Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@18:06:39 GMT

کم‌جمعیت‌ترین استان کشور در حال سالمند شدن

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۵۲۷۶

مدیر کل بهزیستی استان ایلام گفت: در حال حاضر دو مرکز شبانه -روزی نگهداری سالمندان در ایوان و ایلام و یک مرکز روزانه داریم که در مراکز شبانه -روزی بیش از 50 سالمند زن و مرد و در مرکز روزانه نیز 30 نفر سالمند نگهداری و به آنها خدمات ارائه می‌شود. آفتاب‌‌نیوز : «فرهاد قیصربیگی» در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی تکریم منزلت سالمندان، اظهار کرد: جمعیت سالمندان یکی از چالش‌های جهانی و کشور است و طی چند سال آینده میزان جمعیت سالمند استان نیز رشد خواهد داشت و باید برنامه‌ریزی و فکر جدی و آمادگی لازم برای موضوع داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بحث اشتغال غیر رسمی سالمندان باید مورد توجه باشد و در این زمینه همه دستگاه ها مسئول هستند، ادامه داد: راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی سالمندان استان در حال تکمیل شدن است و اگر دیگر دستگاه‌ها هم در تکمیل آن کمک کنند شود قطعا در پیشبرد اهداف موثر خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: راه‌اندازی بنیاد فرزانگان در استان اقدام خوبی است و می‌تواند فضایی را برای تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی سالمندان فراهم کند،

قیصربیگی خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته فضاهای نگهداری سالمندان در استان مناسب‌سازی شده است و اعتبار لازم برای ارتقاء کیفی خدمات‌رسانی به سالمندان جذب شده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا، در مورد جمعیت سالمندان تحت پوشش بهزیستی گفت: در حال حاضر دو مرکز شبانه -روزی نگهداری سالمندان در ایوان و ایلام و یک مرکز روزانه داریم که در مراکز شبانه -روزی بیش از 50 سالمند زن و مرد و در مرکز روزانه نیز 30 نفر نگهداری و خدمات لازم به آنان ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه عمده مشکل جمعیت سالمندان، عدم همکاری لازم دیگر دستگاه‌های عضور شورای سالمندان استان است، تصریح کرد: شورای سالمندان 17 عضو دارد که برای تحقق اهداف مورد نظر باید همه اعضای شورا همکاری لازم را انجام دهند.

قیصربیگی با تاکید بر اینکه مدیریت درست و دقیق این حوزه برنامه ریزی و عمل میخواهد تصریح کرد: بهزیستی به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد اما به تنهایی متولی امر سالمندان نیست.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام با اشاره به اینکه بابت هر سالمندی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود، ماهانه 560 هزار توان یارانه پرداخت می‌شود افزود: هزینه‌ی تمام شده برای نگهداری هر سالمند در ماه یک میلیون تومان است لذا در این راستا بحث مشارک‌های اجتماعی بسیار مهم حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در بحث ویزیت در منزل 250 نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: به 250 نفر نیز در قالب طرح مراقبت در منزل خدمت ارائه می‌شود.

قیصربیگی خواستار مشارکت همه سازمان ها در بحث ساماندهی و مدیریت جمعیت سالمندان شد.

هر ساله از 5 تا 13 مهرماه هر سال به عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۵۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟

آفتاب‌‌نیوز :

با اشاره به اینکه افزایش مصرف میوه و سبزی، برای سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، مفید است، گفت: این افراد در صورت مشکلات دندانی، میوه و سبزی خُرد شده، و در صورت مشکلات گوارشی، میوه و سبزی پخته شده استفاده کنند. وی افزود که سالمندان، ضمن مصرف حداقل غذا‌های چرب و سرخ کرده، با مصرف غذا‌های آب پز و بخار پز یا تنوری، هنگام مصرف سالاد، با خودداری از مصرف سُس، به جای آن از آبلیمو با روغن زیتون و سبزی‌های معطر به همراه ماست کم چرب استفاده کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر از سه عدد تخم مرغ در هفته، چه بدون غذا و چه داخل غذا مانند: کوکو مصرف نکنند؛ از مصرف کله پاچه، مغز و قلوه خودداری کنند؛ بیشتر از لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار مصرف کنند و روزانه شش تا هشت لیوان آب را مصرف کنند.

لاهیجی باقری عنوان کرد: به جای روغن‌های جامد و کره از روغن‌های مایع مانند: روغن زیتون و روغن آفتاب گردان استفاده کنند و گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و سویا جایگزین گوشت قرمز و چربی‌های حیوانی شود.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: در سالمند مبتلا به فشار خون بالا، ابتدا باید فشار خون بیمار تحت نظر پزشک درمان و کنترل شود و سپس فعالیت بدنی مجاز بر اساس توصیه پزشک برای سالمند تعیین می‌شود.

خودداری سالمندان از ورزش در هوای آزاد

وی اظهار کرد: بهتر است که سالمندان، پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هر بار ۳۰ دقیقه انجام دهند. وی ادامه داد که سالمندانی که تازه ورزش و پیاده روی را شروع کرده اند و یا توانایی انجام پیاده روی طولانی را ندارند، هر بار ۱۰ دقیقه کفایت می‌کند، و به مرور زمان، پیاده روی را بیشتر کنند.

این کارشناس هشدار داد با توجه به لزوم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، سالمندان هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات ورزشی در هوای آزاد پرهیز کنند؛ زیرا انجام تمرینات بدنی در هوای آزاد برای سالمندان مضر است. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، آنان ورزش را در منزل انجام دهند.

لاهیجی باقری بیان کرد: زمانی که سالمند خسته است، تمرینات ورزشی را انجام ندهند و اگر در حین پیاده روی، دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدند، فوری استراحت کند و با پزشک، بهورز و مراقب سلامت مشورت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها در راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد با شهرداری ایلام همکاری کنند
  • مرکز نگهداری معتادان متجاهر از نیازهای اساسی استان ایلام است
  • دوره تربیت مربی درجه ۳ در استان ایلام برگزار می‌شود
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • نجات ۲ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • کرج برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب جای کافی ندارد
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت