Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@15:12:39 GMT

میانبر اردبیل از تابستان به زمستان

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۷۵۹۰

میانبر اردبیل از تابستان به زمستان

در حالی که نخستین روزهای فصل پاییز سپری می‌شود اما اردبیل با بارش برف در برخی مناطق و افت قابل ملاحظه دمای هوا از تابستان میانبر زده تا مستقیم به زمستان برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بارش باران که از روزهای گذشته در مناطق مختلف استان اردبیل آغاز شده در برخی مناطق با توجه به برودت و سرمای هوا جای خود را به برف پاییزی داده است و شاهد حضور این میهمان ناخوانده در برخی مناطق استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار اینکه این بارش‌ها زمینه‌ساز خوشحالی اهالی استان و نویدبخش سال پربرکت برای اردبیل است اما در بخش‌های مختلف مشکلات و نارسایی‌ها را نیز به وجود آورده و زندگی روزانه مردم را با اختلالاتی مواجه کرده است.

با وجود هشدارهای اعلام شده از سوی هواشناسی در زمینه این بارش‌ها و برودت و سردی هوا اما نارسایی‌ها و کاستی هایی در بخش‌های مختلف به ویژه آبگرفتگی معابر شهری را در اردبیل و برخی شهرهای دیگر شاهد هستیم که این امر سبب نارضایتی مردمی شده است.

با توجه به اینکه طبیعت فصل پاییز بارش باران بوده و نیز هشدارهایی که در این زمینه از سوی مدیریت بحران و هواشناسی ارائه شده بود انتظار می‌رفت که سطح آمادگی برخی نهادها و دستگاه‌های مرتبط در این حوزه در سطح بالاتری بوده و بهتر می‌توانستند به مردم خدمات‌رسانی کرده و مشکلات در این حوزه را برطرف کنند.

قطعی آب شهر پارس‌آباد به دنبال بارش باران

از عمده مشکلات در این حوزه در شهر پارس‌آباد بوده که این بارش‌ها سبب روان شدن سیلاب و شکستگی خط انتقال آب این شهر و در نهایت قطعی آب شرب شهر پارس‌آباد شده است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد در این زمینه دلیل قطعی آب این شهر را جاری شدن سیلاب به دنبال آبگرفتگی معابر و در نهایت شکستگی خط انتقال دانست و اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه بارش باران از سه روز پیش در این منطقه آغاز شده شاهد وارد آمدن برخی خسارات و بروز مشکلات در حوزه‌های مختلف در شهرستان هستیم.

اکبر صمدی با بیان اینکه این بارش‌ها خسارات زیادی را در شهرستان به بار آورده است، گفت: با تلاش‌هایی که از سوی متولیان امر می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم تا چند ساعت دیگر نواقص و مشکلات در زمینه آب شرب در پارس‌آباد برطرف شده و بتوانیم مشکل قطعی آب را برطرف کنیم.

وی افزود: در حال حاضر با استفاده از تانکرهای سیار آبرسانی آب مورد نیاز مردم پارس‌آباد تامین می‌شود و تا رفع کامل مشکل قطعی آب این روند ادامه خواهد داشت که امیدواریم بتوانیم رضایت مردمی را در این زمینه کسب کنیم.

سیلاب 20 میلیارد ریال به تاسیسات شهری پارس‌آباد خسارت زد

فرماندار شهرستان پارس‌آباد با اشاره به بارش 30 میلیمتری باران در سه روز گذشته در این شهرستان تصریح کرد: در اثر سیلاب خسارات زیادی در بخش‌های مختلف به شهرستان وارد شده است به طوری که جوب‌ها، کانال‌های آب، ابنیه‌های فنی و پل‌های شهر خسارت دیده‌اند که میزان این خسارت‌ها 20 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی از وقوع سیلاب در روستاهای این شهرستان نیز خبر داد و گفت: وقوع سیلاب و آبگرفتگی را در روستاهای این شهرستان داشته‌ایم اما تاکنون از میزان خسارات در این مناطق گزارشی ارسال نشده که در صورت وارد شدن خسارت این امر اطلاع‌سانی می‌شود.

شکستن خط انتقال دلیل قطعی آب پارس‌آباد است

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان اردبیل نیز با اشاره به قطعی آب شرب در پارس‌آباد اظهار کرد: به دلیل شدت بارش باران در روزهای گذشته، خط انتقال آب شهری شکسته شده که اکیپ‌های شرکت آب و فاضلاب در تلاش هستند تا لوله‌های شکسته شده را ترمیم کرده و مشکل آب شرب منطقه را برطرف کنند.

علی خاک‌نژاد بیان کرد:‌ به محض دریافت گزارش مبنی بر شکستگی لوله خط انتقال آب شرب پارس‌آباد و قطعی آب نیروهای آب و فاضلاب در محل حضور یافته و نسبت به رفع مشکل عملیات خود را آغاز کرده‌اند که تلاش و جدیت بی‌وقفه در این زمینه ادامه دارد تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به آبرسانی سیار به مردم پارس‌آباد توسط نیروهای مربوطه افزود: انتظار می‌رود تا رفع این مشکل و برقراری مجدد آب شرب شهرستان مردم منطقه همکاری و همراهی لازم را به مسئولان داشته باشند.

علاوه بر شهرستان پارس‌آباد بارش چند روزه باران مشکلاتی در شهرستان‌های دیگر استان اردبیل از جمله نیر، خلخال، مشگین‌شهر، اردبیل، بیله‌سوار و برخی مناطق دیگر به وجود آورده و خساراتی را وارد کرده است.

عشایر شهرستان نیر از ییلاقات کوچ کنند

جلسه مدیریت بحران شهرستان نیر به دنبال بارش‌های اخیر در شهرستان تشکیل شد و اقدامات در راستای آمادگی نیروهای امدادی، خدمات‌رسانی و عملیاتی تصمیمات لازم اتخاذ شد.

معاون فرماندار شهرستان نیر در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه عشایر شهرستان هنور در ییلاقات مانده‌اند و بارش‌ها یاخیر باران که در ارتفاعات به صورت برف بوده مشکلاتی را برای آنها به وجود خواهد آورد باید هر چه سریعتر عشایر منطقه شروع به کوچ به قشلاقات کنند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

مهدی بخشی از آمادگی نیروهای امدادی در شهرستان نیر برای خدمات‌رسانی به مردم در مواقع لازم خبر داد و افزود:‌تمام دستگاه‌های امدادی شهرستان نیر با توجه به برودت هوا و بارش برف به صورت آماده باش در آمده‌اند تا در صورت بروز مشکلی اقدامات سریع را انجام دهند.

وی با بیان اینکه با بارش نخستین برف پاییزی صبح امروز مسافران در گردنه صائین نیز غافلگیر شدند، گفت:‌ به دنبال بارش برف عملیات بازگشایی مسیر در این گرنه آغاز شده و با تلاش ماموران راهداری مسیر بازگشایی شده و تردد در آن جریان دارد.

معاون فرماندار شهرستان نیر با اشاره به برفروبی این مسیر با استفاده از پنج کامیون با تجهیزات برف روبی، سه دستگاه لودر و دو دستگاه گریدر تصریح کرد: برای بازگشایی محورها یمواصلاتی شهرستان 200 تن نمک ذخیره‌سازی شده که در زمان بارش برف و یخبندان از آن بهره‌گیری می‌شود.

بارش باران در شهرستان‌های مشگین‌شهر و خلخال نیز به دلیل افت محسوس دما تبدیل به برف شده و مشکلاتی را در این مناطق به ویژه در گردنه‌ها و محورهای کوهستانی و روستایی به وجود آورده است.

داشتن زنجیر چرخ برای ترددکنندگان از گردنه اسالم الزامی است

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان خلخال با اشاره به مشکلات موجود در حوزه راه‌های این شهرستان اظهار کرد: نخستین برف پائیزی سبب کندی تردد خودروها در محورهای مواصلاتی کوهستانی و برفگیر این شهرستان شده و رانندگان خودروها در گردنه الماس را ناچار به استفاده از زنجیر چرخ کرده است.

محمد قربانی با اشاره به سفیدپوش شدن جاده خلخال به اسالم و خلخال به پونل در گردنه الماس بیان کرد: با توجه به افت محسوس دما و بارش برف در این گردنه باید ترددکنندگان از این مسیر حتما تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند تا در طول مسیر با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به بارش 15 سانتیمتر برف در گردنه اسالم تصریح کرد: عملیات بازگشایی و برفروبی در این مسیر انجام شده و تردد در آن جریان دارد اما با توجه به وجود مه غلیط و کاهش دید انتشار می‌رود تا رانندگان نهایت دقت را در رانندگی داشته باشند.

وی همراه داشتن زنجیر چرخ برای خودروهای عبوری از گردنه الماس را تا روز شنبه الزامی دانست و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی دمای هوا در این گردنه تا پنج درجه زیر صفر کاهش می‌یابد که ضروری است رانندگانی که قصد تردد از این محور را دارند به توصیه‌های راهداری و هواشناسی توجه کنند.

خسارت برف به محصولات سردرختی مشگین‌شهر

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به نگرانی باغداران منطقه از بارش برف در شهرستان اظهار کرد: بارش باران که به دلیل برودت هوا در برخی مناطق به شکل برف بوده با وجود خوشحالی کشاورزان دیم‌کار منطقه سبب نگرانی باغداران شهرستان شده است.

علی رحیمی‌زاد با اشاره به بارش برف در روستاهای آقبلاغ، وله زیر، موئیل و ناصرآباد بیان کرد: به دنبال این بارش‌ها مناطق مرتفع شهر سفید پوش شده و باغداران منطقه را با دغدغه‌هایی مواجه کرده است.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر تصریح کرد:‌ با توجه به ادامه برداشت سیب پاییزی و انگور، بارش برف سبب اختلال در روند برداشت محصولات سردرختی و از بین رفتن بخشی از محصول تولیدی خواهد شد.

وی با اشاره به بارش 36 میلیمتر باران در چند روز اخیر در شهرستان گفت: با توجه به اینکه بر اساس پیش بینی هواشناسی چند روز آینده هم هوای مشگین‌شهر بارانی خواهد بود از عموم مردم شهرستان انتظار می‌رود تا برای جلوگیری از خسارت وارده از اقدامات حادثه‌ساز دوری کنند.

تمامی محورهای مواصلاتی باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از باز بودن تمامی محورهای مواصلاتی استان اردبیل خبر داد و گفت: با وجود بارش رحمت الهی راهداران در استان با همه توان در تمامی محورهای استان با آمادگی کامل مستقر شدند و آماده ارائه خدمات به مردم هستند که با وجود این تلاش‌ها در حال حاضر تمامی محورهای مواصلاتی استان باز و تردد در آنها به صورت روان جریان دارد.

علی رحمتی بیان کرد: به غیر از محورهای صائین و اسالم که در آن برف باریده در سایر محورهای مواصلاتی استان شاهد بارش باران و در برخی مناطق مه گرفتگی هستیم که امیدوارم رانندگان و ترددکنندگان از جاده‌ها با احتیاط بیشتر و رعایت کامل قوانین به سلامتی به مقصد خود برسند.

وی گفت: انتظار می‌رود تا مردم قبل از سفر وضعیت جاده‌ها را از طریق سامانه و اپلیکیشن 141 مرکز مدیریت راه‌ها و کانال رسمی این اداره کل در فضای مجازی بررسی و در جریان آخرین اوضاع جوی و ترافیکی محورها قرار بگیرند تا حین سفر با مشکلاتی روبه‌رو نباشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل افزود: از مسافران انتظار می‌رود تا با تجهیزات کامل زمستانی اقدام به مسافرت کنند تا به مشکل بر نخورند که در این زمینه راهداران به صورت مستمر نسبت به برف‌روبی و نمک‌پاشی این دو گردنه اقدام می‌کنند.

رحمتی گفت‌: در حال حاضر راهداران در جاده‌ها مستقر هستند و در صورت بارش مجدد برف، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آماده برف‌روبی و نمک‌پاشی محورها است که به همین منظور نمک و ماسه به میزان مورد نیاز تهیه شده و امکانات لازم برای برف‌روبی و نمک‌پاشی فراهم است.

بارش برف در سه شهرستان استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از تداوم بارش‌ها تا ظهر فردا در اردبیل خبر داد و گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی و با توجه به افت محسوس دما بارش برف برای سه شهرستان مشگین‌شهر، سرعین و نیر و نیز ارتفاعات و مناطق کوهستانی و گردنه‌های استان از جمله اسالم و صائین پیش‌بینی شده بود که شاهد این بارش‌ها در استان هستیم.

علی دولتی‌مهر با اشاره به کاهش 3 تا 5 درجه‌ای دمای هوای امروز در اغلب مناطق استان اردبیل نسبت به روز گذشته بیان کرد: این کاهش دما سبب شده تا دمای مناطق مرکزی استان اردبیل به صفر درجه کاهش یابد.

وی با اشاره به بارش برف در مناطق کوهستانی و گردنه‌های استان گفت: بارش برف در ارتفاعات کوه سبلان و گردنه‌های اسالم و صائین ثبت شده اما در محدوده شهرها بارش برف وجود ندارد و بارش‌ها به صورت باران ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: از حوالی ظهر روز پنجشنه با خروج سامانه بارشی از منطقه به تدریج از میزان ابرها کاسته می‌شود اما هوای سرد تا صبح روز جمعه تداوم خواهد داشت و با خروج سامانه افزایش نسبی دما از روزهای جمعه و شنبه دور از انتظار نیست.

با توجه به بارندگی‌های عمده مشکلات در سطح شهر آبگرفتگی معابر و ایجاد ترافیک به دنبال این امر بوده که انتظار می‌رود با تلاش‌های مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامات تسریع یافته و مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/

R41374/P1377/S6,49/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور

ایسنا/کرمان فرماندار راور گفت: بارندگی روزهای گذشته در مجموع حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی، راه‌ها و دام شهرستان وارد کرده است.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خسارت اولیه ناشی از بارش‌های اخیر در شهرستان راور اظهار کرد: ۱۴ رشته قنات در این بارش‌ها آسیب دیده که ارزش ریالی آن چهار میلیارد تومان برآورد شده می‌شود.

وی با اشاره به خسارت پنج میلیارد تومانی به کانال و لوله‌های آب کشاورزی افزود: بارندگی روزهای پایانی هفته گذشته ۹ میلیارد ریال به مزارع گندم، استخرهای ذخیره آب و تعدادی دام خسارت زده است.

فرماندار راور با اشاره به آسیب ۲۰ هکتار باغ زیتون و پسته با برآورد اولیه یک و نیم میلیارد تومان بیان کرد: ۲۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری شهرستان تخریب شده است. 

وی با اشاره به تخریب بندهای انحرافی در سطح شهرستان راور در بارش‌های روزهای گذشته گفت: جمع کل خسارت اولیه در این بخش بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

عباسی خسارت بارندگی و سیلاب به ابنیه راهداری از جمله پل‌ها، روکش آسفالت و شانه جاده‌ها در شهرستان راور را ۱۵۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارت نوسانات دمایی و عدم تامین نیاز سرمایی در ۶۰۰۰ هکتار از باغات پسته شهرستان به ویژه رقم کله قوچی نیز باعث ریزش بیش از ۶۰ درصد جوانه‌های گل پسته شده که برآورد خسارت به میزان ۱۴۴۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • تیغ زنی، تسطیح و رگلاژ ۳۰ کیلومتر از راه‌های شنی و خاکی شهرستان کوثر
  • اردوی جهادی دانشجومعلمان پردیس های اردبیل برگزار شد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان