از بيماري‌هاي مزمن پوستي است که بر اثر حمله سيستم ايمني به بافت سالم پوست ايجاد مي‌شود و لک‌هايي قرمزرنگ با پوشش صدفي ايجاد مي‌کند. اين بيماري در 30 درصد از موارد تنها به علائم پوستي محدود نمي‌شود، بلکه مي‌تواند با درگيري مفاصل آنها را به‌تدريج خشک و تخريب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين خشکي به‌تدريج باعث ايجاد التهاب در مفصل و بروز درد و ناراحتي حين فعاليت مي‌شود. درد ناشي از اين اختلال گاهي به قدري شديد است که فرد را از زندگي روزمره بازمي‌دارد.
اين بيماري که تحت‌عنوان آرتريت پسورياتيک شناخته مي‌شود، اگر به‌موقع تحت‌درمان قرار نگيرد منجر به آسيب دائمي ‌مفاصل خواهد شد، بنابراين تشخيص به‌موقع و آگاهي از راه‌هاي کنترل آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ از مصرف داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي گرفته تا تغييرات شيوه زندگي مثل ورزش کردن، خواب کافي و توجه به وضعيت بدن. در اين مقاله با 31 راهکار براي مديريت علائم آرتريت پسورياتيک آشنا خواهيد شد.

1.اضافه‌‌وزنتان را کاهش دهيد
افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک در معرض خطر بيشتري براي اضافه وزن قرار دارند. وزن اضافي خود يکي از عوامل تشديد فشار بر مفاصل و دردهاي مفصلي است. چاقي خطر بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت و نشانگان متابوليک را نيز افزايش مي‌دهد. تمامي اين بيماري‌ها براي افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک يک خطر محسوب مي‌شوند. کاهش وزن نه‌تنها فشار را از روي مفاصل برمي‌دارد، بلکه اثرگذاري داروهاي آرتريت پسورياتيک را نيز افزايش مي‌دهد.
2. ورزش را فراموش نکنيد
ورزش سبک براي افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک مي‌تواند مفيد باشد. شنا و راه رفتن از انتخاب‌هاي مناسب در اين زمينه هستند. اين دو ورزش را مي‌توانيد در استخر با يکديگر ترکيب کنيد يعني در آب قدم بزنيد. داشتن يک برنامه منظم ورزشي براي اين بيماران بسيار مهم است. براي انتخاب بهترين ورزش با پزشک خود مشورت داشته باشيد. ورزش‌هاي سنگين مثل وزنه‌برداري براي اين افراد مناسب نيستند.
3. به خودتان فشار نياوريد
گاهي اوقات حتي يک ورزش سبک هم مي‌تواند به مفاصل فشار بياورد. در صورت بروز درد بايد به‌طور موقت از ورزش دست بکشيد. اگرچه براي رسيدن به اهداف ورزشي و تناسب اندام لازم است از حد توان خود فراتر رفت اما اين موضوع براي مبتلايان به آرتريت پسورياتيک صدق نمي‌کند. اين افراد بايد صرفا در حد توان خود ورزش کنند.
4. از تاي‌چي کمک بگيريد
حرکات اين ورزش رزمي چيني از زمان‌هاي قديم براي افراد مبتلا به دردهاي مفصلي توصيه مي‌شد. تاي چي يک ورزش بسيار عالي براي کمک به افزايش قدرت عملکرد بدن در فعاليت‌هاي روزمره است. بعضي‌ها نيز با يوگا به آرامش مي‌رسند، اما بايد بدانيد بعضي از حرکات در اين ورزش مي‌توانند باعث آسيب، به‌خصوص در ناحيه گردن شوند، بنابراين يوگا حتما بايد با مراقبت و تحت‌نظر مربي حاذق انجام شود.
5. کفش مناسب بپوشيد
تورم پا و قوزک مي‌تواند کفش پوشيدن را به عملي دردناک تبديل کند. از کفشي استفاده کنيد که به اندازه کافي براي انگشت‌ها فضا داشته باشد و از پا حمايت کند. کفي‌ها و پد پاشنه نيز مي‌توانند به کاهش درد پا کمک کنند. بهتر است از پوشيدن کفش‌هاي پشت‌باز و پاشنه‌بلند بپرهيزيد و به جاي آنها از کفش‌هاي تخت صاف و بي‌پاشنه استفاده کنيد.
6. از خواب کافي غافل نشويد
خستگي يکي از شکايات شايع افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک است. در يک مطالعه مشخص شد حدود 50 درصد از اين بيماران دچار مشکل در خواب هستند. براي کاهش اين مشکلات بايد از قواعد بهداشت خواب پيروي کنيد. براي مثال بايد مصرف کافئين و نيکوتين را کاهش دهيد و هر روز ورزش سبک داشته باشيد. همچنين بايد هر شب و صبح در ساعات معيني به خواب برويد و از خواب بيدار شويد.
7. در وضعيت درست بخوابيد
وضعيت قرار گرفتن بدن در خواب به اندازه وضعيت بيداري مهم است. اگر به پهلو مي‌خوابيد بايد بين زانوهايتان يک بالش قرار دهيد تا لگن در حالت مناسب قرار بگيرد. اگر در يک طرف بدن دچار تشديد درد و علائم هستيد نبايد روي آن سمت بخوابيد. بالشي را انتخاب کنيد که سر را بيش از حد بالا قرار ندهد يا باعث کشش بيش از حد گردن نشود. تا جايي که مي‌توانيد سيستم اسکلتي خود را در خواب از حالت طبيعي خارج نکنيد.
8. قوز نکنيد
وضعيت بدن براي مبتلايان به اختلالات اسکلتي-عضلاني از جمله آرتريت پسورياتيک، مهم و حياتي است. امروزه با استفاده از رايانه، لپ‌تاپ و تلفن‌هاي هوشمند آمار ابتلا به مشکلات و دردهاي اسکلتي- عضلاني بسيار افزايش يافته است.
استفاده از اين وسايل باعث مي‌شود به جلو خم شويد و شانه‌هايتان را گرد کنيد. بعضي از افراد مبتلا به آرتروز و آرتريت پسورياتيک ممکن است حتي براي کاهش دردهاي خود هنگام استفاده از اين وسايل بيشتر قوز کنند زيرا در اين حالت احساس راحتي بيشتري دارند در صورتي که اين کار به‌تدريج باعث تشديد دردهاي آنها مي‌شود. براي جلوگيري از اين حالت بايد بالاتنه خود را تا جايي که مي‌توانيد صاف نگه داريد و شانه‌ها و سر را عقب بدهيد.
9. مراقب چشم‌هايتان باشيد
يووئيت يا تورم دردناک چشم در افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک بيشتر ديده مي‌شود. اين بيماران نبايد ويزيت‌هاي منظم چشم را فراموش کنند. تشخيص و درمان به‌موقع يووئيت مي‌تواند از آسيب بينايي جلوگيري کند.
10. در انتخاب کيف و جواهرات دقت کنيد
ابتلا به آرتريت پسورياتيک به معني خداحافظي با کيف‌ها يا جواهرات مد روز نيست، اما بايد کيفي را انتخاب کنيد که کوچک باشد و وزن و فشار اضافه بر مفاصل وارد نکند. به جاي گرفتن کيف با دست بهتر است آن را روي دوش خود حمل کنيد تا به مفاصل ظريف دست آسيبي وارد نشود. استفاده از کيف‌هاي کمري و کيف‌هايي که روي دوش و تنه به‌صورت مورب قرار مي‌گيرند نسبت به کيف‌هاي دستي و شانه‌اي بهتر است.
11. از داروها کمک بگيريد
استفاده درست و مناسب از داروها در بهبود علائم آرتريت پسورياتيک و جلوگيري از تخريب مفاصل در آينده نقش بسيار مهمي ايفا مي‌کند. از داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي بدون نسخه (NSAIDs) مثل آسپيرين و ايبوپروفن گرفته تا داروهاي مخصوص بيماري‌هاي روماتيسمي (DMARDs)؛ امروزه گروه‌هاي مختلف دارويي براي اين بيماري در دسترس هستند. اغلب افراد مبتلا به اين بيماري با مصرف دارو بيماري خود را تحت‌کنترل درمي‌آورند. درمورد داروهاي مناسب براي خود با پزشکتان مشورت کنيد.
12. از درمان نااميد نشويد
هر يک از گروه‌هاي مختلف دارويي آرتريت پسورياتيک براي گروهي از افراد مناسب هستند. ممکن است شما با مصرف يک يا دو نوع دارو جواب نگيريد. اين موضوع دليل نمي‌شود که از درمان نااميد شويد، بلکه بايد تحت‌نظر پزشک کلاس‌هاي مختلف دارويي را امتحان کنيد تا در نهايت داروي مناسب خود را بيابيد. متخصصان معمولا داروهاي رده اول، دوم و سوم را به ترتيب براي بيماران تجويز مي‌کنند تا مشخص شود به کدام بهتر جواب مي‌دهند. خوشبختانه اغلب بيماران در نهايت داروي مناسب خود را پيدا مي‌کنند.
13. در گروه‌هاي حمايتي عضو شويد
ابتلا به آرتريت پسورياتيک يا هر بيماري مزمن ديگر مي‌تواند باعث گوشه‌گيري، انزوا و افسردگي افراد شود. درد و ناراحتي حاصل از اين بيماري خيلي اوقات افراد را از بيرون رفتن و تفريح کردن دور مي‌کند. به همين دليل روابط اجتماعي اين بيماران معمولا محدود است. عضو شدن در يک گروه حمايتي براي بيماران آرتريت پسورياتيک يا آرتروز مي‌تواند زندگي را لذت‌بخش کند. اعضاي اين گروه‌ها شما را به خوبي درک مي‌کنند. امروزه با وجود اينترنت مي‌توان به راحتي اين گروه‌ها را پيدا کرد و در آنها عضو شد. ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﭘﺴﻮﺭﯾﺎﺯﯾﺲ ايران مي‌تواند در اين زمينه شما را راهنمايي کند.
14. مديريت استرس را بياموزيد
استرس يکي از عوامل تحريکي شناخته‌شده پسوريازيس و حملات آرتريت پسورياتيک است. اين وضعيت مي‌تواند تورم را تشديد کند. آشنايي با تکنيک‌هاي مديريت استرس مي‌تواند کيفيت زندگي اين بيماران را ارتقا بخشد. تنفس عميق، يوگاي سبک و مديتيشن در اين زمينه بسيار کمک‌کننده هستند.
15. مراقب فشارخون خود باشيد
تحقيقات اخير نشان داده‌اند افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک در مقايسه با بيماران مبتلا به پسوريازيس، 30 درصد بيشتر به فشارخون بالا مبتلا مي‌شوند. پسوريازيس خود به‌تنهايي خطر بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي را افزايش مي‌دهد، بنابراين افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک در معرض خطر بسيار بيشتري براي ابتلا به اين بيماري‌ها قرار دارند. اگر به اين بيماري دچار هستيد به‌طور منظم فشارخون و چربي‌هاي خونتان را بررسي کنيد و آنها را در اسرع‌وقت تحت‌کنترل قرار دهيد.
16. آزمايش قند خون بدهيد
بيماران مبتلا به آرتريت پسورياتيک در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به ديابت نوع 2 قرار دارند، بنابراين بايد به‌طور مرتب قند خون خود را اندازه‌گيري کنند. اين آزمايش را مي‌توان با دستگاه‌هاي خانگي يا در مطب پزشک انجام داد. اگر قند خون کمي بالاتر از حد طبيعي باشد شايد بتوان آن را با رژيم غذايي سالم، ورزش و شيوه زندگي درست کاهش داد و از ابتلا به ديابت پيشگيري کرد. در اين مورد حتما به توصيه‌هاي پزشک خود عمل کنيد.

17. افسردگي را درمان کنيد
حدود 60 درصد از مبتلايان به پسوريازيس افسردگي را تجربه مي‌کنند، بنابراين مبتلايان به آرتريت پسورياتيک نيز در معرض خطر ابتلا به افسردگي قرار دارند. بعضي از داروهاي درمان آرتريت پسورياتيک نيز ممکن است علائم افسردگي را تشديد کنند. در اين مورد حتما با پزشک خود مشورت کنيد.
18. دوش آب گرم بگيريد
مبتلايان به آرتريت پسورياتيک معمولا صبح‌ها با احساس خشکي مفاصل و درد بيدار مي‌شوند. دوش آب گرم بعد از بيدار شدن مي‌تواند اين علائم را بهبود بخشد. اگر دست‌هايتان دردناک هستند آنها را چند دقيقه زير شير آب گرم بگيريد.
19. تحت‌نظر پزشک متخصص باشيد
مشورت با روماتولوژيست براي مديريت بلند‌مدت آرتريت پسورياتيک ضروري است. اين متخصص نه‌تنها وضعيت شما را به دقت تحت‌بررسي قرار مي‌دهد، بلکه با آگاهي از جديدترين و موثرترين داروها به درمان هرچه بهتر دردهاي مفصلي کمک مي‌کند.
20. سيگار نکشيد
سيگار کشيدن نه‌تنها در بروز سرطان ريه، گلو، پانکراس، بيماري‌هاي مزمن ريوي، بيماري‌هاي قلبي و... نقش دارد، بلکه علائم آرتريت پسورياتيک را نيز تشديد مي‌کند. نتايج يک مطالعه روي 1500 بيمار مبتلا به آرتريت پسورياتيک نشان داد سيگاري‌ها کمتر به دارو جواب مي‌دهند و ديرتر بهبود پيدا مي‌کنند.
21. رژيم غذايي سالمي داشته باشيد
تورم حاصل از آرتريت پسورياتيک مي‌تواند به عروق خوني آسيب برساند و خطر بيماري‌هاي قلبي را بالا ببرد. خوردن ميوه و سبزي تازه و غلات کامل و دوري از چربي‌هاي اشباع و مواد غذايي تصفيه‌شده مي‌تواند خطر اين بيماري‌ها را کاهش دهد.
22. ماهي بخوريد
مکمل‌هاي روغن ماهي يا مصرف مرتب ماهي‌هاي چرب مثل سالمون و ماکارل نه‌تنها به سلامت قلب کمک مي‌کند، بلکه التهاب را در بدن کاهش مي‌دهد. توصيه مي‌شود هر هفته 2 وعده ماهي چرب بخوريد يا براي مصرف مکمل‌هاي روغن ماهي با پزشک خود صحبت کنيد.
23. ذخاير ويتامين D بدن را پر کنيد
تحقيقات نشان داده‌اند کمبود ويتامين D در افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک بيشتر ديده مي‌شود. مدارک زيادي وجود ندارد که نشان دهد مقادير بيشتر ويتامين D به بهبود اين بيماري کمک مي‌کند، اما اين ويتامين براي سلامت بدن و استخوان‌ها بسيار مهم است. ويتامين Dرا مي‌توانيد از طريق نور آفتاب يا مکمل‌هاي خوراکي و تزريقي دريافت کنيد. درمورد زمان لازم براي خوابيدن در آفتاب يا مکمل‌هاي مورد نياز خود حتما با پزشک مشورت کنيد.
24. به جاي کشيدن، هل دهيد!
کيف‌ها، کيسه‌ها و حتي کوله‌پشتي و ساک مسافرتي روي مفاصل و ستون فقرات فشار وارد مي‌کنند. کيف‌هاي چرخ‌دار براي افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک بهترين انتخاب هستند. کيفي را انتخاب کنيد که بتوانيد آن را به جلو هل بدهيد تا اينکه آن را روي زمين دنبال خود بکشيد. کيف‌هاي 4 چرخ در اين زمينه عالي هستند زيرا حين راه رفتن به راحتي با شما حرکت مي‌کنند.
25. وزن را تقسيم کنيد
اگر مي‌خواهيد وسيله يا کيسه‌اي حمل کنيد بايد وزن آن را بين دو دست تقسيم کنيد، نه اينکه تمام کيسه‌ها را در يک دست بگيريد. همچنين بهتر است وزن را روي مفاصل بزرگ‌تر بيندازيد. مثلا به جاي گرفتن کيسه يا کيف با انگشت‌ها آن را روي بازو بيندازيد.
26. از ادويه‌جات استفاده کنيد
زردچوبه داراي خواص ضدالتهابي و آنتي‌اکسيداني است، بنابراين مي‌تواند به کنترل حملات التهاب در پسوريازيس و آرتريت پسورياتيک کمک کند. غذاهاي خود را با اين ادويه يا ادويه کاري طعم‌دار کنيد. همچنين مي‌توانيد زردچوبه را به‌صورت کپسول‌شده يا مکمل استفاده کنيد. براي انتخاب مکمل‌هاي ضدالتهاب حتما با پزشک مشورت داشته باشيد.
27. از دسته و دستگيره کمک بگيريد
براي آشپزخانه، قاشق‌ها و لوازمي را انتخاب کنيد که داراي دسته بلند و بزرگي هستند، به‌خصوص اگر از درد مفاصل دست و مچ رنج مي‌بريد. دستگيره‌هاي در نيز بهتر است به سمت بالا و پايين حرکت کنند تا اينکه چرخشي باشند.
28. وسايل خانه را تغيير دهيد
تغييرات کوچک در خانه مي‌تواند باعث تاثيرات بزرگ در کيفيت زندگي مبتلايان به آرتريت پسورياتيک شود. براي مثال اگر قصد خريد ماشين لباسشويي داريد، ماشيني را بخريد که در آن از جلو بازمي‌شود و نه از بالا.
29. از مصرف الکل دوري کنيد
مصرف الکل مي‌تواند به کبد آسيب جدي وارد کند، حتي اگر فرد کاملا سالم يا جوان باشد. الکل علائم پسوريازيس را تشديد مي‌کند، بنابراين مي‌تواند در تشديد درد و التهاب آرتريت پسورياتيک نيز نقش داشته باشد. علاوه بر اين، الکل در تاثيرگذاري بعضي از داروها اختلال ايجاد مي‌کند.
30. بيماري خود را مديريت کنيد
اگر به پسوريازيس مبتلا هستيد و درعين حال از آرتريت پسورياتيک رنج مي‌بريد، کنترل علائم پوستي نشان مي‌دهد بيماري خود را تحت‌کنترل نگه داشته‌ايد. خوشبختانه بسياري از داروهاي پسوريازيس براي آرتريت پسورياتيک نيز تجويز مي‌شوند. بعضي از عوامل تحريکي اين دو بيماري نيز مشترک هستند؛ از جمله استرس، عفونت‌هاي پوستي و عفونت‌هاي استرپتوکوکي. آشنايي با عوامل تحريکي و راهکارهاي کنترل اين دو بيماري مي‌تواند کيفيت زندگي بيمار را به کلي تغيير دهد.
31. خود را درگير زندگي کنيد
اگر قبل از تشخيص بيماري يک باغبان بوديد، هنوز هم مي‌توانيد دست در خاک و گل کنيد و از کار خود لذت ببريد. فقط ممکن است لازم باشد اين کار را با نشستن روي صندلي انجام دهيد تا اينکه روي زمين زانو بزنيد. آرتريت پسورياتيک نبايد باعث شود از کار و زندگي روزمره خود دور بمانيد. کافي است شيوه درست انجام فعاليت‌هاي مختلف را بياموزيد تا به زندگي قبلي خود بازگرديد. پزشک در اين مورد مي‌تواند راهنماي خوبي باشد.
آرتريت پسورياتيک چيست؟
آرتريت پسورياتيک نوعي بيماري مزمن خودايمني است که گاهي با روماتيسم مفصلي و استئوآرتريت (آرتروز) اشتباه گرفته مي‌شود. در اين بيماري، سيستم ايمني بدن به بافت مفاصل، به‌خصوص انگشت‌ها، قوزک، زانوها، مچ و حتي گردن و ستون فقرات حمله مي‌کند و باعث علائمي‌ مانند درد، ورم و خشکي در مفاصل مي‌شود.
اگر آرتريت پسورياتيک به‌موقع تشخيص داده نشود و بدون درمان باقي بماند منجر به آسيب دائمي در مفاصل خواهد شد. اين بيماري معمولا در سنين 30 تا 50 سالگي ظاهر مي‌شود، اگرچه در کودکي هم مي‌تواند آغاز شود. آقايان و خانم‌ها هر دو به يک اندازه در معرض خطر ابتلا به آرتريت پسورياتيک قرار دارند. در حال حاضر براي اين بيماري درمان قطعي وجود ندارد، اما علائم آن قابل‌کنترل است. در صورتي که آرتريت پسورياتيک منجر به تخريب مفاصل شود، فرد بايد جراحي تعويض مفصل انجام دهد.
• ارتباط اين بيماري با پسوريازيس: آرتريت پسورياتيک معمولا در افراد مبتلا به پسوريازيس ديده مي‌شود. پسوريازيس نوعي بيماري مزمن پوستي است که بر اثر حمله سيستم ايمني به بافت پوست ايجاد مي‌شود و لک‌هاي قرمز پوشيده شده با فلس‌هاي نقره‌اي روي پوست ايجاد مي‌کند. درواقع، حدود 30 درصد از مبتلايان به پسوريازيس به آرتريت پسورياتيک نيز مبتلا مي‌شوند. در بيشتر اين افراد، درگيري مفصلي حدود 5 تا 10 سال بعد از ظهور علائم پوستي ديده مي‌شود.
البته در بعضي موارد درگيري مفصلي قبل از علائم پوستي پسوريازيس اتفاق مي‌افتد. در 10 درصد از افراد نيز پسوريازيس و آرتريت پسورياتيک همزمان ايجاد مي‌شوند. شدت پسوريازيس بيانگر شدت آرتريت پسورياتيک نخواهد بود. گاهي علائم آرتريت پسورياتيک بسيار خفيف هستند.
• علائم آرتريت پسورياتيک: مفاصل افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک معمولا قرمز و در لمس دردناک هستند. خشکي صبحگاهي مفاصل از مشکلات شايع اين افراد است. مانند ديگر بيماري‌هاي خودايمني، علائم اين بيماري به‌صورت دوره‌اي خاموش مي‌شود و مجدد شدت مي‌يابد. درد آرتريت پسورياتيک اغلب غيرمتقارن است. براي مثال يکي از زانوها ممکن است دچار مشکل شود، اما ديگري سالم بماند در صورتي که دردهاي ناشي از روماتيسم معمولا دوطرفه هستند. تورم انگشت‌هاي دست و پا يکي از نشانه‌هاي خوب براي افتراق آرتريت پسورياتيک از ديگر بيماري‌هاي مفصلي مثل روماتيسم است. اين حالت در 40 درصد از افراد مبتلا به آرتريت پسورياتيک ديده مي‌شود. بدشکلي انگشت‌ها نيز در 5 درصد از بيماران بروز پيدا مي‌کند.
آرتريت پسورياتيک علاوه بر مفاصل مي‌تواند باعث درد و التهاب نقاط ديگر مثل محل اتصال تاندون يا ليگامان با استخوان شود. اين علائم در پا ممکن است با خار پاشنه (پلانتار فاشياتيس) اشتباه گرفته شود. در بعضي موارد، ناخن‌ها نيز بر اثر اين بيماري رنگ‌پريده و دچار نقاط ريز فرورفته مي‌شوند. حتي گاهي ناخن مي‌افتد. البته اين حالت در مردها شايع‌تر از خانم‌ها است و فقط در 5 درصد از بيماران ديده مي‌شود. مبتلايان به آرتريت پسورياتيک معمولا دردهاي پشت را هم تجربه مي‌کنند.
اين درد مي‌تواند در محل خشکي و التهاب مفاصل ستون فقرات، گردن، لگن يا تاندون‌ها و ليگامان‌هاي متصل به ستون فقرات ايجاد شود. درواقع، از هر 5 فرد مبتلا 1 نفر دچار درد در مفاصل ستون فقرات مي‌شود. در 5 درصد از بيماران نيز درد ستون فقرات تنها علامت آرتريت پسورياتيک است.
آرتريت پسورياتيک مانند ديگر بيماري‌هاي خودايمني،مي‌تواند باعث خستگي و بي‌حالي شود. اين موضوع دلايل زيادي دارد. تحقيقات نشان داده‌اند افرادي که دچار درد و ناتواني جسمي يا استرس رواني هستند، بيشتر احساس خستگي را تجربه مي‌کنند. التهاب ناشي از اين بيماري از ديگر دلايل ايجاد خستگي است. خوشبختانه داروهاي آرتريت پسورياتيک معمولا اين وضعيت را بهتر مي‌کنند. يکي ديگر از علائم اين بيماري، تار شدن، قرمزي و حساسيت چشم به نور است. البته اين علائم در ديگر بيماري‌هاي خودايمن مثل روماتيسم مفصلي و ام‌اس نيز ديده مي‌شوند..

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شفیعی، هنرمند برجسته موسیقی و رهبر و بنیان‌گذار ارکستر ملی موسیقی اصفهان پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری درگذشت.

مرتضی شفیعی به دلیل ابتلاء به بیماری کبد و پس از انجام پیوند کبد دچار عفونت ریوی شده و در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند موسیقی ایرانی، متولد سال ۶۳ در اصفهان است، سابقه نوازندگی در ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک صدا و سیما، همکاری با ارکستر سمفونیک کنسرواتوآر چایکفسکی مسکو و … را داشته و در سال ۹۱ مقام اول جایزه جشنواره موسیقی فجر را به دست آورده بود.

او نوازندگی را نزد اساتیدی همچون هوییک باغومیان، ابراهیم لطفی، علی رحیمیان، ربکا هافمن، روبن گوسمیان و آهنگسازی را نزد لوریس چکنواریان، کامبیز روش‌روان، منوچهر صحرایی، امیر اسلامی و ولادیمر خوستیف آموزش دیده است.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند موسیقی فردا در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 6090621

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • بیماری صنعت خودرو در کشور مدل مدیریت آن است
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان