Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-04@09:02:44 GMT

تکذیب حمایت یزدی ازتسخیر سفارت آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۴۰۵۶

رویداد۲۴-یکی از اعضای دفتر سیاسی «نهضت آزادی» به اظهارات اخیر آیت الله «موسوی خویینی‌ها» درباره‌ی موضع‌گیری مرحوم ابراهیم یزدی در زمان تسخیر سفارت آمریکا و گروگانگیری سال ۱۳۵۹، واکنش نشان داده و گفت: اینکه درست پس از مرگ دکتر یزدی چنین خاطره‌ای بازگو شده است، سؤال جدی ایجاد می‌کند.
«مهدی معتمدی مهر» درباره‌ی اظهارات اخیر موسوی خویینی‌ها [لینک] گفت: این اظهارات، خیلی جای تأمل دارد؛ یکی این‌که آقای دکتر یزدی بارها در زمانی که در قید حیات بودند، ارزیابی‌های خیلی دقیقی نسبت به مساله‌ی سفارت آمریکا و گروگان‌گیری در آنجا مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال اینکه آقای موسوی خویینی‌ها بعد از فوت ایشان که دیگر امکان پاسخ‌گویی از سوی آقای دکتر یزدی وجود ندارد، این اظهارات را مطرح کردند در صورتی‌که سال‌ها فرصت داشتند که چنین خاطراتی را مطرح کنند واقعاً جای سؤال دارد؛ جای این سؤال جدی وجود دارد که چرا الان؟
دکتر «ابراهیم یزدی» وزیر امور خارجه‌ی دولت موقت، چند روز پیش بر اثر کهولت سن درگذشت.معتمدی مهر در ادامه‌ی این گفتگو افزود: من قصد انگیزه‌خوانی و نیت‌خوانی ندارم، اما به‌نظر می‌رسد که آقای موسوی خویینی‌ها در پاسخ به یک نیازی این مساله را مطرح کردند و آن این است که آن سؤال اساسی که آقای دکتر یزدی سال‌ها مطرح می‌کردند را از افکار عمومی پاک کنند؛ در واقع می‌خواهند افکار عمومی را نسبت به یک مساله‌ی اساسی منحرف کنند؛ آن این است که، خب به هرحال سفارت آمریکا اشغال شد، گروگانگیری انجام شد، همان‌طور که بعضی از دانشجویان خط امام، مثل آقای اصغرزاه هم مطرح کردند، هدف این بود که دولت موقت سقوط کند. دولت هم که ظرف چند روز سقوط کرد.
او در ادامه درباره‌ی دلیل طولانی شدن مدت گروگانگیری گفت: ولی چرا گروگانگیری ۴۴۴ روز طول کشید؟ واقعیت این است که وقتی ما به این حادثه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نمی‌تواند از قبل پیش‌بینی نشده باشد، برای اینکه ابعاد مساله‌ی گروگانگیری فراتر از مسایل داخلی ایران و فراتر از سقوط دولت موقت بود؛ واقعیت این است که در بافت مناسبات جهانی و در بافت خود سیاست‌گذاری‌های آمریکا هم تاثیرگذار بود. یعنی ما می‌بینیم که ادامه پیدا کردن گروگانگیری منجر به این می‌شود که کارتر دولتش برای دور دوم انتخاب نشود؛ دولت ریگان بیاید و درواقع دکترین ریگانیسم در کنار تاچریسم هم‌زمانی پیدا کند.
این فعال سیاسی تاکید کرد: این موضوع منشأ تحولات بسیار زیاد و حضور نظامیان آمریکا در خاورمیانه شد. از سوی دیگر بهره‌برداری اساسی که صهیونیست‌ها و اسراییل از این مساله کردند و موقعیتی برای آنها به وجود آمد که فرآیند صلح خاورمیانه و اجرایی شدن روند «کمپ دیوید» را به تأخیر اندازد و این تأخیر تا همین امروز ادامه دارد. یا در خود آمریکا، جنبش ضد جنگ آمریکا بلاموضوع شده است.
او افزود: افکار عمومی ایران، دانشجویان، فرهیختگان، همه این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا ماجرا تا این اندازه ادامه پیدا کرد؛ آقای دکتر صادق طباطبایی مطرح می‌کنند که نه تنها دانشجویان خط امام و آقای موسوی خویینی‌ها با دولت موقت همکاری نکردند، با شورای انقلاب هم در حل مساله همکاری نکردند. یعنی حتی این‌ها به آقای بهشتی و روحانیون شورای انقلاب هم اعتماد نکردند و همکاری نکردند.
معتمدی مهر در آخر گفت: من فکر می‌کنم آقای موسوی خویینی‌ها که بسیار عملکردشان در قضیه‌ی سفارت آمریکا و چند مورد دیگر شبهه‌ناک است، یعنی فراتر از این است که ما فکر کنیم که ایشان دچار اشتباه و خامی شدند، حال قصد دارند با طرح چنین خاطره‌ای که نیمی از حقیقت را دارد و ما می‌دانیم که گفتن نیمی از حقیقت گاهی مترادف و هم‌معنا با گفتن حرف کذب و دروغ است به نظر من می‌خواهند افکار عمومی جامعه‌ی ما را که حالا در آستانه‌ی ۱۳ آبان هم قرار داریم، منحرف کنند.
منبع: انصاف نیوز

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماشاالله قصاب کیست و کجاست؟ (+عکس)

ماشاالله قصاب از جمله نام‌هایی است که با ماجرای اشغال سفارت آمریکا گره خورده و پس از فعالیت‌های پر حرف و حدیثی در ابتدای انقلاب به یکباره کمرنگ و ناپدید شد. برخی خبرها حاکی از درگذشت او در دهه‌ی نود است.

مهدی یزدانی خرم، نویسنده، در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت:

یک لُمپنِ مرموز گم شده… به ماشاالله قصاب مشهور بود. مردی که نه کسی از گذشته‌اش خبر داشت نه فهمید چه به سر او آمد. اما در خاطرات آدم‌های اول انقلاب ۵۷ بعید است نام‌اش نیامده باشد.

به گزارش انصاف نیوز، یکی از مرموزترین چهره‌هایی که کمتر از یک سال بر میل خود راند و بعد گم شد!. می‌گویند فریدون فروغی فقید آن ضدابتذالِ کبیر ترانه‌ی «حقه» یا همان «مشتی ماشالا» را درباره‌ی او خوانده که پر ‌ی‌راه هم به نظر نمی‌رسد. در غورم در تاریخ پی تمام گم‌شده‌ها می‌گردم. اما برخی از این گم‌شده‌ها چنان پررنگ بوده‌اند که شاید نباید گم می‌شده‌اند، نمونه‌اش همین جناب که عکس‌اش را کنار سالیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران می‌بینید. ماشاالله کاشانی‌خواه.

در فضای وب چیز چندانی درباره‌اش وجود ندارد. همین‌که از ۲۵ بهمن تا اواخر تابستان سال ۵۸ مامور کمیته‌ی حفاظت از سفارت آمریکا می‌شود. در ماجرای دستگیری محمدرضا سعادتی که برای شوروی کار می‌کرد نقش ایفا می‌کند و بعد بیرون‌راندن‌اش از سفارت (با سالیوان خیلی دوست شده بوده)! به دستگاه خلخالی می‌رود در حوزه‌ی موادمخدر. اما ماشاالله خود اهل بخیه یا دقیق‌تر «بخیه‌ها» بوده. جوری که نوشته‌اند «خلخالی از دست او به تنگ آمده‌بود»!

او رقیب محمد گاوی‌نامی بوده که خود را به چریک‌های فدایی منتسب می‌کرده و می‌خواسته سفارت آمریکا را در ۲۵ بهمن ۵۷ فتح کند که یزدی دست‌به‌دامن قصاب می‌شود و خب قصاب گاو را زمین می‌زند و پیروز میدان می‌شود.

تاریخ پر است از آنان که از ناکجا آمدند اما حسابی اسب خود راندند. ماشاالله شد محبوب سفارت. پول می‌گرفت برای ویزاگرفتن. رشوه می‌گرفت برای ردکردن کسانی‌که می‌خواستند از ایران بروند. او کاسب ترس، اضطراب و بی‌نظمی‌ای بود که درش می‌تازاند. جالب این‌که او «نفوذ» داشت و حتا وقتی ثابت شد در چند ماه قدرت چه‌ها کرده و بحث محاکمه‌اش پیش آمد، گم شد.

مثل «زهرا خانم» آن زن انقلابی عاشق قطب‌زاده که ناگهان غیب شد. قصاب مرموز بود. چون از سویی صرفن عربده‌کش نبود و از سویی دیگر اهل آرمان و ایده‌ئولوژی. تشنه‌‌ی دیده‌شدن بود. چهل‌و‌سه سال از گم شدن یا دقیق‌تر ناپدیدشدن‌اش می‌گذرد. مُرده؟ در گوشه‌ای کهنسال مشغول طی روزگار است؟ کشته شده؟ معلوم نیست و احتمالن معلوم هم نخواهدشد.

اما این مردِ زورمند با دارودسته‌اش در میانه‌ی تاریخِ ما چه می‌کرد؟ چگونه رابطی شد بین آمریکایی‌ها و روس‌ها؟ چه‌گونه توانست مشتی ماشالای نوبری شود که گاو زمین بزند و بعدها از هر کس بپرسند بگوید «چیز چندانی از او نمی‌داند». قصاب‌ها تاریخ نمی‌سازند اما می‌توانند برده‌گانی شوند که تاریخ می‌خواهدشان…

محمد رحمانی، نویسنده در کامنتی برای این پست آقای یزدانی خرم نوشته است: مدتی در دهه‌ی شصت زندانی شده بود. هنگامی که در دهه‌ی نود به سراغش رفتم گفتند فوت شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند
  • تلاش استکبار جهانی برای فراموشی مساله غزه بی‌نتیجه است
  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • تکذیب مرگ پزشک طرحی در جاسک /در تهران فوت کرده
  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد/ علوم پزشکی: در تهران فوت کرده
  • ماشاالله قصاب کیست و کجاست؟ (+عکس)
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی