مظاهریپور: سینمای مستند باستانشناسی اتحادی بین دو قدرت هنری و علمی است
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۸۳۹۱
پژمان مظاهری اظهار کرد: فیلمهای مستند باستانشناسی یک گام فراتر میروند و علاوه بر ارزش فیلم بودن، به عنوان سند معتبر باستانشناختی محسوب میشوند. اهمیت ساخت این فیلمها نیز به آن جهت است که در زمان بررسی و کاوش و پس از آن حفظ و نگهداری محوطههای باستانی تنها اسناد تصویری از شناسایی یک محوطه باستانی محسوب میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: فیلمساز باستانشناس به عنوان یک مولف تعبیر و تفسیر خود را از محوطه باستانی و ارتباط منظر فرهنگی و طبیعی منطقه ارائه میدهد و به همراهی باستانشناس اطلاعات استخراج شده را ثبت و قابل ارائه به مردم و متخصصین میکند.
این مستندساز پیرامون کارگاههای مستند باستانشناسی که قرار است از تاریخ 17 مهرماه 96 در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شود، توضیح داد: این کارگاهها با هدف توصیف و بسط و گسترش بحث علوم میانرشتهای برگزار میشوند. باستانشناسی به عنوان علمی که از علوم میانرشتهای بهره میبرد و زندگی جوامع کهن سال را مورد مطالعه قرار میدهد، میتواند با سینما به عنوان صنعت- هنر در بیان یافتههای خود و ثبت اسناد و مدارک به عنوان موضوع میانرشتهای ارتباط برقرار کند.
وی افزود: در این کارگاه، باستانشناسان با سینما آشنا میشوند. شیوه بیان و طبقهبندی اطلاعات علمی در سینمای مستند را میشناسند و فرا میگیرند که چگونه با فیلمساز مستند ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند. در کنار باستانشناسان، مستندسازان هم با باستانشناسی و حوزه علوم میانرشتهای مرتبط با باستانشناسی آشنا میشوند؛ علومی چون زمین باستانشناسی، گیاه باستانشناسی، انسانشناسی، معماری باستانشناسی، جانور باستانشناسی، چوب باستانشناسی، صنعت باستانشناسی و..
مظاهریپور در ادامه گفت: در کارگاههای باستانشناسی مستندسازان با این موضوع آشنا میشوند که چگونه یک پروژه باستانشناسی را ثبت و مستندسازی کنند؛ این که سئوالهای علمی را به نحوی درست مطرح کنند و چگونه با یک گروه باستانشناس در زمان کاوش همراه شوند. ضمن اینکه با مواد مطالعاتی باستانشناسان هم آشنا میشوند تا اهمیت یافتهها را به درستی تشخیص دهند. باستانشناسان هم شیوه همراهی و همفکری با مستندسازان را فرگرفته و با تکنیکهای بیان و روایت در سینمای مستند آشنا میشوند.
وی در پایان باید تأکید کرد: سینمای مستند باستانشناسی اتحادی است بین دو قدرت هنری و علمی که مواد و ظرفیتهایش در کشور ما مورد توجه مردم جهان است. ایران را با تمدن و تاریخش میشناسند. سرزمین ما مالک تمدن است و تمدنها در جهان انگشتشمارند. معرف سرزمین ما آثار باستانی آن است و سینمای مستند به مثابه سند برای ثبت اسناد و مدارک ملی ما به شمار میرود.
503
سینمای مستند قدرت هنری مظاهری پورمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین شدند
رئیس دانشکده دین و رسانه از برگزاری همایش "دین، فرهنگ و رسانههای نوین" روزهای هشتم و نهم خرداد در تهران و قم خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، کمال اکبری در نشست خبری همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین که در سالن جلسات دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد از ارسال 153 مقاله به دبیرخانه خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد 50 مقاله چاپ و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: استقبال مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قم، پژوهشگاههای وابسته به حوزه و دانشگاه و نیز مرکز مدیریت حوزههای علمیه از همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین بسیار عالی بود. نیازمند استفاده از ظرفیتهای حوزوی و دانشگاهی برای تولیدات صدا و سیما هستیم.
دبیر همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین، محورهای این همایش را "دین، فرهنگ و نظامات رسانهای"، "دین، جهانی شدن و رسانههای نوین"، "دین و زیباییشناسی رسانههای نوین"، "زبان دین و زبان رسانههای نوین" و "دین دیجیتال و رسانههای نوین" اعلام و خاطرنشان کرد: "روششناسی مطالعات دینی و رسانههای نوین"، "فرهنگ، حکمرانی و رسانههای نوین"، "رسانه، خردهفرهنگها و تفاهم فرهنگی"، "رسانههای نوین، خانواده و سبک زندگی"، "هویت دینی، عدالتطلبی و رسانههای نوین"، "دین و قالبهای برنامهسازی در رسانههای نوین" از دیگر محورهای این همایش است.
وی عنوان کرد: "استعاره و تمثیل در رسانههای نوین"، "فرصتها و چالشهای دین در رسانههای نوین"، "چالشهای اخلاقی حضور دین در رسانههای نوین"، "چالشهای حقوقی حضور دین در رسانههای نوین"، "هنرهای رسانهای و عرفیسازی دین"، "دین، رسانههای نوین و چالشهای زیستمحیطی"، "تنظیمگری رسانههای نوین و حکمرانی فضای مجازی"، "فرهنگ و آیندهپژوهی رسانههای نوین"، "علوم شناختی، دین و رسانههای نوین"، "هوش مصنوعی، دین و رسانههای نوین"، "رسانههای نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی" و "دین و تنوع زیباییشناسیهای نوظهور" از دیگر محورهای این همایش ملی است.
رئیس دانشکده دین و رسانه قم گفت: این همایش برای تولید ادبیات علمی و فرهنگی در مبحث رسانههای نوین است، بنا به تغییرات ساختاری سازمان صداوسیما در استفاده از فرصت رسانهای و فضای مجازی، پژوهش علمی در این زمینه ضروری است. همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» تلاشی از سوی همه اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه برای تولید ادبیات نظری در حوزه رسانههای جدید است.
دبیر این همایش تصریح کرد: اولین همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» پس از برگزاری 17 پیش نشست در طول 6 ماه گذشته و برگزاری 11 نشست علمی، هشتم و نهم خرداد در استان تهران و قم با معرفی مقالات برگزیده برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/