Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مدير عامل ستاد ديه کشور با انتقاد از رواج پديده هم‌خانگي دخترها و پسرها که به ازدواج سفيد معروف است گفت: نه تنها در ارتباط با اين پديده، اقدام مناسبي صورت نگرفته بلکه نام ازدواج را با پسوند سفيد، روي آن گذاشته‌ايم. سيد اسدالله جولايي در گفت‌وگو با خبرنگار قضايي خبرگزاري تسنيم با اشاره به آمار زندانيان ناشي از تعهد مهريه در زندان‌هاي کشور اظهار کرد:در حال حاضر بيشترين تعداد زنداني را در قبال اين دسته از محبوسان در زندان‌ها داريم به طوري که هم اکنون دو هزار و 564 محکوم بدهکار مهريه در زندان‌ها به سر مي‌برند که اغلب بابت قبول سکه بهار آزادي در حق زوجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهريه‌هاي عجيب؛ از سلفي با رونالدو و مسي تا سفر به 110 پايتخت جهان
مديرعامل ستاد ديه کشور با اشاره به ثبت مهريه‌هاي خارج از عرف و بعضاً باورنکردني گفت: دوره زنداني شدن بابت قبول حلّه‌ يماني، سفر به 110 پايتخت جهان يا گرفتن عکس سلفي با مسي و مالديني به عنوان مهريه خوشبختانه سر آمده است. دوره کساني که به طور فانتزي صداق قبول مي‌کردند هرچند تمام نشده‌ اما امروز شاهد زوجين خيلي راحت و به طور توافقي از هم جدا مي‌شوند و حتي با حضور فاميل و دوستان خود، جشن طلاق برگزار مي‌کنند.
جولايي ادامه اداد: در حال حاضر پرونده‌اي به ستاد ديه ارجاع شده که در اين پرونده مرد به خاطر تعهد 1365 سکه بهار آزادي به عنوان مهريه، در زندان به سر مي‌برد و خانواده او از قضا خانواده‌اي مذهبي و آبرومند هم است، توانايي پرداخت مهريه تعهد شده را ندارند.
استان فارس بيشترين زنداني مهريه را دارد/حفظ قرآن و ديوان حافظ به عنوان مهريه
وي اضافه کرد: طبق آخرين آمارها که مربوط به هفته گذشته است، هم اکنون استان فارس با 227 زنداني فقط مهريه (يعني با کسر تعداد مددجويان نفقه) بيشترين آمار زندانيان مهريه را به خود اختصاص داده و تهران با 213 محکوم و اصفهان هم با 211 مددجو در مرتبه بعدي بيشترين‌ها هستند. استان کرمان هم هرچند مددجويان جرايم غيرعمد زيادي ندارد اما متاسفانه نسبت به خيلي از استان‌ها در نوع جرايم ارتکابي، اين دسته از زندانيانش، بيشتر است؛ يعني زندانيان مهريه‌اي‌ حتي از بدهکاران مالي چک و مددجويان ديات ناشي از تصادفات رانندگي و حوادث کارگاهي هم بيشتر هستند.
مديرعامل ستاد ديه کشور گفت: البته در کنار زندانيان پر تعداد مهريه، مواردي هم هستند که مي‌تواند الگوي خوبي براي دختران و پسران در شرف ازدواج باشد. به خاطر دارم سال گذشته خانمي صداق خود را حفظ ديوان حافظ از توسط همسرش تعيين کرده بود. همچنين مورد ديگري وجود داشت که زوجه کتابت و حفظ 15 جزء قران کريم را به عنوان مهريه تعيين کرده بود که حتي براي تهيه مستند، معرفي شدند.
وي افزود: در تعيين مهريه، اعداد 14 ، 21 و 72 و نهايتاً 110 اعداد مبارکي هستند که توجه به آن‌ها مي‌تواند اثرات خوبي نه فقط در بحث حبس‌زدايي بلکه قوام خانواده‌ها داشته باشد.
سمنان کمترين زنداني مهريه را دارد
مديرعامل ستادديه کشور بيان کرد: در بين استان‌هاي کشور، سمنان با 20 زنداني کمترين و در رتبه‌هاي بعدي خراسان جنوبي با 27 و ايلام با 29 زنداني مهريه قرار دارند. جالب است با توجه به حديث نوراني امام صادق(ع)، مهريه حضرت زهرا (س) حداکثر 500 درهم (نقره) است که در زمان پيدايش اسلام هر 10 درهم معادل يک دينار (طلا) ارزش داشته، بنابراين معادل مهريه ايشان 50 دينار يا به قيمت روز بازار ما 21 سکه بهار آزادي مي‌شود.
وي با اشاره به آمارهاي ارايه شده در مورد نسبت ازدواج به طلاق گفت: اين که امروز اعلام مي‌شود از هر 4 ازدواج يک مورد منتهي به متارکه شده و نسبت را با قدري تلخي‌ بيشتر براي عموم مردم روايت ‌مي‌کنند، هرگز و هرگز زيبنده نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و سابقه تمدني هفت هزار ساله مردامان اين سرزمين نيست. امروز در واکاوي علت‌هاي طلاق، چيزهايي مي‌شنويم و مي‌‎بينيم که آدمي از بيان آن‌ها شرم دارد. مواردي که رسميت روابط، نه تنها يک زوج، بلکه شأنيت تعاملات زن و شوهري را نيز خواه يا ناخواه تحت تاثير قرار مي‌دهد.
به «همباشي» و هم‌خانگي، ازدواج سفيد نگوييم
مديرعامل ستاد ديه با انتقاد از رواج پديده همباشي(ازدواج سفيد) در ايران اسلامي و تأثير آن در افزايش طلاق‌ها گفت: ازدواج سفيد از ديگر موضوعاتي است که تمايل جوانان را براي تشکيل يک زندگي پايدار و سنتي پايين آورده و متأسفانه رواج اين معضل نوظهور در بين برخي متأهلين بالتبع موضوع اجراي مهريه‌هاي طلايي همسران اول را به ميان مي‌آورد.
جولايي تصريح کرد: متأسفانه نه تنها در مقابله با اين رويه کاري نشده و اقدامي صورت نپذيرفته بلکه عنوان مناسبي هم براي اين شراکت اجتماعي انتخاب نشده است. خوب بود مانند کشورهايي چون فرانسه لااقل از اطلاق ازدواج به يک چنين مناسباتي پرهيز مي‌کرديم. نام ازدواج که گذاشتيم هيچ، پسوند سفيد را هم به آن چسبانده‌ايم و از جهنم سياهي که فرهنگ مولد آن از آثار سوءاش به ستوه آمده، با عنوان ازدواج سفيد ياد مي‌کنيم.
او معتقد است: حضور مديرنيته در ايران اگرچه تبعات مثبت فراواني داشته است اما در ارتباط با زندگي مشترک، خرده‌ فرهنگ‌هايي بعضاً مغاير با عرف و شرع را در بين بسياري از جوانان ايراني به امري معمول تبديل کرده است که موضوع همباشي يا هم خانگي يکي از آن‌هاست. تجرد زيستي، تاخير در سن ازدواج، برگزاري جشن‌هاي طلاق، افزايش طلاق‌هاي توافقي، همگن شدن وظايف زن و مرد در خانه و نهادينه شدن بسياري ديگر از روابط خارج از چارچوب، موضوعاتي است که آن‌ها را مي‌توان بخش ديگري از دستاوردهاي دنياي غرب ياد کرد. سنت ازدواج در اين سرزمين امر مقدسي بود که افراد بر حسب سفارش‌هاي منبعث از شرع در سنين پايين نسبت به آن همت مي‌گماردند حال اينکه بر حسب سبک و سياق غيراسلامي همين امر مبارک تبديل به يک قرارداد اجتماعي شد که با عنايت به تبعات هزينه‌بردار آن، کمتر جواني رغبت به درگير کردن خود نسبت به آن مي‌کند.
دخترها و پسرها قبل از ازدواج به دادگاه‌هاي خانواده سر بزنند/فقر فرهنگي از چهره زندانيان مهريه مي‌بارد
مديرعامل ستادديه کشور با اشاره به اين که زندانيان مهريه هرگز در اولويت اين نهاد مردمي براي کمک قرار ندارند، گفت: زندانيان ناشي از تعهد مهريه، بر خلاف ساير زندانيان جرايم غيرعمد که بر اثر نوسانات بازار، ورشکست يا به خاطر حوادث کارگاهي يا تصادفات رانندگي به پرداخت ديه محکوم مي‌شوند، جزء زندانياني هستند که در صحت کامل عقل و اراده، گردن به ِدين مالي مي‌دهند. گرفتاراني که يا بر حسب چشم‌ و هم چشمي يا تکيه بر توهماتي چون اين که «مهريه را کي داده و کي گرفته» در يک فقر فرهنگي نيازمند آسيب‌شناسي، راهي زندان‌هاي کشور شده‌اند.
جولايي بيان کرد: از خواب خوش بايد برخاست. خيال‌ها را بايست کنار زد. از توهمات بايد فاصله گرفت. از آسمان‌ها بايد روي زمين آمد. حباب رويا را پس زد. بخار خوش‌خيالي‌ها را از روي دريچه نگاه‌مان بايد رُفت. روي همين زمين خدا در اطراف و در امتداد همين کوچه‌ها و خيابان‌ها امروز در داستان زندگي جمعي از عروس و دامادها آن عشق ديوانه‌وار، آن شيدايي و شوق فراموش شده ديگر شيوع ندارد. امروز مراجعه‌اي گذرا به دادگاه‌هاي خانواده بر زعم بنده بر هر دختر و پسري که در صدد تشکيل خانواده برآمده‌اند امري ضروري است. قرار گرفتن در برابر کساني که بعد از سال‌ها، ماه‌ها و حتي روزهايي چند از يک زندگي مشترک، با هزار و چند دليل ناشنيده به دنبال درخواست طلاق براي دريافت مهريه، دادخواست به دست از اين اتاق به آن اتاق مي‌روند و مي‌آيند.
پول مفت به کسي نمي‌دهيم/فقط پيش قسط اعسار را مي‌دهيم
وي با بيان عواقب تلخي تعهدات پرداخت نشدني مهريه‌ها گفت: در مورد بدهکاران مهريه که ممکن است در شرايط خاصي تحت مساعدت قرار گيرند دو نکته مهم لازم به يادآوري است. اولين موضوع اينکه ستاد دستگير کساني است که تعهد معقولانه داشته‌اند اما در روند زندگي از پرداخت همين مهريه نه چندان سنگين عاجز مانده و روانه زندان شده‌اند. دومين مطلب نيازمند توضيح هم اين که ستاد در بحث محبوسان صداق، همواره تلاشش بر مدار صلح و سازش زوجين قرار داشته و در مراتب بعدي، به حداقل رساندن مبلغ مهريه يا سکه‌هاي طلايي تعهد شده است تا در سايه اين اخذ گذشت استطاعت زوج براي تامين خواسته زوجه فراهم گردد.
جولايي با تشريح نحوه حمايت ستادديه از مددجويان مهريه تصريح کرد: به دليل حساسيت موسسان اين نهاد حمايتي، از بدو فعاليت ستاد ديه تاکنون همواره تلاش بر اين بوده تا پول مفت در اختيار کسي قرار نگيرد. ستاد ديه به زندانيان تنگدست مهريه در صورت احراز ناتواني مالي و آبرومندي آن‌ها تنها در اعطاي تسهيلات مربوط به پيش قسط اعسار پذيرفته شده‌شان کمک مي‌کند؛ آن هم در قالب وام‌هاي بدون سود و با بازپرداخت‌هاي طولاني.
مدير عامل ستاد ديه گفت: يعني ابتدا قاضي پرونده بايد حکم به اعسار اين افراد داده و در وهله بعدي طبق قانون در پرداخت خمس مبلغ تقسيط شده، ستادديه حامي اين افراد مي‌شود. در مورد مهريه بايد گفت سقف تسهيلات هم رقمي معادل 50 ميليون تومان است که با اقساط 140 تا 200 ماهه در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد. اين يعني بدهکار مهريه دست کم 11 سال و حداکثر 16 سال و شش ماه بايد قسط پرداخت کند، تازه اگر بعد از آزادي توفيق داشته باشد تا شغلي پيدا کند. لذا حمايت از بدهکاران مهريه و پرداخت تعهدات آقا دامادها نيست بلکه کمک در راستاي آزادي افراد دربندي است که بابت مبلغي ناچيز در حبس بسرمي‌برند.
75 درصد زندانيان مهريه تحصيلات زير ديپلم دارند/زنداني شدن مرد 92 ساله به خاطر مهريه
وي بلوغ اقتصادي زنان و ليبراليسم اخلاقي را دو عامل مهم در افزايش پرونده مربوط به مطالبات مهريه عنوان کرد و افزود: مطالعه موردي بر روي دربندان اغلب جوان و آماده به کار مهريه نشان مي‌دهد رد پاي تحصيلات را مي‌توان به عنوان يک مولفه‌ مهم در کثرت عددي اين گرفتاران به طور واضح مشاهده کرد. گرفتاراني که امروز 75 درصد آن‌ها تحصيلات زيرديپلم دارند. امروز با وجود دادو فرياد بسياري از نهادهاي ذيربط مبني بر اينکه «مهريه را هم مي‌دهند و هم مي‌گيرند» اما هنوز تصور باطل خيلي از خانواده‌ها حول محور اين ضرب‌المثل پوسيده است که «مهريه را کي داده و کي گرفته»! البته اين گرفتاري فقط به جوانان ارتباط ندارد که بخواهيم آن را با دخالت خانواده‌ها توجيه کنيم. قصه اين روزها آن قدر غصه‌دار شده است که چندي پيش بابت اجراي يک مهريه مرد نود و دو ساله‌اي بابت آن روانه زندان سپيدار استان خوزستان شد.
اصلاح قانون 110 سکه
جولايي با اشاره به تلاش ستاد ديه در تصويب قانون رفع جنبه کيفري از مهريه‌هاي بالاي 110 سکه اظهار کرد: قانون ياد شده از زمان تصويب آن در آذر 91 تا کنون هرچند در کاهش مددجويان مهريه اثرگذار بوده اما نقشي را که بايد ايفا مي‌کرد به دليل بالا بودن تعداد سکه‌ها نداشته است. اينکه زنان با هر دليل موجه يا غير موجه، تا زمان حصول صد و دهمين سکه مهريه خود مي‌توانند مرد خانواده يا همسر سابق‌شان را در حبس نگه دارند با قيمت سکه و شرايط اقتصادي کشور چندان هماهنگي ندارد. امروز برخلاف اقدامات خوب انجام شده در قبال رانندگان زنداني يا بدهکاران مالي ناشي از چک در خصوص محبوسان مهريه نيازمند اصلاح قانون 110 سکه‌اي هستيم.
وي اظهار کرد: در وضعيت بغرنج اجتماعي و فرهنگي امروز اگر نخواهيم بگوييم که سبک زندگي جمعي از جامعه ما رنگ و بوي غربي به خود گرفته بايد اذعان کنيم شيوه زيست اقشار مختلفي در کشور اين روزها بواسطه تبلغات رسانه‌اي طعم و عطر غريبي دارد. در يک چنين وضعيتي بقاي يک وصلت هرچند امر مهمي است اما به استناد تعدد پرونده‌هاي متعددي که در ستاد ديه روند رسيدگي به آن‌ها انجام مي‌گيرد با قاطعيت بايد بگويم اين ضمانت، اين اهرم فشار در قبال حفظ کيان يک خانواده، هر چه مي‌خواهد باشد اما مهريه نباشد. اصلا آن زندگي که خانواده‌ها بخواهند بواسطه فشار بر مرد در راستاي اجراي مهريه آن را حفظ کنند همان بهتر که وجود نداشته باشد. اين سياست‌هاي دست‌ساز مورد تاييد عقل سليم نيست. اگر چه طبق قانون حمايت خانواده مهريه‌هاي بالاي 110 سکه زنداني ندارند اما در قبال همين تعداد سکه، به استناد ماده 2 قانون نحوه اجراي محکوميت‌هاي‌ مالي چه بسيار مردان و چه بسيار نيروهاي انساني فعالي که به علت بضاعت نداشته در ايفاي همين تعهدات طلايي‌شان در زندان افتاده و قادر به خروج از آن نيستند.
نافي سنت حسنه مهريه نيستيم
مدير عامل ستاد ديه کشور با اشاره به جايگاه مهريه در سال‌هاي پيش از ورود اسلام به قلمرو سرزميني کشورمان، گفت: موضوع کابين به روايت تاريخ، نه با شکل و شمايل امروزي آن اما از دوره ساسانيان هم در اين مرز و بوم ماهيت خودش را داشت. اگر چه در ايامي نام اين رسم و سنت حسنه «دست‌پيمان»، «فريضه» يا حتي در برهه‌اي «نحله» بود اما اين مقرري يعني اين ذمه معينه بر گرده مرد يک خانه همواره وجود داشت. سخت يا آسان بايد قبول کنيم نکاحي که به طور صريح در تشکيل آن به موضوع عقد اشاره دارد هر قدر که براي زوجين از جهت عاطفي تعهد مي‌آورد، به همان اندازه هم بايد هر دو نفر را در باب تعهدات حقوقي و ضمانت‌هاي اجرايي آن حساس کند.
لزوم ارايه مشاوره‌ حقوقي در دفترخانه‌هاي ازدواج
جولايي با تاکيد بر جنبه معنويت در تشکيل و تداوم رابطه زناشويي يادآورشد: هر چند نمي‌توان اعتبار سنت حسنه تزويج را با توابع مادي آن کاست اما در شرايط فعلي حبس يک چهارم زندانيان جرايم غيرعمد کشور بابت موضوع مهريه اهميت اين جنبه از ازدواج را بيش‌تر نمايان مي‌کند. امروز طبق قانون دفاتر اسناد رسمي و ازدواج موظف هستند در مورد مشاوره‌هاي خودشناسي و ديگر شناسي هرچنددر کاهش طلاق‌ها را تا حدودي موثر بوده اما دوام زندگي و بقاي اين وصلت نيازمند آگاهي بيشتر زوجين نسبت به حقوق و تکاليف يکديگر است که براي اين امر پيشنهاد مي‌شود در قانون به لزوم ارايه مشاورهاي حقوقي قبل از ازدواج بيش از پيش تووجه شود. البته مشاوره قبل از ازدواج بايد در قالب يک باور عرضه شود نه يک قانون. يعني شايسته آن است قبل از اينکه اين امر تبديل به يک قانون شود آن را در هيات يک فرهنگ بين آحاد مختلف جامعه نهادينه کنيم. امروز خيلي‌ها از زوجين از معني حق طلاق يا مشکلات قضايي مهريه اطلاع درستي ندارند.
وي اجباري نبودن مهريه را در بسياري از کشورها بنا به عرف سرزميني آن‌ها قلمداد کرد و گفت: هر چند طبق رويه ملت‌هاي زيادي در جهان مهريه در حد يک هبه از سوي مردان پذيرفته شده، اما عدم توجه به آن هيچ مسئوليتي هم ندارد. اين زاويه نگاه يعني محدود کردن مهريه در حد يک هديه و به طور قطع در کشور ما بنا به توابع منفي و البته مثبت آن قابليت پيگيري نداشته و بسياري از خانواده‌ها هرچند به موضوع صداق با عنوان يک معامله اقتصادي نگاه نمي‌کنند، اما جنبه ضمانت از کيان خانواده را نيز در اين اهرم بازدارنده بسياري از زوجين و والدين آن‌ها خواسته يا ناخواسته لحاظ مي‌کنند.
مدير عامل ستاد ديه کشور تصريح کرد: البته نبايد مهريه با تشريفات معمول را در شمار قوانين ابداعي شرع پوياي اسلام به حساب آورده و با نام دين به ترويج سنت‌هاي مغاير دين پرداخت، چرا که سال‌ها پيش از ورود اسلام به ايران موضوع مهريه به شيوه‌هاي مختلف در حوزه تمدني بابل هم قابل مشاهده است.
جولايي مهريه را در سنت نبوي و فرهنگ علوي همواره بر کم بودن آن اعلام کرد و افزود: اين مبلغ پرداخت بودني به قدري اهميت دارد که طبق فرمايش گرانسنگ حضرت امير عليه‌السلام «مهريه را سنگين نگيريد که اين اقدام مايه کينه و عداوت است».
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست

جلسه کارگروه تخصصی رؤسای شعب دیوان عالی کشور با عنوان بررسی موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دیوان عالی کشور در این جلسه با گرامیداشت روز معلم، به بخشی از سخنان امام راحل (ره) درباره شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: "خدمتی که استاد شهید مطهری به نسل جوان و جامعه نموده کم نظیر است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». انسان ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است و پیگیر هستیم که در این مجلس به تصویب نهایی برسد.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه مستقل برای پیشبرد برنامه‌های دیوان عالی کشور، از تصویب ردیف بودجه مستقل برای بخشی از هزینه‌های دیوان عالی کشور خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه دیوان عالی کشور در قانون اساسی دو مسئولیت مهم و اساسیِ نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضائی را برعهده دارد، اظهار داشت: این دو مسئولیت اطلاق دارد و عملکرد صحیح و ضابطه‌مند در این زمینه، با تعریف درست از نحوه نظارت و یا اصلاح قانون و اصلاح روش‌ها و اصلاح ساختار ممکن خواهد بود. چنانچه قضات محترم در این رابطه پیشنهاداتی به منظور پیشبرد هر چه بهتر امور دارند، ارائه دهند.

وی تصریح کرد: آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست، به طوری که وارده پرونده‌های ما در این زمینه فقط در فروردین ماه بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی چهارگانه حقوقی، خانواده، جرائم ناشی از مواد مخدر و دیگر عناوین کیفری در دیوان عالی کشور و آسیب شناسی پرونده‌های مطروحه اظهار داشت: ان شاءالله خروجی این جلسات برای دستگاه قضایی و عموم جامعه مفید به فایده باشد؛ استفاده از نظرات، پیشنهادات و تجربیات همکاران قضایی در رفع اشکالات و مدیریت کلان دیوان عالی کشور مثمرثمر خواهد بود.

گفتنی است در این جلسه موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی در پرونده‌های حقوقی و کیفری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • پیشنهاد دائمی شدن قراردادهای موقت مشاغل پنج ساله به کجا رسید؟ | آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار برای قراردادهای کاری
  • خطا از مردان، تنبیه برای زنان! از تغییر قانون مهریه تا محرومیت از حضور در ورزشگاه
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران